opeens 's avonds niet meer willen slapen

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Betje
J&J HAWAII

opeens 's avonds niet meer willen slapen

Bericht door Betje »

Iemand tips? Victor sliep altijd prima in en nu opeens is het brullen, nu al voor de derde avond. Pas tegen een uur of 2200 gaat 'ie slapen.
Hij heeft zijn dut overdag echt nog wel nodig, anders valt hij vanzelf wel in slaap. Hij slaapt ook niet idioot lang, meestal zo'n anderhalf uur.
We hebben hem de afgelopen avonden maar gewoon opgehaald, dachten dat het misschien ook met Sinterklaas adrenaline te maken had. Maar nu weet ik het even niet meer. Misschien zit hij zijn zin door te drijven, misschien is hij bang. Hij huilt zich helemaal overstuur nu dus ik ga er maar gauw weer naartoe :(
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Mamalon
J&J HAWAII

Re: opeens 's avonds niet meer willen slapen

Bericht door Mamalon »

Achossie het zit nu ook bij Victor even niet mee. Bij Belle waren dit soort periodes vrij zeldzaam maar het snelst weer voorbij als ik er heeeeeel veeeeeel aandacht aan gaf. Dwz. niet spelen of praten of zo (ook zowat geen licht), maar wel veel aanwezig, knuffelen en aaien, en desnoods gewoon naast gaan liggen.
Heb je al een nachtlampje? Of de deur op een kier en de ganglamp aan? Kan hij aangeven wat er is? (vast niet, is ook moeilijk voor zo'n kleintje)

Nou, eh, ook jij sterkte he? Even extra rust inplannen voor jezelf zodat je het zelf ook trekt.
:oops:
Ik ga trouwens NU zelf naar bed :roll:
Mamalon
Mamalon
J&J HAWAII

Bericht door Mamalon »

En nog even vanuit bed,
Heeft hij geen last van doorkomende kiezen? Heb je al pcm geprobeerd? Lieke heeft toevallig vreselijke luieruitslag en een nieuwe hoektand (en eentje op punt van doorkomen)
Mamalon
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Oei, lastig.

Vaak weet je bij zulke fases pas achteraf wat er aan de hand was. Maartje heeft het ook wel gehad, maar toen was ze een stukje jonger dan Victor nu. Wij lieten haar wel in bed, want bedtijd is bedtijd, en we gingen er de eerste keren bij de eerste kik naartoe (eerste 3 keer). Maar de vierde keer zeiden we wel duidelijk 'het is nu tijd om te gaan slapen' en lieten we haar een paar minuten begaan.
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (15), Roos (13) en Job (11)
Betje
J&J HAWAII

Bericht door Betje »

Esther schreef:Oei, lastig.

Vaak weet je bij zulke fases pas achteraf wat er aan de hand was. Maartje heeft het ook wel gehad, maar toen was ze een stukje jonger dan Victor nu. Wij lieten haar wel in bed, want bedtijd is bedtijd, en we gingen er de eerste keren bij de eerste kik naartoe (eerste 3 keer). Maar de vierde keer zeiden we wel duidelijk 'het is nu tijd om te gaan slapen' en lieten we haar een paar minuten begaan.
En na die paar minuten? Victor houdt het gerust een kwartier vol hoor, en gaat steeds harder krijsen.
Ik heb net zeker een uur met hem op bed gelegen, hij lijkt ook niet echt heel moe. Misschien toch het middagdutje maar eens drastisch inkorten?? Hij is nog zo jong... Ik geloof niet dat hij pijn heeft of zo, want zodra één van ons er is, is het goed.
HeleenW

Bericht door HeleenW »

ik zelf zou hem er niet uithalen en al helemaal niet mee naar beneden nemen.
Eventueel gewoon op z'n kamertje en er dan voor hem zijn. Hem weer neerleggen/terugleggen, zelfde bedritueel aanhouden als altijd en dit misschien elke 5 of 10 minuten herhalen?

Hoe is het nu? Kan hij al een beetje praten? Begrijpt hij goed als jij iets uitlegt?

