bingo... Mattias mag ook *gaat nu beter !*

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Jo Jo
J&J SANTORINI

bingo... Mattias mag ook *gaat nu beter !*

Bericht door Jo Jo »

En wel voor een keel- én neusamandelen-verwijder-operatie... :?

Sinds een jaar heeft hij buisjes (ivm doorlopend oorontstekingen), wat de eerste tijd erg goed werkte. Helaas sinds oktober weer diverse looporen, steeds meer verkouden, snurken, kissing-keelamandelen, slecht slapen, slecht eten, steeds bleker en vermoeider.
Dus ging Wietze afgelopen maandag met hem naar de KNO-arts (waarbij ik telefonisch meeluisterde / sprak :) 8) ) en de kogel is door de kerk: over twee weken gaat 'ie onder 'het mes'.

Oh, we hopen zo dat hij er van op mag knappen! Alhoewel ik wel een beetje tegen deze operatie op zie trouwens. Buisjes geven nauwelijks pijn na een ok (eerder verlichting), maar hier gaat 'ie wschl. even goed last van hebben. En het gaat hem zó overkomen, er valt nog niks uit te leggen of voor te bereiden voor hem.

Overigens: vlak voor de KNO afspraak nog op het CB geweest: begint de CB-arts opeens over Coeliakie.... :? Maar goed, eerst maar eens zien hoe hij hier van opknapt en dan kijken wat er nog van de klachten overblijft.

Groet,
Joke
Laatst gewijzigd door Jo Jo op za mar 03, 2012 10:37 am, 4 keer totaal gewijzigd.
jikke
J&J MALEDIVEN

Re: bingo... Mattias mag ook

Bericht door jikke »

mm volgens mij bestaan er betere bingo prijzen. succes bij de kno. En over de coeliakie bij de geringste twijfel bloedprikken hoor. De symtomen bij coeliakie zijn niet altijd eenduidig en het kan je een hoop ellende schelen als je het vroeg weet.
sterkte met alles.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Oh bah. Maar misschien is het juist een voordeel dat hij nog zo jong is. Hij weet er straks niets meer van en meestal zijn ze dan nog zo flexibel in dergelijke situaties. Maar het blijft vervelend. Sterkte en Hopelijk wekt het.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
drus
J&J HAWAII

Bericht door drus »

Ik zou het toch wel proberen uit te leggen. Je hebt ook voorleesboekjes. Ze hebben vast tips hiervoor bij de kno.
@nne was anderhalf toen haar tand afbrak en haar zenuw blootlag. Mijn uitleg dat ze door de tandarts geholpen ging worden en dat hij haar pijn moest doen zodat het daarna geen pijn meer deed, heeft ze toen uitermate goed begrepen.

Ze begrijpen best veel, ook zo jong.

In ieder geval heel veel sterkte. Mijn ouders vinden het nog steeds jammer dat het bij mij pas gebeurde toen ik 3 jaar was.... het scheelde zoooo ontzettend veel!
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
wennetje

Bericht door wennetje »

Hier werd ook aan allerlei dingen gedacht, zoals coeliakie, koemelkallergie, zelfs CF (door kinderarts) waarvoor een enorme ladingen aan buisjes bloed is afgenomen. Dat was allemaal niet aan de hand maar bloedbeeld bleek wel verstoord, zelfs richting wat ernstigere zaken. Vervolgens werden er een paar flinke keel- en neusamandelen uitgehaald en hij knapte daarna helemaal op, is in een jaar 3,5 kilo aangekomen en zijn bloedbeeld is volledig hersteld.

