Even een check: spellen
Even een check: spellen
Heb hier een kind wat schandalig achterloopt in taal, mede door lange tijd erg slecht horen maar ook omdat hij nog steeds wel die 3 maanden (vroeggeboorte) achter loopt op bepaalde gebieden.
Nu verbaast deze meneer me door zijn eigen naam te spellen, hij kan amper Joris uitspreken maar spellen gaat prima. Gewoon kwestie van bepaald geheugen dacht ik, omdat zijn naam op de muur staat en hij daardoor dit plaatje met zijn naam (her)kent maar niet de letters begrijpt. Maar hij herkent dezelfde letters ook in andere woorden/zinnen. Vooral de 's' vindt hij erg interessant. Ik vind dit alleen wat onlogisch als je bedenkt dat hij pas sinds kort met 2 woorden-zinnen bezig is. Of is dit normaal?
Of is hij met spellen wel op leeftijd en alleen met woorden vormen achter?
Nu verbaast deze meneer me door zijn eigen naam te spellen, hij kan amper Joris uitspreken maar spellen gaat prima. Gewoon kwestie van bepaald geheugen dacht ik, omdat zijn naam op de muur staat en hij daardoor dit plaatje met zijn naam (her)kent maar niet de letters begrijpt. Maar hij herkent dezelfde letters ook in andere woorden/zinnen. Vooral de 's' vindt hij erg interessant. Ik vind dit alleen wat onlogisch als je bedenkt dat hij pas sinds kort met 2 woorden-zinnen bezig is. Of is dit normaal?
Of is hij met spellen wel op leeftijd en alleen met woorden vormen achter?
- LauramvAnneenLisa
- J&J MAURITIUS
Re: Even een check: spellen
nee, volgens mij is dat niet normaal. Maar wel fijn voor hem, dat hij al letterbegrip heeft. En snapt dat letters samen woorden vormen.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Wow.... dacht ik dat Kyra belachelijk vlot was met haar eerste (na-teken-)schrijfsels op 3 jarige leeftijd...
Dit is wel heeeeel knap hoor!!!!!!
Dit is wel heeeeel knap hoor!!!!!!
Brenda, mv Rianne (29-07-03) en Jax(Kyra) (06-07-07)
~Waar zonnestralen regendruppels strelen en het licht het donker kust~
Ohja? Een half jaar geleden heeft hij een ontwikkelingstest gehad en daarbij liep hij op gebied van taal (begrip en spreken) opvallend achter tov de rest van de geteste onderdelen. Wat leuk dat op dat gebied nu toch wat goed gaat.
Ik vind het lastig om daar iets zinnig over te zeggen. Jelle kon alle letters benoemen met 26 maanden, maar Femke (nu ook 26 maanden) heeft daar niet de minste interesse in. Maar zij maakt al maanden zinnen van 10-12 woorden, wat Jelle weer niet deed op die leeftijd. Dus ik weet niet goed wat normaal is, maar mij klinkt het vrij snel in de oren. Ik kan me wel voorstellen dat dat prettig voor je is, dat het toch iets van je zorgen weg neemt.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
ik heb ook geen idee of het vlot is of niet; Tomás kan zijn naam en Sara's naam lezen en kan bijna het hele alfabet zeggen. Ik weet niet of hij letters los herkent eigenlijk. Hoe dan ook is het erg knap dat hij het kan en dat hij zo'n enorme sprong heeft gemaakt!
Wow, wat knap! Wat een slimmerd! Ik kan me helemaal voorstellen dat het een fijn gevoel is om te merken dat je kind ergens vlot mee is, terwijl hij tot nu toe een achterstand had met praten. Geniet er maar van.
Als ik het goed begrijp, ziet hij de vorm van de s ergens en kan hij zeggen dat dat een 's' is?
Dat is weinig anders dan een plaatje van een huis zien en zeggen dat het een huis is. Ik zou dit dus geen spellen noemen, maar het benoemen van een plaatje dat wij toevallig gebruiken als letter. Voor het echte spellen zijn heel wat vaardigheden nodig die hij eigenlijk niet kán hebben als hij in het stadium zit dat je beschrijft.
Als ik het verkeerd begrijp, moet je het zeggen hoor. Ik kan wel even kijken of ik de verschillende routes van taalverwerking en -productie simpel kan uitleggen, zodat je snapt wat ik bedoel.
Dat is weinig anders dan een plaatje van een huis zien en zeggen dat het een huis is. Ik zou dit dus geen spellen noemen, maar het benoemen van een plaatje dat wij toevallig gebruiken als letter. Voor het echte spellen zijn heel wat vaardigheden nodig die hij eigenlijk niet kán hebben als hij in het stadium zit dat je beschrijft.
Als ik het verkeerd begrijp, moet je het zeggen hoor. Ik kan wel even kijken of ik de verschillende routes van taalverwerking en -productie simpel kan uitleggen, zodat je snapt wat ik bedoel.
