3+ groep noodzakelijk?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mama van b en c

3+ groep noodzakelijk?

Bericht door mama van b en c »

B. gaat 2 ochtenden naar de PSZ. Hij vindt het er heel erg leuk. Nu is er hier ook een 3+ groep. Deze groep is echt voorbereidend bezig met de basisschool. Dus met verplichte werkjes en zo meer. Eerst was dat op maandagmiddag. Dat leek me ideaal. Maandag ochtend gaat hij ook, dus kon hij mooi wennen aan 2 dagdelen naar school. Maar nu is het op woensdagochtend. En ik zie het helemaal neit zitten. 3 ochtend op tijd opstaan (4 of soms 5 als ik nog moet werken). En ik wil hem ook gewoon lekker om me heen hebben.

Dus had ik besloten om hem er niet heen te doen. Maar doe ik hem daamee niks te kort? Valt hij dalijk niet in een gat als hij ineens vanalles moet op de basisschool en niet meer gewoon lekker kan doen waar hij zelf zin in heeft? Is het niet beter als hij er vast een beetje van proeft? Zucht....twijfels twijfels twijfels. Gaan jullie 3 jarige naar zo'n groep en waarom wel of niet? Hoe denken jullie er over?
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: 3+ groep noodzakelijk?

Bericht door Pauline »

volgens mij is het niet noodzakelijk. Maarten ging er 1 x in de paar weken heen. Het is voornamelijk om de kinderen ouder dan 3 wat meer uit te dagen. De dingen die ze doen is wat meer afgestemd op hun leeftijd. je kan nou vaak meer verwachten van een kind ouder dan 3 dan jonger dan 3. Die extra uitdaging kan je hem ook best zelf geven.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Kristel
J&J SANTORINI
Berichten: 1439
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:18 pm

Re: 3+ groep noodzakelijk?

Bericht door Kristel »

Pfff, moeten ze nu ook al verplicht werkjes doen voordat ze naar school gaan? Die extra uitdaging is leuk, maar ik vind het klinken alsof het wel heel serieus is. Dat zou ik niet nodig vinden voor mijn kinderen.
Groetjes van K r i s t e l, moeder van E v e l i e n (24 apr 2008), T o s c a (30 okt 2009) en A b e l (29 aug 2011)
mama van b en c

Re: 3+ groep noodzakelijk?

Bericht door mama van b en c »

Dat laatste heb ik dus ook. Ze moeten al zoveel

Wat ze bijvoorbeeld doen: een tekening van een huis met een boom en deze natekenen.

Van die boogjes die ze na moeten tekenen

Dat soort dingen, echt kleuterklas werk volgens mij

Maar ze gaan ook weleens kijken bij de basisschool, wat ze dan doen weet ik niet, of kijken bij een boerderij naar de jonge geitjes

of op straat wandelen en dan de basisverkeersregels leren.

Zoiets is het
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Re: 3+ groep noodzakelijk?

Bericht door SuzanneV »

Dan zou er ook een 2- groep moeten komen.. om kindjes voor te bereiden op de peuterspeelzaal!

Mijn eerste idee is daarom: dikke onzin. Volgens mij is het niet voor niks dat kinderen vanaf 4 jaar pas naar school gaan. Extra uitdaging vinden de meeste minderen vast ook binnen de reguliere speelzaal groepen.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13434
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: 3+ groep noodzakelijk?

Bericht door Chantal »

als hij het heel leuk vind om heen te gaan en hij heeft meer uitdaging nodig is het natuurlijk altijd goed om hem lekker nog een ochtendje te brengen.
maar als hij deze 2 ochtendjes prima vind en jij hebt er geen zin in hoeft het niet hoor. er zijn zat kinderen die niet naar de psz gaan en het ook goed op school doen.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4153
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: 3+ groep noodzakelijk?

Bericht door Gerrie »

Hier doen ze dat niet bij de psz.
Esther heeft dat dus ook nooit gedaan. Volgens mij missen ze weinig hoor. Esther is zonder moeite gelijk alle dagdelen ingestroomdvop de basisschool.
Lekker doen waar jij je goed bij voelt.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10999
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: 3+ groep noodzakelijk?

Bericht door Dorien »

Vaak worden dit soort groepjes gestart omdat wij als ouders onze kinderen steeds meer en steeds vroeger willen laten kennismaken met basisschoolzaken. Soms als een soort angst dat het kind niet mee zou kunnen komen op het basisonderwijs. Voor mij is de psz een SPEELzaal en hoeven daar echt nog geen extra dingen aangeboden te worden. Als ik merk dat mijn kind toe is aan meer dan alleen spelen dan kan ik dat zelf ook prima aanbieden. Nee, ik denk zeker niet dat B nu met een achterstand op het basisonderwijs terecht komt.
Soms denk ik wel eens dat veel kinderen bepaalde vaardigheden te vroeg leren en daardoor in het basisonderwijs tegen dingen aanlopen in groep 1/2. Er wordt zo vaak gezegd dat ze er aan toe zijn en dat kan best maar laat ze eerst maar kind blijven. Uitzonderingen zoals HB kinderen uitgesloten (al mogen die van mij ook wel meer kind zijn maar willen ze dat vaak zelf niet en zoeken ze dus andere uitdagingen vaak cognitief georienteerd)
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
mvluuk
J&J SANTORINI
Berichten: 1747
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:15 pm

Re: 3+ groep noodzakelijk?

Bericht door mvluuk »

Tja, ik vind het ook nogal overdreven. Moet je je nu al gaan voorbereiden op de kleuterschool?
Ik zou het alleen doen als mijn kind er graag naartoe ging, maar dat zou de enige reden zijn.
Marjo

Re: 3+ groep noodzakelijk?

Bericht door Marjo »

Lijkt me echt niet noodzakelijk. Leuk voor sommige kinderen maar dat is wat anders. Bij I ris op het kdv hadden ze op het laatst ook en 3+ groep. Dat was mede ook omdat ze meer aanmeldingen hadden en nog wat ruimte over voor een kleine groep. Zij vond het heel leuk, maar dat was echt 2 weken voor ze naar school ging.
wennetje

Re: 3+ groep noodzakelijk?

Bericht door wennetje »

Ik zou het laten afhangen van het kind. Als die dat leuk vindt en wel extra uitdaging kan gebruiken (er zijn immers genoeg kinderen die eerder aan school toe zijn dan die 4 jaar) is het denk ik wel een meerwaarde. Is je kind ook nog gewoon graag lekker bij jou thuis en vermaakt hij zich dan prima dan doe je hem niets tekort volgens mij.
Marielle

Re: 3+ groep noodzakelijk?

Bericht door Marielle »

Lijkt mij niet nodig. Hier ging Benthe 1 dag per week naar het kdv en nadien gewoon naar school. Geen probleem.
Inmiddels gaan Lonit (en Silke) 2 dagen per week naar het kdv, waar Lonit wel op 1 dag in een soort peutergroep zit, met kindjes van 3 en ouder. Vindt ze heel leuk, wat meer activiteiten voor haar leeftijd. Volgens mij is het niet voorbereidend op school, eerder meer vergelijkbaar met de psz.
Onze kinderen gaan niet ook nog naar de psz.
Plaats reactie