zelf aan- en uitkleden
zelf aan- en uitkleden
Vanaf welke leeftijd deden jullie kindjes dat?
V incent is er waarschijnlijk laat mee, zoals met veel andere dingen. Hij kan zijn schoenen zelf uitdoen en sokken ook. Broek omlaag als ik zijn knoop heb losgemaakt (en omhoog), als hij niet te ongeduldig is om hem goed over zijn billen te trekken. Tweede mouw uit als ik de eerste heb gedaan. Maar dan houdt het ongeveer op. En dat alles zeker niet als ik hem opdracht/commando geef, alleen als hij het uit zichzelf wilt. Dat laatste geldt overigens voor meer zaken. Ik heb geen zin om overal strijd om te voeren en ik denk ook dat dat niet werkt bij hem.
Ex heeft er de laatste tijd 2-3 keer opmerkingen over gekregen van de leisters bij het kdv, ik nog niet. Daardoor hebben wij het er ook over. Ik maak er zelf op zich geen punt van; er zijn zat andere dingen die ik belangrijker vind (het slapen bijvoorbeeld, na wat doorzetten gaat het zelf inslapen nu goed). Maar bij zulke opmerkingen ga ik toch twijfelen... over een jaar gaat hij naar school, toch fijn als hij het dan kan (om over zindelijkheid maar helemaal te zwijgen...).
Wat zijn jullie ervaringen en zijn er meer kindjes bij wie dit niet vanzelf(sprekend) gaat?
V incent is er waarschijnlijk laat mee, zoals met veel andere dingen. Hij kan zijn schoenen zelf uitdoen en sokken ook. Broek omlaag als ik zijn knoop heb losgemaakt (en omhoog), als hij niet te ongeduldig is om hem goed over zijn billen te trekken. Tweede mouw uit als ik de eerste heb gedaan. Maar dan houdt het ongeveer op. En dat alles zeker niet als ik hem opdracht/commando geef, alleen als hij het uit zichzelf wilt. Dat laatste geldt overigens voor meer zaken. Ik heb geen zin om overal strijd om te voeren en ik denk ook dat dat niet werkt bij hem.
Ex heeft er de laatste tijd 2-3 keer opmerkingen over gekregen van de leisters bij het kdv, ik nog niet. Daardoor hebben wij het er ook over. Ik maak er zelf op zich geen punt van; er zijn zat andere dingen die ik belangrijker vind (het slapen bijvoorbeeld, na wat doorzetten gaat het zelf inslapen nu goed). Maar bij zulke opmerkingen ga ik toch twijfelen... over een jaar gaat hij naar school, toch fijn als hij het dan kan (om over zindelijkheid maar helemaal te zwijgen...).
Wat zijn jullie ervaringen en zijn er meer kindjes bij wie dit niet vanzelf(sprekend) gaat?
Re: zelf aan- en uitkleden
Joh, laat je niet gek maken. Kinderen leren dat soort dingen het best door het bij andere kinderen af te kijken. En sommige kinderen zijn gewoon een beetje lui, maar als het echt moet blijken ze het prima te kunnen.
Ik kleed Milou (groep 5) doordeweeks thuis ook meestal aan. Niet omdat ze het niet kan, maar omdat ze het fijn vind om geholpen te worden en het veel sneller gaat waardoor het thuis veel gezelliger is. Maar op school kan ze het prima zelf.
Yara help ik meestal ook. En soms wordt ik weggestuurd of loop ik even weg om iets te pakken en dan heeft ze opeens alles al zelf aangedaan.
Komt echt vanzelf goed. Kinderen willen echt niet achterblijven bij de rest van de groep. Ik heb er met name bij de schoolzwemlessen ook echt tegenop gekeken. Ik zag het nog niet voor me, een vijfjarige zichzelf douchen, afdrogen, aankleden, spullen inpakken en op tijd klaar zijn om weer met de bus mee te gaan, max 15 minuten. Tot mijn verbazing ging het eigenlijk heel goed, en was Milou juist een van de snelsten met aankleden na de zwemles. En dat terwijl ze thuis een enorme treuzelkont is.......
Ik kleed Milou (groep 5) doordeweeks thuis ook meestal aan. Niet omdat ze het niet kan, maar omdat ze het fijn vind om geholpen te worden en het veel sneller gaat waardoor het thuis veel gezelliger is. Maar op school kan ze het prima zelf.
Yara help ik meestal ook. En soms wordt ik weggestuurd of loop ik even weg om iets te pakken en dan heeft ze opeens alles al zelf aangedaan.
Komt echt vanzelf goed. Kinderen willen echt niet achterblijven bij de rest van de groep. Ik heb er met name bij de schoolzwemlessen ook echt tegenop gekeken. Ik zag het nog niet voor me, een vijfjarige zichzelf douchen, afdrogen, aankleden, spullen inpakken en op tijd klaar zijn om weer met de bus mee te gaan, max 15 minuten. Tot mijn verbazing ging het eigenlijk heel goed, en was Milou juist een van de snelsten met aankleden na de zwemles. En dat terwijl ze thuis een enorme treuzelkont is.......
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Liv rommelt wat maar kan zich echt nog niet aankleden hoor
Groetjes Dorien mv F(19) en L (15)
Joris kan niet veel meer dan jouw zoon. Met een beetje geduld kan hij zijn shirt zelf wel uit krijgen maar dat geduld is veelal ver te zoeken. Wel zo lekker makkelijk als mama helpt. Ik vind het best, tegend e tijd dat hij 16 is zal het vast over zijn 

