dat praten he?
dat praten he?
Is gebaren taal echt zo erg nadelig voor het gesproken taal?
Ik krijg dat nou steeds te horen van mensen in mijn omgeving, omdat P nog steeds niet praat. Onder het andere van het KDV.
Nou ja dit zegt ze:
Ja,
Mama,
Joshua,
Die daar
Boe (van kiekeboe)
Tinken (drinken)
Verder dus helemaal niks. Ja eerder voor de gebaren taal zei ze wel eens "poes" "heb" en "die". De gebaren taal wordt trouwens wel steeds minder en er wordt meer geprobeerd te praten alleen geen hoorbare woorden nog. Wel begrijp ze erg veel, als ik alleen zeg "P wil je de luier in de prullenbak doen?" dan doet ze dat, en ik gebruik dan geen gebaren meer. Net als schoenen pakken, komt ze terug met die van haar en dan zeg ik "en mijn schoenen dan?" en dan loop ze gelijk naar mijn schoenen om die te pakken.
Zal ze gewoon wachten totdat ze gelijk goed kan praten? Ze is morgen 20 maanden.
Ik krijg dat nou steeds te horen van mensen in mijn omgeving, omdat P nog steeds niet praat. Onder het andere van het KDV.
Nou ja dit zegt ze:
Ja,
Mama,
Joshua,
Die daar
Boe (van kiekeboe)
Tinken (drinken)
Verder dus helemaal niks. Ja eerder voor de gebaren taal zei ze wel eens "poes" "heb" en "die". De gebaren taal wordt trouwens wel steeds minder en er wordt meer geprobeerd te praten alleen geen hoorbare woorden nog. Wel begrijp ze erg veel, als ik alleen zeg "P wil je de luier in de prullenbak doen?" dan doet ze dat, en ik gebruik dan geen gebaren meer. Net als schoenen pakken, komt ze terug met die van haar en dan zeg ik "en mijn schoenen dan?" en dan loop ze gelijk naar mijn schoenen om die te pakken.
Zal ze gewoon wachten totdat ze gelijk goed kan praten? Ze is morgen 20 maanden.
Re: dat praten he?
Thijs ging pas praten toen hij een maand of 21 was. Gelijk heel veel en gelijk heel goed. Nog altijd loopt vooral zijn taalontwikkeling heel ver voor.
Dus het kan zo maar komen, maar het is altijd goed om alert te zijn op doofheid. De gebarentaal, daar zou ik mij geen zorgen om maken.
Dus het kan zo maar komen, maar het is altijd goed om alert te zijn op doofheid. De gebarentaal, daar zou ik mij geen zorgen om maken.
Doofheid speelt volgens mij helemaal niet mee gelukkig, maar wel een punt om te onthouden. ik kan met een simpele "sssss" snachts haar stil krijgen als ze huilt.
Mooi dat Thijs dat met 21 maanden deed, dat geeft nog hoop
Ik weet hoe hij kan praten hahahaha.. wat knap was dat zeg.
Mooi dat Thijs dat met 21 maanden deed, dat geeft nog hoop

Ik denk niet dat de gebaren er iets mee te maken hebben hoor.
Je!mer is bijna 34 maanden en praat ook nog niet heel erg veel. Hij heeft ook een hele tijd gebaren gebruikt, maar die bedacht hij zelf! Dus dat was soms wel eens zoeken naar wat hij nou bedoelde.
Gelukkig vinden de meeste professionals het geen probleem. Vooral omdat ie wel alles begrijpt, en zich ook goed verstaanbaar kan maken. Iedereen begrijpt wat hij bedoelt, zowel de volwassenen als de kinderen.
Dus zolang P alles begrijpt en niet gefrustreerd raakt omdat ze zich niet kan uiten, zou ik me er niet teveel zorgen over maken.
Wat vinden ze op het kdv eigenlijk het probleem? Begrijpen ze haar niet? Want uit je verhaal snap ik dat P alles wel begrijpt.
Je!mer is bijna 34 maanden en praat ook nog niet heel erg veel. Hij heeft ook een hele tijd gebaren gebruikt, maar die bedacht hij zelf! Dus dat was soms wel eens zoeken naar wat hij nou bedoelde.