Joris was net 2 en ik had hem voorbereid maar je kunt een kind zo jong nauwelijks voorbereiden op mn de pijn bij het wakker worden. Hij houdt ook helemaal niet van ijsjes dus verdoving kon ik hem niet bieden :-(

Edit: ik bedenk opeens een tip. Ik had hier een klein 5 ml spuitje liggen. Joris dronk in het ziekenhuis in 1 keer een hele fles drinken leeg (mocht van mij even een zuigfles, vindt hij zo lekker drinken) waardoor hij naar huis mocht maar thuis dronk hij niets meer. Speeksel liet hij ook gewoon uit zijn mond lopen. Ik heb toen ieder half uur een paar spuitjes drinken naar binnen gewerkt. Goed uitgelegd, veel getroost en na eerst een paar keer een beetje gevecht (maar door spuitje kun je wat dieper in zijn mond het vocht doen waardoor slikreflex vanzelf op gang komt) uiteindelijk slikte hij het zelf door.
marije1977
J&J SANTORINI

Bericht door marije1977 »

Om voor te bereiden is er ook een boekje van Nijntje. Nijntje naar het ziekenhuis. Dat gaat geloof ik over het verwijderen van keelamandelen.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Mieke

Bericht door Mieke »

Op de site van het ziekenhuis in Zwolle staat een fotoboek over de operatie, misschien handig om met hem te bekijken:
http://www.isala.nl/patient/afdelingen/ ... fault.aspx

En ik vond het ook een heftige ingreep, Lis@nne is er erg ziek van geweest.
Sterkte!
wennetje

Bericht door wennetje »

Om voor te bereiden is er ook een boekje van Nijntje. Nijntje naar het ziekenhuis. Dat gaat geloof ik over het verwijderen van keelamandelen.
Maar die heeft niets met de werkelijkheid te maken. Een voorbeeld is dat Nijntje een prikje krijgt om te slapen, kregen die kleine ukkies dat ook maar. En er wordt niet gerept over pijn.
Jo Jo
J&J SANTORINI

Bericht door Jo Jo »

Bedankt voor jullie tips en bemoedigingen.
Wij hebben inderdaad het Nijntje boek wel, maar zoals al gezegd: ik vind het (voor een net twee jarige) niet echt in de buurt van de werkelijkheid komen.

Jou verhaal Wennetje, over Joris, daar hoop ik ook een beetje op. Mattias laat vanaf zes maanden een knik zien in zijn groeicurve (combi gewicht/lengte) waarna hij een nieuwe (maar lager lopende lijn) op zoekt. De CB arts vond dat dat bij coeliakie zou kunnen passen, omdat je vanaf zes maanden vaak gluten introduceert. Dat in combinatie met veel diaree maakte haar allert. Maar Mattias heeft ook vanaf zes maanden zo ontzettend met zijn oren geknoeid dat die knik mij niet zo vreemd voorkwam. Maar ja, dan had 'ie van de zomer wellicht weer zijn oude lijn op moeten zoeken, en dat doet hij dus niet.
Enfin, eerst de ok volgende week woensdag en dan maar verder zien.

Overigens....... manlief is vanmiddag om vijf uur met hem nog met spoed naar de huisarts geweest. Hoge koorts, ondanks paracetamol, hoofdpijn, pijn in zijn rug, steeds meer hoesten, benauwd en vervolgens ook nog eens pijn bij verschonen.... 'Gelukkig' alleen een forse oorontsteking geconstateerd, hopelijk gaat het vannacht lopen (buisjes zitten er nog) en knapt hij snel op, anders kan de ok nog wel eens uitgesteld gaan worden ook... :?

Dus ja, we modderen nog even door, maar met uitzicht op betere tijden!!

Groet,
Joke
wennetje

Re: bingo... Mattias mag ook * nu goed ziek :(

Bericht door wennetje »

Die knik was hier dus ook maar dan later, hij was vanaf gecorrigeerd 5 maanden (dus toen was hij 8 maanden) wel veel ziek en verkoudheden resulteerden snel in bronchitis of oorontsteking maar de piek qua ziekte kwam in december 2010. Toen ging hij van flinke verkoudheid naar bronchitis naar oorontsteking, daarvoor antibiotica maar voordat de kuur wat kon doen schoot hij naar 6e ziekte waarvan hij (omdat hij verzwakt was) 5 a 6 dagen flinke koorts had. Hij was afgevallen naar 10,5 kg en lengtegroei stagneerde.