Hoop voor jullie dat het snel over is want dit is wel heel vervelend.

Is er iets op zijn kamer wat een nare schaduw geeft waar hij bang voor is? (ik noem maar wat hoor..)
Mariken

Bericht door Mariken »

Misschien overdag te veel indrukken en allerlei nieuwe dingen die hij nu wat bewuster mee maakt? Sint, jarig zijn, kerstbomen, zelf als ouder ben je misschien wat drukker dan anders?
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS

Bericht door LauramvAnneenLisa »

bij ons was het dan echt tijd om de middagslaap eruit te halen.
en dan maar opletten dat ze toch niet tegen het avondeten op de bank in slaap vielen.......
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

Sjoerd had dit ook. Iedere keer ging ik naar hem toe. soms haalde ik hem uit bed, het hielp allemaal niet. Sinds een paar maanden heeft hij een peuterbed. Daar komt hij nu ook uit. Ik ben er sinds 2 weken achter dat het volgende goed bij hem helpt. als ik hoor dat hij uit zijn bedje komt roep ik naar boven dat hij moet gaan slapen. vaak reageert hij dan met "nee, niet slapen". soms reageer ik dan met dat hij naar zijn bedje moet gaan omdat mama anders boos wordt. Ik laat hem dan even aanrommelen. Na een minuut of 5 a 10 roep ik nog eens. vaak gaat hij dan terug naar zijn kamer. Speelt dan nog wat op zijn kamer en valt binnen een minuut of 15 toch in slaap.

Eigenlijk is het hier dus een kwestie van gecontroleerd negeren. Zo min mogelijk aandacht aan geven maar wel in de gaten houden.
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
Kristel
J&J SANTORINI

Bericht door Kristel »

Bij Tosca is het echt een kwestie van niet moe zijn. Ze gaat zonder morren naar bed, behalve op de oppasdagen. Dan heeft ze 's middags nog geslapen. Dus hebben wij een Tosca rondhuppelen die pas tegen tienen moe is. Deze week maar even aankaarten. Ik dacht dat het toeval was, maar het gaat nu al een paar weken zo.

Succes met je mannetje!
Groetjes van K r i s t e l, moeder van E v e l i e n (24 apr 2008), T o s c a (30 okt 2009) en A b e l (29 aug 2011)
Miranda
J&J HAWAII

Bericht door Miranda »

Wat herkenbaar! Begin oktober had Danique dit ook, zo vlak voor haar 2e verjaardag. Het naar bed brengen ging prima, maar binnen een uur was het brullen geblazen, echt, ze was volledig overstuur. Wat we ook deden, niets hielp. Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om haar dan even naar beneden te halen. Boven bleef ze maar krijsen. Beneden zat ze gewoon heel rustig op schoot, heel apart (zo is Danique nl helemaal niet). Na ongeveer een half uurtje brachten we haar weer naar boven en dan sliep ze de hele nacht door. Ik kreeg het idee dat ze aan het dromen was of ergens bang voor was. Ik wil je niet ontmoedigen maar het heeft hier wel een paar weken geduurd..
Ik vond het echt niet altijd even fijn en handig als ze weer beneden was, maar het was wel de beste methode die werkte.
(We hebben ook nog wel geprobeerd om haar niet meer te laten slapen, 's middags om 14:30 stortte ze finaal in.)
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Betje schreef:
Esther schreef:Oei, lastig.

En na die paar minuten?
Elke 5 minuten gingen we naar haar toe om te troosten, tot ze helemaal rustig was. En dan ga je wachten tot ze weer begint te huilen en ga je er weer naartoe, wacht je weer 5 minuten, ga je er weer heen om te troosten. Je krijgt er het heen-en-weer van! Als het echt lang duurde (maar op die leeftijd was dat bij ons niet meer zo), gingen we op een gegeven moment over op wat langer ertussen laten.