Gelukkig vinden de meeste professionals het geen probleem. Vooral omdat ie wel alles begrijpt, en zich ook goed verstaanbaar kan maken. Iedereen begrijpt wat hij bedoelt, zowel de volwassenen als de kinderen.
Dus zolang P alles begrijpt en niet gefrustreerd raakt omdat ze zich niet kan uiten, zou ik me er niet teveel zorgen over maken.
Wat vinden ze op het kdv eigenlijk het probleem? Begrijpen ze haar niet? Want uit je verhaal snap ik dat P alles wel begrijpt.
Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)
Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.
- Gandhi -
- Gandhi -
Finn heeft tot hij 2 was 3 woorden gesproken. Papa, die en da. Twee dagen na zijn tweede verjaardag zei hij ineens mama! (hoeraaaaaaaaa
)
Liv praat ook niet zo heel erg veel (op die leeftijd denk ik nog minder dan Paige nu doet) en nu zegt ze al een woord of 40 (heb ze toevallig opgeschreven omdat ik een cb bezoek verwacht)
Finn praatte toen hij 2,5 was misschien nog wel beter dan de kinderen die al vanaf hun eerste verjaardag praatte.

Liv praat ook niet zo heel erg veel (op die leeftijd denk ik nog minder dan Paige nu doet) en nu zegt ze al een woord of 40 (heb ze toevallig opgeschreven omdat ik een cb bezoek verwacht)
Finn praatte toen hij 2,5 was misschien nog wel beter dan de kinderen die al vanaf hun eerste verjaardag praatte.
Groetjes Dorien mv F(20) en L (15)
Mijn broertje praatte niet tot een week voordat hij 2 jaar was. En sindsdien staat zijn mond niet meer stil!
Victor zei op zijn 2e verjaardag 27 woordjes (we hebben ze geteld in opdracht van het cb). 3 maanden later zijn we teruggeweest op het cb voor een extra afspraak ivm zijn spraak. Zijn woordenschat was toen een stuk uitgebreid (naar zo'n 125 woordjes). Hij hoeft nu pas weer terug te komen als hij 3 is.
Victor is nu ruim 2,5 en hij praat nog steeds een stuk minder dan leeftijdgenoten, maar hij gaat wel vooruit. Elke dag komt er wel weer iets nieuws bij. En verder is hij slimmer en actiever dan goed voor hem is, dus ik maak me geen zorgen. Met andere dingen is hij snel, dat praten komt wel goed.
Zolang voor jou duidelijk is dat ze goed hoort en dat ze wel alles snapt wat je zegt zou ik me nog geen zorgen maken.
Victor is nu ruim 2,5 en hij praat nog steeds een stuk minder dan leeftijdgenoten, maar hij gaat wel vooruit. Elke dag komt er wel weer iets nieuws bij. En verder is hij slimmer en actiever dan goed voor hem is, dus ik maak me geen zorgen. Met andere dingen is hij snel, dat praten komt wel goed.
Zolang voor jou duidelijk is dat ze goed hoort en dat ze wel alles snapt wat je zegt zou ik me nog geen zorgen maken.
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
Hier ook een meisje van bijna 2 die alleen nog maar een paar losse woordjes zegt. Ik heb er toevallig van de week met de logopediste over gehad en ze maakte zich geen zorgen, want ze is bijdehand genoeg. Als je het maar wel stimuleert door veel voor te lezen en veel tegen haar te praten, dingen benoemen enz. Dus ik ben weer gerustgesteld. Mart-Jan was ook zo laat, maar die heeft ook wel een taalachterstand. Bertrik was wel vlotter met praten. Tja het zit ook in de genen, ik was zelf ook heel erg laat.
En volgens mij is dat ook goedgekomen. 

Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
gebaren heeft ze ook zelf verzonnen
geen officiële gebarentaal
Ze kan zich prima uiten op kdv en ze begrijpen haar ook. Ze is nog niet gefrustreerd geraakt. Dus dat is ook allemaal wel goed dus.
Kdv zijn met haar aan het oefenen, alleen wil ze niks zeggen. Ja het gebaar dat bij iets hoort laat ze dan zien, zo leert ze de dames gebaren taal hahahahhaha... Maar ze vinden dat ze wel moet beginnen met praten. Ze spreekt daar geen enkele woord
Ik zal gewoon geduld moeten hebben dus
niet mijn sterkste kan. Maar geen nood nog dat ze niet praat. CB zei trouwens dat gebaren taal ook taal is en elk gebaar als een woord mag worden geteld. Vandaar dat we met taal voorlopen op haar leeftijd genoten zei ze. Dit had ik niet verwacht van cb hahahahha Dat was met 18 maanden.

Kdv zijn met haar aan het oefenen, alleen wil ze niks zeggen. Ja het gebaar dat bij iets hoort laat ze dan zien, zo leert ze de dames gebaren taal hahahahhaha... Maar ze vinden dat ze wel moet beginnen met praten. Ze spreekt daar geen enkele woord

Ik zal gewoon geduld moeten hebben dus

voorlezen wil ik wel doen, maar ze heeft geen rust in haar billen om fatsoenlijk te blijven zitten hahahaha.. ach komt vanzelf dan maar.
Bedankt voor jullie inbreng en ervaringen, geeft me heel wat rust.

