over een (fop)speen

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
HeleenW

over een (fop)speen

Bericht door HeleenW »

Ik ben even benieuwd naar ervaringen rondom een fopspeen. EN dan voornamelijk of er hier zijn (geweest) die alleen een speen gebruikt hebben voor heel af en toe. Daan heeft namelijk geen speen nodig, hij is heel tevreden en slaapt lekker. Toch is er af en toe een moment dat ik hem niet gelijk op z'n wenken kan bedienen, bijvoorbeeld de ochtendspits en dan moet hij dus wel eens huilen. Ik zou hem dan graag een speen willen geven, maar... ik heb geen zin in een speen kind.
Miranda
J&J HAWAII

Re: over een (fop)speen

Bericht door Miranda »

Ja, ik ben begonnen met een speen voor af en toe bij Marit. Maar Marit wende er best snel aan en binnen no time had ze de speen altijd nodig om in slaap te vallen. Ik moet wel zeggen dat Marit 'm dan ook alleen maar in bed had. Zodra ze uit bed kwam ging de speen uit en deze bleef ook boven.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
HeleenW

Bericht door HeleenW »

ok, maar voor af en toe was dat dus voor slapen of was dat dus voor zoals ik het zou willen gebruiken?
marije1977
J&J SANTORINI

Bericht door marije1977 »

Aan mij heb je ook niet veel vrees ik. Ik wilde bij beiden af en toe de speen geven om even mijn handen vrij te hebben (om bijv. te kunnen koken tijdens het huiluurtje), maar helaas dachten Laurens en Neline daar anders over. Ze weigerden beiden de speen en gingen alleen voor het echte werk.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
HeleenW

Bericht door HeleenW »

marije1977 schreef:Aan mij heb je ook niet veel vrees ik. Ik wilde bij beiden af en toe de speen geven om even mijn handen vrij te hebben (om bijv. te kunnen koken tijdens het huiluurtje), maar helaas dachten Laurens en Neline daar anders over. Ze weigerden beiden de speen en gingen alleen voor het echte werk.
haha, ja dat kan natuurlijk ook nog :wink:
Ik was hier zover dat ik hem net uitgekookt heb. Maar hij is nog niet in z'n mond geweest want hij slaapt. Joas en Levi hebben ook nooit een speen gehad, ook omdat ze het niet wilden. En eigenlijk vind ik dat het meest handig want je hoeft het ook niet af te bouwen of elke keer in de mond te stoppen als het eruit is gevallen. Maar voor sommige momenten... eten koken lukt tot nu toe altijd wel. Het is heel soms in de ochtend dat het niet uitkomt.
Miranda
J&J HAWAII

Bericht door Miranda »

HeleenW schreef:ok, maar voor af en toe was dat dus voor slapen of was dat dus voor zoals ik het zou willen gebruiken?
Beide. Ik zat toen veel met fysio en dan was Danique bij een vriendin van mij. Soms kwam de tijd vd fysio net onhandig uit, maar verzetten was geen optie. Dan maar even een speen dacht ik.... Marit vond 'm echter zo lekker dat ze 'm vaker wilde.
HeleenW

Bericht door HeleenW »

Miranda schreef:Beide. Ik zat toen veel met fysio en dan was Danique bij een vriendin van mij. Soms kwam de tijd vd fysio net onhandig uit, maar verzetten was geen optie. Dan maar even een speen dacht ik.... Marit vond 'm echter zo lekker dat ze 'm vaker wilde.
Kijk en daar heb ik dus weinig zin in! Hij heeft het gewoon helemaal niet nodig nu. Babies mogen huilen wordt altijd gezegd en geschreven maar als je kind zelden huilt en moet huilen omdat het even moet wachten dan vind ik het wel een lastig dilemma.
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

HeleenW schreef:
Miranda schreef:Beide. Ik zat toen veel met fysio en dan was Danique bij een vriendin van mij. Soms kwam de tijd vd fysio net onhandig uit, maar verzetten was geen optie. Dan maar even een speen dacht ik.... Marit vond 'm echter zo lekker dat ze 'm vaker wilde.
Kijk en daar heb ik dus weinig zin in! Hij heeft het gewoon helemaal niet nodig nu. Babies mogen huilen wordt altijd gezegd en geschreven maar als je kind zelden huilt en moet huilen omdat het even moet wachten dan vind ik het wel een lastig dilemma.
en als je hem op dat soort momenten in de draagdoek doet?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Miranda
J&J HAWAII

Bericht door Miranda »

HeleenW schreef:
Dan zou ik geen speen geven. Ik hoor van meer mensen dat een kind snel went aan een speen. Ik snap dat het 's morgens lastig voor je is, maar ik zou het dan niet doen.
Nou moet ik wel zeggen dat Marit ook een baby met een grote zuigbehoefte was, misschien dat het daar ook mee te maken had, weet ik niet.
Maar ik zou niet snel weer een speen gaan geven voor af en toe, ben veel te bang dat ze er aan wennen.
LiesbethN

Bericht door LiesbethN »

Bij N0ëlle was ik ervan overtuigd dat ik geen speen zou gaan geven. Had ze ook helemaal niet nodig. Behalve op de avonden dat ik aan het werk was blijkbaar, waarop manlief de speen dus wel gaf. En ja, ze wende er inderdaad heel erg snel aan. In die zin dat ze steeds minder in slaap kon vallen zonder speen.
Linkje
J&J SANTORINI

Bericht door Linkje »

Bij beide jongens ben ik op een gegeven moment begonnen met een speentje geven op de tijdstippen die jij ook aangeeft. Dus vooral als het druk is en ik mijn handen even voor iets anders moet gebruiken.
Je!mer is een echte spenen-man geworden (inmiddels heeft ie hem nog maar de helft van de nachten nodig om in slaap te komen, soms vergeet ie hem gewoon en dat vind ik niet erg)
F edde neemt hem soms wel, maar is dus niet zo'n verslaafde als Je!mer. Vaak houdt ie z'n lippen stijf op elkaar :lol:

Het kan dus alle kanten op gaan. Helaas kom je daar maar op 1 manier achter...
Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)

Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.

