Babygebaren
Babygebaren
Ik zit erover te denken om met J0chem aan babygebaren te gaan doen. Ik heb zelf ook gebarentaal gedaan en het helpt je in het ondersteunen van wat je zegt. Ik ben benieuwd of een meerdere mensen zijn die dit gebruiken en hoe het jullie bevalt en hoe en waarom je het doet.
Zit er ook aan te denken om het boek Babaygebaren van Lissa Zeviar te bestellen, iemand daar ervaring mee?
Zit er ook aan te denken om het boek Babaygebaren van Lissa Zeviar te bestellen, iemand daar ervaring mee?
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Ja, ik! Met Bas vanaf een maand of 8 en met Nina deze week begonnen ( ze kan nu klappen en zwaaien, dat is een mooi moment). Ik vond het echt heel leuk met Bas, hij kon al zo lang duidelijk maken wat hij wilde/bedoelde. En zelfs nu gebruikt hij ze nog wel eens in een situatie waarin hij niet mag praten ( zoals pas in de kerk). Echt een aanrader!!!!
Ik heb het boek en de site gebruikt trouwens. Ik vind vooral het woordenboek erg makkelijk.
Ik heb het boek en de site gebruikt trouwens. Ik vind vooral het woordenboek erg makkelijk.
Mama van Bas ( oktober 2008 ) en Nina ( december 2010 )
Twitter; @mariskavangilst
Oh wat leuk, ik ben er nog steeds mega enthousiaist over en zou het bij een vlg kindjes zo weer doen (miss zelfs iets eerder beginnen dan 9 mnd).
Wij hebben er erg veel aan gehad en wat een plezier krijg je terug van de investering... dat is het in het begin wel.
Ik heb niet de NL variant gedaan, maar de engels/amerikaanse maar dat is om het even. Het doel is hetzelfde
(ik vond het vertaalde boek 'babygebaren', via bol.com'erg prettig omdat ze ook de achtergrond ed beschreven waardoor er een soort bewustzijn ontstond bij mij)
Ik zou zeggen DOEN!
ps: idd met youtube kom je al best een eind denk ik.
Wij hebben er erg veel aan gehad en wat een plezier krijg je terug van de investering... dat is het in het begin wel.
Ik heb niet de NL variant gedaan, maar de engels/amerikaanse maar dat is om het even. Het doel is hetzelfde

(ik vond het vertaalde boek 'babygebaren', via bol.com'erg prettig omdat ze ook de achtergrond ed beschreven waardoor er een soort bewustzijn ontstond bij mij)
Ik zou zeggen DOEN!
ps: idd met youtube kom je al best een eind denk ik.
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Tenzij je Je!mer heet, en je je eigen gebaren bedenkt ipv te gaan praten.Ana schreef:En dat het de taalontwikkeling zou stimuleren,

Maar dat is natuurlijk ook een vorm van taalontwikkeling.