Hij is nog geen 3, toch???? Heel normaal, Wytse was denk ik 3,5 toen hij het wel redelijk zelf kon. Marrit kon het wel met ruim 2, maar die heeft nogal wat wilskracht en een hele goede motoriek.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Maak je niet druk, hoor! Ik heb mijn 9-jarige tot zijn zesde aangekleed, puur omdat ik geen zin had in de strijd s'ochtends vroeg met de tijdsdruk er nog eens bij. En weet je, op school kon hij het wel... 

Nee joh, Benthe kan ook dezelfde dingen als jij beschrijft. Meike kleed zich nu heel af en toe zelf aan maar op schooldagen en na zwemles doe ik het. Véél gezelliger
en het mij niet waard om een strijd over te voeren.

Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009
Zorgen moet je doen, niet maken
Zorgen moet je doen, niet maken
Dat ligt idd aan kindje. P kan het nu ook zelf, J niet zo heel lang geleden. P is gewoon bezig met haar lichaam, daar ligt haar intresse nu. Ze was zelfs al droog vanochtend. Terwijl J zoveel heeft geplast dat de speciale luier het niet eens aan kon. 

Giel is ruim vier en heeft ook nog veel moeite met zich aankleden. Is mototisch ook gewoon niet zo heel handig. Komt vanzelf.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
hier kan en doet Silke op het kdv ook wel meer dan thuis hoor. Uitkleden kan ze al wel zelf en aankleden help ik eigenlijk altijd wel.
Ik heb er met mijn zoon ook nog nooit bewust actie op ondernomen of zo ( voor zover ik me kan herinneren) en nu doet hij toch alles zelf ( nouja, in ieder geval wel op aankleed en uitkleed-gebied zal ik maar zeggen).
Ik heb er met mijn zoon ook nog nooit bewust actie op ondernomen of zo ( voor zover ik me kan herinneren) en nu doet hij toch alles zelf ( nouja, in ieder geval wel op aankleed en uitkleed-gebied zal ik maar zeggen).
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
O fijn, dit stelt me wel enigszins gerust
Overigens denk ik dat hij bepaalde handelingen wel zelf kan, maar dat hij het uit koppigheid gewoon niet wilt. Ook op andere gebieden dan het aankleden. Ik probeer dat soms te doorbreken, wat nogal eens wat strijd of energie kost, maar het aankleden vind ik meestal niet het meest ideale moment daarvoor (haast om de deur uit te gaan of op tijd in bed te krijgen). Verder was het aan/uitkleden een tijd terug sowieso een grote strijd, alleen onder dwang/in de houdgreep. Nu laat hij het meestal gewoon toe dat ik hem aankleed, wat ik al een grote verbetering vind.
De andere kant van het verhaal is, dat ik erachter kom dat hij bepaalde dingen op de creche al lang zelf kan (bv op een driewieler fietsen), maar dat hij het thuis gewoon vertikt (ik maar denken dat hij het concept 'trappen' niet snapte of het fietsen eng vond
). Dat vind ik ook wel lastig; hoe ga je daar mee om? hoe stimuleer je hem daarin? stelt hij zich thuis 'bewust' een beetje 'hulpeloos' op?