Jouw mannetje klinkt nu ook weer erg ziek :-( heel veel sterkte en ik hoop dat operatie door kan gaan!
Gootje
J&J MALEDIVEN

Bericht door Gootje »

He, bah, wat ziek. Wanneer mag hij nou onder het mes? Hopelijk voldoende opgeknapt voor die tijd. En dat hij daarna maar lekker mag groeien en in zijn vel zitten!
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
wennetje

Bericht door wennetje »

Hoe gaat het met Mattias?
Jo Jo
J&J SANTORINI

Bericht door Jo Jo »

Hij snurkt, hij snottert, hij hoest en hij heeft steeds verhoging. Iets vocht uit de oren en vaak wakker 's nachts...

Dus...... we zien écht uit naar woensdag. Althans, naar het opknappen daarna!

Groet,
Joke
channiemam
J&J HAWAII

Bericht door channiemam »

Jo Jo schreef:Hij snurkt, hij snottert, hij hoest en hij heeft steeds verhoging. Iets vocht uit de oren en vaak wakker 's nachts...

Groet,
Joke
Houdt je hem goed in de gaten? Pijn in de rug en zo zwaar hoesten past absoluut niet bij een oorontsteking, eerder andersom. Door een luchter ontsteking creëer je een oorontsteking. Dus blijft hij ziek dan nogmaals heen gaan hoor. Bij kinderen is het lastig te horen!
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Jo Jo
J&J SANTORINI

Bericht door Jo Jo »

channiemam schreef:
Jo Jo schreef:Hij snurkt, hij snottert, hij hoest en hij heeft steeds verhoging. Iets vocht uit de oren en vaak wakker 's nachts...

Groet,
Joke
Houdt je hem goed in de gaten? Pijn in de rug en zo zwaar hoesten past absoluut niet bij een oorontsteking, eerder andersom. Door een luchter ontsteking creëer je een oorontsteking. Dus blijft hij ziek dan nogmaals heen gaan hoor. Bij kinderen is het lastig te horen!
Dank voor je meedenken. We houden hem zeker goed in de gaten. Pijn in de rug geeft hij nu niet meer aan, het hoesten wordt duidelijk minder (we hebben allemaal even een vreemd hoestje opgelopen) en gelukkig heeft hij ook geen (hoge) koorts meer. De vele verhoging kennen we wel van hem van alle vorige oor-episodes.
Dus erge zorgen maak ik me nu niet, maar we blijven opletten. De oppas morgen in de kerk slaan we in ieder geval maar even over, geen extra risico's nu!
Jo Jo
J&J SANTORINI

Re: bingo... Mattias mag ook ** Geweest **

Bericht door Jo Jo »

Zo... dat is ook weer achter de rug!

Vanmorgen om 7.30 uur gemeld in het ziekenhuis, Mattias was de eerste, dus om 8.10 uur was hij aan de beurt. Vast gegespt in een stoeltje (bah, liggen oogt toch anders) en onder vol protest de narcose in.
Bij het wakker worden huilen natuurlijk, maar gelukkig niet zo lang. Echt goed drinken wilde hij eerst niet, dus maar even met een spuitje 'gedwongen' wat water in de mond en laten slikken. Later dronk hij wel beter, vooral gesmolten peren-ijs was favoriet ;-)

Helaas bleef er bloed uit zijn neus komen, dus ik kneep hem (niet Mattias natuurlijk :-)) wel een beetje. De KNO-arts is er nog voor langs geweest, maar die kon zien dat het geen bloeding was, maar alleen wondvocht. Wel in de gaten houden natuurlijk, maar gelukkig hoefde Matt niet terug naar de OK !

En nu dus weer thuis, manneke lekker slapen. En maar snel op knappen hoop ik.

Groet,
Joke
niekje
J&J SANTORINI

Bericht door niekje »

Hoop voor jullie dat hij nu lekker opknapt en klaar is met steeds ziek zijn en kwakkelen....

Heeft ie beetje lekker geslapen vannacht ?

Groetjes Nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
AnnemiekD
J&J MAURITIUS

Bericht door AnnemiekD »

Wat fijn dat het achter de rug is! Hij is volgens mij erg jong voor deze operatie?

En op die manier onder narcose brengen klinkt zo bizar, had het niet anders gekund?
Roos heeft nog steeds een trauma van haar ziekenhuisopname toen z net 2 was. Ze onthouden meer dan we denken.