Ze zegt in elk geval al meer dan Liam. Hij Zegt nu of en toe Mama en papa. Verder nog op en die en ham (voor eten)
Misschien weet je nog hoe goed Nikki praten toen ze 2 was. Nou ik zie dat Liam lange na niet na doen maar ik maakt me er geen zorge over eerlijk gezegd. De een is snel daarmee de ander snel hiermee. Het komt vanzelf wel volgens mij.
Misschien weet je nog hoe goed Nikki praten toen ze 2 was. Nou ik zie dat Liam lange na niet na doen maar ik maakt me er geen zorge over eerlijk gezegd. De een is snel daarmee de ander snel hiermee. Het komt vanzelf wel volgens mij.
Regina, moeder van
Mirte (15-10-2004) Nikki (09-10-2007) Liam (11-05-2010)
Mirte (15-10-2004) Nikki (09-10-2007) Liam (11-05-2010)
Zou het zo kunnen zijn dat als zij de druk niet meer voelt 'ze willen dat ik praat' dat ze wat vrijheid voelt en krijgt om juist te proberen zich meer te uiten op een andere manier?
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Ik kan me aansluiten bij de eerder genoemde voorbeelden. Ook bij V incent kwam het pas vlak voor zijn tweede verjaardag. Daarvoor zei hij idd maar een paar losse woordjes. En was hij een tijd lang enorm lastg en gefrustreerd, waarschijnlijk door het niet kunnen praten. Het is daarna heel hard gegaan.
Hier waren ze beide laat, op die leeftijd zeiden ze ook maar alleen wat woordjes. Marrit ging na haar 2e verjaardag opeens als een speer, praat nu juist heel goed voor haar leeftijd in 2 talen, en ook heel aardig in de 3e taal. Wytse is het lang rustig aan blijven doen met de praat-ontwikkling, maar ergens is het toch helemaal goed gekomen. Hij scoort zowel op zijn normale school (engels) en bij nederlandse les prima, nog geen enkel commentaar gehoord dat hij achter zou liggen (behalve natuurlijk zijn nederlandse woordenschat iets, maar zeker niet meer dan normaal voor een 3-talig kind dat overdag geen Nederlands hoort).
Mijn ervaring is dus dat het echt vroeger of later wel goedkomt, zeker als ze op deze leeftijd wel alles goed lijkt te begrijpen. Dat was bij die van mij ook altijd het geval, Marrit was daar juist heel vroeg bij.
Mijn ervaring is dus dat het echt vroeger of later wel goedkomt, zeker als ze op deze leeftijd wel alles goed lijkt te begrijpen. Dat was bij die van mij ook altijd het geval, Marrit was daar juist heel vroeg bij.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebareb Ullen nooit de plaats innemen van gesproken taal. Op een gegeven moment zal ze door krijgen dat praten makkelijker is en dan vervallen de gebaren. Wat je zo kunnnendoen is een bepaald woord heel veel aanbieden in een activiteit. Dus als je haar het woord pop wil leren ga je samen met de pop spelen en steeds pop eten, pop slapen, pop lief, pop, pop, pop zeggen. Met een beetje mazzel neemt ze het over.
Als je een boekje leest, volg je dan de tekst? Veel kinderen vnden dat nie leuk. Maak er een zoekplaat van, Zie jij de bal? Of mama kan de bal niet vinden, zie jij waar die is? Snapmje wat ik bedoel?
Soms gaan kinderen niet praten of duurt het echt te lang. Dan heb je niets aan succesverhalen van mensen bij wie het vanzelf goed kwam. Ik werk op een vroeghulp met alleen maar kineren die nie tot spreken komen. Bij ons krijgen ze een 'taalbad' en vaak gaan ze vrolijk babbelend weer de deur uit. Ga anders even langs bij een logopedist, het wordt volledig vergoed.
Edit: een logopedist kan je ook helpen hoe je haar het beste woorden kan leren. Door te zien hoe zij het doet, kun jij het thuis ook.
Als je een boekje leest, volg je dan de tekst? Veel kinderen vnden dat nie leuk. Maak er een zoekplaat van, Zie jij de bal? Of mama kan de bal niet vinden, zie jij waar die is? Snapmje wat ik bedoel?
Soms gaan kinderen niet praten of duurt het echt te lang. Dan heb je niets aan succesverhalen van mensen bij wie het vanzelf goed kwam. Ik werk op een vroeghulp met alleen maar kineren die nie tot spreken komen. Bij ons krijgen ze een 'taalbad' en vaak gaan ze vrolijk babbelend weer de deur uit. Ga anders even langs bij een logopedist, het wordt volledig vergoed.
Edit: een logopedist kan je ook helpen hoe je haar het beste woorden kan leren. Door te zien hoe zij het doet, kun jij het thuis ook.
Groetjes Diane
S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Bedankt! Dat lezen doe ik al zoals omschreven
maar zelfs dan geen interesse. Ik ga het nog ff aanzien tot 2, niks puchsen en de tips die hier gegeven is met woordjes herhalen.

