vraag over de luier-uit-methode*update 10-10*
vraag over de luier-uit-methode*update 10-10*
Als je die net probeert en het gaat nog niet helemaal goed, doe je dan wel een luier aan als je weg gaat?
Lijkt me wel, maar zijn er ook mensen die dat niet deden?
En wanneer vertrouwde je er op om de luier ook uit te laten als je op pad ging?
Silke wilde vanmorgen zelf een onderbroekje aan maar straks moeten we wel weg vandaar. Lijkt me lastig als we op de A1 rijden en ze plast de stoel helemaal nat....
Lijkt me wel, maar zijn er ook mensen die dat niet deden?
En wanneer vertrouwde je er op om de luier ook uit te laten als je op pad ging?
Silke wilde vanmorgen zelf een onderbroekje aan maar straks moeten we wel weg vandaar. Lijkt me lastig als we op de A1 rijden en ze plast de stoel helemaal nat....
Laatst gewijzigd door kaatje71 op ma okt 10, 2011 9:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Ik heb het zo min mogelijk gedaan. Dus waar mogelijik potje meenemen enzo. Net voor je weggaat laten plassen en meteen op plaats van bestemming weer.
Bijvoorbeeld de eerste keer dat ik met Bas en Nina samen met de bus ging heb ik Bas een luier omgedaan, maar naar de speeltuin of mijn schoonouders vanaf het begin af aan niet. Een beetje gekeken of er een succes-ervaring mogelijk was. Ik heb ook katoenen optrekkers gebruikt op een gegeven moment.
Ik weet niet wanneer ik helemaal zonder durfde, maar wel snel in ieder geval. O, in de autostoel kun je een handdoek dubbel doen met een stuk vuilniszak ertussen. Als het dan misgaat blijft je stoel schoon.
Stoer van je dat je het doet!!!! Ik zag er ook tegenop hoor, maar ik ben blij dat ik toch doorgezet heb.
Op naar weer een kind zonder luier!
Bijvoorbeeld de eerste keer dat ik met Bas en Nina samen met de bus ging heb ik Bas een luier omgedaan, maar naar de speeltuin of mijn schoonouders vanaf het begin af aan niet. Een beetje gekeken of er een succes-ervaring mogelijk was. Ik heb ook katoenen optrekkers gebruikt op een gegeven moment.
Ik weet niet wanneer ik helemaal zonder durfde, maar wel snel in ieder geval. O, in de autostoel kun je een handdoek dubbel doen met een stuk vuilniszak ertussen. Als het dan misgaat blijft je stoel schoon.
Stoer van je dat je het doet!!!! Ik zag er ook tegenop hoor, maar ik ben blij dat ik toch doorgezet heb.
Op naar weer een kind zonder luier!
Mama van Bas ( oktober 2008 ) en Nina ( december 2010 )
Twitter; @mariskavangilst
Allebei. Als er een "natuurlijk moment" is, even vragen/aankondigen. Bijv. vlak voor en na het slapen. Lieke doet zelf ook een mix. Als we het vragen kan ze trouwens ook goed "nee" zeggen
Oh ja en ik heb inderdaad heel veel onderbroekjes ingeslagen
Ook al best vaak gedweild, trouwens. Dan deed ik toch maar weer een luier om (ze is ten slotte best jong nog).

Oh ja en ik heb inderdaad heel veel onderbroekjes ingeslagen

Ook al best vaak gedweild, trouwens. Dan deed ik toch maar weer een luier om (ze is ten slotte best jong nog).
Mamalon
ik heb haar toen helemaal geen pamper meer omgedaan. idd voordat je weggaat laten plassen. tenzij het 2 of 3 uren rijden is,kar weg gan me voorstellen dat je het dan niet aandurft....
hier is het nog nooit mis gegaan.
in het begin nam ik nog wel een reserve onderbroek en legging mee. en als ik ver ga neem ik vaak ook een pamper mee. dus als ze dan moet plassen en er geen wc is kan je vlug er een pamper onder doen en kan ze daar in plassen en dan weggooien.
maar ik heb m nog nooit hoeven gebruiken.ze weet ook niet dat ik m mee heb.
