Naam voor de partners van de grootouders

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Mamavantwee

Naam voor de partners van de grootouders

Bericht door Mamavantwee »

Wij komen er niet uit met namen voor de partners van de grootouders. Voor hen is alleen de voornaam niet gepast.
En wij vinden de naam opa of oma niet gepast.
Ook geen plus oma ofzoiets.
Ik ben op zoek naar iets dat passender of leuker is dan bompa, omi ,stief (oma/opa), meneer, mevrouw.

stiefie, bonus-, lease-,plus-,kunst-, extra-, kado-, opa/oma zijn mij inmiddels ook bekend.

Zijn er nog andere namen te verzinnen?
Laatst gewijzigd door Mamavantwee op ma aug 08, 2011 9:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
ddaantje

Bericht door ddaantje »

wij zitten met eenzelfde situatie.

Mijn vader is na de scheiding van mijn moeder opnieuw getrouwd zij werd toen wel oma genoemd maar ook van haar is hij onlangs gescheiden en nu heeft hij een nieuwe vriendin. Ik vond het bij de vorige al moeilijk maar omdat ze getrouwd waren en al zo lang toch maar geaccepteerd dat ze oma genoemd werd. De kinderen wisten immer niet beter.

Hier is het vooralsnog gewoon de voornaam.
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12738
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Bericht door Pauline »

Tante? en oom?
ik noemde mijn oudtante ook altijd gewoon tante
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13448
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Bericht door Chantal »

hier blijft het gewoon de voornamen..
vinden ze zelf trouwens prima.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11001
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Bericht door Dorien »

Waarom vind jij het niet gepast om ze bij de voornaam te noemen? Zo heten ze toch? Het zijn inderdaad geen opa of oma dus ik zou er zelf niet zo veel moeite mee hebben. Wat vinden zij zelf?

Lezen dorien, leeeeezen. Maar goed, wat willen zij dan? Ik vind namelijk bompi of omi eigenlijk ook gewoon een verbastering van opa of oma en dus dezelfde lading hebben.

Zou oom of tante (+ achternaam) dan wat zijn?

Moeilijk zeg. Ze beseffen zelf wel dat ze geen opa /oma kunnen zijn?
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Bericht door SuzanneV »

Hier is Patrick's stiefvader (die voor hem echt geen vaderfiguur is) na wat experimenteren met de voornaam toch maar gewoon 'opa' geworden. Ik vind het best, Robin adoreert die man en het is ook echt een opa voor hem.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Gebruikersavatar
Linkje
J&J SANTORINI
Berichten: 1763
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:05 pm

Bericht door Linkje »

Wij noemen de tweede vrouw van mijn pake (=opa voor de niet-Friezen) altijd tante + voornaam. Want ze is inderdaad niet mijn beppe... Maar wel vreselijk lief hoor!!
Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)

Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.

- Gandhi -
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11984
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Bericht door MarietteD »

Hier is de vriend van mijn moeder opa Joop. De kinderen kennen hem al sinds ze 0 en 1 zijn, dus we maken geen onderscheid, voor hun is hij een soort opa. Ze weten dat oma C orry eerst bij opa F erry hoorde maar dat die er niet meer is.

Hoe komt het dat jullie het niet gepast vinden? Is hij geen opafiguur? Of vind je dat je de echte opa dan tekort doet?
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1726
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Bericht door Marijke »

Geen ervaring met partners van een opa of een oma, maar wel met een andere naam. Toen ik geboren werd (oudste kleinkind), wilde een van mijn opa's absoluut geen opa genoemd worden. Hij voelde zich helemaal geen opa. Het was ook even zoeken voor mijn ouders en de opa en oma in kwestie, maar uiteindelijk kwam men uit op pépé en mémé.

De grap is trouwens wel dat met name "pépé" in het Frans eigenlijk exact betekent wat mijn opa juist niet wilde zijn. Maar dat ontdekte ik pas jaren later. Voor ons was het heel normaal om hen zo te noemen. Wij vonden het erg makkelijk dat we een opa en oma en een pépé en mémé hadden. Maar je zou natuurlijk ook een oma en pépé kunnen hebben. Of een opa en een mémé. Maar misschien valt dit voor jou wel in helemaal dezelfde categorie als bompa of omi :D .
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Mamavantwee

Bericht door Mamavantwee »

Grappig dat 'tante/oom'' wordt voorgesteld. Daar denk ik al helemaal niet aan omdat een stiefopa/oma niets met oom/ tante te maken heeft.