Jelles verhaal is precies hetzelfde als dat van Thijs van Annemarie. Tot twintig maanden zei hij maar een paar woordjes en met twintig maanden ging hij van de ene op de andere dag goed praten, meteen in zinnetjes. Alsof hij al die tijd alles wel had opgeslagen, maar het gewoon niet had gebruikt. Net als Thijs loopt hij nu (net vijf) ook ver voor in zijn taalontwikkeling.
1neke, mama van Je11e (10-10-2006) en Femk3 (07-09-09)
Nou, ik ben geen logopediste maar gewoon een leek, maar mij komt dit toch wel wat overdreven over. Natuurlijk zijn er kinderen die echt spraakproblemen blijken te hebben, maar we hebben het hier over een kind van net 20 maanden. Als ik dat zo lees hier en om me heen zie, is het helemaal niet zo vreemd dat een kind op die leeftijd nog weinig zegt, om dan al meteen aan de bel te trekken... Een kind dat met 16 maanden nog niet loopt stuur je toch ook niet standaard door naar de fysio? Lijkt mij toch vooral onnodig belastend voor ouders en kind, ouders worden alleen maar ongerust (terwijl dat dus meestal totaal onnodig is), en natuurlijk geldverspilling.diane76 schreef: Soms gaan kinderen niet praten of duurt het echt te lang. Dan heb je niets aan succesverhalen van mensen bij wie het vanzelf goed kwam. Ik werk op een vroeghulp met alleen maar kineren die nie tot spreken komen. Bij ons krijgen ze een 'taalbad' en vaak gaan ze vrolijk babbelend weer de deur uit. Ga anders even langs bij een logopedist, het wordt volledig vergoed.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Hemmie schreef:Nou, ik ben geen logopediste maar gewoon een leek, maar mij komt dit toch wel wat overdreven over. Natuurlijk zijn er kinderen die echt spraakproblemen blijken te hebben, maar we hebben het hier over een kind van net 20 maanden. Als ik dat zo lees hier en om me heen zie, is het helemaal niet zo vreemd dat een kind op die leeftijd nog weinig zegt, om dan al meteen aan de bel te trekken... Een kind dat met 16 maanden nog niet loopt stuur je toch ook niet standaard door naar de fysio? Lijkt mij toch vooral onnodig belastend voor ouders en kind, ouders worden alleen maar ongerust (terwijl dat dus meestal totaal onnodig is), en natuurlijkdiane76 schreef: Soms gaan kinderen niet praten of duurt het echt te lang. Dan heb je niets aan succesverhalen van mensen bij wie het vanzelf goed kwam. Ik werk op een vroeghulp met alleen maar kineren die nie tot spreken komen. Bij ons krijgen ze een 'taalbad' en vaak gaan ze vrolijk babbelend weer de deur uit. Ga anders even langs bij een logopedist, het wordt volledig vergoed.
geldverspilling.
Wat ik bedoel te zeggen dat het niet altijd goed komt. Bij de meeste komt de taal vanzelf op gang, maar bin sommige kinderen niet. Bovendien, blijkbaar maakt Suuz zich toch zorgen, anders zou ze er geen draadje over starten. Better safe than sorry, vnd ik. Wij zien te vaak kinderen bij wie het 'even werd aangekeken'. Ik vind dat zonde. Beter nu twee keer naar logopedie dan straks een jaar naar een vroeghulp. Nogmaals, bijna alle kinderen ontwikkelen zelf, sommige hebben een klein duwtje nodig.
Als een vraag als deze wordt gesteld vind ik dat ik daarop moet reageren als logopediste en dus ook moet wijzen op eventuele gevolgen.
Groetjes Diane
S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
T hijs is 3 jaar en zegt ook het minimale. Wel noemt hij alle kleuren en kent alle automerken. Die kan hij ook goed uitspreken, maar de gewone dingen daar heeft hij totaal geen interesse in. Langzaam aan wordt het steeds meer en zingt hij nu hele liedjes. Behalve als je naar hem kijkt, dan stopt hij meteen!
Hij heeft het wel over achteruitrijden, inparkeren, ambulance, de namen van de Thomas treintjes. Echt woorden die in zijn interesse liggen.
Mar
Hij heeft het wel over achteruitrijden, inparkeren, ambulance, de namen van de Thomas treintjes. Echt woorden die in zijn interesse liggen.
Mar
Goh, dit zou over Je!mer kunnen gaan!!marretje schreef:T hijs is 3 jaar en zegt ook het minimale. Wel noemt hij alle kleuren en kent alle automerken. Die kan hij ook goed uitspreken, maar de gewone dingen daar heeft hij totaal geen interesse in. Langzaam aan wordt het steeds meer en zingt hij nu hele liedjes. Behalve als je naar hem kijkt, dan stopt hij meteen!
Mar

Zelfs de interesses zijn hetzelfde!

Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)
- Gandhi -
- Gandhi -
al ze nou vaak zou praten is het niet erg. Maar de woorden die ze zegt, zegt ze niet vaak. Zelfs mama niet.
Maar we hadden vandaag weer een nieuw woord bij! Titten = zitten
en ze zei en wees naar de auto stoel waar ik moest zitten en zei "mama titten" .. 2 woord zinnetje weer! en dat met een nieuw woord.. geweldig. Maak me gelijk een stuk minder zorgen.. bijdehandje.
En alsof de dag nog niet helemaal goed was, begon ze zowaar haar bord met warm eten zomaar op te eten! Normaal is het niet eens 1 hapje waardig.. en nu gelijk bord leeg.. hmmm..
Gelijk haar helemaal overladen met complimentjes
(ook handig want ik heb weer een eisprong en de bv is weer op)
Maar we hadden vandaag weer een nieuw woord bij! Titten = zitten

En alsof de dag nog niet helemaal goed was, begon ze zowaar haar bord met warm eten zomaar op te eten! Normaal is het niet eens 1 hapje waardig.. en nu gelijk bord leeg.. hmmm..

goed van je dametje zeg! Hou het gewoon even in de gaten. Als p aige met 2 1/2 nog bijna niet spreekt of geen 2 woordzinnen maakt, dan zou ik iig naar een logopedist gaan.
ik sluit me als logopedist voor het gemak even aan bij D iana. Het komt echt heel vaak voor dat er te lang "even" aangekeken is en dat een kind dan gefrusteerd raakt. Een logopedist heeft hiervoor gestudeerd en kan zeggen of aankijken slim is of niet. Er zijn nl. minimale spreeknormen waaraan een kind op een bepaalde leeftijd behoort te voldoen. Is dat niet het geval, dan is vroege interventie gewoon slim. Waarom ook niet, zo'n schande is het toch niet om even iemand mee te laten kijken? Ik denk juist dat ouders er veel sneller ongerust zijn als er van alle kanten verschillende adviezen komen. En qua geldverspilling, ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb zo ontzettend veel kindjes van 3 en 4, 1 tot 1 1/2 (soms zelfs 2 jaar!) moeten behandelen omdat er te lang "even aangekeken is". Als ik die kindjes met 2 of 2 1/2 had gezien, had ik (op de uitzondering na) met 1/2 tot 3/4 jaar klaar geweest.
diane76 schreef:Hemmie schreef:Nou, ik ben geen logopediste maar gewoon een leek, maar mij komt dit toch wel wat overdreven over. Natuurlijk zijn er kinderen die echt spraakproblemen blijken te hebben, maar we hebben het hier over een kind van net 20 maanden. Als ik dat zo lees hier en om me heen zie, is het helemaal niet zo vreemd dat een kind op die leeftijd nog weinig zegt, om dan al meteen aan de bel te trekken... Een kind dat met 16 maanden nog niet loopt stuur je toch ook niet standaard door naar de fysio? Lijkt mij toch vooral onnodig belastend voor ouders en kind, ouders worden alleen maar ongerust (terwijl dat dus meestal totaal onnodig is), en natuurlijkdiane76 schreef: Soms gaan kinderen niet praten of duurt het echt te lang. Dan heb je niets aan succesverhalen van mensen bij wie het vanzelf goed kwam. Ik werk op een vroeghulp met alleen maar kineren die nie tot spreken komen. Bij ons krijgen ze een 'taalbad' en vaak gaan ze vrolijk babbelend weer de deur uit. Ga anders even langs bij een logopedist, het wordt volledig vergoed.
geldverspilling.
Wat ik bedoel te zeggen dat het niet altijd goed komt. Bij de meeste komt de taal vanzelf op gang, maar bin sommige kinderen niet. Bovendien, blijkbaar maakt Suuz zich toch zorgen, anders zou ze er geen draadje over starten. Better safe than sorry, vnd ik. Wij zien te vaak kinderen bij wie het 'even werd aangekeken'. Ik vind dat zonde. Beter nu twee keer naar logopedie dan straks een jaar naar een vroeghulp. Nogmaals, bijna alle kinderen ontwikkelen zelf, sommige hebben een klein duwtje nodig.
