zindelijk zijn/worden...

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mama van b en c

zindelijk zijn/worden...

Bericht door mama van b en c »

Zucht...

ik weet niet of ik goed bezig ben zo, en ik wist wel dat het met vallen en opstaan ging maar dit had ik toch niet verwacht. Ik zal even vertellen hoe en wat.

B. wilde nooit op het potje/wc. Vieze broeken interesseerde hem niks. Toen ik laatst (een week of 6 geleden) wat langer vrij was besloot ik het eens te gaan proberen. Hij wilde toen heel graag een bepaalde motor van playmobiel hebben dus die beloofd als hij op het potje ging zitten. Nou dat heb ik inmiddels gewonnen dat doet hij op zich goed.

Het ging best goed, wel elke keer een klein beetje nat maar gaat dan naar de wc en doet een plas, soms moet ik hem er op zetten om hem droog te houden soms gaat hij uit zich zelf. Poepen heeft hij geen ongelukjes mee gehad sinds die tijd.

Maar nu... pfff hij lijkt weer terug bij af. Hij is elke keer nat en lijkt het niet eens op te merken. Vanmiddag heb ik hem maar weer een luier aangedaan, de reserve broeken waren allemaal op en we moesten nog een paar uur. Is dit dan een terug val of moet ik het gewoon nog maar even laten rusten? Ik weet het niet hoor.
Eve71ne
J&J HAWAII

Bericht door Eve71ne »

Dat klinkt wel als een terugval, ja. Is hij niet (meer) gemotiveerd om het goed te doen? Wat vond hij ervan dat hij weer een luier kreeg?
Als je ervan overtuigd bent dat hij het kán, maar uit gemak in z'n broek plast dan heeft hij misschien wat externe motivatie nodig.
Of kunnen er misschien andere redenen zijn waarom hij weer in zijn broek is gaan plassen?
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
ddaantje

Bericht door ddaantje »

Heb je het al met stickers geprobeerd? dat werkt vaak heel goed. En vooral niet dwingen dat werkt vaak averechts.

jongetjes zijn heel vaak wat later. X is ook pas sinds kort zindelijk. Maar het ging hier ook ineens goed. heb maar heel weinig natte broeken gehad. net alsof het knopje ineens omgaat.

wat hier ook helpt is om de wc "gezellig" te maken. Ik heb wat tekeningen van hem opgehangen zodat hij wat heeft om naar te kijken.
Suuz

Bericht door Suuz »

tja geen tips maar herkenning..

Hier een enorme terugval.. Denk hier dat het komt omdat hij niet meer naar school gaat en de dagen op bso doorbrengt. Een verandering dus. Maar goed de knul van mij is 4,5 jaar.
suz

Bericht door suz »

Hier ook gister en vandaag een terugval, gek genoeg ook alleen thuis :) Alsof ze het erom doet, ik heb wel laten merken dat mama dat niet leuk en zelfs vies vind, dat lijkt wel te helpen...vanmiddag geen ongelukjes meer. Mijn dame is verder niet echt te motiveren met stickers of cadeautjes maar een koekje of snoepje in het vooruitzicht doen wonderen!!
Succes ermee!
mama van b en c

Tja er was wel een aanleiding denk ik.

We waren op vakantie en hij had enorme heimwee! Daarbij had hij ook nog eens flinke luier uitslag van een poepbroek in het zwembad (gelukkig in de zwemluier).

Het maakte hem niet zo veel uit dat hij weer een luier kreeg, terwijl hij eerst toch wel zei dat hij een grote jongen was en geen luier meer wilde.

Stickers werkte in het begin maar daavoor is hij al tijden niet meer gemotiveerd! Misschien toch maar weer eens proberen. En belonen met koek/snoep wil ik eigenlijk niet aan beginnen. We zijn inmiddels thuis dus eens kijken wat hem dat gaat brengen.
ddaantje

Bericht door ddaantje »

tja nu ik er over denk was hier de meest motiverende factor bij elke mijlpaal (dus zeker niet elke dag of na elke plas maar na een tijdje dat het goed ging bv) een Cars auto'tje.

Dure aangelegenheid dat wel :)
Eve71ne
J&J HAWAII

Bericht door Eve71ne »

Jullie waren op vakantie, ik kan me indenken dat dat best heel spannend is voor een kind. Hij kan de dagen niet zo goed overzien, wanneer wordt alles weer ´normaal´e.d. Niet zo gek dat hij zijn energie anders gebruikte. Nu snap ik ook dat je schreef: de reservebroeken zijn op. Ik zou eens even benoemen dat nu alles weer 'gewoon' is, dat hij weer gewoon naar de wc kan gaan en eventueel dat hij daarmee iets kan verdienen. Ik zette zelf met veel positieve bombarie een kruis op een papier. Stelt niks voor, maar ik bracht het leuk :)
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
AnjaR

Re: zindelijk zijn/worden...

Bericht door AnjaR »

Wat jammer dat het even niet zo goed meer gaat.
mama van b en c schreef: Het ging best goed, wel elke keer een klein beetje nat maar gaat dan naar de wc en doet een plas, soms moet ik hem er op zetten om hem droog te houden soms gaat hij uit zich zelf.
Het enige dat ik uit je verhaal haal is dat je hem misschien zelf nog meer naar de wc moet sturen. Een paar minuten (kwartier??) na elk drinken, om het half uur, om het uur, net wat voor hem goed is. Even terug de routine erin zien te krijgen.

Ik zou zeker volhouden nu. Er zijn vast ook heel veel broeken nu in de uitverkoop voor weinig geld te koop. Dus mijn advies is inslaan en doorgaan :-) . Maar ik was nogal koppig op dit gebied, vind geloof ik als enige hier dat je zindelijk worden ook aan kunt pakken als je er zelf aan toe bent ;-) , dus niet perse wachten tot het kind het aangeeft.
mama van b en c

Dat laatste vind ik dus ook, na een bepaalde leeftijd dan. Vandaag het normale leven weer opgepakt. Opnieuw de stickerlijst erbij want hij had nog wel een wens. Een fietsje van playmobiel (2,50 dat kan wel lijden ;) )Hopelijk gaan we nu weer de goede kant op
Plaats reactie