Ik dacht dat ik best wat gewend was qua traktaties.....

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Nancy
J&J MAURITIUS

Ik dacht dat ik best wat gewend was qua traktaties.....

Bericht door Nancy »

Een zakje snoep als traktatie op het kdv kijk ik niet meer van op. Een klein cadeautje met wat lekkers ook niet. Maar wat er vandaag in Yara's mandje lag.........

een vierkant doosje met daarin een chupa chup lolly, een mini snicker, een lange jan-achtig ding en daarnaast een zakje chips, het geheel ingepakt in plastic folie met een strik erom heen.

Volgens de leidsters, hadden ze alleen de koekjes opgegeten.

(en later in de auto hoorde ik van Yara dat het niet 1 koekje was, maar een heel zakje met, in Yara's woorden, 'heel veel koekjes')

Ik vind het prima als er iets te snoepen getrakteerd wordt, en zoals ik al eerder schreef een zakje kijk ik ook echt niet van op. Maar dit vond ik toch wel erg overdreven voor op een vertikale groep op het kdv (dus echt van 0-4 jaar, ook de babies hadden zo'n pakket). Dan zie ik liever een niet-eetbaar kleinigheidje erbij, een badeendje, of stoepkrijt, of bellenblaas. Lijkt mij dat er genoeg te verzinnen is.

(en daarbij heeft Yara nooit pinda gehad, omdat Milou een pinda allergie heeft, snickers (met pinda) vind ik persoonlijk dan ook niet zo'n goede keus bij zulke kleine kinderen)
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
MarietteD
J&J MALEDIVEN

Re: Ik dacht dat ik best wat gewend was qua traktaties.....

Bericht door MarietteD »

Tjeemig.... :roll:
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
mammamerel

Bericht door mammamerel »

Tja, ik herken dat gevoel...
ik begrijp dat op de basisschool al niet, laat staan op een kdv. Als je geen zin/tijd hebt om er veel werk van te maken zijn er in mijn ogen genoeg gezondere alternatieven.
Maar wellicht ben ik te streng op dat gebied...
Nancy
J&J MAURITIUS

Bericht door Nancy »

mammamerel schreef:Tja, ik herken dat gevoel...
ik begrijp dat op de basisschool al niet, laat staan op een kdv. Als je geen zin/tijd hebt om er veel werk van te maken zijn er in mijn ogen genoeg gezondere alternatieven.
Maar wellicht ben ik te streng op dat gebied...
Het gaat mij niet er echt niet om of het gezond is, maar een hoeveelheid vreten die ik niet eens in mijn tas kwijt kon..... Normaal kan ik het snel buiten Yara's zicht wegwerken, maar dat was nu dus niet eens mogelijk, zoveel was het.
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
wennetje

Bericht door wennetje »

Tjongejongejonge, dat is wel echt heel, heel erg overdreven.
Eeffie
J&J MAURITIUS

Bericht door Eeffie »

WOW, wat erg.
Het lijkt wel 11 november!
Mama van Senior Puber; 07-11-2008 en Junior Puber, 07-05-2012
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

een keer had een leidster bij haar afscheid geloof ik ook zo`n snoepzak getrakteerd.
Was ik ook wel erg verbaasd over ( en ging direct de prullenbak in).
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Rijntje
J&J SANTORINI

Bericht door Rijntje »

Nancy schreef:
(en daarbij heeft Yara nooit pinda gehad, omdat Milou een pinda allergie heeft, snickers (met pinda) vind ik persoonlijk dan ook niet zo'n goede keus bij zulke kleine kinderen)

helemaal off topic, maar als er pinda-allergie in de familie voorkomt, is het juist belangrijk om al redelijk vroeg te testen of Yara niet ook een pinda-allergie heeft. Het nieuwste onderzoek heeft aangetoond dat de allergie waarschijnlijk niet te voorkomen is door het te vermijden. Kinderen die allergisch blijken te zijn en er pas later mee in aanraking komen voor het eerst, hebben een grotere kans een shock te krijgen dan jongere kinderen (rond 1 jaar). Pinda's zijn vooral gevaarlijk voor jonge kinderen omdat ze op kunnen zwellen in de keel, dus kan beter in de vorm van pindakaas of verwerkt in koekjes gegeven worden.
Emma heeft ook een pinda-allergie en mij is door de allergoloog en dietist op het hart gedrukt Lara toch vooral met enige regelmaat pindakaas te geven (ze moet er alleen niets van weten...)