Wij zijn juist voorstander dat ons kind de partner/man van onze moeders bij de naam noemt net zoals wij dat doen. De moeders en de ene partner zien dat graag anders. De andere partner geeft zelf openlijk toe dat hij zich idd geen opa voelt dus daarmee zitten we wel op een lijn.
Net zoals de partner van mijn vader. Zij gaf ook direct aan ik voel me geen directe oma en de partner van de andere opa zal het daar ook mee eens zijn. Dat werkt erg prettig dan is de zaak tenminste bespreekbaar.

Kortom voor een stief opa die (duidelijk) geen opa is maar vooral zichzelf graag als opa beschouwd moeten we dus een naam verzinnen.
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12738
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Bericht door Pauline »

Mamavantwee schreef:Grappig dat 'tante/oom'' wordt voorgesteld. Daar denk ik al helemaal niet aan omdat een stiefopa/oma niets met oom/ tante te maken heeft.

Wij zijn juist voorstander dat ons kind de partner/man van onze moeders bij de naam noemt net zoals wij dat doen. De moeders en de ene partner zien dat graag anders. De andere partner geeft zelf openlijk toe dat hij zich idd geen opa voelt dus daarmee zitten we wel op een lijn.
Net zoals de partner van mijn vader. Zij gaf ook direct aan ik voel me geen directe oma en de partner van de andere opa zal het daar ook mee eens zijn. Dat werkt erg prettig dan is de zaak tenminste bespreekbaar.

Kortom voor een stief opa die (duidelijk) geen opa is maar vooral zichzelf graag als opa beschouwd moeten we dus een naam verzinnen.
grootva?
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Mariken

Bericht door Mariken »

Heb je het al aan hem zelf gevraagd? misschien komt hij zelf wel op een passend alternatief voor opa?
Mamavantwee

Bericht door Mamavantwee »

Mariken schreef:Heb je het al aan hem zelf gevraagd? misschien komt hij zelf wel op een passend alternatief voor opa?
Nee, hij kwam er niet verder mee met de naam heb ik begrepen vandaar de vraag aan ons.
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6807
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Bericht door Betje »

Ik snap wel als je het niet gepast vindt als kinderen je bij de voornaam noemen als je zoveel ouder bent hoor. Wij noemen stiefopa wel bij de voornaam, ik geloof niet dat hij daar bezwaar tegen heeft. Zo ja, dan wordt het 'oom'. Zo noemden wij bijvoorbeeld de overbuurvrouw ook tante ...
Klinkt gewoon wat netter dan alleen de voornaam vind ik.
Oh trouwens, sommige vriendinnen van mij noem ik ook 'tante' naar de kinderen toe.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Saskia4

Bericht door Saskia4 »

Mijn kinderen noemen de "andere" oma van hun neefjes en nichtjes, de schoonmoeder van mijn zus dus, Oma Hanny. Ze is natuurlijk helemaal niet hun oma maar je moet toch wat! En dit gaat heel natuurlijk.

Mijn ouders heten grandma en grandpa, zonder d uitgesproken meestal! Dat komt omdat mijn moeder engelstalig is al spreekt ze nederlands met de kinderen.

En wat vinden de kinderen er zelf van? Soms ontstaat er vanzelf een naam, ik ken een opa die Opa Snor genoemd wordt...
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Bericht door Corina »

Onze kinderen noemen mijn oom en tante, die zelf geen kinderen hebben, opa A en oma A. De A. staat dan voor hun voornaam. Ze zien hun ook als echte opa en oma. Soms zeggen ze ook gewoon opa en oma, maar meestal met de naam erbij.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
niekje
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:16 am

Bericht door niekje »

Ik heb zelf ook gescheiden ouders en de vriendin van mijn vader zegt altijd ik ben stofoma, die vind stief zo hekserig klinken dus heeft ze er zelf stofoma van gemaakt hahaha, mijn vader wordt dan opa Nijne genoemt omdat ze ook veel konijntjes hebben en oma Dinie, ze mogen dus wel gewoon oma tegen haar zeggen..

Floor heeft niet in de gaten dat mijn ouders gescheiden zijn, en vraagt er ook niet naar waarom de ene oma alleen is en de andere opa wel samen is, terwijl ze hun wel eens samen op de foto heeft zien staan als we foto's gingen kijken van vroeger....die link legt ze nog niet...

