Een paar wk geleden heb ik berichtje geplaatst over hysterische overactieve slaaptaferelen: laat slapen - niet in slaap kunnen komen- overactief worden - erg vermoeid - huilen - nog overactiever - nog meer huilen .... een enorme vicieuze cirkel.
Het gaat nu zo:
We beginnen om 1930 met douchen en naar bed gaan met het slaapritueel. Het slaapritueel werkt voor geen meter, maar toch blijven we het doen. Misschien dat het voor de langere termijn wat doet.
Het hysterische/ overactieve is niet helemaal weg. Hij blijft erg beweeglijk. Gaat voortdurend heen en weer. De stress die hij had - met het vele huilen- lijkt er nu wel uit. Het enige waar hij een beetje rustig van wordt is BV. Helaas niet even kort BV - maar echt 30-40 min beide borsten. Hij wordt dan langzamer wat rustiger, en valt om een uur of 20:45 in slaap.
Om 21:00 leg ik hem in zijn eigen bed. Dan wordt hij om een uur of 23:30 weer wakker. Ook dan wil hij weer BV. We halen hem dan uit zijn bed en blijft dan bij ons. De nacht slaapt hij redelijk door. Meestal nog een BV tussendoor maar dat is heel kort.
Dus het gaat wat beter, maar ik moet dus elke avond thuis zijn voor de BV,
Dinsdagavond was ik naar een cursus. Toen ik thuis was, uurtje of 2130 was hij nog wakker - echt aan het wachten op zijn BV.
Het hysterisch overactieve is nu dus langdurig BV geworden. Hij is nu bijna 20 mnd. Mijn idee was dat de BV wel wat minder zou zijn tegen deze tijd, maar ja het lijkt het enige wat nu helpt met het slapen.
vervolg hysterische overactieve slaaptaferelen
lastig hoor.. een fles\beker bv werkt niet?
en een speen, ook al is hij al wat ouder? als ie er rustig van wordt..
of is hij te moe waardoor ie zo druk wordt? misschien een uur eerder beginnen met het avondritueel?
veel kinderen worden trouwens niet slaperig van douchen. ze worden juist wakkergeschud door de vele prikkels die het douchen geeft.
en melatonine?
zomaar wat iedeetjes hoor, weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt. succes!
en een speen, ook al is hij al wat ouder? als ie er rustig van wordt..
of is hij te moe waardoor ie zo druk wordt? misschien een uur eerder beginnen met het avondritueel?
veel kinderen worden trouwens niet slaperig van douchen. ze worden juist wakkergeschud door de vele prikkels die het douchen geeft.
en melatonine?
zomaar wat iedeetjes hoor, weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt. succes!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Fijn om te lezen dat er in elk geval al wel wat duidelijkheid/ritme in het hele verhaal zit, ook al is het niet geheel wat je er zelf van had gehoopt. Ik vond het zelf altijd wel heel prettig als er in elk geval rust/vaste volgorde was, dan kon ik me zelf daar ook op instellen. Als dat nieuwe ritme een tijdje heeft geduurd, kun je misschien wel langzaam het ritueel gaan veranderen.
Een ritueel van een half uur tot een uur vind ik trouwens helemaal nog niet zo gek, hoor. Ik ben met Belle denk ik ook wel een drie kwartier bezig. Sommige kindjes hebben gewoon de tijd nodig om de dag af te sluiten en op te slomen. Momenteel gaat het met Lieke juist uitstekend, die zegt "moe, laap" doet haar tutje in en haar doekje op haar hoofd en loopt naar de trap. Boven krijgt ze een schone luier en een slaapzak, ik voed haar, en in tien minuten ligt ze te slapen. Daar geniet ik van, zolang het duurt!
Edit; Lieke wordt ook wakkerder van douchen en badderen, we stoppen ze meestal ook meteen na het eten in bad, waarna ze nog even kunnen spelen/boekje lezen/kort filmpje kijken.
Edit 2: melatonine is toch een beetje omstreden? Zowel qua effect als qua onvoldoende onderzochte bijwerkingen?
Een ritueel van een half uur tot een uur vind ik trouwens helemaal nog niet zo gek, hoor. Ik ben met Belle denk ik ook wel een drie kwartier bezig. Sommige kindjes hebben gewoon de tijd nodig om de dag af te sluiten en op te slomen. Momenteel gaat het met Lieke juist uitstekend, die zegt "moe, laap" doet haar tutje in en haar doekje op haar hoofd en loopt naar de trap. Boven krijgt ze een schone luier en een slaapzak, ik voed haar, en in tien minuten ligt ze te slapen. Daar geniet ik van, zolang het duurt!