Beterschap
Annemiek, moeder van 3 dochters, jan 2006, jan 2008, dec 2009 en een zoon sinds 4 juni 2016.
Miranda
J&J HAWAII

Bericht door Miranda »

AnnemiekD schreef:Wat fijn dat het achter de rug is! Hij is volgens mij erg jong voor deze operatie?

En op die manier onder narcose brengen klinkt zo bizar, had het niet anders gekund?
Roos heeft nog steeds een trauma van haar ziekenhuisopname toen z net 2 was. Ze onthouden meer dan we denken.

Beterschap
Dat wilde ik ook net zeggen. Ik vind het geen fijne manier van onder narcose brengen. Danique mocht net zo lang bij mij op schoot blijven zitten met haar heupoperatie totdat ze onder narcose was. Ze is ook heel rustig onder narcose gegaan.
Fijn dat jullie het nu achter de rug hebben, hopelijk merk je snel effect.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Liesje28
J&J MAURITIUS

Bericht door Liesje28 »

ik schrik ook wel van vastgeppen in een stoeltje ja... ik weet ook niet beter dan dat Matthijs van jongs af aan gewoon bij mij op schoot heeft gezeten.. Maar fijn dat het verder allemaal is meegevallen! Ik hoop dat t nu gauw beter gaat!
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
wennetje

Bericht door wennetje »

Stoeltje? Dat ken ik helemaal niet. Niet als verpleegkundige en niet als moeder. Joris was net 2 toen hij geopereerd werd en dat ging liggend. Overigens wel op een zeer traumatiserende wijze dus wat dat betreft maakte het geen verschil.

Hopen dat hij snel opknapt! Duurde hier wel een tijdje maar daarna was hij ook ECHT opgeknapt. Ik wist niet wat ik meemaakte met zijn eerste verkoudheid daarna, het kind bleef gewoon actief, vrolijk en in goede doen. Geen dikke snottebellen, niet direct een bronchitis tot gevolg, raar was dat ;-)
Jo Jo
J&J SANTORINI

Bericht door Jo Jo »

Hoe het gaat... tja... eigenlijk helemaal níet lekker. Het is (nog steeds) één hoopje ellende. Wil nauwelijks tot niet drinken (dus we dwingen hem), eet af en toe een hapje van een fruitpotje, en voelt zich volgens mij steeds ellendiger. Hij is overigens ook erg verkouden volgens mij, en er komt nog steeds wat bloed uit z'n neus.
De nachten gaan gelukkig wel redelijk, dan slaapt 'ie wel een uur of vier achter elkaar voor hij weer huilend wakker wordt, en nu ligt 'ie ook weer te slapen.

De manier van onder narcose brengen is omdat het heel snel moet. Narcose, sluderen en weer wakker (anders loopt er teveel bloed in de maag). Maar leuk was het niet nee.

AL met al zijn we er nog wel even zoet mee, en hopen we heeeeel hard dat het vandaag de betere kant op gaat!
jikke
J&J MALEDIVEN

Re: bingo... Mattias mag ook *gaat niet lekker*

Bericht door jikke »

wat naar dat het nog niet beter gaat. Wil hij wel ijs? Dat werkt hier soms beter dan drinken. succes.

over de coeliakie ik zou bij twijfel niet te lang wachten en zeker bloedonderzoek overwegen.
Ana
J&J MAURITIUS

Bericht door Ana »

ach wat sneu zeg voor zo'n manneke, beterschap hoor.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Truus
J&J SANTORINI

Bericht door Truus »

Hè gets, Jo ke, wat klinkt het allemaal naar. Ik hoop dat het snel beter gaat, arm kereltje. :(
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Wat naar Joke, arm ventje, beterschap.
mAmArianne
J&J SANTORINI

Bericht door mAmArianne »

Och arm manneke... hij is ook nog zo klein...

Wat een barbaarse praktijken, zo klinkt het iig hoe hij onder narcose werd gebracht (roesje/kapje?)
Hier kreeg nad!ne emlacreme op haar hand (verdooft) en gewoon infuusje voor de verdoving waar ze dus niets van voelde.

