in broek poepen

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Sietske

in broek poepen

Bericht door Sietske »

Ik heb hulp nodig want ik zie het hier niet meer zitten met Sil.

Sil is een kind met een heel eigen wil. Hij laat zich niet zomaar iets opleggen. Hij moet intern gemotiveerd zijn om bepaalde dingen te kunnen (eigenlijk willen). Zo ook met het zindelijk worden. We hebben de afgelopen, pak 'm beet, anderhalf jaar al vanalles geprobeerd maar meneer weigerde vierkant zijn behoeften te doen op de wc. Niet omdat hij het niet zou kunnen maar omdat hij er de noodzaak niet van in zag.
Volgende week wordt hij vier en na de vakantie gaat hij naar de basisschool. Afgelopen dinsdag hadden we kennismakingsgesprek op de basisschool en daar kwam de zindelijkheid natuurlijk ook ter sprake. Thuis hebben we het kennismakingsgesprek nog maar eens aangegrepen als middel om Sil er van te overtuigen dat hij nu toch echt van zijn luier af moet en het leek zowaar ineens tot hem door te dringen. Woensdag heb ik hem de hele dag in zijn blote billen laten lopen en na twee keer in de kamer te hebben geplast leek het kwartje te vallen. Sindsdien heeft hij nog 1 keer een plasongelukje gehad en inmiddels gaat hij uit zichzelf naar de wc en durf ik te zeggen dat hij (overdag) plaszindelijk is.

Maar dan het poepen. Dat wil dus nog totaal niet. Hij heeft nog niet een keer op de wc gepoept. Hij kan het niet zegt hij. Of hij hoeft niet. Maar een half uurtje later komt hij dus wel melden dat hij in zijn broek heeft gepoept. Er zit in die zin wel vooruitgang in dat hij het nu, in tegenstelling tot een week geleden, zelf wel vervelend lijkt te vinden als hij poep in zijn broek heeft, maar niet vervelend genoeg om het op de wc te doen dus.

Daarnet meldde hij zich dus ook weer met een vieze onderbroek, terwijl ik hem vandaag al meerdere keren op de wc heb laten gaan om te poepen omdat ik al zo'n vermoeden had dat er wat aan zat te komen. Ik ben echt ontploft. Ik weet dat dat niet goed is maar ik ben het zo zat. Ik vind het ongeloofelijk smerig, zeker nu hij geen luier meer aan heeft en ik weet zeker dat hij wel weet wanneer hij moet poepen. Dat laatste weet ik omdat hij bijvoorbeeld die woensdag dat ik hem bloot liet lopen op een gegeven moment zijn broek perse aan wilde. Vijf minuten later had hij gepoept. Gisteren waren we bij opa en oma voor de kermiswielerronde. Gijs wilde even bij de start/finish gaan kijken maar Sil wilde niet mee. Bij terugkomst bleek dat hij, toen we net weg waren, in zijn broek had gepoept. Hij voelt het dus wel.

Hoe krijg ik hem nou zo ver dat hij naar de wc gaat om te poepen. En als iemand nog een portie geduld over heeft dan is dat ook van harte welkom :oops: .
Pauline
J&J MALEDIVEN

Re: in broek poepen

Bericht door Pauline »

Vaak zijn kinderen bang voor het vallen van de poep in de wc. heb je al geprobeerd om hem op een potje te laten zitten?
Verder zette ik sjoerd gewoon op het potje voor de tv als ik dacht dat er wat aan zat te komen. uiteindelijk had hij het zelf door en gaat het nu meestal goed. heel af en toe hebben we hier nog ongelukjes.
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
Sietske

Bericht door Sietske »

Pauline schreef:Vaak zijn kinderen bang voor het vallen van de poep in de wc. heb je al geprobeerd om hem op een potje te laten zitten?
Verder zette ik sjoerd gewoon op het potje voor de tv als ik dacht dat er wat aan zat te komen. uiteindelijk had hij het zelf door en gaat het nu meestal goed. heel af en toe hebben we hier nog ongelukjes.
Geen idee of het dat is. We hebben hier overigens geen "plons"wc, maar een met een plateau, dus echt diep valt ie niet. Maar het is de moeite van het proberen waard. Ga het morgen eens proberen (verwacht vandaag geen poep-broeken meer :wink: )
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

kan je hem vragen of hij het spannend vind? ik krijg meestal wel een duidelijk antwoord van sjoerd op dit soort vragen.
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Hier was dat ontploffen dus de oplossing. Ik heb hem op het potje gezet met de melding dat hij moest blijven zitten tot hij had gepoept, en ben boos weggelopen. Paar minuten later riep hij dat hij gepoept had, en toen was hij meteen zindelijk.
Het was pedagogisch natuurlijk helemaal fout, maar ik was het zo zat. Hij was toen 3,5, eigenlijk al een half jaar plaszindelijk, maar soms wel 5 keer per dag poep in de onderbroek. Ik was achteraf vooral heel verbaasd dat het had gewerkt.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Miranda
J&J HAWAII

