aug, sept, okt 2009 kindjes

Moderators: Ester, Yvonne

Ves

Bericht door Ves »

Shirley gefeliciteerd!
Miranda, ik hoop dat jullie snel gipsvrij zijn.
Leuk al die activiteit hier!

V incent slaapt ook nog in zijn ledikantje (als hij tenmiste slaapt :evil: ; het gaat nog steeds niet ideaal, gaap). Ik heb nog geen groter bed voor hem. Hij slaapt ook nog in een slaapzak.
Ik ben ook de bv aan het afbouwen, dwz ik geef hem niet meer overdag tussen de vaste momenten de borst. Dat gaat nu vrij goed. Voor het slapen drinkt hij soms langer, soms ook maar kort. 's Nachts wordt hij nog regelmatig wakker en ik heb niet de moed om dan het gevecht om de bv aan te gaan, dus dan krijgt hij wel. Het inslapen ging een tijdje beter, nu weer iets minder. Het is hier rustiger en een hoop dingen gaan beter, maar de rust is relatiief, want hij blijft toch erg pittig... (zit nog regelmatig met de handen in het haar :? ).
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Eve71ne schreef:Benthe gaat per 1 oktober pas over naar de peutergroep, ik vind het wel prettig dat er wat tijd tussen zit.
Als er plek was mocht Linde de laatste maanden al op de peutergroep en als ze op de babygroep zat probeerde ze er ook naar toe te ontsnappen en haalde de leidsters ook altijd wat speelgoed van de peutergroep, ben dus wel blij dat ze nu definitief over mag.

PSZ is wel even slikken, maar ook wel weer leuk voor ons beide.
petra1969
J&J HAWAII

Bericht door petra1969 »

Cay is intussen ook alweer 2 geworden. Wat is die tijd snel gegaan. Mijn laatste baby is alweer een peutertje. Hij gaat elke dag met veel plezier naar het kdv toe. Daar kan hij heerlijk ondeugend zijn met zijn grote vriend M. Hij slaapt nog steeds 2 uren overdag. Sarah en Elise hadden met anderhalf al geen middagdutje meer. Hij is gek op muziek. Zodra hij wat hoort, begint hij direct te dansen. Hij huppelt zelfs :lol: We hebben Elise's loopfiets weer omlaag gezet, zodat Cay erop kan. Nu wil hij er wel op zitten, maar doet geen poging om vooruit te gaan. Dat vindt ie toch nog te eng. Het zal wel komen. Verder is hij gek op auto's. Hij zit het liefste achter het stuur en mag dat ook regelmatig van papa :roll: En hij is echt de jongste. Hij mag graag de kleine huistiran spelen. Waar ik wel van baal, is dat ik zijn tanden bijna niet kan poetsen. Ik heb eindelijk een hele dikke laag plak kunnen verwijderen. Hij moet echt in de houdgreep :roll: Ik vind het in ieder geval een heerlijk ventje.
Mama van Evelien (36), Jojanneke (33), Sandrina (32), Sarah (19), Elise (18) en Cay (15)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Ves

Bericht door Ves »

petra1969 schreef:Waar ik wel van baal, is dat ik zijn tanden bijna niet kan poetsen. Ik heb eindelijk een hele dikke laag plak kunnen verwijderen. Hij moet echt in de houdgreep :roll: Ik vind het in ieder geval een heerlijk ventje.
Ow... dat is irritant hè? Bij V incent os het tandenpoetsen ook een drama. En hij houdt ook ontzettend van auto's, in alle soorten en maten. Hij heeft tegenwoordig de gewoonte om al zijn auto's op een rijtje (als een file :lol: ) of naast elkaar te rangschikken (parkeerplaats?). Laatst deed hij dat ook op de kinderboederij met een traktor, een fietsje en nog iets. Gekke jongen :D !

Bij ons op het kdv bestaat een tussengroep tussen baby/(kleine) dreumes en peuter; de grote dreumesgroep (ca 1,5 - 2,5 jaar). Daar gaat V incent nu sinds een paar weken heen. De leeftijdsgrenzen zijn niet heel strikt, het moment van overgang hangt ook af van de beschikbaarheid en sommigen gaan daardoor direct van baby naar peuter. Het is wel heel leuk, ander speelgoed etc. V incent gaat nu met sprongen vooruit en ik denk dat de nieuwe groep daarbij heel stimulerend werkt.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ves schreef:En hij houdt ook ontzettend van auto's, in alle soorten en maten. Hij heeft tegenwoordig de gewoonte om al zijn auto's op een rijtje (als een file :lol: ) of naast elkaar te rangschikken (parkeerplaats?). Laatst deed hij dat ook op de kinderboederij met een traktor, een fietsje en nog iets. Gekke jongen :D !
Dat is echt heel normaal gedrag. Ik heb het Linde nog niet zien doen, maar Thijs was er jong al dol op en nog steeds. Ik zelf trouwens ook.
Ves

Bericht door Ves »

Annemarie schreef:Ik zelf trouwens ook.
Dol op (file)parkeren? Of dol op auto's...? :wink:
Ik heb trouwens tegen V incent net iets vaak gezegd dat ik een auto wil gaan kopen... Hij zegt nu heel vaak en overal waar we komen "mama auto kopen" :lol: .
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Haha, dol op rangschikken :wink: .
diane76
J&J SANTORINI

Bericht door diane76 »

Tandenpoetsen is hier ook lastig... Hij wil heel graag 'zelluf doen'. Maarja, daar worden die tandjes niet schoon van! Af en toe laat ik het maar, hij vindt de borstel iig niet vervelend!

