Eh Sinder..... basic vragen
Moderator: Chantal
Eh Sinder..... basic vragen
Hoe maak jij de basis van de cake pops?
Van biscuitdeeg of "gewone" cake?
En dan, wat doe jij er doorheen? Ik zie heel veel receptjes, maar ook veel die zeggen dat ze hard en vettig smaken. receptjes met botercreme, met mascarpone.... hoe doe jij het?
En dan nog iets: hoe maken jullie de lekkerste botercreme? (graag een jip-en-janneke-uitleg hahahaha)
Van biscuitdeeg of "gewone" cake?
En dan, wat doe jij er doorheen? Ik zie heel veel receptjes, maar ook veel die zeggen dat ze hard en vettig smaken. receptjes met botercreme, met mascarpone.... hoe doe jij het?
En dan nog iets: hoe maken jullie de lekkerste botercreme? (graag een jip-en-janneke-uitleg hahahaha)
Je kunt het echt zo doen zoals je wilt. Ik heb ze met de overblijfselen van cupcakes gemaakt, maar ook met gekochte cake van de C1000. Ik heb er zelf vanillebotercrème doorgedaan en daar kreeg ik hele goede reacties op, maar je kunt ook mascarpone ofzo erdoor doen, als het maar iets crèmigs is zeg maar.
De bc had ik van de mix van de sjop. Je kunt ook bc maken met boter, poedersuiker, melk en vanille.
De bc had ik van de mix van de sjop. Je kunt ook bc maken met boter, poedersuiker, melk en vanille.
En die cakepops met mint en cocos enzo, gewoon een smaakje door de botercrème.
Dit voelt als vragen naar de bekende weg, maar ik ben zoooooo blij een oplossing gevonden te hebben voor mijn ik-heb-geen-tijd-voor-een-mooie-taart-dilemma. En geen tijd om te oefenen, dus het moet wel in één keer... redelijk. Goed hoeft niet, familie is toch altijd meteen wildenthousiast.
Dit voelt als vragen naar de bekende weg, maar ik ben zoooooo blij een oplossing gevonden te hebben voor mijn ik-heb-geen-tijd-voor-een-mooie-taart-dilemma. En geen tijd om te oefenen, dus het moet wel in één keer... redelijk. Goed hoeft niet, familie is toch altijd meteen wildenthousiast.
Groetjes, Mireille
Moeder van Morgan (13) en Gwyneth (10)
Ik merkte dat hoe warmer de chocolade was hoe makkelijker het was om het om de deegbal heen te krijgen en ook hoe mooier egaal het werd.
Ik heb door wat botercreme van boter en poedersuiker, aardbeienjam gedaan. Die werden ook erg lekker gevonden. Vooral door kinderen.
Ik heb ballen van kant-en-klare roombotercake gemaakt en ballen van zelfgebakken biscuit. Uit de cake kreeg ik veel meer ballen omdat cake natuurlijk veel compacter is dan biscuit, wat uiteraard meer kruimels oplevert.
hmmm, heel veel ik, ik, ik antwoorden en ik werd niet eens om advies gevraagd..... misschien kun je er toch wat mee?
Ik heb door wat botercreme van boter en poedersuiker, aardbeienjam gedaan. Die werden ook erg lekker gevonden. Vooral door kinderen.
Ik heb ballen van kant-en-klare roombotercake gemaakt en ballen van zelfgebakken biscuit. Uit de cake kreeg ik veel meer ballen omdat cake natuurlijk veel compacter is dan biscuit, wat uiteraard meer kruimels oplevert.
hmmm, heel veel ik, ik, ik antwoorden en ik werd niet eens om advies gevraagd..... misschien kun je er toch wat mee?
ik ben blij met alle advies!
Ik ga vanavond toch maar even oefenen, nu blijkt dat het ook met supermarktcake kan.
Stap 1: cake kruimelen
Stap 2: botercreme erdoor, eventueel met smaakje
Stap 3: balletjes maken
Stap 4: balletjes 15 min in vriezer
Stap 5: chocolade smelten
Stap 6: balletjes uit vriezer
Stap 7: stokjes in chocolade dopen, meteen in een balletje steken
Stap 8: balletjes ondersteboven door de chocolade, overschot er af schudden, vervolgens in piepschuim steken
Stap 9: decoreren met dingetjes die vast moeten blijven zitten in de chcolade
Stap 10: eventueel afwerken met icing oid
Stap 11: opeten
Mist hier nog iets?
Ik ga vanavond toch maar even oefenen, nu blijkt dat het ook met supermarktcake kan.
Stap 1: cake kruimelen
Stap 2: botercreme erdoor, eventueel met smaakje
Stap 3: balletjes maken
Stap 4: balletjes 15 min in vriezer
Stap 5: chocolade smelten
Stap 6: balletjes uit vriezer
Stap 7: stokjes in chocolade dopen, meteen in een balletje steken
Stap 8: balletjes ondersteboven door de chocolade, overschot er af schudden, vervolgens in piepschuim steken
Stap 9: decoreren met dingetjes die vast moeten blijven zitten in de chcolade
Stap 10: eventueel afwerken met icing oid
Stap 11: opeten
Mist hier nog iets?
Groetjes, Mireille
ja die chocola moet je goed warm laten worden, van het vuur afhalen en dan een poosje roeren, roeren, roeren. Dit heet tempereren. Ik heb even gegoogled en hier staat wel wat: http://www.molendearend.nl/files/recept ... colade.pdf
Niet alle chocola is even geschikt want met een bepaalde LIDL chocola lukte het mij niet.