Moeder van Anna (20), Lotte (18), Maartje (16), Roos (13) en Job (12)
Ik heb het verkeerd gelezen, ik dacht dat hij het natekende..
Maar idd wat Esther al zegt... Voor hem is een S niet anders dan een driehoek... Een vorm.....
Maar idd wat Esther al zegt... Voor hem is een S niet anders dan een driehoek... Een vorm.....
Brenda, mv Rianne (29-07-03) en Jax(Kyra) (06-07-07)
Hij lijkt te begrijpen dat de lettertjes, of de tekeningetjes, hoe hij het dan ook ziet, een woord vormen. Hij benoemt alle letters van zijn naam en zegt vervolgens zijn naam (hij spelt zijn naam ook achterstevoren en zegt zonder te spellen zijn naam als ik daarnaar wijs, dus het is niet een automatisch riedeltje om eerst de letters en dan zijn hele naam te zeggen). Hij wijst de bekende letters aan in andere woorden (de veelvoorkomende letters zoals de 'e' en de letters uit zijn naam) en heeft daarbij een voorkeur voor de 's' (hij spreekt die sowieso altijd lang uit: huisss, thuisss, etc dus blijkbaar is dat een leuke letter voor hem).
Grappige is wel dat hij de 'r' brouwt, net als zijn moeder
en dat hij de letters onafhankelijk kan noemen maar zijn naam in geheel uitspreekt als 'jojie'. Maar zo wordt zijn naam door leeftijdsgenootjes ook uitgesproken dus blijkbaar is het een moeilijke naam.
Ik weet niet of ik dit spellen moet noemen, het maakt me ook niet uit of het snel is of niet, maar mijn vraag was of dit logisch is aangezien hij bij het spreken nog achterloopt en het op deze manier wel lijkt of hij met taal bezig is op een andere niveau dan leren spreken en die volgorde me vreemd leek.
Grappige is wel dat hij de 'r' brouwt, net als zijn moeder

Ik weet niet of ik dit spellen moet noemen, het maakt me ook niet uit of het snel is of niet, maar mijn vraag was of dit logisch is aangezien hij bij het spreken nog achterloopt en het op deze manier wel lijkt of hij met taal bezig is op een andere niveau dan leren spreken en die volgorde me vreemd leek.
Laatst gewijzigd door wennetje op za nov 26, 2011 8:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ineke schreef:Ik vind het lastig om daar iets zinnig over te zeggen. Jelle kon alle letters benoemen met 26 maanden, maar Femke (nu ook 26 maanden) heeft daar niet de minste interesse in. Maar zij maakt al maanden zinnen van 10-12 woorden, wat Jelle weer niet deed op die leeftijd. Dus ik weet niet goed wat normaal is, maar mij klinkt het vrij snel in de oren. Ik kan me wel voorstellen dat dat prettig voor je is, dat het toch iets van je zorgen weg neemt.
wat zij zegt, verander alleen jelle in chris

Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Ook Amb er was zeer snel in het benoemen van letters. En haar woordenschat was al heel erg snel hoog.
Ze praatte al snel erg goed en duidelijk en met 2 jarige leeftijd benoemde ze telkens: Dat is de A van mijn naam, de M van mama, de P van papa, de L van Leon, de T van Twan (neefje).
J@smijn heeft lang niet zo veel interesse voor taal. Die begon later op alle nummerborden haar letter te herkennen, 3 jaar was ze toen.
Thij$ heeft het meer met cijfers. Vanaf 2 jaar is hij gek op loco. En dan vooral de cijfers van 1 tot 12 op de goede volgorde te leggen. Eerst dacht ik aan toeval, maar hij legt ze zo neer. De woordenschat van Thij$ is een ramp! Hij zegt het hoognodige.
Maar kent al wel vanaf 2 jaar, alle automerken. En die kan hij wel uitspreken.
Mar
Ze praatte al snel erg goed en duidelijk en met 2 jarige leeftijd benoemde ze telkens: Dat is de A van mijn naam, de M van mama, de P van papa, de L van Leon, de T van Twan (neefje).
J@smijn heeft lang niet zo veel interesse voor taal. Die begon later op alle nummerborden haar letter te herkennen, 3 jaar was ze toen.
Thij$ heeft het meer met cijfers. Vanaf 2 jaar is hij gek op loco. En dan vooral de cijfers van 1 tot 12 op de goede volgorde te leggen. Eerst dacht ik aan toeval, maar hij legt ze zo neer. De woordenschat van Thij$ is een ramp! Hij zegt het hoognodige.
Maar kent al wel vanaf 2 jaar, alle automerken. En die kan hij wel uitspreken.
Mar
Wat opvallend dat hij al zo veel interesse heeft in letters terwijl hij eerder achter liep. Wat eerder gezegd is over het herkennen van letters niet als een andere vorm is volgens mij wel waar, maar ik vind het toch opvallen dat hij wel naar letters KIJKT. T blijft echt steken bij de T en dan de makkelijke Slangenletter en Wiebelleter (soms ook de M). Anders dan de T herkent ze volgens mij geen letters uit haar naam.