Verder zitten wij natuurlijk ook dicht tegen de tweede verjaardag aan. Ik ben volop aan het verzinnen wat voor taart, welke cadeautjes... Ik zou het liefste de speeltuin af willen huren, maarja, het is steeds zulk slecht weer! Wil ik dat risico lopen?
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

iedereen nog gefeliciteerd met jullie peuters. wij zijn pas over 4 weken aan de beurt.

david is een moeilijk ventje, maar wel een heel erg leuk kind. aan de ene kant geniet ik enorm en aan de andere kant kan ik het soms bijna niet meer aan. ik word hier heel erg verdrietig van want ik had allang graag een tweede gewild, maar dat gaat gewoon niet.

het praten gaat steeds beter en ik moet er vaak wel om lachen. vandaag hoorde hij de kraan en riep: water. ik reageerde: ja ik moet mijn handen wassen. waarop hij weer riep: en drinken.

het slapen gaat slecht, slechter, heel slecht. ik ben sinds een week gestopt met de nachtvoedingen. dat trok ik gewoon niet meer. hij wordt voor alsnog heel vaak wakker en soms accepteert hij het wel en soms helemaal niet.

david begint echt interesse te krijgen in zindelijkheid. hij plast nu meerdere keren per dag op de wc en wil ook eigenlijk geen luier meer dragen. hij wordt elke keer boos als de luier toch weer om moet. poepen is nog niet gelukt. dan roept hij altijd dat hij naar de wc moet als hij net klaar is met popen :P

@kim: we waren vandaag in nijmegen. ik ben nog even bij de p rimera naar binnen gelopen, maar het was heel druk en ik zag je niet.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Annemarie

Bericht door Annemarie »

diane76 schreef:Verder zitten wij natuurlijk ook dicht tegen de tweede verjaardag aan. Ik ben volop aan het verzinnen wat voor taart, welke cadeautjes... Ik zou het liefste de speeltuin af willen huren, maarja, het is steeds zulk slecht weer! Wil ik dat risico lopen?
Wij vieren morgen Linde's verjaardag in de speeltuin, volgens mij gaat het met het weer helemaal goed komen, wat een geluk.

En Nina komt het door het slapen bij David? Of ook door gedrag overdag?
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Dit is een foto van Thijs zijn tweede verjaardag, let op zijn shirtje;
Afbeelding
Ves

Bericht door Ves »

Mare schreef:david is een moeilijk ventje, maar wel een heel erg leuk kind. aan de ene kant geniet ik enorm en aan de andere kant kan ik het soms bijna niet meer aan. ik word hier heel erg verdrietig van want ik had allang graag een tweede gewild, maar dat gaat gewoon niet.
Nina, in welke zin is hij moeilijk? Heeft het bij hem te maken met zijn allergien of met gedrag of iets anders?
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

@annemarie: allebei denk ik. het versterkt elkaar natuurlijk. als ik slecht geslapen heb, dan kan ik zijn gedrag minder goed aan. als hij door zou slapen dan zou het ook lichamelijk beter aanmeet mij. door de oververmoeidheid moet ik opletten dat ik geen epileptische aanvallen krijg.
wat een leuke foto van thijs en het shirtje zag ik gelijk.

@ves: de allergieën maken dat wij beter moeten opletten met etenswaren, maar daar zijn wij natuurlijk aan gewend. als hij een reactie heeft is hij wel extra druk, onrustig, huilerig enz dan heeft hij natuurlijk gewoon pijn.
zijn gedrag is gewoon echt, ja hoe moet je het zeggen? vervelend, irritant, vermoeiend. hij kent geen grenzen. zowel mijn grenzen als zijn eigen lichamelijke grenzen negeert hij gewoon compleet. hij heeft gewoon veel te veel energie en gaat maar door. hij gunt zichzelf en ook mij geen rust. hij doet bijna nooit iets alleen, ik moet altijd in de kamer aanwezig zijn, tenzij hij iets doet wat niet mag, dan kan hij ineens heel rustig en "lief" spelen. en nog meer van dat soort dingen. hij is gewoon een echte high need toddler. als je naar die kenmerken kijkt dan denk je gelijk: david!
Shirley

Bericht door Shirley »