Hoe ging het gisteravond?
Betje
J&J HAWAII

Bericht door Betje »

Esther schreef:Hoe ging het gisteravond?
Ik ben een heel eind gekomen in Marginaal en Missionair. Interessant boek.
Maar goed, ik was dus op bed gaan liggen met hem, klein lampje aan, iedere keer als hij overeind kwam gezegd dat hij moest gaan slapen. Tegen 2200 uur deed hij dat ook.

Telkens naar hem toe gaan werkt gewoon niet. Misschien één of twee keer, maar de derde keer begint hij al te brullen als je aanstalten maakt om hem weer neer te leggen. Dan kun je er dus net zo goed niet naar toe gaan, maar laten krijsen voelt ook niet goed. Ik denk dat hij misschien wel bang is, daar heeft hij de laatste tijd wel last van. Van Sinterklaas heeft hij een Cars pyjama gekregen die licht geeft in het donker, maar die durft hij niet aan (doen we dus ook niet).

Maar ik denk ook, dat als hij echt moe zou zijn, hij geen tijd zou hebben om bang te zijn en lekker zou gaan slapen. Hij werd trouwens vanochtend om 6 uur weer vrolijk wakker, na dus een nacht van 8 uur...
Aan de andere kant vindt ik het ook zo abrupt, die middagslaap opeens er uit te halen. Bij Emma ging dat heeeeeel geleidelijk. Is dat wel herkenbaar voor sommigen hier?
Victor stort soms om 12 uur al in op de fiets. Sterker nog, als ik aan het eind van de ochtend nog een boodschapje ga doen soms om half 11 al in de wagen :roll: Maar ik zou kunnen proberen het dutje te beperken tot max 45 minuten, is dat een raar idee? Vervroegen is lastig op een woensdag omdat ik Emma om 12 uur op moet halen.
Mamalon
J&J HAWAII

Bericht door Mamalon »

Goed idee om het slaapje in te korten. Heb je dat vanmiddag al kunnen proberen? Iig succes vanavond.
Mamalon
Kristel
J&J SANTORINI

Bericht door Kristel »

Slaapje inkorten werkt bij ons dan weer niet, omdat madam dan zo ontzettend chagarijnig is de rest van de middag. Dan maar wat later rust, maar wel gezelligheid!
Groetjes van K r i s t e l, moeder van E v e l i e n (24 apr 2008), T o s c a (30 okt 2009) en A b e l (29 aug 2011)
niekje
J&J SANTORINI

Bericht door niekje »

Jasper is dan wel bijna 1 jaar ouder maar slaapt sinds een maand ongeveer ook niet meer 's middags, zo van de 1 op de andere dag, de dagen/maanden voorheen sliep hij nog makkelijk 3 uur en toen wou hij niet meer.....reden ?

Maar goed, hij gaat 's avonds wel altijd goed slapen, deed dat ook altijd nog met zijn middagslaapje dus had daar ook geen last van...

Zijn middagslaapje heeft hij ook nog best nodig, hij slaapt nu nog zeg 5 van de 7 middagen op de bank, als we Floor naar school hebben gebracht valt hij rond 13.30uur in slaap en wordt dan meestal zelf tegen 15uur weer wakker als we richting school moeten, dan is hij ook weer lekker bijgetankt en gaat dan 's avonds gewoon weer om 19.15 uur naar bed en gaat dan slapen....de klok rond..

Misschien een idee om hem op de bank te laten slapen en hem dan na 45/60 minuten wakker maken of in zijn bedje als hij dat dan nog pikt.....

Groetjes Nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Gootje
J&J MALEDIVEN

Bericht door Gootje »

En als hij op bed ligt en een van jullie blijft nog even boven rommelen? Strijken, was opruimen, badkamer schoonmaken oid? Dan weet hij dat je in de buurt bent.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

Misschien een hele rare opmerking, maar zou het niet door slaaptekort kunnen komen? Ik heb dat met maarten op die leeftijd wel eens gehad. Bedenk ik me nu. Hij wilde steeds minder slapen en ging steeds slechter slapen. Door hem steevast vroeg naar bed te brengen. Met een vast bedritueel hebben we het toen doorbroken. Ook 'smiddags hebben we dat toen aangehouden.