Overigens denk ik dat hij bepaalde handelingen wel zelf kan, maar dat hij het uit koppigheid gewoon niet wilt. Ook op andere gebieden dan het aankleden. Ik probeer dat soms te doorbreken, wat nogal eens wat strijd of energie kost, maar het aankleden vind ik meestal niet het meest ideale moment daarvoor (haast om de deur uit te gaan of op tijd in bed te krijgen). Verder was het aan/uitkleden een tijd terug sowieso een grote strijd, alleen onder dwang/in de houdgreep. Nu laat hij het meestal gewoon toe dat ik hem aankleed, wat ik al een grote verbetering vind.
De andere kant van het verhaal is, dat ik erachter kom dat hij bepaalde dingen op de creche al lang zelf kan (bv op een driewieler fietsen), maar dat hij het thuis gewoon vertikt (ik maar denken dat hij het concept 'trappen' niet snapte of het fietsen eng vond

ik zou de strijd niet zo aangaan wat betreft dat fietsen, maar zoals ik nu achterkom met Me!ke (zie mijn draadje hier onder) is mijn meeverende opvoedstijl blijkbaar niet geschikt voor ieder kind 

kar!n, mamma van 3 kanjers
Ik heb jouw draadje met belangstelling gevolgd, ik herken daar wel aspecten in.kaatje71 schreef:ik zou de strijd niet zo aangaan wat betreft dat fietsen, maar zoals ik nu achterkom met Me!ke (zie mijn draadje hier onder) is mijn meeverende opvoedstijl blijkbaar niet geschikt voor ieder kind
Ik vraag me tegenwoordig ook weleens af, of mijn meeverende opvoedstijl (mooie omschrijving

- LindaJager
- J&J MALEDIVEN
Lucas was ruim 5 toen hij zich éindelijk zelf ging aankleden. Hij kon het wel maar vertikte het want hij dácht dat hij het niet kon. Komt ook mede door z'n PDD-NOS. Robert kon het wat sneller maar was/is weer sneller afgeleid door z'n ADHD.
Vincent doet het al vanaf 3,5 en hij wast zichzelf al vanaf z'n 4de. Met Vincent heb ik nooit strijd hoeven leveren, met Lucas en Robert wel. Maar met Lucas heb ik óveral strijd over moeten leveren voordat hij het zelf ging doen
Maar dat heeft wel de moeite geloont want nu dóet hij alles zelf en hoef hem daarin niet meer te sturen.
Vincent doet het al vanaf 3,5 en hij wast zichzelf al vanaf z'n 4de. Met Vincent heb ik nooit strijd hoeven leveren, met Lucas en Robert wel. Maar met Lucas heb ik óveral strijd over moeten leveren voordat hij het zelf ging doen

Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Betekent dat dat je met Lucas juist wél de strijd bent aangegaan over het aankleden voordat hij 5 was? Zoals je weet is er bij mijn V incent mogelijk ook sprake van ASS...LindaJager schreef:Lucas was ruim 5 toen hij zich éindelijk zelf ging aankleden. Hij kon het wel maar vertikte het want hij dácht dat hij het niet kon. Komt ook mede door z'n PDD-NOS. Robert kon het wat sneller maar was/is weer sneller afgeleid door z'n ADHD.
Vincent doet het al vanaf 3,5 en hij wast zichzelf al vanaf z'n 4de. Met Vincent heb ik nooit strijd hoeven leveren, met Lucas en Robert wel. Maar met Lucas heb ik óveral strijd over moeten leveren voordat hij het zelf ging doenMaar dat heeft wel de moeite geloont want nu dóet hij alles zelf en hoef hem daarin niet meer te sturen.
- LindaJager
- J&J MALEDIVEN
Ja, ik ben idd de strijd aangegaan. Want voor Lucas staat helpen gelijk aan, het voor hem doen. En dat is natuurlijk níet de bedoelingVes schreef:Betekent dat dat je met Lucas juist wél de strijd bent aangegaan over het aankleden voordat hij 5 was? Zoals je weet is er bij mijn V incent mogelijk ook sprake van ASS...LindaJager schreef:Lucas was ruim 5 toen hij zich éindelijk zelf ging aankleden. Hij kon het wel maar vertikte het want hij dácht dat hij het niet kon. Komt ook mede door z'n PDD-NOS. Robert kon het wat sneller maar was/is weer sneller afgeleid door z'n ADHD.
Vincent doet het al vanaf 3,5 en hij wast zichzelf al vanaf z'n 4de. Met Vincent heb ik nooit strijd hoeven leveren, met Lucas en Robert wel. Maar met Lucas heb ik óveral strijd over moeten leveren voordat hij het zelf ging doenMaar dat heeft wel de moeite geloont want nu dóet hij alles zelf en hoef hem daarin niet meer te sturen.

Ik herken dat wel, dat helpen algauw betekent het voor hem doen...LindaJager schreef:[Ja, ik ben idd de strijd aangegaan. Want voor Lucas staat helpen gelijk aan, het voor hem doen. En dat is natuurlijk níet de bedoelingMaar wel 1 ding tegelijk hoor. Dus eerst begonnen met wat voor hem het gemakkelijkst was zodat hij ook succeservaring opdeed wat de volgende stap, in theorie dan
, gemakkelijker maakt.
Bij welke leeftijd ben je daar eigenlijk mee begonnen? Ook al met 3 of later?
- LindaJager
- J&J MALEDIVEN
Ves schreef:Ik herken dat wel, dat helpen algauw betekent het voor hem doen...LindaJager schreef:[Ja, ik ben idd de strijd aangegaan. Want voor Lucas staat helpen gelijk aan, het voor hem doen. En dat is natuurlijk níet de bedoelingMaar wel 1 ding tegelijk hoor. Dus eerst begonnen met wat voor hem het gemakkelijkst was zodat hij ook succeservaring opdeed wat de volgende stap, in theorie dan
, gemakkelijker maakt.
Wat later. Tegen dat hij naar school ging en toen hij al naar school ging, Eerst deed ik het altijd voor hem zodat we sneller klaar waren en op tijd op school zouden zijn. Later zijn we gewoon vroeger op gaan staan zodat Lucas de tijd had om het zelf te doen

Hier zelfde situatie en ook pas met 4 jaar de strijd aangegaan. Nu moest ik juist van het GGZ de strijd weer weghalen, maar goed daar neemt hij er alleen van en doet dan zelf echt niks meerLindaJager schreef:Ves schreef:Ik herken dat wel, dat helpen algauw betekent het voor hem doen...LindaJager schreef:[Ja, ik ben idd de strijd aangegaan. Want voor Lucas staat helpen gelijk aan, het voor hem doen. En dat is natuurlijk níet de bedoelingMaar wel 1 ding tegelijk hoor. Dus eerst begonnen met wat voor hem het gemakkelijkst was zodat hij ook succeservaring opdeed wat de volgende stap, in theorie dan
, gemakkelijker maakt.
Wat later. Tegen dat hij naar school ging en toen hij al naar school ging, Eerst deed ik het altijd voor hem zodat we sneller klaar waren en op tijd op school zouden zijn. Later zijn we gewoon vroeger op gaan staan zodat Lucas de tijd had om het zelf te doen