Bedankt allemaal voor de felicitaties! Gefeliciteerd Petra met Cay en alvast gefeliciteerd Annemarie met Linda, dat jullie een fijne dag hebben morgen!
Wat het peuterbed betreft, Amelie is ook zeer ondernemend, maar als ze wakker wordt blijft ze in bed en roept me dan. Dus dat scheelt wel, maar laatst had ze Hannelore wakker gemaakt en zei ze : 'zusje, mama kijken'. Dus daar kwamen ze met z'n tweeen om 2.30 's nachts... :? Ze heeft ook een slaapzakje aan, maar het is er eentje met beentjes, dus ze kan er wel mee lopen. En vanacht werd ik wakker omdat ik iemand hoorde huilen, stond Hannelore naast Amelie's bed te huilen en zei verontwaardigd:'Amelie heeft mij wakker gemaakt.....' Ik hoorde Amelie ook huilen dus ik in haar bed kijken, geen kind te vinden! Dus ik dacht die is uit het bed gevallen en ligt ernaast op de grond (nou ja, ik heb er een matrasje liggen) , maar nee hoor...drie keer raden waar ze zat!........Onder het bed! :roll:

Rangschikken dat doet Amelie ook heel erg graag, vind ik wel grappig, want Hannelore heeft dat nooit gedaan.

Ja, nog een half jaartje en dan mag Amelie ook naar school, ik kijk er al naar uit :) Ik denk wel dat ze het heel erg leuk gaat vinden, want gisteren heeft ze al ingebroken in het fietsenhok van de school. Gelukkig was er nog een juf om de deur open te maken zodat we haar eruit konden halen...anders was ze er echt niet vrijwillig uit gekomen!

Miranda, ik duim voor je.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Mare schreef:hij is gewoon een echte high need toddler. als je naar die kenmerken kijkt dan denk je gelijk: david!
Thijs was dat ook en nu is hij een high need kleuter (als dat bestaat :wink: ) alleen is het op deze leeftijd beter te behappen. Maar hij kan me echt gek maken terwijl hij dan niet eens echt vervelend doet.

Bij Thijs is het gelukkig gelukt om hem te "leren" slapen dmv in bakeren, hij is echt gek op slapen. Hij heeft tot bijna 4 jaar 's middags ook geslapen en kan heerlijk uitslapen.

Ondanks dat hij 's nachts onafgebroken 12 uur sliep en 's middags ook nog een uur of 3 vond ik het mega pittig, kan me niet eens voorstellen hoe het moet zijn in combinatie met een enorm slaapgebrek.

Thijs is van 2 naar de PSZ gegaan, dat kan bij jullie in de buurt vast ook iig vanaf 2,5. Linde gaat nu ook en nu denk ik soms waarom, maar bij Thijs was ik alleen maar blij (was toen ook weer zwanger en misselijk ook geen fijne combi met een high need kind).

En misschien melatonine voor het slapen?

Als je geen tips wilt moet je de bovenste twee alinea's maar overslaan, iedereen zal er wel wat over te zeggen hebben en kan mij voorstellen dat je daar gek van wordt.

Knuffel
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Mare schreef:ook mij geen rust. hij doet bijna nooit iets alleen, ik moet altijd in de kamer aanwezig zijn, tenzij hij iets doet wat niet mag, dan kan hij ineens heel rustig en "lief" spelen.
Dit is overigens wel heel normaal voor kleine kinderen.
Mir

Bericht door Mir »

Veel plezier vandaag, Annemarie.
Miranda
J&J HAWAII

Bericht door Miranda »

@Annemarie, hoe vaak gaat Linde naar het kdv? Is het dan niet erg veel om én naar kdv en naar psz te gaan? Ik vind de combi gastouder en psz soms al best veel en dan werk ik nog niet eens hele dagen.....

Wat is het toch heerlijk weer vandaag! Vanmorgen een eindje gefietst met z'n allen en daarna in de stad een broodje gegeten. Zo leuk om te zien hoe de meiden ervan genieten! Eigenlijk doen we het nooit dus het was groot feest voor ze.
Op de fiets vroeg ik aan Danique: "vond je het broodje lekker?"Zegt Danique: "jaaaaa!!!"
Ze kan de laatste tijd heerlijk enthousiast reageren op dingen, mensen moeten altijd om haar lachen. In combi met haar gipspootjes trekken we wel veel bekijks. Zodra Danique doorheeft dat we het over haar voetje hebben, steekt ze 'm de lucht in en zegt ze heel zielig 'au'.
Wat een boef is het ook! We hebben absoluut niet het idee dat ze er nog last van heeft. Ze rent, klimt en klautert nog net zoveel als ze zonder gips deed.
Afgelopen week was ze in de tuin aan het spelen, toen ik kwam kijken zat madam al halverwege de schutting.....
Hoezo ondernemend?