Verder helemaal met je eens... wat halen die mensen toch in hun hoofd?
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

Het wordt hoe langer hoe gekker :roll:
Dorien
J&J MALEDIVEN

Bericht door Dorien »

Ik denk dat je als je zelf geen allergisch kind hebt of een kindje kent dat je dan niet nadenkt over dit soort dingen als bijv pinda's.

Dit is echt buiten alle proportie's. Te zot voor woorden. Ik zou daar als ouder zeker wat over gezegd hebben en ook verwachten dat de desbetreffende ouder daar op aangesproken wordt. Ik ben zelf lid van de OR van ons KDV en bij ons is het wel zo dat bepaalde tractatie's niet uitgedeeld worden omdat ze te groot of te ongezond zijn. Ik vind overigens die zakjes koekjes sowieso belachelijk groot.

Heb nu een keer die ouderwetse likkoekjes van de hema gekocht in kleine zakjes. Zitten gewoon bijna 10! van die koekjes in! Te zot voor woorden. No way dat Finn die in 1 keer op mag eten, doen we dagen over ;)
Groetjes Dorien mv F(19) en L (15)
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

ja zo jammer dat het zoveel moet zijn. hoe denkt die ouder nou? laten we die kleintjes lekker volstoppen? of gewoon een zak snoep kopen zodat ze zelf niet meer hoeven kopen voor sint maarten? (als jullie dat hebben ;) )

die zakjes met koekjes zit ook teveel in. ook erg jammer. hier moeten ze zo'n zakje ook delen hoor als we ze al in huis hebben. alleen chris vind ze niet lekker! dus femke moet ze met mij delen.. ik vind ze heerlijk :lol:

op de psz waar chris toen op zat kreeg hij ook zo'n belachelijke traktatie. lange jan, zakje snoep, ook iets met koek wat ze op hebben gegeten, en dat allemaal vastgemaakt aan een zuurstok! een hele harde die je toen bij de action kon kopen. alsof je een kind van net 3 dat geeft.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Ana
J&J MAURITIUS

Bericht door Ana »

Gewoon even nieuwsgierig hoor want ik ben hier helemaal niet in thuis.
maar tracteert elk kindje zo 'ingewikkeld', ik bedoel, het moet tegenwoordig allemaal iets zelfgemaakts of ingepakts enzo zijn? en best duur? of krijg ik nu een verkeerd beeld.
Wat hadden onze ouders het makkelijk vroeger.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

nee hoor, hoeft helemaal niet! je mag het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. ik hou niet van knutselen dus ga bijvoorbeeld echt geen 25 auto's in elkaar zetten. het liefst doe ik iets waar de kinderen aan mee kunnen helpen.
chris heeft gister dit uitgedeeld:
http://www.party-kids.nl/traktatie.asp? ... ummer=3745
ja, zijn ook 4 snoepjes (engelse drop vervangen door grote tumtum). maar dat is evenveel als een cakeje of zakje chips.

moet je het alleen niet vergeten te maken... zondagavond om 20 uur zat ik dus 22 van die poppetjes in elkaar te draaien :roll:
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Miep
J&J TEXEL

Bericht door Miep »

Herkenbaar, al is dit wel heel veel. Zo zot heb ik het (gelukkig) nog niet gezien.
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
marretje

Bericht door marretje »

Waarom moet het altijd zo groot?
Ook ik vind dat niet nodig.

Mar
wennetje

Bericht door wennetje »

@ Ana, ik geef meestal fruit zoals mango en framboosjes dus waar de meeste kinderen gek op zijn maar wat ze nooit standaard hebben op het kdv. Mango was op de babygroep echt een heel groot feest. Daarnaast een klein uitdeelcadeautje voor ieder kindje. Ik geef dan wel altijd apart een klein taartje of bonbons aan de leidsters.
Thommy
J&J MAURITIUS

Bericht door Thommy »

Jeetje da's toch niet normaal meer. Maar ook bij ons in de omgeving kunnen ze er wat van. Het is al zo erg dat ik constant een gevulde snoeptrommel heb, zonder ooit iets te kope :shock:
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Ana
J&J MAURITIUS

Bericht door Ana »

ow die poppetjes zijn leuk, Chantal en da's inderdaad niet duur.