Edit; Lieke wordt ook wakkerder van douchen en badderen, we stoppen ze meestal ook meteen na het eten in bad, waarna ze nog even kunnen spelen/boekje lezen/kort filmpje kijken.
Edit 2: melatonine is toch een beetje omstreden? Zowel qua effect als qua onvoldoende onderzochte bijwerkingen?
Laatst gewijzigd door Mamalon op wo sep 21, 2011 9:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mamalon
Ik zou ook proberen om het douchen aan het begin van de dag te doen of halverwege.
En: helpt het om hem strak onder een deken te leggen? Dus in bed en dan de laken strak over hem heen leggen (soort van inbakeren maar dan 'minder')?
Heel veel succes. Vast ritme er wel in houden hoor! Ik weet zeker dat dat op de lange duur gaat werken. Maar daar moet je het misschien wel maanden voor volhouden.
En: helpt het om hem strak onder een deken te leggen? Dus in bed en dan de laken strak over hem heen leggen (soort van inbakeren maar dan 'minder')?
Heel veel succes. Vast ritme er wel in houden hoor! Ik weet zeker dat dat op de lange duur gaat werken. Maar daar moet je het misschien wel maanden voor volhouden.
Eerder naar bed gaan hebben we geprobeerd maar dat werkte echt niet. Hij is dan te wakker, en valt dan ook pas rond 20:45 in slaap.
Inbakeren/ strak onder dekens leggen - werkt ook niet. Hij accepteert geen dekens of lakens. Hij schopt ze altijd meteen weg. Ligt dus in warme pyjama.
Eerder douchen ... dat heb ik nog niet geprobeerd. Misschien is dat wel een goed idee.
Voorlopig ben ik idd ook blij met BV ipv het krijsen.
Alleen .... ik weet niet goed hoe ik moet uitleggen .... dat hysterische overactieve kwam een beetje dwangmatig over. Dat is nu vervangen voor ook weer dwangmatig BV. Hij moet echt aan de borst. Daar maak ik me een beetje zorgen over alhoewel ik niet weet waarom.
Voorlopig heb ik hoop op betere tijden.
[/quote]
Inbakeren/ strak onder dekens leggen - werkt ook niet. Hij accepteert geen dekens of lakens. Hij schopt ze altijd meteen weg. Ligt dus in warme pyjama.
Eerder douchen ... dat heb ik nog niet geprobeerd. Misschien is dat wel een goed idee.
Voorlopig ben ik idd ook blij met BV ipv het krijsen.
Alleen .... ik weet niet goed hoe ik moet uitleggen .... dat hysterische overactieve kwam een beetje dwangmatig over. Dat is nu vervangen voor ook weer dwangmatig BV. Hij moet echt aan de borst. Daar maak ik me een beetje zorgen over alhoewel ik niet weet waarom.
Voorlopig heb ik hoop op betere tijden.
[/quote]
Je beschrijft mijn dochter.
Die gaat ook echt niet zonder borst slapen. En wanneer ze wakker wordt is het ook gelijk de borst, als papa komt gaat ze echt krijsen.
Bij ons werkt gelukkig een strak slaapritueel wel. Sinds ik dat ingevoerd heb gaat het echt een stuk beter. En zijn er soms avonden dat ze er al om 7 uur in ligt ipv 9 uur. Langzaam aan gaat het hier beter. Maar ik begrijp heel goed dat het soms frustrerend is. Heb me er bij neergelegd dat ik s'avonds niet weg kan en dat ik soms ruim 2 uur boven bezig ben met kinderen op bed leggen. Over een paar zal het vast anders zijn toch

Die gaat ook echt niet zonder borst slapen. En wanneer ze wakker wordt is het ook gelijk de borst, als papa komt gaat ze echt krijsen.
Bij ons werkt gelukkig een strak slaapritueel wel. Sinds ik dat ingevoerd heb gaat het echt een stuk beter. En zijn er soms avonden dat ze er al om 7 uur in ligt ipv 9 uur. Langzaam aan gaat het hier beter. Maar ik begrijp heel goed dat het soms frustrerend is. Heb me er bij neergelegd dat ik s'avonds niet weg kan en dat ik soms ruim 2 uur boven bezig ben met kinderen op bed leggen. Over een paar zal het vast anders zijn toch

mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)