Ik ga nog even van het mooie weer genieten en dan straks nog naar de verjaardag van mijn vader. Kan Danique weer stoeien met mijn vader, daar geniet ze enorm van!
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Miranda
J&J HAWAII

Bericht door Miranda »

O ja, Annemarie, fijne dag vandaag en Ves gefeliciteerd met je peuter!
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Annemarie schreef:
Mare schreef:ook mij geen rust. hij doet bijna nooit iets alleen, ik moet altijd in de kamer aanwezig zijn, tenzij hij iets doet wat niet mag, dan kan hij ineens heel rustig en "lief" spelen.
Dit is overigens wel heel normaal voor kleine kinderen.
:D ja dat snap ik wel. het is best lastig te omschrijven wat david nou zo'n moeilijk kind maakt. als die dingen die ook wel normaal zijn voor jonge kinderen zijn bij hem bijzonder sterk aanwezig zeg maar. ik heb ook wel eens getwijfeld of het aan mij ligt en ik misschien toch niet helemaal geschikt ben als moeder, maar ik heb inmiddels al van meerdere mensen te horen gekregen dat zij david opvallend vermoeiend vinden.
waarschijnlijk opent er in januari een psz waar ik david naartoe wil brengen, ik vind hem er nu ook nog te jong voor, maar ik verheug mij er al enorm op ;)
inbakeren is nooit gelukt, dvid krijgt paniek als hij vast zit, hij slaapt niet eens onder een deken.
weet je, tips zijn altijd welkom, maar tot nu toe ben ik nog niets behulpzaams tegen gekomen.
oh ja last but not least, heb jij een leuke dag gehad?

@ves: gefeliciteerd met je peuter!
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ja we hebben een super dag gehad en het weer heeft daar natuurlijk heel erg aan mee geholpen. We hebben het lekker in de speeltuin gevierd en daar ook gegeten.

Linde gaat twee dagen naar het KDV en twee ochtenden naar de PSZ. Ik vind het inderdaad best veel, maar ik ben een groot voorstander van de PSZ.

En Nina had iemand maar de gouden tip voor je he, helaas :cry: .
Eghosa01
J&J SANTORINI

Bericht door Eghosa01 »

Ik heb in een paar dagen tijd een hele hoop gemist zie ik, heb de energie niet om alles bij te lezen, maar wil in elk geval alle jarigen en hun mama's nog feliciteren bij het halen van weer een nieuwe mijlpaal! Gefeliciteerd!
mv S@sh@ (aug '09) en Hug0 (jan '13)
Ves

Bericht door Ves »

Mare schreef:zijn gedrag is gewoon echt, ja hoe moet je het zeggen? vervelend, irritant, vermoeiend. hij kent geen grenzen. zowel mijn grenzen als zijn eigen lichamelijke grenzen negeert hij gewoon compleet. hij heeft gewoon veel te veel energie en gaat maar door. hij gunt zichzelf en ook mij geen rust. hij doet bijna nooit iets alleen, ik moet altijd in de kamer aanwezig zijn, tenzij hij iets doet wat niet mag, dan kan hij ineens heel rustig en "lief" spelen. en nog meer van dat soort dingen. hij is gewoon een echte high need toddler. als je naar die kenmerken kijkt dan denk je gelijk: david!
Hmmm, klinkt redelijk herkenbaar. Ik heb eens gegoogled naar high need toddler en high need baby en ik herken in V incent ook een aantal kenmerken.
Ja en dat (slechte) slapen... de vermoeidheid... dat maakt het nog zwaarder om vol te houden hè?
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

@vesna: ik heb ook wel eens vaker bij jou verhalen van v incent gedacht: het dat klinkt bekend... ja, de nachten maken het gewoon extra zwaar. ik ben nu echt gestopt met de nachtvoedingen, dus misschien ga ik binnenkort eens op de bank slapen, hoewel ik niet denk dat david zich door jaap laat troosten 's nachts.

@annemarie: het helpt ook als ik het hier bijvoorbeeld even van mij af kan schrijven ook al heeft niemand de gouden tip. ik denk dat het gewoon tijd nodig heeft. ik wacht gewoon op de tijd dat ik kan zeggen: david, mama gaat slapen, jij mag wel lezen/spelen/ wat dan ook, als je maar stil bent ;)
Ves

Bericht door Ves »

Mare schreef:@vesna: ik heb ook wel eens vaker bij jou verhalen van v incent gedacht: het dat klinkt bekend... ja, de nachten maken het gewoon extra zwaar. ik ben nu echt gestopt met de nachtvoedingen, dus misschien ga ik binnenkort eens op de bank slapen, hoewel ik niet denk dat david zich door jaap laat troosten 's nachts.
Heb je David steeds zelf getroost (zonder borst dan)? Hoe is dat gegaan? Wat goed dat het gelukt is! Ik heb er de puf niet voor... maar vannacht werd ik een beetje gek van hem, hij was zo onrustig en wilde alleen maar eindeloos aan de borst (beetje sabbelen, melk was allang op, "tata melk oppo").
Eghosa01
J&J SANTORINI