het lijkt me dat het zo gemakkelijk een 'elkaar overtreffen' wordt. Niet dat ik denk dat jullie dat doen, maar wel dat het zich op een school zo kan ontwikkelen. Maar ja daar doe je dan ook niets aan.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
annelinda

Bericht door annelinda »

Wat ben ik blij met ons kdv. In het jaar dat Anne er zit heeft ze nooit van die tractaties gehad. Wat hier veel wordt gedaan zijn kleine cadeautjes met iets kleins te eten erbij. Zoals krentjes of fruit.
Laats had ze een hele leuke gekregen een knapzakje. de stok was een wilgentak (die kon je in je tuin planten) en in het zakje zaten tulpenbollen.
Ineke
J&J MAURITIUS

Bericht door Ineke »

Op de PSZ waar Jelle zat, hadden ze regels. Je mocht fruit, chips of een klein cadeautje trakteren. Ik herinner me de traktatie van een meisje. Die had voor ieder kind een stoffen tasje van Cars of Princess met chips en ik geloof wel vier of vijf cadeautjes per kind en ook nog wat snoep (wat dus niet mag). Maar ze wisten niet dat dat niet mocht, omdat ze nog nooit op de PSZ waren geweest. Ik vond het echt belachelijk! Zo veel, wat voor signaal geef je dan af?
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Ilse

Bericht door Ilse »

Jemig dat is echt veel. Dat hebben wij nog niet meegemaakt. En zullen we ook nooit tegenkomen denk ik, want Merel zit nu op een gezonde school. Zelfs zo gezond dat er vorige week een berichtje is geweest, dat de juffen ook gewoon een kindertraktatie willen ipv een aparte ongezonde traktatie (alleen de meester niet, die wil heel graag veel chocola :lol: ).

Ik denk dat als Merel zulke traktatie zou krijgen, onze snoeppot echt nooit op zou raken.
lotte

Bericht door lotte »

Hier vorige week net zoiets: Een zakje met een enorme lolly, een paar zuurtjes, zo'n vierkant doosje met 4 fruitella-achtige dingen erin, een lange jan, twee flinke bonbons en spekjes.
Als je kinderen ook blij maakt met gezonde/leuke traktaties, waarom dan een hele zak vol rotzooi?
Moosje
J&J MAURITIUS

Bericht door Moosje »

Jemig, zo overdreven heb ik het hier gelukkig nog niet gezien.
Het gaat toch ook om de aardigheid, en het gebeuren eromheen (zingen, verjaardagsmuts, "kaarsjes" uitblazen met het licht uit) wat het verder nog meer bijzonder maakt.
Mama van N!kk! (2004), Lec0 (2007) en R00s (2013)
Gera

Bericht door Gera »

Lekker zoveel snoep, zo heb ik 's avonds tenminste ook nog iets lekkers :) Maar zonder dollen, ik vind het belachelijk zoveel.

Ik zag ook de vraag voorbij komen of het allemaal zo uitgebreid moet. Mijn antwoord is Nee! Ik krijg de indruk dat de moeders elkaar de loef af proberen te steken door maar met een zo orgineel mogelijke tractatie te komen. ik vind dat niet nodig en al zeker niet op een kdv, de meeste kinderen kijken nauwelijks wat ze gekregen hebben. Ik tracteer op het kdv al jaren op een doosje rozijntjes en een ballon in een tot buideltje samengeknoopt servetje, lekker simpel en door de servetjes lekker kleurig.
wennetje

Bericht door wennetje »

Grappige is trouwens: MIJN ZOON HOUDT NIET EENS VAN SNOEP!!!!! Ja echt, wel chocola en sommige koekjes en de multivitaminesnoepjes vindt hij ook erg lekker maar ander snoep raakt hij niet aan of spuugt hij uit. Dus waar dat idee vandaan komt dat alle kinderen blij zijn met snoep...?
Anne
J&J SANTORINI

Bericht door Anne »

Op de school waar ik werk wordt ook regelmatig zo getrakteerd. Zo´n zak is natuurlijk veel te veel en zwaar overdreven, maar ik ben er wel iets genuanceerder over gaan denken.
Vaak zijn het kinderen uit allochtone gezinnen die zo trakteren, en die verder geen kinderfeestje thuis houden. Het moment dat ze op school trakteren, is hun enige feestje, en dan is het niet zo raar dat ze iets meer uitpakken dan anders.
moeder van Marit (31 mei 2007), Bas (14 september 2009) en Feline (25 mei 2013)
Plaats reactie