vraagjes van een beginner
Moderator: Chantal
vraagjes van een beginner
Ik wil voor Julians verjaardag twee taarten maken en ga me wagen aan een puzzelplaatje.
Heb al het eea opgezocht op internet en filmpjes bekeken, maar iemand nog gouden tips?
Waarmee maak je de (zwarte) lijntjes eromheen en voor het intekenen? Dat heb ik nog niet echt kunnen vinden.
En gebruiken jullie gumpaste voor de letters (tappit) of kan het ook gewoon met marsepein?
Alvast bedankt!
Heb al het eea opgezocht op internet en filmpjes bekeken, maar iemand nog gouden tips?
Waarmee maak je de (zwarte) lijntjes eromheen en voor het intekenen? Dat heb ik nog niet echt kunnen vinden.
En gebruiken jullie gumpaste voor de letters (tappit) of kan het ook gewoon met marsepein?
Alvast bedankt!
-
- J&J MAURITIUS
Re: vraagjes van een beginner
Voor de lijntjes gebruik ik een sugar gun http://www.deleukstetaartenshop.nl/-p-1087.html (hij is nu in de aanbieding, maar nog wel prijzig)
Voor de letters kun je het beste fondant gebruiken, de fondant in de tappits doen en dan even in de vriezer en dan kun je de letter eruit slaan. Het is echt even oefenen, want soms is het echt een rotding.
Veel succes en als je nog vragen hebt, lekker hier stellen.
Voor de letters kun je het beste fondant gebruiken, de fondant in de tappits doen en dan even in de vriezer en dan kun je de letter eruit slaan. Het is echt even oefenen, want soms is het echt een rotding.
Veel succes en als je nog vragen hebt, lekker hier stellen.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Oké, dus dan doe je gewoon marsepein in die spuit? Maar hoe krijg je die lijntjes dan netjes op de taart/ om het puzzelplaatje heen?
Heel voorzichtig op je plaatje leggen! Goed kijken of het lijntje niet te dik is en goed bij het plaatje past. Bij sommige plaatjes kun je beter bruin gebruiken, gewoon omdat dat mooier is.lotte schreef:Oké, dus dan doe je gewoon marsepein in die spuit? Maar hoe krijg je die lijntjes dan netjes op de taart/ om het puzzelplaatje heen?
Ik rol voor de tappits marsepein heel dun uit, laat het even liggen en druk de letters uit met een stukje huishoudfolie ertussen. Dan blijft de marsepein niet in de tappit zitten, dat vind ik fijner werken. Het eruit slaan is mij nog nooit gelukt

Leuk joh! Welk plaatje wil je gaan maken?
Groetjes Diane
S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Ik zag ook ergens dat je de tappit eerst flink door de poedersuiker kunt halen om plakken te voorkomen, maar folie lijkt me ook een goeie.
Hoe krijg je fondant/ marsepein zacht genoeg om uit die spuit te drukken? Lijkt me best lastig namelijk.
Ik zit te denken aan een boerderijtaart (met dieren van Dick Bruna, die ik hier zag langskomen), een krokodil, of een aquariumtaart met vissen en een dolfijn.
Hoe krijg je fondant/ marsepein zacht genoeg om uit die spuit te drukken? Lijkt me best lastig namelijk.
Ik zit te denken aan een boerderijtaart (met dieren van Dick Bruna, die ik hier zag langskomen), een krokodil, of een aquariumtaart met vissen en een dolfijn.
de sugarcraftgun is meer een soort van knoflookpersidee. er zitten allerlei metalen plaatjes bij met verschillende vormen die je in de gun kan doen, zodat je dus slierten in verschillende vormen kunt maken. je prakt de marsepein gewoon in het pijpje, dan zit er een persding dat je naar beneden duwt en dan gaat het door het malletje heen en krijg je dus een sliert. daar hoef je de marsepein niet zachter voor te maken.
de tappits doe ik net als diane ook altijd met huishoudfolie ertussen.
de tappits doe ik net als diane ook altijd met huishoudfolie ertussen.
fondant gaat trouwens (vind ik) veel moeilijker er doorheen. dat doe ik dus nooit.
marsepein goed zacht kneden, en ik doe er crisco doorheen om het vetter te maken. zelf maak ik een lange sliert gewoon op het aanrecht en daarna doe ik hem op het plaatje heen. met een dun kwastje kun je het plaatje een beetje nat maken aan de zijkanten zodat het sliertje blijft plakken.
voor de tappits is marsepein of fondant allebei goed. een stukje dun uitrollen en het liefst een uurtje (marsepein kan nog langer) laten liggen. dan druk je de tappit erin, goed draaien en drukken en schuiven, randje op en aanrecht zoals je dat ziet op de youtube filmpjes en dan sla je hem er zo uit.
marsepein goed zacht kneden, en ik doe er crisco doorheen om het vetter te maken. zelf maak ik een lange sliert gewoon op het aanrecht en daarna doe ik hem op het plaatje heen. met een dun kwastje kun je het plaatje een beetje nat maken aan de zijkanten zodat het sliertje blijft plakken.
voor de tappits is marsepein of fondant allebei goed. een stukje dun uitrollen en het liefst een uurtje (marsepein kan nog langer) laten liggen. dan druk je de tappit erin, goed draaien en drukken en schuiven, randje op en aanrecht zoals je dat ziet op de youtube filmpjes en dan sla je hem er zo uit.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
-
- J&J MAURITIUS
Ik vet de sugar gun van binnen een beetje in met crisco. Gisteren en vandaag ging het echt als een tierelier.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
- marije1977
- J&J SANTORINI
Wat ik nog doe met de letters om ze mooi op de taart te krijgen is ze even op een snijplank in de vriezer leggen. Hoeft echt maar een paar minuutjes en daarna zo snel mogelijk op de taart, dus niet teveel letters tegelijk.
Marije
Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)