Bericht door Eghosa01 »

Ik voed Sasha al een hele tijd niet meer 's nachts... was er zo klaar mee, dat ik het op een gegeven moment niet meer ben gaan doen. Dat viel samen met een aantal adviezen die ik van iemand had gekregen om haar beter de nacht door te laten slapen (raam open laten; niet helemaal verduisteren; lavendel olie in haar kamer zetten voor het slapen, dat laatste hebben we niet gedaan, want ik kan zelf niet goed tegen lavendel, dus we hebben Kids Rescue van Bach Bloesem gebruikt). Al deze tips hielpen zo goed, dat ze sindsdien (sinds ongeveer 18/19 maanden) eigenlijk altijd doorslaapt. Behalve dan de laatste tijd, maar dat komt denk ik doordat ze weet dat we bijna op vakantie gaan en omdat ze erg bezig is met zindelijk worden en als ze maar even denkt dat ze gepoept heeft ze (ook 's nachts) wakker word en dan begint te roepen om een "goone luier".

Ze heeft dus de laatste week een aantal keer, heel bewust, om het potje gevraagd en telkens als ze dat deed kwam er ook echt iets in. Zo leuk om te zien dat ze dan zo trots is. Hoop dat het op vakantie ook doorzet, zei net al tegen Simon dat we het potje maar mee moeten nemen, maar die zei gelijk dat we er daar maar een moesten kopen. Zou het nog uitmaken? Ze heeft bij mijn ouders ook een potje en gaat daar ook op. Ze is dus wel verschillende potjes gewend... Nou ja, we zien het wel.
mv S@sh@ (aug '09) en Hug0 (jan '13)
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

@ves: ja ik heb altijd zelf getroost en doe dat nog steeds af en toe. hij wordt altijd wakker en roept gelijk: dinkum, en de ene keer accepteert hij het de andere keer (zoals vannacht) is het drama. ik was gewoon zo klaar met de nachtvoedingen omdat hij mij idd als speen gebruikte. david slaapt trouwens nog steeds in een co-sleeper op onze kamer dus het troosten kost mij niet meer moeite dan het voeden zeg maar. hij heeft inmiddels zelfs al een nacht 8 uur lang geslapen. voor het eerst. ik had er eigenlijk ook geen puf voor, maar ik begon een hekel aan het voeden te krijgen en dat wilde ik absoluut niet.

@eghosa: leuk he, dat zindelijk worden. david plast meerdere keren per dag op de wc. hij roept dan pipi en er komt dan meestal ook iets uit. poepen is nog niet gelukt. hij roept nu trouwens ook heel vaak: luiler, ook al heeft hij dan maar een klein plasje in zijn luier gedaan wil hij verschoont worden.
Ineke
J&J MAURITIUS

Bericht door Ineke »

Wat goed zeg, dat jullie kindjes al zo met zindelijkheid bezig zijn. Femke helemaal niet. Een tijdje heeft ze het potje erg interessant gevonden (hoewel ze er vaker niets op deed dan wel), maar de laatste weken kijkt ze er niet meer naar om.

Afgelopen woensdag is ze al weer twee geworden. We vieren het pas morgen, maar woensdag natuurlijk ook een beetje. De kamer was versierd, ze kreeg een feestmuts (met Bumba), we hebben voor haar gezongen en natuurlijk heeft ze cadeautjes gekregen van ons. Een loopfiets (waarbij ze nog niet bij de grond kan, ze is nu 84 cm), een little people camper (waar ze veel mee speelt) en een grote iejoorknuffel. Ze had al de duplodierentuin van mijn zus gehad, dus ze is nu al flink verwend. Mijn zus had overigens zo'n mazzel. Ik had gezegd dat ze rustig iets op marktplaats kon kopen van Duplo, omdat dat spul zo duur is. Vond ze bij hun in de stad een duplo dierentuin, nieuw in de doos. Het kind had m dubbel gehad voor zijn verjaardag. Zus geluk, maar vooral.... Femke geluk. Ze vindt het een geweldig cadeau.

Ze vindt, nu ze twee is, zichzelf opeens enorm groot en is erg bezig met toen ze nog klein was. 'Toen ik 'bojen (geboren) wejd, was ik nog keine baby. Nu ben ik aj gjoot. Ik ben aj oudste kjeutej.' (gelukkig niet, ik vind het zo al snel genoeg gaan). Verder mocht ze gisteren trakteren op de gym en dat was natuurlijk ook meer dan stoer. En dan morgen nog het echt vieren. Zo grappig dat ze zich nu nog meer dan vorig jaar bewust is, dat zij het stralend middelpunt is.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

haha, ineke, wat een humor: ik ben al oudste kleuter. ja dan merk je natuurlijk dat zij al een oudere broer heeft. echt ik ben zo verbaasd over zo goed pratende kinderen en aan de andere kant ben ik even trots op david die wel heel veel woorden weet, maar ze niet aan elkaar plakt.

ik heb trouwens een filmpje van david, een beetje anatomieles zeg maar. hij is wel in het duits... oh en in het begin dat is nienchie (kanninchen is het duitse woord voor konijn) davids maatje sinds twee dagen gaat die mee naar bed enzo.

http://www.youtube.com/watch?v=-Of6bv9yHbA
Ineke
J&J MAURITIUS

Bericht door Ineke »

Wat überschattig dat filmpje! Daar zal oma vast heel blij mee zijn geweest!

