hersenschudding?? HA geweest. idd hersenschudding

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Nanda
J&J SANTORINI

hersenschudding?? HA geweest. idd hersenschudding

Bericht door Nanda »

een vraag voor mijn ventje.

hij is gisteravond heel hard achterover gevallen met zijn hoofd op de vloer en moest iets later overgeven.
hij is niet buiten kennis geweest en we hebben van de HAP telefonisch advies gekregen van het wekadvies a 2 uur.
dit hebben we gedaan. hij was telkens goed wakker te krijgen.
vanmorgen was hij na 2 uur wakker doodop (wat natuurlijk logisch is na zo'n gebroken nacht) en weer in bed gelegd
hij heeft toen een uur geslapen. daarna nog even gespeeld boterham gegeten en weer in bed gelegd voor zijn middagslaapje.

maar hoe weet je nu of je kleine een hersenschudding heeft?
hij eet en drinkt goed en speelt ook gewoon. hij is alleen wat meer 'boemelig'.
maar ik weet niet of dit van vermoeidheid is of toch een hersenschudding.
hij wordt ook bleek als hij moe is, wat hij normaal niet zo heeft.
Laatst gewijzigd door Nanda op wo mar 14, 2012 10:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Trotse mama van J en T
channiemam
J&J HAWAII

Re: hersenschudding??

Bericht door channiemam »

Klinkt idd als een hersenschudding. Even in d gaten houden. Als hij langzamerhand achteruitgaat moet je aan de bel trekken.
Wekadvies is achterhaald. Vpken en huisartsen mogen deze volgens de richtlijnen niet meer geven. Wanneer een wekadvies geïndiceerd zou worden moet nu laagdrempelig scan in het ziekenhuis gemaakt worden.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

wzz

wat een pechvogel zeg
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

channiemam schreef:Klinkt idd als een hersenschudding. Even in d gaten houden. Als hij langzamerhand achteruitgaat moet je aan de bel trekken.
Wekadvies is achterhaald. Vpken en huisartsen mogen deze volgens de richtlijnen niet meer geven. Wanneer een wekadvies geïndiceerd zou worden moet nu laagdrempelig scan in het ziekenhuis gemaakt worden.
over hoe lange periode kan dit zijn??

ze zeiden, als hij dingen gaat misgrijpen (speelgoed) moet je aan de bel trekken.
Trotse mama van J en T
channiemam
J&J HAWAII

Komende twee weken? Ongeveer. Bij een bepaalde soort bloeding gaat het heel geleidelijk. Jij als moeder zal dat gelijk merken. Misgrijpen, maar ook moeilijk uit de woorden komen, sterke gedragsveranderingen, etcetera. Eigenlijk gewoon als jouw moederintuitie alarmeert.

I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

okido thanx!!
Trotse mama van J en T
wennetje

Bericht door wennetje »

Op achterhoofd vallen is wel vervelendste val, grotere kans op hersenschudding en braken naderhand wijst daar wel op. Naast hetgeen waar je op moet letten ook wel belangrijk om een beetje rust bieden, ws zul je merken dat heel veel prikkels hem zullen uitputten. En hij kan ook wel eens flink hoofdpijn hebben dus beetje paracetamol is misschien ook fijn.

Maar dat het wekadvies achterhaald zou zijn...? Ik heb daar nog niet van gehoord en de landelijke richtlijn is nog wel het wekadvies. Voor het maken van een scan zijn bepaalde criteria, scan wordt wel meer laagdrempelig gemaakt maar vervangt niet het wekadvies (bij kinderen).

Hier heb je trouwens wel goede info: http://www.mijnkinderarts.nl/ziekten/ne ... erebri.htm
channiemam
J&J HAWAII

Richtlijnen staan op www.cbo.nl iig is bij de ambulance nu de afspraak geen wekadvies meer te mogen geven. Dat mag alleen nog op de seh gegeven worden onder klinische observatie of zonder wekadvies maar na ct scan naar huis.

I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

gister toch voor de zekerheid naar huisarts geweest omdat hij smiddags meer leek te boemelen na zijn middagslaap van 3 uur ipv 2 uur. hij zei ook hersenschudding en met een week moet het boemelige over zijn. en idd ook een paar dagen pcm geven.

ik doe lekker rustig aan. ik ben toevallig 10 dagen vrij en we hoeven nergens heen, wel zo lekker.

thanx voor de info!
Trotse mama van J en T
Mara
J&J HAWAII

Re: hersenschudding?? HA geweest. idd hersenschudding

Bericht door Mara »

Oh dus toch. Even rustig aan komende tijd dus.
Maar eh wat bedoel je met boemelig?
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Nanda
J&J SANTORINI