voor de rest laat ik haar zelf bepalen wanneer ze naar de wc moet.
behalve als we dus weggaan dan vraag ik,moet je even plassen van tevoren want we gaan een stukje fietsen (bv) en daar zijn onderweg geen wc's,
gaat prima....succes!
hier is het nog nooit mis gegaan.
in het begin nam ik nog wel een reserve onderbroek en legging mee. en als ik ver ga neem ik vaak ook een pamper mee. dus als ze dan moet plassen en er geen wc is kan je vlug er een pamper onder doen en kan ze daar in plassen en dan weggooien.
maar ik heb m nog nooit hoeven gebruiken.ze weet ook niet dat ik m mee heb.
voor de rest laat ik haar zelf bepalen wanneer ze naar de wc moet.
behalve als we dus weggaan dan vraag ik,moet je even plassen van tevoren want we gaan een stukje fietsen (bv) en daar zijn onderweg geen wc's,
gaat prima....succes!
Toen jasper net zindelijk was heb ik hem als we met de auto weggingen nog een luier omgedaan, ook met de familiefietstocht toen hij net 2 dagen zindelijk was, met poepen had hij in het begin nog moeite om aan te geven en poepte nog vaak in de luier/onderbroek...
Nu gaat het helemaal goed en moet hij net als zijn zus plassen voor we weggaan en dan houdt hij het goed vol...
Succes !!!
Nu gaat het helemaal goed en moet hij net als zijn zus plassen voor we weggaan en dan houdt hij het goed vol...
Succes !!!
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
ok ik ga een voorraad onderbroekjes kopen en volgend weekend gaan we er voor.
Ik kan Silke overigens een half uur op de w.c. zetten zonder dat er iets komt waarna ze 5 minuten later lekker op de grond plast. Dus als ik haar voor vertrek op de w.c. zet is dat denk ik geen garantie voor een droge broek. Eerst maar even in en om het huis proberen. Naar de speeltuin zonder luier vind ik wel het proberen waard.
Ik kan Silke overigens een half uur op de w.c. zetten zonder dat er iets komt waarna ze 5 minuten later lekker op de grond plast. Dus als ik haar voor vertrek op de w.c. zet is dat denk ik geen garantie voor een droge broek. Eerst maar even in en om het huis proberen. Naar de speeltuin zonder luier vind ik wel het proberen waard.
Als ik dit lees denk ik dat ze er nog niet klaar voor is, als je zindelijk kunt zijn moet je je wel bewust zijn van wat je doet en had ze dus 5 minuten eerder op de WC echt wel een plas kunnen produceren.kaatje71 schreef: Ik kan Silke overigens een half uur op de w.c. zetten zonder dat er iets komt waarna ze 5 minuten later lekker op de grond plast.
Ik ben wel begonnen bij Thijs toen er meerdere signalen waren dat hij er klaar voor was. Zijn die signalen er bij Silke?
Nav dit draadje en dat Sasha heel goed kan aangeven dat ze moet plassen (sinds de vakantie doet ze dat echt heel duidelijk) ben ik gistermiddag ook maar begonnen met de luier uit methode. Ze was op het potje geweest om te plassen en toen heb ik haar als beloning een onderbroekje uit laten zoeken wat ze aanmocht... Je had haar gezicht moeten zien... ze mocht een "zwembroek" aan (hahaha), zo blij was ze. Vanochtend wilde ze haar kleren uitdoen, ook de nachtluier, want ze moest plassen; en ja hoor, op het potje direct een plas gedaan. Naar mijn ouders een onderbroek aangedaan en een set extra kleren meegegeven. In de autostoel de oplossing van handdoek, plastic zak, handdoek en ze kwam droog aan. Nu maar hopen dat het de rest van de dag ook goed gaat. Ben wel benieuwd hoe het morgen op het KDV zal gaan.... we zullen zien. Ze is er duidelijk klaar voor, kan het goed aangegeven en doet ook 9 van de 10 keer echt iets als ze op het potje gaat, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen!!!