En voor wat betreft het goed praten en zinnen maken van Femke. Op papier is het denk ik indrukwekkender dan in het echt, omdat haar uitspraak echt niet altijd even briljant is. Sowieso zegt ze nooit een 'r' en 'l' en praat ze vaak heel snel achter elkaar. Ze roept bijvoorbeeld: 'ikkaasopmejen' en dat klinkt meer dan een woord dan als de zin 'ik kaas op smeren'.
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

hihi, je hoeft het niet naar beneden te halen hoor ;) ik vind het alsnog heel knap. vooral ook de woorden die zij aan elkaar plakt, niet per se de uitspraak.

Ik ken trouwens een kind van juni 2009 die echt al perfect praat. Als in" Hallo ik ben J. Wie ben jij? Kom binnen. Mama, mag ik ook op het krukje staan David gedag zeggen?
Echt bizar. Alles is dus ook echt zo duidelijk verstaanbaar.
Ves

Bericht door Ves »

Wat een leuk filmpje van David! Knap hoor. Het woorden aan elkaar plakken tot een zin komt vast snel... Ik heb gemerkt dat de spraakontwikkeling ineens heel snel kan gaan, een soort spurt. Bij V incent zijn het vaak ook nog losse woorden of 2 woorden aan elkaar, bv koene auto, kleine aap, mama heppen (=helpen). Heel soms plakt hij er meer achter elkaar. Wat ik vooral bijzonder vindt is dat zijn woordenschat zo enorm groeit en dat de uitspraak ook steeds beter wordt. Al komt het regelmatig voor dat ik helemaal begrijp wat hij zegt, maar een 'buitenstaander' niet.

Ik begin het voeden 's nachts ook helemaal zat te worden. Een keer voeden en de rest van de nacht lekker slapen vind ik niet erg, maar als het vaker is... :evil: . En vooral als ik de speen ben :evil: . Ik doe mijn best om V incent zoveel mogelijk in zijn eigen bed te laten slapen. Dat gaat best redelijk. Soms ligt hij vanaf 5 uur bij mij in bed, soms lukt het de hele nacht in zijn eigen bed, wel met de nodige onderbrekingen. Het troosten, al dan niet met de borst, in zijn kamer heeft voor mij wel het nadeel dat ik echt helemaal wakker wordt. Soms duurt het ook nog eens erg lang (1-1,5 uur) voordat hij verder slaapt. En dat is dan echt zo'n grote hap uit mijn nachtrust, zeker als het niet bij 1x blijft. Grrr... Ik wil gewoon weer een 'normale' nachtrust, want dit breekt me wel op.

De interesse voor het potje en zindelijkheid is hier nog minimaal. Hij roept wel steeds vaker "po titten" (op de po zitten), maar als ik de po dan pak en zeg "ga maar zitten" dan wil hij weer niet :roll: . O ja, hij zegt ook vaak "pafsen" (plassen) en vindt het erg leuk om wild te plassen (op de grond). Ach, het komt vast nog wel.
Ves

Bericht door Ves »

Oh Annemarie, wat ik nog vergeten was te melden:
De koekjespot is in goede aarde gevallen bij V incents oude leidsters. Ik heb het recept zelf ook uitgeprobeerd (moet het natuurlijk eerst testen :wink: ) en ze waren lekker :) .
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Wat een schatje Nina, die David, leuk filmpje. En kwa taalontwikkeling lijkt het ook prima in orde te zijn, knap toch wat het zegt en verstaat.
Eve71ne
J&J HAWAII

Bericht door Eve71ne »

Benthe heeft vandaag voor het eerst op het potje geplast! Grappig he, omdat ik laatst nog zei dat we daar helemaal niet mee bezig waren. Benthe is een notoire in-bad-poeper, maar de laatste tijd gaf ze het aan als ze het ging doen. Ik heb haar eens op de wc gezet, maar dat vond ze echt te eng. Dus toen het potje onder het stof vandaan gehaald (voor Meike nooit gebruikt) en toen ze vandaag uit bad kwam, keek ze wat moeilijk. Ik wees haar op het potje, en ze ging zitten en plaste! Misschien heeft ze andere kindjes op het kdv dit zien doen, want ze is nu een paar keer wezen wennen bij de peuters. Ik ga voor haar leidsters ook koekjespotten maken, de kindjes krijgen een klein kadootje met koekjes erbij denk ik.
Morgen gaan we weer eens meten en wegen (2 jaar consult op het CB) en ik ben ook benieuwd wat ze van haar spraak zeggen!
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Goed van Benthe zeg, Linde vindt het ook op eens erg intressant, wil constant op de WC (met verkleiner) of het potje. Ze lijkt het goed te proberen, maar er komt nooit wat.

