Eerst 's nachts zindelijk, dan overdag?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Emma

Eerst 's nachts zindelijk, dan overdag?

Bericht door Emma »

Ben net door Isla weggestuurd toen ik haar uit haar bedje wou halen, ze wou nog even blijven liggen zei ze :) Dus heb ik tijd om hier iets te vragen wat ik me al een tijdje afvraag :)

Isla is nu al heel lang (zeker twee maanden) 's nachts droog, en 's ochtends als ze wakker wordt doet ze een grote plas op het potje. Ik ben haar dus 's nachts maar een onderbroekje aan gaan trekken ipv een luier. Als ze 's avonds wakker wordt en moet plassen roept ze ('mama mag ik plasje doen?') en dan moet ze inderdaad ook altijd plassen, dus ze voelt het goed aan.

Maar overdag is ze nog helemaal niet zindelijk, als ik haar overdag een broekje aandoe plast ze zo 3x achter elkaar in haar broek. Vind ik niet erg hoor, tijd genoeg om zindelijk te worden, dus voorlopig gaan we gewoon verder met luiers overdag.

Maar ik vroeg me dus af, meestal is het toch andersom? Eerst overdag en dan 's nachts? Zijn er andere kinderen die het ook in deze volgorde doen/gedaan hebben? Hoe snel na de nacht-zindelijkheid kwam de dag-zindelijkheid? En doe ik er goed aan om het maar even te laten overdag of moet ik er toch meer energie in gaan steken om haar overdag zindelijk te maken?
Miranda
J&J HAWAII

Re: Eerst 's nachts zindelijk, dan overdag?

Bericht door Miranda »

Marit was ook eerst 's nachts zindelijk. Ze was 's nachts altijd droog, maar de luier mocht echt niet af. Net alsof ze een stukje zekerheid wilde houden. We hebben hier niet moeilijk over gedaan. Ongeveer 2-3 maanden later was ze overdag ook zindelijk.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
LindaJager
J&J MALEDIVEN

Bericht door LindaJager »

Alledrie de jongens waren eerder 's nachts zindelijk dan overdag. Lucas ca 3 maanden voordat hij helemaal zindelijk was. Robert was 2 toen hij 's nachts zindelijk was en overdag was hij 2,5 geweest.
Vincent was 1,5 toen hij al 's nachts droog was maar toen duurde het nog bijna een jaar voordat hij overdag helemaal zindelijk was. Moet er wel bijzeggen dat er tussendoor nog een zhopname was ivm het rotavirus en dat heeft het wat vertraagd.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Suuz

Bericht door Suuz »

P is al vanaf kleine baby snachts zindelijk. ;) luiers zijn altijd droog smorgens. Overdag nog niet.

J heeft snachts juist veel behoefte om te plassen. Maat 6 is niet voldoende om alles op te houden. Overdag trouwens ook niet zindelijk. Heeft nu inco materiaal.
Gerrie
J&J MAURITIUS

Bericht door Gerrie »

Zowel Hanna als Esther waren eerst dag en binnen een week nacht zindelijk.
Mirjam was al vanaf 1,5 jaar nachtzindelijk en pas vanaf net 3 overdag zindelijk.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Nancy
J&J MAURITIUS

Bericht door Nancy »

Hier ook. Milou was vanaf net 1 jaar ´s nachts droog. En vrij snel daarna zijn we haar dus ook ´s ochtends op het potje gaan zetten.
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Annemarie vertelde vorige week dat Linde al heel lang 's nachts droge luiers heeft, maar overdag is ze nog helemaal niet zindelijk. Ik vond dat zo apart, maar het komt dus meer voor.
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (15), Roos (13) en Job (11)
Pauwtje
J&J MAURITIUS

Bericht door Pauwtje »

Hier ook 2x die ervaring. Volgens mij komt het omdat het ophouden van de plas s nachts, iets hormonaals is. Het is dus niet iets wat ze bewust doen of kunnen.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Pauwtje schreef:Hier ook 2x die ervaring. Volgens mij komt het omdat het ophouden van de plas s nachts, iets hormonaals is. Het is dus niet iets wat ze bewust doen of kunnen.
Nee, volgens mij was het zo dat er 's nachts meer van een hormoon geproduceerd wordt dat de aanmaak van urine vermindert: het ADH of anti-diuretisch hormoon. Als dit hormoon nog niet piekt 's nachts, plassen kinderen te veel om het 's nachts op te kunnen houden.
Maar er spelen meer factoren een rol bij zindelijkheid, onder andere hoe diep een kind slaapt en hoe adequaat het (dus) kan reageren op een plasprikkel. Die piek in de productie van het ADH is wel een voorwaarde om nachtzindelijk te kunnen worden.
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (15), Roos (13) en Job (11)
Plaats reactie