Als een vraag als deze wordt gesteld vind ik dat ik daarop moet reageren als logopediste en dus ook moet wijzen op eventuele gevolgen.
ik sluit me als logopedist voor het gemak even aan bij D iana. Het komt echt heel vaak voor dat er te lang "even" aangekeken is en dat een kind dan gefrusteerd raakt. Een logopedist heeft hiervoor gestudeerd en kan zeggen of aankijken slim is of niet. Er zijn nl. minimale spreeknormen waaraan een kind op een bepaalde leeftijd behoort te voldoen. Is dat niet het geval, dan is vroege interventie gewoon slim. Waarom ook niet, zo'n schande is het toch niet om even iemand mee te laten kijken? Ik denk juist dat ouders er veel sneller ongerust zijn als er van alle kanten verschillende adviezen komen. En qua geldverspilling, ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb zo ontzettend veel kindjes van 3 en 4, 1 tot 1 1/2 (soms zelfs 2 jaar!) moeten behandelen omdat er te lang "even aangekeken is". Als ik die kindjes met 2 of 2 1/2 had gezien, had ik (op de uitzondering na) met 1/2 tot 3/4 jaar klaar geweest.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)
Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
snap je!
Hier is echter een meisje die nog niet gefrustreerd is, althans nog niet. Merk nu pas dat ze meer wil dat ze kan, maar ze probeert nu duidelijk meer te zeggen.. We liepen zo van de HA naar mijn auto zei ze "mama auto" en wees naar de auto.. Ik heb meerdere dagen gevraagd aan haar ervoor "waar is mama's auto?" Nu kwam ze er dus zelf mee! En bovendien met 2 woorden zinnetje, en auto was een nieuw woord!
Dus maak me geen zorgen meer.
Hier is echter een meisje die nog niet gefrustreerd is, althans nog niet. Merk nu pas dat ze meer wil dat ze kan, maar ze probeert nu duidelijk meer te zeggen.. We liepen zo van de HA naar mijn auto zei ze "mama auto" en wees naar de auto.. Ik heb meerdere dagen gevraagd aan haar ervoor "waar is mama's auto?" Nu kwam ze er dus zelf mee! En bovendien met 2 woorden zinnetje, en auto was een nieuw woord!
Dus maak me geen zorgen meer.
Heb hier een boek 'spraak- en taalproblemen bij kinderen' liggen en achterin stat een tabel met redenen voor nader onderzoek bij een bepaalde leeftijd.
P is 20 maanden lees ik je onderschrift, er staat bij leeftijd 1-2 jaar als redenen voor nader onderzoek:
Opvallend weinig oogcontact
Het kind reageert niet op zijn/haar naam
Taal lijkt langs het kind heen te gaan
Wijst niet op verzoek neus, ogen, ed aan
Reageert op eenvoudige opdrachtjes zoals 'pak de beker' alleen maar als erbij wordt gewezen
Het kind maakt geen geluiden bij zijn/haar spel
Zegt geen pappa of mamma
Probeert nog geen woorden te imiteren.
P is 20 maanden lees ik je onderschrift, er staat bij leeftijd 1-2 jaar als redenen voor nader onderzoek:
Reageert op eenvoudige opdrachtjes zoals 'pak de beker' alleen maar als erbij wordt gewezen
Zegt geen pappa of mamma
Dan zit ik goed! Bedankt voor het opzoeken! Ze probeert alleen geen woorden te imiteren maar de rest doet ze wel allemaal.wennetje schreef:Heb hier een boek 'spraak- en taalproblemen bij kinderen' liggen en achterin stat een tabel met redenen voor nader onderzoek bij een bepaalde leeftijd.
Zegt geen pappa of mamma