Veel plassen
Veel plassen
sinds een week of 2 valt het ons op dat M icah zo ontzettend vaak moet plassen. Hij is overdag zindelijk, soms gaat het nog wel eens mis want dan is hij net te laat. 2-3 x in het uur is niet gek. Als hij een flinke plas heeft gedaan kan het zo maar zijn dat hij minder dan een half uur later al weer moet.
Verder drinkt hij redelijk wat, volgens mij niet overdreven. En hij eet veel, vraagt de hele dag om eten, dat we natuurlijk niet geven. Vanmorgen heeft hij 5 sneeen brood op. Een peer, een appel, een rijstekoek. Om 11:30 4 sneetjes brood en wilde meteen weer wat. Bij de bakker kreeg hij een doosje rozijntjes die hij thuis heeft gegeten en vroeg gelijk weer om iets anders. Dat heeft hij niet gehad maar om half 3 mocht hij nog wat fruit. En toen dat op was meteen weer om iets vragen.
Ik zei dat tegen mijn moeder en die begon gelijk over diabetes. Net even de symptomen opgezocht.
Diabetes type 1
veel dorst en veel plassen dat doet hij dus, in ieder geval het plassen
afvallen zonder dat daar een reden voor is niet dat ik weet
ziek en beroerd voelen wel veel moe maar ja dat is niet gek als je al om 6 uur wakker bent
veel honger hebben, of juist helemaal niet dat wel kan de hele dag door eten
wazig zien wrijft sinds een paar dagen flink in zijn ogen
misselijk zijn of overgeven hoor ik hem niet over en overgeven doet hij niet.
Zijn er mensen hier bekent met diabetes type 1 of 2 bij kinderen. En wat zouden jullie doen in zo'n geval? Of maak ik me te veel zorgen (eigenlijk nog niet want ik denk dat het wel mee valt maar als het wel zo is dan sla ik me zelf voor het hoofd als we er later achter komen)..
Verder drinkt hij redelijk wat, volgens mij niet overdreven. En hij eet veel, vraagt de hele dag om eten, dat we natuurlijk niet geven. Vanmorgen heeft hij 5 sneeen brood op. Een peer, een appel, een rijstekoek. Om 11:30 4 sneetjes brood en wilde meteen weer wat. Bij de bakker kreeg hij een doosje rozijntjes die hij thuis heeft gegeten en vroeg gelijk weer om iets anders. Dat heeft hij niet gehad maar om half 3 mocht hij nog wat fruit. En toen dat op was meteen weer om iets vragen.
Ik zei dat tegen mijn moeder en die begon gelijk over diabetes. Net even de symptomen opgezocht.
Diabetes type 1
veel dorst en veel plassen dat doet hij dus, in ieder geval het plassen
afvallen zonder dat daar een reden voor is niet dat ik weet
ziek en beroerd voelen wel veel moe maar ja dat is niet gek als je al om 6 uur wakker bent
veel honger hebben, of juist helemaal niet dat wel kan de hele dag door eten
wazig zien wrijft sinds een paar dagen flink in zijn ogen
misselijk zijn of overgeven hoor ik hem niet over en overgeven doet hij niet.
Zijn er mensen hier bekent met diabetes type 1 of 2 bij kinderen. En wat zouden jullie doen in zo'n geval? Of maak ik me te veel zorgen (eigenlijk nog niet want ik denk dat het wel mee valt maar als het wel zo is dan sla ik me zelf voor het hoofd als we er later achter komen)..
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Re: Veel plassen
Ik zou me niet gelijk zorgen maken om t vele plassen, ik weet ook niet gelijk of ik aan diabetes zou denken... ik merk dat mijn wenkbrouwen vooral optrekken bij de hoeveelheid eten... heb ik t goed als dat kereltje van nog geen 3,5 jaar 9 boterhammen, 3 stukken fruit, rijstekoek en rozijntjes op 1 dag eet?
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
-
- J&J MAURITIUS
Jasmijn plast ook veel, de ene periode meer dan de andere. Vooral toen ze net zindelijk was ging ze zeker 4 keer per uur terwijl Linde misschien maar drie keer per dag gaat.
Hij eet inderdaad wel veel maar pas was er hier een jongetje aan het spelen en die at zo 6 boterhammen zonder blikken of blozen op en volgens zijn moeder was dat niet eens veel. Ik zou me er (nog) niet zo veel zorgen om maken.