Bericht door Nanda »

met boemelig bedoel ik wankel op de beentjes. hij valt vaker heeft wat moeite met evenwicht bewaren. Hij pakt ook telkens de tafel vast als hij in de buurt is wat hij normaal bijna niet doet. net als telkens komen knuffelen :o en naar bed willen.
hij ligt nu alweer te slapen vanaf 10:30 uur. terwijl hij de laatste week geen ochtendslaapje meer deed :?
Trotse mama van J en T
wennetje

Bericht door wennetje »

Richtlijnen staan op http://www.cbo.nl iig is bij de ambulance nu de afspraak geen wekadvies meer te mogen geven. Dat mag alleen nog op de seh gegeven worden onder klinische observatie of zonder wekadvies maar na ct scan naar huis.
In die richtlijn staat dus dit: Kinderen onder de 6 jaar bij wie geen indicatie voor CT of opname bestaat, of bij wie op de CT geen afwijkingen worden gezien, dienen bij ontslag naar huis een wekadvies mee te krijgen in verband met de kans op een ernstige verslechtering (kindercontusie)

Voor volwassenen is de richtlijn anders maar voor kinderen geldt dus nog steeds het wekadvies.

Nanda, ik denk dat hij een beetje duizelig is, daar wordt je wel boemelig van. Hoort er helaas ook bij. Ik hoop dat hij snel opknapt!
channiemam
J&J HAWAII

wennetje schreef:
Richtlijnen staan op http://www.cbo.nl iig is bij de ambulance nu de afspraak geen wekadvies meer te mogen geven. Dat mag alleen nog op de seh gegeven worden onder klinische observatie of zonder wekadvies maar na ct scan naar huis.
In die richtlijn staat dus dit: Kinderen onder de 6 jaar bij wie geen indicatie voor CT of opname bestaat, of bij wie op de CT geen afwijkingen worden gezien, dienen bij ontslag naar huis een wekadvies mee te krijgen in verband met de kans op een ernstige verslechtering (kindercontusie)

Voor volwassenen is de richtlijn anders maar voor kinderen geldt dus nog steeds het wekadvies.

Nanda, ik denk dat hij een beetje duizelig is, daar wordt je wel boemelig van. Hoort er helaas ook bij. Ik hoop dat hij snel opknapt!
Ja alleen dus na ontslag op de spoed eisende hulp en dus is het wekadvies er voor de eerste lijns zorg helemaal uit gehaald. Het mag alleen nog gegeven worden op de spoedeisende hulp en alleen nog bij kinderen onder de 6 jaar.

I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
wennetje

Bericht door wennetje »

Dus als ik voor zekerheid huisarts bel (hier brokkenpiloot) omdat ik de val nogal heftig vind, hij ziet vervolgens geen reden om in te sturen, dan MAG hij me geen wekadvies geven?

Dat staat er niet in volgens mij. Het gaat in het bovengenoemde om een situaties die NIET gepresenteerd wordt op de SEH omdat ze niet aan de criteria voor insturen voldoen. In de richtlijn zie ik geen verdere beschrijving van die situaties en dus ook niet dat daar geen wekadvies gegeven mag worden. Ik zie wel dat er geen goede studies zijn die de waarde van wekadvies bij kinderen onder de 6 jaar laten zien dus daaruit concludeer ik dat het aloude advies, bij kinderen die niet aan de criteria voldoen om ingestuurd te worden, wel blijft staan. Of lees ik nu ergens overheen?
Hanne

Bericht door Hanne »

beterschap voor jouw jochie, Nanda! Wat zielig dat hij zo op zijn koppie is gevallen. Dikke knuffel erop.
channiemam
J&J HAWAII

wennetje schreef:Dus als ik voor zekerheid huisarts bel (hier brokkenpiloot) omdat ik de val nogal heftig vind, hij ziet vervolgens geen reden om in te sturen, dan MAG hij me geen wekadvies geven?

Dat staat er niet in volgens mij. Het gaat in het bovengenoemde om een situaties die NIET gepresenteerd wordt op de SEH omdat ze niet aan de criteria voor insturen voldoen. In de richtlijn zie ik geen verdere beschrijving van die situaties en dus ook niet dat daar geen wekadvies gegeven mag worden. Ik zie wel dat er geen goede studies zijn die de waarde van wekadvies bij kinderen onder de 6 jaar laten zien dus daaruit concludeer ik dat het aloude advies, bij kinderen die niet aan de criteria voldoen om ingestuurd te worden, wel blijft staan. Of lees ik nu ergens overheen?
Volgens de neuroloog is het advies om geen wekadvies meer te geven bij dit soort patiënten. Maar gewoon consult spoedopvang. Desondanks is een arts een arts en een vrijstaand beroep. Dus als een dokter besluit dit naast zich neer te leggen dan kan dit.Bij een klacht wordt er natuurlijk wel gekeken naar de richtlijnen. Ik ben geen dokter en daarom is er afgesproken dat er in de ambulancezorg geen wekadvies meer gegeven wordt.

I don't need no water
To tell me about heaven
And i believe. (live)
Plaats reactie