Om te kijken of je kind "beginnende geletterdheid" ontwikkelt, kun je kijken of hij bijvoorbeeld een hele rits woorden kan opnoemen die met een S beginnen, of dat hij kan rijmen. Als hij nu interesse heeft in letters, vindt hij het misschien wel leuk om gedichtjes met je te lezen. Ken je Miep Diekman (wiele wiele step)? Dat is hier al tijden een grote hit.
@
Om te kijken of je kind "beginnende geletterdheid" ontwikkelt, kun je kijken of hij bijvoorbeeld een hele rits woorden kan opnoemen die met een S beginnen, of dat hij kan rijmen. Als hij nu interesse heeft in letters, vindt hij het misschien wel leuk om gedichtjes met je te lezen. Ken je Miep Diekman (wiele wiele step)? Dat is hier al tijden een grote hit.
@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
@Appendix, maar daar is zijn woordenschat weer te beperkt voor. Hij oefent flink hoor met nazeggen en kan steeds meer duidelijk maken in losse woorden. Vandaag kwam er opeens 'mmm lekker jammiejammie' achter elkaar uit maar dat is wel zo uitzonderlijk veel. Verder leest hij me geregeld voor in (onbegrijpelijke) peutertaal maar inclusief intonaties en het zangerige van in dichtvorm geschreven verhaaltjes. Ook zingt hij veel maar dan in eigen taal. Of ipv 'hihihi hahaha, 'k stond erbij en ik keek er naar' maakt hij van het laatste 'apa akela akele ... klaaaaar' (en dan heel moeilijk kijkend uit concentratie). Hij maakt wel liedjes af dus als ik zing 'altijd is Kortjakje...' zegt hij dus 'ziek'. Taal en communiceren heeft heel erg zijn interesse en hij gaat vooruit maar hem vragen woorden met een S te noemen is nog echt een stap te ver. Gedichtjes is wel een leuk idee, die lezen ook zo leuk voor, dus kan ik nu al wat mee, dank je voor die tip.
Hij liep/loopt achter omdat hij ws bijna een half jaar niet goed gehoord heeft, zoniet langer. Hij hoorde wel, dus reageerde als ik riep, maar kon ws geen nuances horen zoals verschillende klanken. Maar omdat hij wel geluiden hoorde was ik niet gealarmeerd, het praten kwam alleen slecht op gang. Toen bleek dat zijn oren vol zaten met vocht door een veel te grote neusamandel. Dat gaf andere klachten die al heel lang bestonden, vandaar dat ik denk dat hij al die tijd ook vocht achter zijn trommelvliezen had. Hij heeft ook meerdere oorontstekingen gehad. Na operatie bleek vocht er toch ook weer snel te zitten en de laatste maanden, door continu zout water neusspray te gebruiken, blijven zijn oren vrij van vocht en is het praten goed op gang gekomen. Wat betreft cognitie en motoriek is hij op niveau van kalenderleeftijd.
Hij liep/loopt achter omdat hij ws bijna een half jaar niet goed gehoord heeft, zoniet langer. Hij hoorde wel, dus reageerde als ik riep, maar kon ws geen nuances horen zoals verschillende klanken. Maar omdat hij wel geluiden hoorde was ik niet gealarmeerd, het praten kwam alleen slecht op gang. Toen bleek dat zijn oren vol zaten met vocht door een veel te grote neusamandel. Dat gaf andere klachten die al heel lang bestonden, vandaar dat ik denk dat hij al die tijd ook vocht achter zijn trommelvliezen had. Hij heeft ook meerdere oorontstekingen gehad. Na operatie bleek vocht er toch ook weer snel te zitten en de laatste maanden, door continu zout water neusspray te gebruiken, blijven zijn oren vrij van vocht en is het praten goed op gang gekomen. Wat betreft cognitie en motoriek is hij op niveau van kalenderleeftijd.
Ik vind het erg knap en ook leuk om te zien. Isk@nder doet dat echt nog niet en heeft er ook niet zo veel interesse voor. Hij kan alleen de i schrijven omdat dat puntje zo leuk is. En hij weet wat woordjes omdat zijn zus erg bezig is met leren lezen. Maar zingen kan hij als de beste!
Zelf zou ik het eerst navragen bij iemand die er verstand van heeft, of het goed is dit verder te stimuleren. Het vroeg kunnen lezen en schrijven is wel knap, maar ik weet niet of het goed is wat betreft de algemene ontwikkeling op andere vlakken.
Zelf zou ik het eerst navragen bij iemand die er verstand van heeft, of het goed is dit verder te stimuleren. Het vroeg kunnen lezen en schrijven is wel knap, maar ik weet niet of het goed is wat betreft de algemene ontwikkeling op andere vlakken.