Bericht door Miranda »

Marit vond het poepen op de wc ook echt doodeng, ik vermoedde door het plonsen in de wc. Een vriendin van mij kwam met de oplossing: een potje in de wc zetten zodat het niet plonst. Bij haar dochter werkte dat.
Bij Marit niet.... We hebben toen een keer gezegd dat als ze op de wc zou poepen een klein cadeautje zou mogen uitzoeken. Maandenlang gebeurde er niets, tot haar verjaardag: tafel vol met cadeautjes, ze gaat even naar de wc (oma mee) en komt terug met de mededeling dat ze een cadeautje mag uitzoeken omdat ze op de wc heeft gepoept.....
Marit was wel wat jonger dan Sil hoor maar omdat Marit al vanaf 2 jaar en 4 maanden plaszindelijk was wist ik dat ze het poepen voelde aankomen. Ze vroeg dan altijd om een luier. 5 minuten luier om en ik kon aan het werk. :wink:

Een portie geduld heb ik helaas niet voor je, ben er zelf ook nog naar op zoek....
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
WJ
J&J TEXEL

Bericht door WJ »

Dit lijkt verdacht veel op mijn verhaal met D avid. Toen D avid 4 jaar was was hij nog niet zindelijk. In overleg met school mocht hij wel gewoon komen en reservekleding in zijn luizenzak.

D avid had inmiddels allerlei 'technieken' ontwikkeld op dat gebied. Ophouden, thuis alleen poepen, in zijn broek. :cry: plassen wel op de wc. Dagen niet gaan poepen. 's ochtends in zijn luier poepen. Alles behalve op de wc... Wij probeerden alles... stickers plakken, negeren, boos worden... Niets leek te helpen. Uiteindelijk hebben we onlangs hulp gezocht, wij hadden het helemaal gehad.

De sociaal verpleegkundige gaf aan, niet boos worden, geen druk. 3 keer per dag op vaste tijden op de wc zetten. Belonen ook al heeft hij niks gedaan. Niet zelf de stickers kopen, maar samen met hem en hem uit laten zoeken, en een vel papier om op te plakken. Je moet het "zijn ding"laten worden. Het werkt bij ons heel goed. Papa wordt niet meer boos en hij voelt geen druk meer. Alleen tijdens spannende momenten (schoolreisje) krijgt hij een terugval, dat herkennen wij nu.

Ik ken je frustratie! Het is heel vervelend!
Groetjes, J0ke (7.9.70) mdv E va 11.12.04 en D avid 05.08.07
Ester
J&J SANTORINI

Bericht door Ester »

Poepdiploma? Bij elke keer poepen op de wc een sticker, bij 10 stickers een cadeautje. Uiteraard ophangen bij de wc :)
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Deborah
J&J SANTORINI

Bericht door Deborah »

Ester schreef:Poepdiploma? Bij elke keer poepen op de wc een sticker, bij 10 stickers een cadeautje. Uiteraard ophangen bij de wc :)
dit werkt bij R uben, totdat ik denk, nu kan hij het dus beloningssysteem kan eraf. Dan vervalt hij weer in oud gedrag. Grrrrr......... Tot hoe lang moet je dan door blijven gaan met kadootjes geven?
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

is het voor jou goed genoeg als hij in een luier poept? Misschien voelt hij het wel aankomen, kan dat dan aangeven, luier om en dan maar zo. Dan hoeft-ie niet op de w.c. of potje, het voelt wellicht toch veiliger.
Zo hebben we dat met Merl!jn gedaan rond die leeftijd. En we hadden afgesproken dat hij vanaf zijn 4e verjaardag op de w.c. zou gaan wat wonderlijk genoeg ook precies zo ging. Zo niet had ik daar ook nog wel een tijdje mee kunnen leven denk ik voordat ik me er zorgen over zou zijn gaan maken. Hij had namelijk een poos erge verstopping dus ik was allang blij dat het kwam.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Emmy
J&J HAWAII

Bericht door Emmy »

Boos worden werkte hier averechts, toen werd de poep opgehouden dagenlang en dan ben je blij dat er in de broek gepoept wordt, hoor..... :wink:
Ieder kind is weer anders, maar geduld is wel een schone zaak. Je hebt best kans dat hij het op school juist niet doet.
Beloningsystemen wekten hier op deze leeftijd geweldig, stickers plakken enzo. En ik zou er verder niet teveel aandacht aan schenken, zeker niet boos worden. Het kwartje zal ongetwijfeld snel gaan vallen.
marije1977
J&J SANTORINI

Bericht door marije1977 »

Laurens was op die leeftijd wel poepzindelijk, maar durfde niet te poepen op vreemde plekken. Hij heeft het eerste jaar gewoon niet op school gepoept, maar opgehouden tot thuis.