Niet alle chocola is even geschikt want met een bepaalde LIDL chocola lukte het mij niet.
Ik ga eens lezen.Sinder schreef:ja die chocola moet je goed warm laten worden, van het vuur afhalen en dan een poosje roeren, roeren, roeren. Dit heet tempereren. Ik heb even gegoogled en hier staat wel wat: http://www.molendearend.nl/files/recept ... colade.pdf
Ik heb met Lidl chocola gedaan, maar voor de witte wil ik wel Milka gebruiken, omdat ik van jou las dat deze het goed doet.
Op zich glansden ze wel, maar er bleven wat druppels achter, door de dikte.
misschien niet. je hoeft alleen minder het tot kruimel te maken.Mireille schreef:Rollen idd. Dus dat wordt een glutenvrije cake dan... Dat die droger is dan een gewone cake zal niet zo veel uit maken.jikke schreef:misschien raar. maar hoe maken jullie ballen van cake? toch niet rollen (dat mag hier nl niet)
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Ik ben blij dat ik besloten heb eerst even te oefenen.
Cakepops maken is niet zo makkelijk als dat het er uit ziet zeg! Er liggen er twee om te proeven op het aanrecht, die gaan zo naar Ronald, ik ben overtuigd. Lekker is het wel.
Morgen nog maar wat plakken chocolade kopen, en een emmertje geduld. Zondagochtend nog maar eens proberen. Nu bedtijd. Màn, wat is het laat!
Cakepops maken is niet zo makkelijk als dat het er uit ziet zeg! Er liggen er twee om te proeven op het aanrecht, die gaan zo naar Ronald, ik ben overtuigd. Lekker is het wel.
Morgen nog maar wat plakken chocolade kopen, en een emmertje geduld. Zondagochtend nog maar eens proberen. Nu bedtijd. Màn, wat is het laat!
Groetjes, Mireille
De verhouding cake/botercrème bijvoorbeeld. Of hoe hou ik de chocolade goed warm. Ik dacht in mijn naïviteit ook dat één plak chocolade wel genoeg was voor de pops uit één cake.
Nu blijven de cakepops te zacht, er zit totaal geen structuur in. Als ik dat in de chocolade wil dopen, ja je kunt je het slagveld wel voorstellen denk ik. En dan koelde ook de chocolade nog weer te hard af, terwijl ik de bak chocolade wel in heet water had gezet.
Lastig dus...
Wat wèl goed ging, en dat leek mij het lastigste, is het tempereren van de chocolade. Die twee cakepops waar chocolade overheen zat, dat zag er keurig uit. Totdat ik de cakepops op een bordje wilde leggen, toen viel de hele boel weer uitelkaar.
Nu blijven de cakepops te zacht, er zit totaal geen structuur in. Als ik dat in de chocolade wil dopen, ja je kunt je het slagveld wel voorstellen denk ik. En dan koelde ook de chocolade nog weer te hard af, terwijl ik de bak chocolade wel in heet water had gezet.
Lastig dus...
Wat wèl goed ging, en dat leek mij het lastigste, is het tempereren van de chocolade. Die twee cakepops waar chocolade overheen zat, dat zag er keurig uit. Totdat ik de cakepops op een bordje wilde leggen, toen viel de hele boel weer uitelkaar.
Groetjes, Mireille
Ok, ik verkruimel de cake, ik gebruik meestal ong 4 cupcakes die ik over heb bijvoorbeeld. Er gaat echt maar een klein beetje "vocht" in om de cake te binden, misschien 2 eetlepels. Dan kneed ik het en rol ik balletjes. Die balletjes gaan in de vriezer, ongeveer 15 min. Ondertussen smelt ik de chocola, ongeveer 3 plakken tegelijkertijd omdat je gewoon genoeg moet hebben om te dopen. En dan heb ik ongeveer 12-15 cakepops denk ik. Je tempereert de chocola dus na het opwarmen, roeren roeren en blijven roeren. Dan kun je er ook langer wat mee.
Als dat klaar is, kunnen de balletjes uit de vriezer. Die zijn dan vrij hard maar niet bevroren. De stokjes doop je snel in de chocola en druk je tot halverwege in de pops. Daarna gaan ze bij mij weer de koelkast of zelfs de vriezer weer in en haal ik ze per 4 eruit.
Ik doop ze 1 keer onder in de chocola en tik ze af door op mijn hand te tikken. Je moet idd wel snel werken, blijven roeren en niet teveel tegelijk maken. Je kunt beter dit hele proces een paar keer doen dan in 1 keer heel veel tegelijk.
Hopelijk kom je er zo verder mee?
Als dat klaar is, kunnen de balletjes uit de vriezer. Die zijn dan vrij hard maar niet bevroren. De stokjes doop je snel in de chocola en druk je tot halverwege in de pops. Daarna gaan ze bij mij weer de koelkast of zelfs de vriezer weer in en haal ik ze per 4 eruit.
Ik doop ze 1 keer onder in de chocola en tik ze af door op mijn hand te tikken. Je moet idd wel snel werken, blijven roeren en niet teveel tegelijk maken. Je kunt beter dit hele proces een paar keer doen dan in 1 keer heel veel tegelijk.
Hopelijk kom je er zo verder mee?