Maar ontzettend leuk boek hoor, ik heb hem ook in huis!
Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)
Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.
- Gandhi -
Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.
- Gandhi -
Leuk dat je gebruik wilt gaan maken van babygebaren. Wij hebben het ook gebruikt (zelfde boek) en ik was er erg enthousiast over. A herkende al snel verschillende gebaren maar hij heeft ze nooit zelf actief gebruikt. Ik denk dat wij het toch niet genoeg gebruikten en hij is al heel snel gaan praten waardoor hij de gebaren niet echt nodig had om duidelijk te maken wat hij wilde.
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
Ik kan natuurlijk nergens de site meer vinden Charlotte, krijg m ook niet opgegoogled. Zodra ik m vind, hoor je t.
Vanaf heel jong combineert Bas de gebaren met gesproken woord trouwens. Wij zijn er inderdaad wel altijd heel actief mee bezig geweest. Altijd bij bepaalde woorden de gebaren als ondersteuning, ik vroeg er op een gegeven moment ook echt om bij hem ( bijvoorbeeld bij eten, drinken, meer, helpen en borstdrinken). Dat wordt ook aangeraden, de belangrijkste woorden trainen, de rest volgt vanzelf, die laat je zien, maar vraag je niet specifiek. En als ze zelf gebaren gaan bedenken is dat alleen maar goed! Dan zijn andere woorden/acties belangrijk voor ze.
O, het is zo leuk om te doen. Ik ben blij dat ik met Nina weer mag!
Vanaf heel jong combineert Bas de gebaren met gesproken woord trouwens. Wij zijn er inderdaad wel altijd heel actief mee bezig geweest. Altijd bij bepaalde woorden de gebaren als ondersteuning, ik vroeg er op een gegeven moment ook echt om bij hem ( bijvoorbeeld bij eten, drinken, meer, helpen en borstdrinken). Dat wordt ook aangeraden, de belangrijkste woorden trainen, de rest volgt vanzelf, die laat je zien, maar vraag je niet specifiek. En als ze zelf gebaren gaan bedenken is dat alleen maar goed! Dan zijn andere woorden/acties belangrijk voor ze.
O, het is zo leuk om te doen. Ik ben blij dat ik met Nina weer mag!
Mama van Bas ( oktober 2008 ) en Nina ( december 2010 )
Ik heb een buurjongen die slechthorend is (is nu 2 jaar) en daar ben ik gastouder van. Ik heb zelf dus ook gebaren geleerd via een cursusje en de buurvrouw.
Omdat ik deze toch al kende ben ik vanaf dat Roos baby is ook al gaan gebaren om de nederlandse taal te ondersteunen.
Ik moet zeggen dat het haar echt wel helpt en een hoop frustratie scheelt. Ze zegt namelijk al best veel woorden, maar niet altijd begrijp ik even goed wat ze bedoeld. Met gebaren erbij echter snap ik haar meestal wel.
Ook is ze helemaal fan van de dvd's van Lotte en max. Dit zijn dvd's speciaal gemaakt voor dove/slechthorende kinderen om wat gebaren te leren. Zo worden in 1 dvd alle dieren van de boerdewrij benoemd, leuk met liedjes enz erbij. De andere dvd gaat over familie leden en dingen zoals eten/ drinken. poepen etc...de dingen uit het dagelijks leven dus.
Ze kan echt rustig de hele dvd afkijken (een half uur ofzo) en kent nu ook echt alle gebaren.
Bij de onderstaande link een trailer van een klein filmpje van de dieren dvd.
http://www.youtube.com/watch?v=wvLDVGXMrBE
Omdat ik deze toch al kende ben ik vanaf dat Roos baby is ook al gaan gebaren om de nederlandse taal te ondersteunen.
Ik moet zeggen dat het haar echt wel helpt en een hoop frustratie scheelt. Ze zegt namelijk al best veel woorden, maar niet altijd begrijp ik even goed wat ze bedoeld. Met gebaren erbij echter snap ik haar meestal wel.
Ook is ze helemaal fan van de dvd's van Lotte en max. Dit zijn dvd's speciaal gemaakt voor dove/slechthorende kinderen om wat gebaren te leren. Zo worden in 1 dvd alle dieren van de boerdewrij benoemd, leuk met liedjes enz erbij. De andere dvd gaat over familie leden en dingen zoals eten/ drinken. poepen etc...de dingen uit het dagelijks leven dus.
Ze kan echt rustig de hele dvd afkijken (een half uur ofzo) en kent nu ook echt alle gebaren.
Bij de onderstaande link een trailer van een klein filmpje van de dieren dvd.
http://www.youtube.com/watch?v=wvLDVGXMrBE
Judith moeder van Tom (4-4-2006), Lola (27-10-2007) en Roos (21-1-2010)
Dank je wel, Mariska en Judith. Ik ga er nu helemaal mee beginnen!!! Ml wil mama en papa nog wel doen maar de rest vooralsnog niet echt. Nou jammer. Ik heb gelukkig de basis van het NGT er nog in zitten dus het gaat met ondersteuning van het boek en de Lotte en Max DVD's vast goed komen. Heb er helemaal zin in. Op naar bieb en de boekwinkel.
Je kan met gebaren je gesprokentekst ondersteunen. En dat kan je al heel vroeg aanleren aan je baby. Als je baby dan nog niet kan praten kan je wel 'praten' met je handen. NGT betekent Nederlandse GebarenTaal, duidelijkerAnnet schreef:wAT is het dan precies? ik ben nieuwschierig gemaakt!

Wij hebben hier ook 2 dvd's liggen van Lotte en Max. Echt heel leuk en bij R uben merkte ik ook heel duidelijk dat het effect had. Nu ik dit zo lees ga ik het maar eens oppakken met D äphny. Misschien dat het haar wat frustraties gaat schelen 

mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Dank je welCharlotte schreef:Je kan met gebaren je gesprokentekst ondersteunen. En dat kan je al heel vroeg aanleren aan je baby. Als je baby dan nog niet kan praten kan je wel 'praten' met je handen. NGT betekent Nederlandse GebarenTaal, duidelijkerAnnet schreef:wAT is het dan precies? ik ben nieuwschierig gemaakt!![]()
![]()
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Hoi Charlotte,
Ik gebruik het inderdaad ook. Bij Boris was het een groot succes en ben dus met Tessa ook begonnen. Ik gebruik niet heel veel gebaren, alleen de meest voorkomenden (eten, drinken, meer, klaar, helpen, slapen, ...). Mijn ervaring is inderdaad dat het veel scheelt met de frustraties van kinderen, ze kunnen toch al duidelijk maken wat ze willen ondanks dat ze de woorden nog niet kunnen zeggen.
Ik heb destijds de informatie hierover uit Canada meegenomen maar volgens mij zijn de gebaren hetzelfde. En op zich maakt het natuurlijk ook niet uit welke gebaren je precies gebruikt, als jullie ze zelf maar begrijpen (tenzij je het later wilt blijven gebruiken om met slechthorenden te communiceren). Boris deed de gebaren soms anders dan wij ze voordeden (omdat dat gebaar voor hem moeilijk was om te doen). Wij gingen daar dan ook in mee met hem. Werkte prima.
Kortom, erg leuk om te doen. Echte aanrader. Als je meer wilt horen, hoor ik het wel.
Groetjes,
Denise
PS Tessa heeft trouwens zelf een "gebaar" voor borstvoeding ingevoerd. Als ze bij me wilt drinken, klakt ze met haar tong. Natuurlijk begrijp ik haar meteen.
En wat ook leuk is, is dat omdat Boris de gebaren vroeger zelf ook heeft gebruikt, hij ze nu ook heel makkelijk gebruikt om met Tessa te "praten".
Ik gebruik het inderdaad ook. Bij Boris was het een groot succes en ben dus met Tessa ook begonnen. Ik gebruik niet heel veel gebaren, alleen de meest voorkomenden (eten, drinken, meer, klaar, helpen, slapen, ...). Mijn ervaring is inderdaad dat het veel scheelt met de frustraties van kinderen, ze kunnen toch al duidelijk maken wat ze willen ondanks dat ze de woorden nog niet kunnen zeggen.
Ik heb destijds de informatie hierover uit Canada meegenomen maar volgens mij zijn de gebaren hetzelfde. En op zich maakt het natuurlijk ook niet uit welke gebaren je precies gebruikt, als jullie ze zelf maar begrijpen (tenzij je het later wilt blijven gebruiken om met slechthorenden te communiceren). Boris deed de gebaren soms anders dan wij ze voordeden (omdat dat gebaar voor hem moeilijk was om te doen). Wij gingen daar dan ook in mee met hem. Werkte prima.
Kortom, erg leuk om te doen. Echte aanrader. Als je meer wilt horen, hoor ik het wel.
Groetjes,
Denise
PS Tessa heeft trouwens zelf een "gebaar" voor borstvoeding ingevoerd. Als ze bij me wilt drinken, klakt ze met haar tong. Natuurlijk begrijp ik haar meteen.
En wat ook leuk is, is dat omdat Boris de gebaren vroeger zelf ook heeft gebruikt, hij ze nu ook heel makkelijk gebruikt om met Tessa te "praten".
Ik ga het boek ook bestellen. M arijn is dan wel wat ouder maar omdat ik merk dat ik onbewust wat gebaren heb geleerd lijkt het me leuk om het uit te breiden.
Een gebaar voor de dagelijkse dingen zou fijn zijn.
Ik heb nog een vvv bon die ik kan inwisselen dus dit lijkt me een zinvolle besteding.
Leuk om te lezen hoe jullie hier mee bezig zijn.
Een gebaar voor de dagelijkse dingen zou fijn zijn.
Ik heb nog een vvv bon die ik kan inwisselen dus dit lijkt me een zinvolle besteding.
Leuk om te lezen hoe jullie hier mee bezig zijn.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Mijn haakblog
Hier ook gebaren maar niet de orginele
Mijn dochter maakt veel gebaren en is duidelijk wat ze bedoelt. Hiermee was ze zelf al vroeg mee begonnen. Ze praat heel veel met haar handen. Zo gaaf om te zien.
Ik baal eigenlijk wel dat ik het niet gedaan heb, die orginele dan. Al kan ze nu duidelijk aangeven wat ze wil. Ze is eigenlijk ook nog niet gefrustreerd geweest dat ze iets wilde dat ik niet begreep.
Ze is echter ook vroeg gaan praten, misschien hangt het samen. Ze zegt nu al enkele zinnentjes van 2 woordjes met 1 gebaar. Ok voor een buitenstaande nog niet duidelijk die 2 woordjes.. Maar ik weet precies wat ze bedoelt.

Ik baal eigenlijk wel dat ik het niet gedaan heb, die orginele dan. Al kan ze nu duidelijk aangeven wat ze wil. Ze is eigenlijk ook nog niet gefrustreerd geweest dat ze iets wilde dat ik niet begreep.
Ze is echter ook vroeg gaan praten, misschien hangt het samen. Ze zegt nu al enkele zinnentjes van 2 woordjes met 1 gebaar. Ok voor een buitenstaande nog niet duidelijk die 2 woordjes.. Maar ik weet precies wat ze bedoelt.