mv S@sh@ (aug '09) en Hug0 (jan '13)
Eghosa01 schreef:Nav dit draadje en dat Sasha heel goed kan aangeven dat ze moet plassen (sinds de vakantie doet ze dat echt heel duidelijk) ben ik gistermiddag ook maar begonnen met de luier uit methode. Ze was op het potje geweest om te plassen en toen heb ik haar als beloning een onderbroekje uit laten zoeken wat ze aanmocht... Je had haar gezicht moeten zien... ze mocht een "zwembroek" aan (hahaha), zo blij was ze. Vanochtend wilde ze haar kleren uitdoen, ook de nachtluier, want ze moest plassen; en ja hoor, op het potje direct een plas gedaan. Naar mijn ouders een onderbroek aangedaan en een set extra kleren meegegeven. In de autostoel de oplossing van handdoek, plastic zak, handdoek en ze kwam droog aan. Nu maar hopen dat het de rest van de dag ook goed gaat. Ben wel benieuwd hoe het morgen op het KDV zal gaan.... we zullen zien. Ze is er duidelijk klaar voor, kan het goed aangegeven en doet ook 9 van de 10 keer echt iets als ze op het potje gaat, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen!!!
Jeeeeh! Go Sasha! Leuk!!!
Mama van Bas ( oktober 2008 ) en Nina ( december 2010 )
Annemarie schreef:Zijn die signalen er bij Silke?
even 2 vragen in een beantwoordenMariska schreef:Hoe is het met Silke verder gegaan Karin?

Ze vroeg zondag of ze een onderbroekje aan mocht. Vandaar dat ik dacht ; ja hoera!!! Ze bleef een tijdje droog ( op mijn initiatief een keer op de w.c. geplast) maar daarna gingen haar 3 onderbroekjes er in no-time doorheen omdat ze snel achter elkaar toch op de grond plaste.
Dus maar weer de luier aangedaan.
Echt signalen zijn er niet, maar ze is al bijna 3 dus ik zou het wel prettig vinden als die signalen er wel zouden komen en misschien dat als ze de luier niet om heeft er toch een kwartje gaat vallen...hoop ik. Ik ga het dit weekend dus maar eens echt proberen ( met grotere voorraad broekjes) en als het niet lukt dan hebben we het maar geprobeerd.
Als ik al die enthousiaste verhalen over droge kindjes lees voel ik me wel eens een nalatige moeder ofzo.
Aan de nadere kant is Silke eigenlijk met wel meer dingen vrij laat.
Ik zou echt op de signalen letten. Het ene kind is gewoon sneller toe aan zindelijk zijn dan een ander. Zo was Esther net 2 en was ze zindelijk, Mirjam snapt er echt nog niets van. Pas als ze klaar is met plassen geeft ze aan dat het nat is, niet eens dat ze geplast heeft. Ik ben dus ook in afwachting van de signalen dat ze eraan toe is.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Goh, R is zindelijk als hij bloot is, maar als hij kleren aan heeft, komt het toch regelmatig voor dat hij of een natte broek, of een poepbroek heeft. Wij laten het dus aan hem over, hij vraagt soms zelf om een luier, soms om een onderbroek, en ik heb het gevoel dat hij die luier echt nog wel nuttig gebruikt. Ik zou er dus, zeker op deze leeftijd, niet te veel druk achter zetten. En zeker niet verwachten dat ze het tijdens een lange autorit oid op kunt houden. Een natte (of vieze) autostoel zit je echt niet op te wachten. En als ze na zo'n rit of na een uitje droog is gebleven, mooi meegenomen toch?
Sasha had vandaag twee ongelukjes... de eerste toen ze net uit bed kwam van haar middagslaapje... ze was waarschijnlijk vergeten dat ze haar luier nog aan had, want ze ging wel op het potje zitten om te poepen (maar met luier nog aan dus). En de tweede gebeurde toen ze voor straf op de gang moest staan toen ze stout was geweest, maar mijn moeder had het potje nog laten staan. Ze is toen waarschijnlijk uit bozigheid op het potje gaan zitten en schrok er zelf van toen ze opeens een natte broek had... Voor de rest alles op het potje gedaan. Ze vind het vreselijk als ze 's avonds naar bed nog wel een nachtluier om moet, probeert er dan helemaal onderuit te draaien en friemelen, maar dat doen we voorlopig toch nog maar even. Morgen een dag KDV, ben benieuwd hoe het daar gaat.