Nog een tip die ik van mijn buurvrouw heb. Zij hing een handdoek tussen de pot en de bril, zodat er een soort hangmatten ontstaat, en legde daar dan een luier open op. Zo kon haar dochter op de wc, maar toch in de luier poepen. Dit hoefde maar twee keer, daarna durfde ze het zelf.

Neline heeft ook nog regelmatig plasongelukjes, en boos worden is daar de enige oplossing. Ze is gewoon laks met naar de wc gaan, maar ik denk niet dat dat bij jouw zoontje niet aan de hand is.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

Ik snap dat je daar wel boos van kan worden. Een portie geduld heb ik niet voor je. Tips zijn er ook al wel gegeven. Ik geloof dat ik wel verder op zou gaan als ze rond de 4 nog dit soort problemen hadden. Ik weet niet of je daar dan wel voor in aanmerking zou komen maar als eerste stap zou ik eens naar de huisarts gaan. (na wat tips van hier te hebben geprobeerd natuurlijk)
Chantal
J&J MALEDIVEN

Bericht door Chantal »

Deborah schreef:
Ester schreef:Poepdiploma? Bij elke keer poepen op de wc een sticker, bij 10 stickers een cadeautje. Uiteraard ophangen bij de wc :)
dit werkt bij R uben, totdat ik denk, nu kan hij het dus beloningssysteem kan eraf. Dan vervalt hij weer in oud gedrag. Grrrrr......... Tot hoe lang moet je dan door blijven gaan met kadootjes geven?
eerst een blaadje met bijvoorbeeld 8 stickers is een kadootje, dan eentje met 16 stickers is een kadootje. en dan weer wat omhoog. bij 30 stickers of zo een prachtig mooi kado en dan is het klaar met de kado's.
en als hij dan weer laks gaat doen, pakt mama het kado ook weer af en begin je weer overnieuw met de stickers. hier hebben ook meerdere kadootjes lange tijd bovenop de kast gelegen om weer terug te verdienen.

chris is op dit moment bezig met krullen verdienen door zijn vingers niet meer in zijn mond te stoppen. juf heeft op de achterkant van een stickervel vierkantjes getekend, als het vol is mag hij het stickervel hebben.
en het werkt!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Sietske

Bericht door Sietske »

Vanmorgen eens met hem gepraat. Hij gaf toe dat hij het inderdaad wel aan voelty komen maar dat het dan heel zachtjes komt zoals hij het zelf zegt. Toen ik vroeg waarom hij dan niet naar de wc ging als hij dat voelde gaf hij aan dat dat zo stinkt. Ik heb hem uitgelegd dat het in de broek net zo hard stinkt en ook nog eens vies is om op te ruimen en ik heb hem meteen laten zien dat we een hele goede oplossing hebben voor een stinkende wc, namelijk wc-verfrisser. Hij werd meteen enthousiast en wou al gaan sprayen. Maar dat mag natuurlijk alleen als je gepoept hebt. Ik ben benieuwd. Hij heeft net een serieuse poging gedaan maar hoefde toen niet. Hopelijk gaat het vandaag gewoon wel lukken.

Stickersysteem werken we hier al mee. Op die manier is hij nu plaszindelijk geworden. Voor het poepen heb ik de lat heel erg laag gelegd. De eerste keer mag hij al na 1 keer poepen een sticker plakken en meteen een cadeautje uitzoeken. Daarna na twee stickers een cadeautje, dan drie enz. Hij weet ook dat als hij helemaal zindelijk is hij mee naar de speelgoedwinkel mag om een groot cadeau uit te zoeken.

Boos worden werkt hier dus niet. ik wil dat eigenlijk ook niet, maar ja, ik ben ook maar een mens en ik merk dat het me zo vreselijk frustreert. Gisteren was ik er gewoon echt even helemaal klaar mee.

De stap naar de huisarts wil ik (nog) niet zetten. Ik geloof niet dat er een medische oorzaak is. De knop tussen zijn oren moet gewoon even om. De wijkverpleegkundige is hier trouwens al wel geweest. Ze zijn op het CB nu bezig met tripple P en zij is hier geweest om te kijken hoe we Sil zindelijk kunnen krijgen. Naar aanleiding daarvan ben ik dus vorige week actief aan de slag gegaan met als gevolg dat hij nu plaszindelijk is. De wijkvpk gaf inderdaad ook aan niet te veel druk er op te leggen. De tip van drie vaste momenten op de dag proberen ga ik nog wel toe passen. Nu "doe ik maar wat" wat tijden betreft. En ook het sowieso belonen voor het proberen (beloon je dan alleen dmv prijzen of geef je dan ook een sticker?) en het zelf laten uitzoeken van de stickers is nog wel een goede ommee te nemen.

To be continued....
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

oh misschien is die spuitbus op zich al een beloning dan!!!! En inderdaad, naar de huisarts kan altijd nog, zeker als je vermoed dat het tussen zij oren zit.
Plaats reactie