Groetjes Nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Gebruikersavatar
Ann1gje
J&J SANTORINI
Berichten: 1010
Lid geworden op: vr aug 06, 2010 9:21 pm

Bericht door Ann1gje »

Hmmm, nou, hier hebben we dr gewoon tot oma gebombardeerd hoor, veel te ingewikkeld anders :wink:
Ann, mama van B (2006) en en F (2008)
LiesbethN

Bericht door LiesbethN »

Mijn meiden noemen de vrouw van mijn vader tante M....
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8111
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Bericht door channiemam »

Heb je nog meer neefjes of nichtjes? Ik merk iig dat zelfs mijn nichtjes van mans kant al opa en oma zeggen tegen mijn ouders juist omdat mijn kinderen dat ook doen. Dus mss eve afwachten wat de rest ook doet? Voornaam zou ik geen probleem mee hebben.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Jeanne
J&J SANTORINI
Berichten: 1649
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:48 am

Bericht door Jeanne »

Hier noemen de kindjes mijn ouders moeke en vake, ik geloof niet dat dat in Nederland voorkomt, dus misschien is dat een optie? Mijn oma noemden wij mamy en grootvader parrain (is eigenlijk allebei Frans) Misschien kan je daar iets mee? (enne, ik zal wel heel blond zijn, maar voor wie is de naam dan eigenlijk?)
Mama van Yinth3 (21.11.2004), Li3ne (17.09.2006) en Y3no (06.01.2009)
Gera

Bericht door Gera »

De vrouw van mijn vader is Oma Jannie. Dus wel oma, maar met haar voornaam er achteraan.
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Bericht door kaatje71 »

het is toch ook een "soort" oma/opa?
Ik zou ook oma zus of opa zo laten zeggen.

Een collega van me is dus een aangetrouwde oma en zij vindt het zo verdrietig dat ze niet oma genoemd wordt ( de echte oma is overleden). Oma en opa kan je er toch meer van hebben, dus 2 of 3 of 4, ach wat maakt het uit? (Vind ik.)
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6318
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Bericht door drus »

Ik vind het behoorlijk ingewikkeld voor een kind dat het tegen zijn biologische opa "opa" zegt maar dat de partner van opa een andere naam moet hebben. Maar ja, da's mijn mening.

Ikzelf zou dus voor oma + naam gaan.

Wanneer het alleen de voornaam zou worden, zou ik bijv. als onderscheid leren dat ze "u" moeten zeggen erbij.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gera

Bericht door Gera »

kaatje71 schreef: Oma en opa kan je er toch meer van hebben, dus 2 of 3 of 4, ach wat maakt het uit? (Vind ik.)
Hier zelfs 5 oma's, waarvan 2 oma-oma's (overgrootmoeders, dus mijn oma's) en 3 oma's (2 echte en een aangetrouwde).
Suuz

Bericht door Suuz »

Ondanks dat ik alleenstaande ben en mijn kids geen familie van vaders kant hebben..

Hebben ze toch veel oma's.. hier wordt gewoon Oma genoemd die mijn moeder zelf is.. andere oma's zijn oma met de voornaam erachter bijvoorbeeld Oma Jannie (dat eigenlijk mijn oma is) Dan de vrouw van mijn vader noemen we gewoon bij haar voornaam.. (die wil geen oma zijn)

Maar mijn stiefvader die eigenlijk niet eens vader is, is wel gewoon Opa.
Chabeli

Bericht door Chabeli »

Mijn beide ouders zijn hertrouwd en beide partners zijn 'gewoon' opa en oma (met evt naam erachter). Mijn stiefmoeder zei eens: ja al die oma's is toch verwarrend?" Maar volgens mij is dat het juist niet. Mijn kinderen weten niet beter dan dat er verschillende sets opa's en oma's zijn. De partner van mijn schoonmoeder noemt Tomás bij zijn voornaam, maar dat heeft meer te maken met dat die relatie nogal gevoelig ligt bij mijn man ...
Mariken

Bericht door Mariken »

Ik zou toch ook gaan voor opa/oma. Eventueel zou je nog de achternaam ipv de voornaam kunnen gebruiken, dat schept iets meer afstand (maar voor een kind misschien ook wel nog ingewikkelder)? Opa + achternaam dus ipv opa + voornaam?
Plaats reactie