Ik zat me al af te vragen wanneer er weer een CB bezoek op de planning staat. We zijn niet opgeroepen. Geen vorderingen op spraak gebied dus?
Ineke
J&J MAURITIUS

Bericht door Ineke »

Wat knap van Benthe! Femke heeft nog niet de minste interesse in het potje. Een paar maanden geleden wel, maarnu niet meer. Af en toe zegt ze dat ze geen luier meer om wil, maar dat vind ik toch echt geen goed idee.

Wij moeten volgende maand naar het CB. Ik heb het idee dat ze flink gegroeid is. Van de week heb ik haar gewogen en toen woog ze 11,5! Ik merk ook echt dat ze wat zwaarder wordt, bijvoorbeeld bij uit bed tillen.

Ze zit nu in een sla-fase. Ze slaat vooral mijn man :( en dat doet ze het liefste tijdens het eten. Ze moet dan ook regelmatig even op de gang staan. Ik vind dat helemaal niets, zeker tijdens het eten, maar dat is het enige dat werkt.

Gelukkig is ze meestal gewoon lekker vrolijk en het nieuwste is dat ze de hele dag loopt te zingen. Favoriet is nu:
ze zeggen wat wijjen
maaj de ofifant
ajjerdikste bijjen heje jand
en siejaf jangste nehehek
nijlpaajd gjote bek bek bek
petra1969
J&J HAWAII

Bericht door petra1969 »

Wat een ontiegelijk leuk filmpje. Cay kan al heel wat lichaamsdelen benoemen, maar niet zoveel als David. Wel in het Duits, Nederlands is nog niet zijn ding.
Mama van Evelien (36), Jojanneke (33), Sandrina (32), Sarah (19), Elise (18) en Cay (15)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Ves

Bericht door Ves »

Wat goed van Benthe! V incent vind het potje en de wc ook interessanter sinds hij over is naar de volgende groep op het kdv. Daar hebben ze van die mini-wctjes. Hij heeft een paar keer op het potje gezeten, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Wij gaan begin okt weer naar het cb. Maar dit is eigenlijk een tussentijdse afspraak, om te kijken hoe het nu met hem gaat. Gelukkig gaat het nu een stuk beter dan de vorige keer!
We zijn deze week voor het eerst gaan kijken bij een basisschool. Vandaag gaan we nog bij een andere kijken.
Eve71ne
J&J HAWAII

Bericht door Eve71ne »

Benthes' rapportje: 80 en een halve centimeter groot - in een half jaar tijd 6,5 centimeter gegroeid, da's toch netjes. En gewicht 10,9 kilo. Ze vond het bezoekje echt wel heel leuk, maar helaas "presteert" Benthe wel iets onder de maat (zoals ik al dacht). Ze weet behalve haar neus geen lichaamsdelen aan te wijzen, dus dat gaan we vaker spelen en voor haar taal/spraak mogen we over 3 maanden terug komen. Ik denk/hoop dat wanneer ze bij de peuters zit, dat het wel vlotter zal gaan.
En ja tjeemig, hier moet je inderdaad ook vanaf 2 jaar al inschrijven voor een basisschool. Echt vreemd wanneer je kind nog nauwelijks kan praten dat je daar al mee bezig moet gaan.. Gelukkig hoeven wij voor Benthe niet meer te kiezen, over de school van Meike zijn we heel tevreden.

Ves

Bericht door Ves »

@Eve71ne: Ik denk dat het idd stimulerend gaat werken als Bethe bij de peuters zit. Dat is in iig de ervaring die ik heb met V incent. Het kan toeval zijn hoor, maar sinds hij bij de grote dreumessen zit gaat het praten echt met sprongen vooruit en dat geldt ook voor andere dingen. Ik hoop voor je dat ze hard vooruit gegaan is als jullie de volgende keer naar het cb gaan.
En ja, als je je nu al met basisscholen bezig gaat houden, dan lijkt het nog harder te gaan allemaal... kan me al bijna niet meer voorstellen hoe het is om een baby te hebben :roll: .
Ves

Bericht door Ves »

En hoe gaat het nu met de kindjes in dit draadje...?
V incent zingt nu allerlei liedjes, zo schattig vind ik dat. Hij heeft al een breed repertoire. Ik ontdek er steeds meer. Het begint met een paar herkenbare woorden en dan ineens valt het kwartje bij mij. Zo verstond ik "levelang levelang", dat blijkt dan lang zal ze leven te zijn. Met een heel verhaal erbij over Evi die "jagig" was en "nijn geven" (bij de traktatie zat een zandvormpje in de vorm van nijntje) en "chingen" (zingen). En sinds een paar dagen speelt hij met de "witte pilateauto" (politie-auto) en vertelt hij over "auto stoppen lamp rood". Grappig dat gebrabbel :) .
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Heerlijk he Vesna dat geklets. Niet alleen dat geklets, maar ook dat schattige (meestal) stemmetje, als ze dan zegt; 'mama kom je' dan kan ik toch niet anders dan naar haar toe gaan.