- Gandhi -
Nicole
J&J SANTORINI

Bericht door Nicole »

Huilen is ook een vorm van het uiten van alle 'stess en emoties' en indrukken.
Als hij al zelden huilt zou ik hem zeker geen speen geven.
Groetjes,Nicole
Mama van 4

What lies behind us and what lies before us are tiny matters compared to what lies within us.
Ana
J&J MAURITIUS

Bericht door Ana »

ik heb hem voor af en toe gebruikt, maar overdag had ze eigenlijk nooit interesse. Op een gegeven moment gebruikte ik hem bij het in slaap krijgen, als ze niet aan de borst in slaap viel, dan gaf ik het speentje. die viel dan meestal uit zodra ze sliep.
Ik weet niet zeker waardoor maar ergens ruim twee maanden geleden ging ze hem weigeren en sindsdien speelt ze er af en toe mee, maar dat is het dan wel.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
wennetje

Bericht door wennetje »

Even de andere kant: neefje spuugde speen altijd uit, vond die vreselijk en mijn eigen zoon wilde op een gegeven moment niets weten van dat ding. Premature kindjes krijgen altijd een speen, hun troost bij prikken, nieuwe maagsondes, onderzoeken, gepor, gedoe, etc. dus kreeg ik een kind mee naar huis wat een speen gewend was, welke hij na 1,5 maand echt niet meer hoefde. Kortom, wie zegt dat je kind een speen wilt?????

Speeltje boven het wippertje hangen werkte hier prima als ik niet direct kon reageren (of mm nog moest opwarmen).
Miep
J&J TEXEL

Bericht door Miep »

Ik ben eigenlijk niet zo voor een speen maar op de momenten die jij noemt willen wij heel af en toe W ook wel eens een speen geven. Het heeft echter geen enkele zin want ze spuugt het meteen weer uit.
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
HeleenW

Bericht door HeleenW »

Nicole schreef:Huilen is ook een vorm van het uiten van alle 'stess en emoties' en indrukken.
Als hij al zelden huilt zou ik hem zeker geen speen geven.
Het is gewoon echt op een moment dat hij honger heeft maar ik gewoon even niet gelijk kan gaan voeden.
Hij krijgt gewoon voeding op verzoek, maar zijn verzoek is soms na 2,5 uur maar mestal wel langer dan 3 uur. En als hij dus al ruim 3 uur ertussen heeft zitten en ik moet echt joas naar school helpen, of de pap warm maken en met hen eten dan moet Daan toch echt even wachten. Het is dan niet een uiten van stress en emotie hoor. Want ik ben persoonijk niet helemaal tegen laten huilen maar wel als hij dus honger heeft en ik even niet kan gaan voeden.
Eten koken kan hier dus altijd wel wachten, of ik ga gelijk eten klaarzetten als ik hem gevoed en in bed gelegd heb en in het ergste geval komt manlief thuis en moet hij nog koken maar dat is nog nooit gebeurd.

Een optie zou dus kunnen zijn: draagdoek maar die heb ik niet en tot nu toe is het nog maar 1 keer gebeurd dat Daan moest huilen omdat het niet uitkwam. 1 keer in de 4 weken die hij nu op deze aarde is... dat is ook niet echt veel he?
Een speeltje, nou daar wordt hij niet rustig van hoor, je zou hem die keer eens moeten horen. Woest leek hij wel :wink: Ik denk dat als hij ietsje ouder is hij inderdaad op die manier wel even afgeleid kan worden.

En de grote vraag is en blijft of hij een speen zou accepteren. Ik heb hem wel uitgekookt inmiddels, maar nog niet gebruikt. Misschien gewoon een keer voor de lol proberen
wennetje

Bericht door wennetje »

En op dat soort momenten, of beter gezegd voordat ze zich aandienen, even voeden op JOUW verzoek? Heb ik het vooral over de planbare momenten als dat je Joas naar school moet helpen of toch graag even wil koken?
Ana
J&J MAURITIUS

Bericht door Ana »

ja dat lijkt me dan ook wel handig. als je weet dat hij er altijd ongeveer 2,5 tot 3 uur tussenlaat, en je weet dat je op dat moment niet zult kunnen voeden, dan leg je toch eventjes net wat eerder aan? Of wil je dat (nog) niet?
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

ik zorg ook dat mark een volle buik heeft voordat we naar school gaan. dus dan even op mijn verzoek. mag hij de rest van de dag de tijd weer uitkiezen.
mark heeft trouwens alleen in de wandelwagen een speen. ergens anders pikt ie hem ook niet haha! en tijdens het wandelen valt hij dan ook bijna gelijk in slaap.

chris had vanaf dag 1 een speen, spuugde hem met 6 weken uit om zijn vingers in zijn mond te stoppen. nu is hij 6 jaar en zitten die vingers nog de hele dag in zijn mond.. van mij had ie die speen mogen houden! stuk makkelijker afleren.
femke had na een weekje of zo een speen, tot 2,5 jaar. toen waren we hem vergeten te geven op vakantie en ze heeft er niet meer om gevraagd ook. tja, zo makkelijk kan afleren ook gaan.
speen trouwens alleen in bed hoor als ze iets ouder zijn.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Plaats reactie