Hij eet inderdaad wel veel maar pas was er hier een jongetje aan het spelen en die at zo 6 boterhammen zonder blikken of blozen op en volgens zijn moeder was dat niet eens veel. Ik zou me er (nog) niet zo veel zorgen om maken.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
die aantal boterhammen is niet elke dag zo hoor. Vandaag viel het wel heel erg op omdat hij gelijk na iets al weer iets vroeg. En dus veel plaste en in zijn ogen aan het wrijven was. En hij was vanaf 6 uur op. Normaal eet hij, op de kdv dag, 's morgen 2-4 sneetjes, 's middags ook zoiets. En dan 's morgens fruit en 's middags krijgt hij een rijstekoek met of zonder stroop anders kinderen krijgen cracottes maar die mag hij niet.
Vorige week was hij verkouden en had nog geen fractie van wat hij vandaag heeft gegeten op. Ik zou zelf ook niet zo snel aan diabees denken maar mijn moeder heeft type 2 en begon daarover vandaar.
Vorige week was hij verkouden en had nog geen fractie van wat hij vandaag heeft gegeten op. Ik zou zelf ook niet zo snel aan diabees denken maar mijn moeder heeft type 2 en begon daarover vandaar.
oja en dan heeft hij nog geen avondeten gehad. Dat wordt nu gemaakt. Ben benieuwd wat hij daar nog van eet.
En ja waarschijnlijk moet ik hem meer beperken, daarom ook fruit of rijstekoek. Maar aan de andere kant eet ik ook als ik trek heb. Wel op normale tijden maar ook tussendoor maar niet gelijk na iets gegeten te hebben weer iets nieuws willen/pakken.
Ik probeer wel zoveel mogelijk verantwoorde en vullende dingen te geven. Dan maar een extra boterham als hij na het ontbijt van 4 sneetjes gelijk om een rijstewafel vraagt.
Lastig hoor ik weet niet zo goed wat normaal is voor een jongen van 3,5 en hoeveel hij nodig heeft en of hij in een groeispurt zit.
En ja waarschijnlijk moet ik hem meer beperken, daarom ook fruit of rijstekoek. Maar aan de andere kant eet ik ook als ik trek heb. Wel op normale tijden maar ook tussendoor maar niet gelijk na iets gegeten te hebben weer iets nieuws willen/pakken.
Ik probeer wel zoveel mogelijk verantwoorde en vullende dingen te geven. Dan maar een extra boterham als hij na het ontbijt van 4 sneetjes gelijk om een rijstewafel vraagt.
Lastig hoor ik weet niet zo goed wat normaal is voor een jongen van 3,5 en hoeveel hij nodig heeft en of hij in een groeispurt zit.
Als hij in zijn ogen wrijft doordat hij moe is doet hij misschien hetzelfde als Marrit. Als zij heel moe is vraagt ze de hele tijd om eten. Dan zeg ik dus wel, nee, je hebt geen honger, je bent moe. Nu moet ik wel zeggen, ze eet het dan meestal niet op (begint er wel aan), want daar is ze (dus
) te moe voor.

Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Mijn oudste neefje (8jr) moet ook vaak plassen. Mijn zus had het ook en ik ook.
En als je moet dan móét je ook echt direct en geen minuut later.
Wij hadden vroeger een afspraak dat we in de klas direct mochten gaan zonder hand op te steken anders was het te laat.
Mijn neefje heeft dat nu ook.
Ik zou niet zomaar iets achter het vele plassen zoeken.
Over zoveel willen eten. Mijn andere neefje heeft dat ook. Vanaf baby af aan onverzadigbaar. Hij eet gerust door en door en door. Er is gewoon een grens getrokken met zoveel heeft hij nodig en meer krijgt hij ook niet. Anders wordt hij tonnetje rond. En als hij iets ziet liggen vraagt hij er ook naar. Dus fruit ligt weg, snoep en koek etc ook. Aan tafel met brood is iets lastiger en met avondeten niet meer dan 2 keer opscheppen.
En als je moet dan móét je ook echt direct en geen minuut later.
Wij hadden vroeger een afspraak dat we in de klas direct mochten gaan zonder hand op te steken anders was het te laat.
Mijn neefje heeft dat nu ook.
Ik zou niet zomaar iets achter het vele plassen zoeken.