Heerlijk geruststellend topic weer. Ik wilde hier kort geleden zelf nog een draadje over openen. Robin doet ook nog niet veel zelf. Uitkleden gaat aardig, mits de hals van zijn shirt niet te nauw is, maar aankleden... Verder dan onderbroek en broek komt hij niet en dan moet ik ze van tevoren wel goed voor hem op de grond leggen. O ja, en de jas natuurlijk met de kdv truc.
Sokken en bovenkleding totaal niet.
Ik neem hem ook nog (te) vaak dingen uit handen, omdat dat zo lekker opschiet. Blij dat dat voor velen herkenbaar is.
Sokken en bovenkleding totaal niet.
Ik neem hem ook nog (te) vaak dingen uit handen, omdat dat zo lekker opschiet. Blij dat dat voor velen herkenbaar is.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Oke! Echte strijd ga ik er nog niet van maken. Daar heb ik al genoeg andere dingen voor, die ik net iets belangrijker vind
. Ik ga het nog meer aanmoedigen als hij zelf initiatief toont. Hij heeft net zelf zijn schoenen losgemaakt (knap gedaan!) en zijn pyjamabovenstuk zelf over zijn hoofd getrokken, met wat hulp van mij zijn armen door de mouwen gestoken (grote jongen!).

Het is lastig waar je wel en niet de strijd over aangaat. Over een ding als fietsen op een driewieler zou ik niet de strijd over aangaan, want hij heeft alleen zichzelf er mee als hij het niet doet.
Ik ga alleen de strijd aan met zaken die ook mijn andere jongens/het gezin beïnvloeden, zoals dat de jongste (bijna 5) nogal eens de neiging heeft zijn eigen gang te gaan tijdens het eten (van tafel aflopen, klieren met eten, mekkeren over het eten, enz.). Hier heeft de rest van het gezin ook last van en dus mag hij na 1 waarschuwing verder in de gang gaan eten en mist hij zijn toetje.
Maar als hij naar buiten wil zonder jas, prima. Binnen 1 minuut heeft hij wel door dat het te koud is en doet hij het de volgende keer niet meer. Wil hij s'avonds zich niet uitkleden, ook prima, dan maar met je kleding aan in bed. En dan vind ik hem s'avonds laat gewoon met zijn pyama aan in bed..
Mijn jongste is een kind wat graag de strijd aan wil gaan, hij wil graag de dingen altijd net even anders.
Daarnaast wil hij ook graag overal mee geholpen worden, zoals met eten. hij is erg van het gemak. Als ik weet dat hij het prima zelf kan, help ik hem niet (levert bij hem wel grote frustraties op..), maar met aankleden lukt niet alles even goed en dan help ik hem wel.
Ik ga alleen de strijd aan met zaken die ook mijn andere jongens/het gezin beïnvloeden, zoals dat de jongste (bijna 5) nogal eens de neiging heeft zijn eigen gang te gaan tijdens het eten (van tafel aflopen, klieren met eten, mekkeren over het eten, enz.). Hier heeft de rest van het gezin ook last van en dus mag hij na 1 waarschuwing verder in de gang gaan eten en mist hij zijn toetje.
Maar als hij naar buiten wil zonder jas, prima. Binnen 1 minuut heeft hij wel door dat het te koud is en doet hij het de volgende keer niet meer. Wil hij s'avonds zich niet uitkleden, ook prima, dan maar met je kleding aan in bed. En dan vind ik hem s'avonds laat gewoon met zijn pyama aan in bed..

Mijn jongste is een kind wat graag de strijd aan wil gaan, hij wil graag de dingen altijd net even anders.
Daarnaast wil hij ook graag overal mee geholpen worden, zoals met eten. hij is erg van het gemak. Als ik weet dat hij het prima zelf kan, help ik hem niet (levert bij hem wel grote frustraties op..), maar met aankleden lukt niet alles even goed en dan help ik hem wel.
Idem, alleen ik help / kleed mijn zesjarige nog steeds voor een deel aan op de doordeweekse dagen.Emmy schreef:Maak je niet druk, hoor! Ik heb mijn 9-jarige tot zijn zesde aangekleed, puur omdat ik geen zin had in de strijd s'ochtends vroeg met de tijdsdruk er nog eens bij. En weet je, op school kon hij het wel...
Mams van Madam Mette (11 aug 06) en Bengel Bente (3 mei 08 )