afgelopen dinsdag m.n. was J0ela nogal verkouden. daar is ze van opgeknapt maar ze lijkt me vandaag echt last van haar oortje te hebben. zit er constant aan te trekken en huilt heel veel. Drinken ging ook niet zo lekker vandaag.
(Na een paracetamol wel en nu slaapt ze eindelijk. ik heb ook wat van mijn melk erin gedruppeld maar heb niet het idee dat er echt iets binnen kwam)
Vandaag 6 maanden oud... is het zo dat ik nu naar een huisarts moet gaan? dat ze oordruppels moet? of kijken jullie het even aan?
waarschijnlijk ga ik morgen met mijn schoonzusje mee naar het consultatiebureau (dan maak ik dat ook es mee )
Zou een arts het daar kunnen zien?
nee ze had geen koorts eerder, maar ik houd het in de gaten.
ik moet even kijken hoe het dan met een huisarts kan, ik heb hier geen verzekering namelijk en dus ook geen huisarts. Daarom vraag ik me af of het ook op het cb zou kunnen als ze daar inloopspreekuur hebben.
Ana schreef:Daarom vraag ik me af of het ook op het cb zou kunnen als ze daar inloopspreekuur hebben.
ik verwacht niet dat ze dat zullen doen. De Nederlandse gezondheidszorg zit niet zo in elkaar.
Heb je geen reisverzekering of een buitenlanddekking van je eigen zorgverzekeraar?
En anders de huisarts van je schoonzusje en dan krijg je gewoon een rekening van het consult.
Ik zou het aankijken. Het klinkt idd als last van de oortjes, maar dat gaat meestal vanzelf weer over. Gezien het feit dat er geen koorts is, zal het qua ontsteking wel meevallen, maar bij/na een verkoudheid zit buis van Eustachius (verbinding tussen neus en middenoor) vaak dicht (door gezwollen slijmvlies) en dat geeft ook veel drukverschil, wat ook (erg) pijnlijk kan zijn (denk maar aan oorpijn bij vliegen!), vooral als je kindje ligt.
Belangrijkste om te doen is de zwelling van slijmvliezen te verminderen (de verkoudheid dus) met zoutoplossing spray en/of moedermelk in de neus (dat laatste hielp bij ons altijd als een tierelier). En paracetamol voor de pijn, een dagje (of twee) op standaard momenten geven, zodat de spiegel in het bloed stabiel blijft en beter pijnstillend werkt. Ik verhoogde ook altijd het hoofdeinde in bedje (opgevouwen handdoeken onder matras) en probeerde meer zittend/rechtop te voeden (en vaak aan te bieden).
Als je binnenkort gaat vliegen (want ik begrijp dat je niet hier woont), zou ik het wel even bespreken met huisarts, want vliegen met een oorontsteking wordt meestal ontraden (ivm die drukverschillen met stijgen/dalen).
En CB arts is niet wettelijk bevoegd om je te helpen omdat ze niet juiste opleiding hebben voor zoiets, zij zijn verplicht om je door te verwijzen naar huisarts. Die idd in geval 'geen verzekering' gewoon een rekening maakt die je meestal meteen (contant) moet voldoen (paar tientjes dacht ik).
Bij 6 maanden oud naar laten kijken!!! Is het kind ouder kun je wel aanzien maar dit is erg jong. Idd huisarts, die heeft ook de juiste instrumenten daarvoor.
CB arts is 'slechts' basisarts, huisarts heeft nog wat jaartjes doorgeleerd.
We zijn vanochtend even langs de huisarts geweest, die constateerde niets zorgwekkends. Ze zei ook dat als ze wel een flinke ontsteking had gevonden, ze toch liever geen antibiotica zou geven. Gewoon paracetamol en zoutoplossing in het neusje. Dus daar gaan we maar mee door.
Dus we zijn 'voor niks' geweest - nou ja maar goed ook natuurlijk!
Gelukkig valt het mee!
Maar ik dacht dat een landelijke richtlijn was om kinderen jonger dan 1 jaar altijd AB te geven, dat begreep ik van mijn huisarts en een dienstdoende huisarts toen ik eens op spoedpost zat? Klopt dat dan niet? (ook vraag aan anderen)
wennetje schreef:Gelukkig valt het mee!
Maar ik dacht dat een landelijke richtlijn was om kinderen jonger dan 1 jaar altijd AB te geven, dat begreep ik van mijn huisarts en een dienstdoende huisarts toen ik eens op spoedpost zat? Klopt dat dan niet? (ook vraag aan anderen)