Over zoveel willen eten. Mijn andere neefje heeft dat ook. Vanaf baby af aan onverzadigbaar. Hij eet gerust door en door en door. Er is gewoon een grens getrokken met zoveel heeft hij nodig en meer krijgt hij ook niet. Anders wordt hij tonnetje rond. En als hij iets ziet liggen vraagt hij er ook naar. Dus fruit ligt weg, snoep en koek etc ook. Aan tafel met brood is iets lastiger en met avondeten niet meer dan 2 keer opscheppen.
zonder ook dorst zou ik niet aan diabetes denken bij vaak plassen maar aan 1) slappe blaas of 2)blaas ontsteking.
punt 1 kan je trainen. Ik weet niet hoe vaak hij nu gaat maar normaal is 1 keer per 2 a 3 uur. Dus als hij zegt naar de wc te moeten lijdt je hem af zodat hij het nog 5 minuutjes rekt (natuurlijk niet als je aan het winkelen bent en bij een wc staat). als dat lukt ga je naar 10 minuten.
Ik heb het bij mijzelf geprobeert en van iedere uur plassen plas ik nu iedere 3 uur. Was al in de medische molen beland zonder dat ik wist dat ikzelf de oorzaak was.
succes.
punt 1 kan je trainen. Ik weet niet hoe vaak hij nu gaat maar normaal is 1 keer per 2 a 3 uur. Dus als hij zegt naar de wc te moeten lijdt je hem af zodat hij het nog 5 minuutjes rekt (natuurlijk niet als je aan het winkelen bent en bij een wc staat). als dat lukt ga je naar 10 minuten.
Ik heb het bij mijzelf geprobeert en van iedere uur plassen plas ik nu iedere 3 uur. Was al in de medische molen beland zonder dat ik wist dat ikzelf de oorzaak was.
succes.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Hij heeft eigenlijk altijd wel goed aangegeven wanneer hij genoeg heeft.Is altijd groot en zwaar in vergelijking met leeftijdsgenoten maar hij is niet te zwaar. Lengte zit op de +2 en gewicht op de middellijn dus wat dat betreft niks mis mee.Vermanen schreef:Over zoveel willen eten. Mijn andere neefje heeft dat ook. Vanaf baby af aan onverzadigbaar. Hij eet gerust door en door en door. Er is gewoon een grens getrokken met zoveel heeft hij nodig en meer krijgt hij ook niet. Anders wordt hij tonnetje rond. En als hij iets ziet liggen vraagt hij er ook naar. Dus fruit ligt weg, snoep en koek etc ook. Aan tafel met brood is iets lastiger en met avondeten niet meer dan 2 keer opscheppen.
Maar ik ben er wel alert op dat hij niet te veel eet. Dus 1 zo'n dag en dan weer in de gaten houden.
En hij heeft net redelijk zijn avondeten gegeten.
tja wat is dorst. hij vraagt wel eens om drinken maar niet overdreven vaak denk ik. Als hij op een ander is moeten we moeite doen hem een bekertje aanmaak op te laten drinken. Dus ik denk dat dat wel mee valt inderdaad.jikke schreef:zonder ook dorst zou ik niet aan diabetes denken bij vaak plassen maar aan 1) slappe blaas of 2)blaas ontsteking.
Vandaag naar de bakker geweest, niet zo heel ver maar dan kan hij het toch wel goed op houden. Hij was ruim voor we gingen naar de wc geweest en toen we thuis waren duurde het weer even. Dus dat valt dan wel weer mee.
Maar het is elke keer wel flinke plas.
En wat betreft de moeheid en eten dat herken ik wel van mezelf. Maar bij M icah begint dat dus al gelijk 's morgens evenals het ogen wrijven.
toch eens het weekend afkijken en anders gewoon eens naar zijn ogen laten kijken.
Mijn KA zei dat het pas diabetes is als hij de toilet leeg probeert te drinken. Dus echt puur om de dorst.
dat dacht ik dus ook al. Maar ik twijfelde even en toen las ik over veel dorst en veel plassen.Suuz schreef:Mijn KA zei dat het pas diabetes is als hij de toilet leeg probeert te drinken. Dus echt puur om de dorst.
Gaat vast goed komen. Even de vraag naar drinken in de gaten houden maar dat valt heel erg mee volgens mij.
J heeft trouwens ook een vorm van suikerziekte, maar dan juist het tegenover gestelde hij kan niet zijn "opgeslagen" suiker omzetten in verbrandingsuiker die het lichaam dan nodig heeft. Hij moet zijn suikers dus uit zijn eten halen. Hij kan als hij langer dan 16 uur niet eet in een coma raden doordat hij een te lage bloedsuiker heeft. Moeilijk verhaal, maar is een zeldzame stofwisselingsziekte. Het kan een voorbode zijn voor diabetes maar hoeft niet.
Dus vandaar dat ik mijn zoon goed in de gaten houd met betrekking voor drinken. J plast ook net zoveel als die van jou
Dus vandaar dat ik mijn zoon goed in de gaten houd met betrekking voor drinken. J plast ook net zoveel als die van jou