aanstelleritis...?
aanstelleritis...?
De laatste week zegt V incent regelmatig "au, pijn" of "au, koppie stoten", terwijl er niks is gebeurd of als hij zich heel zachtjes gestoten heeft. Ik vind het op zich wel prettig en positief als hij het aangeeft wanneer hij pijn heeft. Hij moet alleen nog leren wanneer het wel en niet relevant is. Hoe pak je zoiets aan? Ik ben bang dat als ik nu steeds tegen hem zeg dat hij zich aanstelt, dat ik hem daarmee ontmoedig. Ik probeer het uit te leggen, maar heb nog niet het idee dat dat aankomt. Tips?
Volgens mij iets wat heeeel veel kinderen doen. Spelenderwijs mee omgaan is mijn idee, idd kus erop en klaar en als er echt wat is troost je vanzelf uitgebreider.
Hij heeft geleerd dat bij stoten 'boem'of 'au' hoort en daar vaak ook een reactie van jou op komt, daar moet natuurlijk even mee geëxperimenteerd worden.
Hij heeft geleerd dat bij stoten 'boem'of 'au' hoort en daar vaak ook een reactie van jou op komt, daar moet natuurlijk even mee geëxperimenteerd worden.
Dat is niet fijn. Zo kus erop, over!
Dat is eigenlijk mijn standaard reactie en dan is het ook klaar, gaan ze gewoon weer vrolijk verder. Het is, denk ik, een vorm van aandacht vragen en zolang het niet de spuigaten uitloopt, mogen ze van mij best die aandacht even hebben. Ze doen het ook vaker als ze (voor mij zichtbaar) minder lekker in hun vel zitten. Ze zijn nog klein en ik denk dat ze nog niet in staat zijn hun gevoel/behoefte op een andere wijze onder woorden te brengen.
Ik praat er verder ook niet over, leg niet uit over aanstellen e.d. Hoe meer aandacht je er aan besteed, hoe 'groter' het wordt, denk ik.
Dat is eigenlijk mijn standaard reactie en dan is het ook klaar, gaan ze gewoon weer vrolijk verder. Het is, denk ik, een vorm van aandacht vragen en zolang het niet de spuigaten uitloopt, mogen ze van mij best die aandacht even hebben. Ze doen het ook vaker als ze (voor mij zichtbaar) minder lekker in hun vel zitten. Ze zijn nog klein en ik denk dat ze nog niet in staat zijn hun gevoel/behoefte op een andere wijze onder woorden te brengen.
Ik praat er verder ook niet over, leg niet uit over aanstellen e.d. Hoe meer aandacht je er aan besteed, hoe 'groter' het wordt, denk ik.