Hoe gaat het met Silke, Karin??
Hoe gaat het met Silke, Karin??
Vandaag zonder luier naar het KDV, bij binnenkomst haar laten zien (en gelijk plassen) op de wctjes... waarna ze ze alledrie tig maal heeft doorgetrokken. De hele dag is het goed gegaan. Alleen nadat ze van haar middag slaapje wakker werd, hebben ze haar niet direct op de wc gezet. Ze zat even op een mat te spelen en moest opeens heel hard huilen. Wat er was vroegen ze aan haar "ik heb een poepje gedaan" snikte ze. Ze voelde zich dus heel rot dat ze in haar luier gepoept had. Dus toch maar even aan de leidsters gevraagd of ze haar ajb direct als ze uit bed komt, op de wc willen zetten..... Heb net bij de Zeeman meer leuke onderbroekjes en hemdjes gehaald. Ze is er helemaal blij mee en kiest telkens zelf degene uit die ze aan wil. Ik hoop dat het zo doorgaat, maar als ik zie hoe goed ze het zegt dat ze wil plassen, denk ik van wel.
Alleen nu wil ik morgenochtend met haar schoenen gaan kopen. Dan laat ik haar natuurlijk voordat we weggaan naar de wc gaan. Maar het kan best zo zijn dat we een uur verder zijn voordat ze weer op het potje kan... uit voorzorg maar het potje in de fietstas meenemen voor als ze onverhoopt toch moet, of hoe zouden jullie dat doen???
Alleen nu wil ik morgenochtend met haar schoenen gaan kopen. Dan laat ik haar natuurlijk voordat we weggaan naar de wc gaan. Maar het kan best zo zijn dat we een uur verder zijn voordat ze weer op het potje kan... uit voorzorg maar het potje in de fietstas meenemen voor als ze onverhoopt toch moet, of hoe zouden jullie dat doen???
Ik heb echt nog nooit een potje meegenomen.
Wel heb ik de wc bij de bakker gezien, bij de drogist en bij diverse andere winkels. Ook bij restaurants/cafe's waar ik toevallig langsfietste.
Het enige nadeel: hier is een restaurantje dat een erg gezellige wc heeft, dus op een gegeven moment wilde hij wel heel vaak naar binnen :-)
O ja, en ik had wel veel verschoning bij me. Soms deed hij in het begin een heel klein plasje en schrok er dan van. Dus geen doorweekte kleding maar gewoon een beetje vochtig.
Dit had dan weer als nadeel dat wanneer hij toch liever een buzz lightyear onderbroek aanhad, hij expres een klein plasje deed. :?
Succes er mee!
Wel heb ik de wc bij de bakker gezien, bij de drogist en bij diverse andere winkels. Ook bij restaurants/cafe's waar ik toevallig langsfietste.
Het enige nadeel: hier is een restaurantje dat een erg gezellige wc heeft, dus op een gegeven moment wilde hij wel heel vaak naar binnen :-)
O ja, en ik had wel veel verschoning bij me. Soms deed hij in het begin een heel klein plasje en schrok er dan van. Dus geen doorweekte kleding maar gewoon een beetje vochtig.
Dit had dan weer als nadeel dat wanneer hij toch liever een buzz lightyear onderbroek aanhad, hij expres een klein plasje deed. :?
Succes er mee!
we zijn nu 3 dagen aan het proberen ( op het kdv waren ze vrijdag al begonnen) en ik denk dat ze zo ongeveer de helft op de w.c. plast en de helft in haar broek.
Ik blijf het nog volhouden, alleen straks moeten we een paar uurtjes in de auto zitten dan doe ik haar de luier toch maar aan.
Maar verder de hele tijd dat ze wakker is zonder.
Ze vindt het zelf wel o.k. heb ik het idee, ze wil ook wel graag op de w.c. plassen ook al gaat het niet altijd goed. Volgens mij vindt ze het ook heel leuk om een nieuwe onderbroek uit de inmiddels uitgebreide collectie uit te kiezen.