Met Linde gaat het super, ze gaat nu naar de PSZ en vind het erg leuk in de "klas". Ze is gek op knutselen en dat doen ze daar vaak.

Verder vind ze op het moment puzzelen erg leuk, maar ze bakt er nog niet veel van. En de poppen en het keukentje blijven favoriet.
Eve71ne
J&J HAWAII

Bericht door Eve71ne »

Benthe heeft haar eerste week (3 dagen) bij de peuters super gedaan! Totaal geen vrees, of drama bij het wegbrengen of iets dergelijks. Eén van de leidsters gaf al toe dat ze een erg zwak voor Benthe heeft :) Vanavond sprak ze zowaar 2 woordjes achter elkaar: "eten ieuw" :lol: (kennelijk vond ze de boerenkool niet zo lekker)
En elke avond doet ze iets op het potje! Knappe meid hé, plas en poep noemt zij allebei 'poep', dat dan weer wel :P . De leidsters op het kdv proberen haar vlot op de wctjes te krijgen (zij gebruiken geen potjes ivm ggd-regels, maar kleine kinderwc's).

Annemarie

Bericht door Annemarie »

Annemarie schreef: Verder vind ze op het moment puzzelen erg leuk, maar ze bakt er nog niet veel van.
Haha dit schreef ik vrijdag en nu maakt ze legpuzzels tot 9 stukjes. Ze heeft er echt veel plezier in en is erg geduldig.
Ves

Bericht door Ves »

Annemarie schreef:
Annemarie schreef: Verder vind ze op het moment puzzelen erg leuk, maar ze bakt er nog niet veel van.
Haha dit schreef ik vrijdag en nu maakt ze legpuzzels tot 9 stukjes. Ze heeft er echt veel plezier in en is erg geduldig.
Wat knap! Dat zie ik V incent haar nog niet nadoen (ik heb hem nog geen legpuzzels voorgeschoteld, maar gezien zijn (on)geduld met andere dingen :) ). Maar de ontwikkelingen kunnen opeens heel snel gaan, zoals Linde nu ook laat zien.
diane76
J&J SANTORINI

Bericht door diane76 »

Pffff, dat puzzelen... Wij zijn altijd zo snel stukjes kwijt en dan is er geen lol meer aan natuurlijk. Ik koop ze wel eens en lig dan iedere avond onder de tafel/banken/kasten te zoeken naar alle stukjes. Er komt uiteraard een moment dat ik daar geen zin meer in heb en dan gaat het mis. Zeker Ch iara en Ene a samen wil nog wel eens zorgen voor rondvliegend speelgoed...

E nea had redelijke interesse in pot/wc maar het lijkt weer over te zijn. Maakt niet uit, komt wel. Verder klets hij behoorlijk! Ik hoor wel veel 'verkleuringen' in de klinkers (de o neigt naar een a, dat soort dingen) Over het algemeen kan ik hem goed verstaan. Hij vraagt altijd heel schattig iets te drinken: mama, ik dinken gaag! Hij staat op de wachtlijst van de PSZ, met 2 jaar en 3 maanden mogen ze bij ons starten. Ik ben benieuwd! C hiara gaat dan naar de basisschool en E nea naar de PSZ, ik krijg zowaar tijd voor mezelf
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Annemarie

Bericht door Annemarie »

diane76 schreef:Verder klets hij behoorlijk! Ik hoor wel veel 'verkleuringen' in de klinkers (de o neigt naar een a, dat soort dingen) Over het algemeen kan ik hem goed verstaan.
Ik heb bij Linde nog nooit verkleuringen in de klinkers gehoord :lol: .
diane76
J&J SANTORINI

Bericht door diane76 »

Annemarie schreef:
diane76 schreef:Verder klets hij behoorlijk! Ik hoor wel veel 'verkleuringen' in de klinkers (de o neigt naar een a, dat soort dingen) Over het algemeen kan ik hem goed verstaan.
Ik heb bij Linde nog nooit verkleuringen in de klinkers gehoord :lol: .

Noem het maar beroepsdeformatie :oops:

Vandaag kwam ik thuis en wordt dan altijd warm ontvangen, enthousiaste kindjes die helemaal blij zijn dat ik er weer ben. Ik zei dat E ena maar binnen moest blijven want het waaide. Zegt hij: het waait hard mama! hihihi, zo schattig!
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Plaats reactie