Ik kom erop omdat je aangeeft dat hij overdag al vaak voor de middag instort.

Vooral de voorspelbaarheid van het bedritueel deed het hem bij ons. Maar dat is wel een kwestie van volhouden.

Wij hadden daarvoor zoveel verschillende dingen geprobeerd dat het voor Maarten steeds interessanter werd. Iedere keer "bedachten" we iets anders.
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
Betje
J&J HAWAII

Bericht door Betje »

Vandaag heb ik hem vroeger op bed gelegd, om half 12. En om 1300 uur wakker gemaakt. Gelukkig wordt hij daar niet chagerijnig van, alleen tegen het avondeten was hij al wel behoorlijk moe. Hij ging gelijk slapen om 1900. Fingers crossed. Aangezien hij meestal om ca. 6 uur wakker is zit deze tijd ook mooier midden op de dag voor hem. Ik hoop dat ze het op het KDV morgen ook willen doen en er aan denken.

Slaap te kort, ik denk het eigenlijk niet hoor, dit speelt nog niet zo heel lang gelukkig. Bedankt iedereen voor het meedenken!
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Ik hoop met je mee dat dit de truc is!

Niet leuk, als je al je avonden kwijt bent - hoe interessant je boek ook is (is van Wilberts oom trouwens, de oom die altijd tegen de schemerlamp praat :lol: )
Betje
J&J HAWAII

Bericht door Betje »

Hij heeft nu al 2 dagen niet geslapen. Gister op het KDV moesten ze hem in het kantoortje leggen (want vroeger dan de andere kinderen). Daar zit een raam in en dus konden ze zien dat hij heerlijk in bed lag te keutelen maar niet sliep.
Vandaag heeft hij ook even in bed gelegen maar moest spugen door een hoestbui en toen lukte het slapen ook niet meer. Hij houdt het dan wel vol tot 1900 uur.

Eigenlijk had ik altijd wel het idee dat hij snel zou stoppen met slapen overdag; hij heeft gewoon weinig slaap nodig. Het enige lastige is dat hij heel makkelijk in de wagen, op de fiets en in de auto in slaap valt en ik hoop dat het in zo'n geval niet ten koste gaat van zijn (en onze) nachtrust...
Betje
J&J HAWAII

Bericht door Betje »

Esther schreef:Ik hoop met je mee dat dit de truc is!

Niet leuk, als je al je avonden kwijt bent - hoe interessant je boek ook is (is van Wilberts oom trouwens, de oom die altijd tegen de schemerlamp praat :lol: )
Waarom doet hij dat?
Mamalon
J&J HAWAII

Bericht door Mamalon »

He gelukkig het tij lijkt gekeerd.
Ik ben trouwens ook wel benieuwd waarom die schrijver tegen de schemerlamp praat :lol:
Ik dacht eigenlijk dat dat wel uit het boek zou blijken, maar niet dus.
Mamalon
KarinH

Bericht door KarinH »

Eveline heeft rond de 2e verjaardag ook een tijdje gerommeld met wel/geen middagslaapjes en dan wel/niet in avond goed gaan slapen. Na een paar weken verdween dat vanzelf weer en ging het weer goed in de avond met een middagdut. Twee maanden later begon het opnieuw en toen was het serieus. Toen heeft ze echt het middagslaapje afgeschaft (en gaat sindsdien heerlijk om 19:00 uur slapen :D ). Dat gaf natuurlijk wel in de middagen soms moeilijke momenten en heb ook soms veel moeite gedaan om haar wakker te houden (want anders was het weer tot 22:00 uur feest!), de overgang duurde zo'n 2 maanden.

Nu valt ze af en toe wel eens ergens in slaap (auto/bank), maar dat heeft dan geen gevolgen voor avond meer. Dan is ze gewoon echt, echt even moe!
(as we speak: ze ligt te slapen op de bank omdat ze vanochtend te vroeg wakker gemaakt is door broertjelief :roll: )

Succes ermee!
Plaats reactie