Ik blijf het nog volhouden, alleen straks moeten we een paar uurtjes in de auto zitten dan doe ik haar de luier toch maar aan.
Maar verder de hele tijd dat ze wakker is zonder.
Ze vindt het zelf wel o.k. heb ik het idee, ze wil ook wel graag op de w.c. plassen ook al gaat het niet altijd goed. Volgens mij vindt ze het ook heel leuk om een nieuwe onderbroek uit de inmiddels uitgebreide collectie uit te kiezen.
ik heb nu wat meer jip tijd en zie je draadje. Ik zou als ik jou was in de auto wel even maatregelen treffen (luier aan o.i.d.)
Levi is sinds juli zindelijk en na die tijd 3 ongelukjes gehad waarvan 2 keer in de auto. Dat heb ik geweten hoor. We hadden net onze nieuwe auto en het is zo door de autostoel in de kleding van de auto gegaan. Ik kreeg het er gelukkig wel reukloos uit, maar je autostoel houdt het waarschijnlijk niet tegen. En ook je autostoel schoonmaken is een hele klus. Hele hoes eraf, in de wasmachine en dan weer de hoes erom freubelen.
Hopelijk zet het zich door en lukt het over een klein poosje om zonder luier het leven in te gaan
Levi is sinds juli zindelijk en na die tijd 3 ongelukjes gehad waarvan 2 keer in de auto. Dat heb ik geweten hoor. We hadden net onze nieuwe auto en het is zo door de autostoel in de kleding van de auto gegaan. Ik kreeg het er gelukkig wel reukloos uit, maar je autostoel houdt het waarschijnlijk niet tegen. En ook je autostoel schoonmaken is een hele klus. Hele hoes eraf, in de wasmachine en dan weer de hoes erom freubelen.
Hopelijk zet het zich door en lukt het over een klein poosje om zonder luier het leven in te gaan

Fijn dat het bij jullie ook de goede kant op gaat!
Wat bij ons heeft geholpen is om elke 10 minuten Tomás te vragen of hij even wil plassen. Soms wil hij niet, maar zien we aan hem dat hij niet lekker in zijn stoel meer zit en dringen we toch aan. Uiteindelijk kan hij dus inderdaad ook echt plassen. Nu begint hij steeds meer uit zichzelf erom te vragen en aan te geven. Hij gaat zelfs af en toe helemaal alleen naar het toilet.
Oh wat hier ook werkte voor de motivatie is een potje in de woonkamer te zetten. Hij was namelijk moeilijk uit zijn spel te krijgen en weigerde dan om te gaan plassen. Voor die momenten hebben we de optie om op het potje in de woonkamer te gaan en dat vindt hij dan wel goed.
Succes!
Wat bij ons heeft geholpen is om elke 10 minuten Tomás te vragen of hij even wil plassen. Soms wil hij niet, maar zien we aan hem dat hij niet lekker in zijn stoel meer zit en dringen we toch aan. Uiteindelijk kan hij dus inderdaad ook echt plassen. Nu begint hij steeds meer uit zichzelf erom te vragen en aan te geven. Hij gaat zelfs af en toe helemaal alleen naar het toilet.
Oh wat hier ook werkte voor de motivatie is een potje in de woonkamer te zetten. Hij was namelijk moeilijk uit zijn spel te krijgen en weigerde dan om te gaan plassen. Voor die momenten hebben we de optie om op het potje in de woonkamer te gaan en dat vindt hij dan wel goed.
Succes!
dankje.
Ik ga de stickermethode proberen!
Maar al met al gaat het al beter dan ik had verwacht.
Gisteren anderhalf uur op pad geweest en helemaal droog!
In de auto neem ik de gok ook nog niet, maar dat is zo`n afgebakend moment dat kan wel, vind ik.
Ik ga de stickermethode proberen!
Maar al met al gaat het al beter dan ik had verwacht.
Gisteren anderhalf uur op pad geweest en helemaal droog!
In de auto neem ik de gok ook nog niet, maar dat is zo`n afgebakend moment dat kan wel, vind ik.