Hopelijk knapt hij heel snel op!
°°Nad¡ne°°2005°°Mer|e°°2008°°Mar¡jn°°2012°°
channiemam
J&J HAWAII

Jammer genoeg zijn er nog steeds ziekenhuizen waar ze sludderen. De kinderen zijn dan niet helemaal onder zeil zoals bij een normale operatie.

Als het nog wat bloederig vocht is dan komt het ook in zijn maag en daar kan je echt heel misselijk van worden. Mss dat dat een oorzaak is van zijn slechte drinken?

I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
wennetje

Bericht door wennetje »

Slechte drinken ws door pijn. Joris slikte zelfs zijn speeksel de eerste 3 dagen niet door. Om de 8 uur max dosis paracetamol geven de eerste 4 dagen en daarna rustig afbouwen. Herstel was hier na 5 dagen voldoende om weer wat te ondernemen en na een wek had ik weer een blij mannetje die wat meer ging eten, alleen met wat minder puf. Even geduld nog...
Jo Jo
J&J SANTORINI

Re: bingo... Mattias mag ook *gaat nu beter !*

Bericht door Jo Jo »

En zo hebben we in één keer het dieptepunt gehad! Althans, daar gaan we maar vanuit. Tot gisteravond nog zo zielig, niet eten, nauwelijks drinken, idd speeksel laten lopen, huilen en hangen, maar vannacht goed geslapen, dus geen paracetamol gehad. Vanmorgen was dat duidelijk uitgewerkt, en heeft 'ie weer een nieuwe dosis gehad.

En zo straks bij het ontbijt is hij eindelijk, na drie dagen weer aan het eten gegaan: twee bekers kwark, bakje roerei, paar stukjes brood, beker sap, paar plakjes kaas en een plakje kipfilet! Helemaal vanzelf, spontaan, van harte, zonder pijnlijk kijken etc etc!

Verder rent hij vrolijk door de kamer heen, hoor ik hem weer lachen en praten en gek doen met Joel en Anna en blijft hij vragen om drinken.... oh wat heerlijk!

Dus dat wordt wschl. bunkeren de komende dagen (van dat stevige manneke is niks meer over, de ribbetjes zijn te tellen) en heerlijk beter worden.

Ik = blij :)

Groet,
Joke
channiemam
J&J HAWAII

Oh fijn! Nu snel naar betere tijden!

I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
wennetje

Bericht door wennetje »

Oh heerlijk! Op naar nieuw spek!
jikke
J&J MALEDIVEN

Bericht door jikke »

fijn dat hij is opgeknapt
Truus
J&J SANTORINI

Bericht door Truus »

Pfew, gelukkig!
Ana
J&J MAURITIUS

Bericht door Ana »

wat moet jij opgelucht zijn. Fijn hoor!
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Fijn! Hopelijk blijft het zo goed gaan.
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (15), Roos (13) en Job (11)
juudje
J&J SANTORINI

Bericht door juudje »

Wat fijn dat het nu de goeie kant op gaat. Hier ook 2 kinderen zonder de keel amandelen, maar die waren 3 en 4 toen ze eruit gingen dus dan valt er nog iets uit te leggen.
Maar ook hier na een dag of 4 a 5 ging het de goeie kant op. Hopelijk knapt hij verder op en gaat hij beter eten en groeien (dat is hier duidelijk wel gebeurd)
Judith moeder van Tom (4-4-2006), Lola (27-10-2007) en Roos (21-1-2010)
Jo Jo
J&J SANTORINI

Bericht door Jo Jo »

En het gaat steeds beter!
Vannacht zelfs de eerste wonderbare positieve bijwerking van de ok: hij sliep (voor het eerst sinds maanden) weer eens een hele nacht door zonder wakker te worden of ons nodig te hebben. Ok, om 6.00 uur begon zijn dag, maar daar heb ik dan niet zó veel moeite mee.
En eten.... tsjonge, hij zat vanavond te bunkeren in de stamppot!

We gaan dus gewoon lekker door met de stijgende lijn!

Dank voor jullie meeleven etc, dat was fijn.

Groet,
Joke
Plaats reactie