hoe bereid je een peuter/kleuter voor op een operatie?
hoe bereid je een peuter/kleuter voor op een operatie?
Binnenkort wordt Sjoerd geopereerd aan zijn lip. Ter hoogte van het litteken op zijn lip, zit nog een verdikking. Deze verdikking van het slijmvlies wordt, nog voordat Sjoerd naar school gaat, gecorrigeerd. Komende dinsdag hebben we de intake in het ziekenhuis en dan krijgen we waarschijnlijk een datum voor de operatie. Om Sjoerd goed voor te bereiden op de operatie heb ik contact gezocht met de psycholoog van het schisisteam om te vragen hoe ik hem het beste kan voorbereiden op de operatie. Zij gaf mij wat tips die ik met jullie wil delen. Juist omdat hier wel vaker kindjes van die leeftijd geopereerd worden of onder narcose moeten.
Ze gaf aan dat we Sjoerd niet te lang van te voren moeten voorbereiden op de operatie. Die kleintjes hebben nog geen besef van tijd en we moeten het niet te groot voor ze maken. Een dag vantevoren is vroeg genoeg. Probeer tijdens de bespreking bij de artsen niet over pijn te praten. In principe mogen de kinderen geen pijn hebben, als ze dat wel hebben dan moet er meteen pijnbestrijding gegeven worden. Als hij vraagt of het pijn gaat doen, kan ik natuurlijk aangeven dat dat best zou kunnen, maar dat hij dat dan meteen moet zeggen. En dat hij dan er iets voor krijgt.
Komende dinsdag zullen we hem dus wel voorbereiden op de onderzoeken, maar we houden het simpel als in: "de dokter gaat naar je lipje kijken en de andere dokter gaat even naar je hartje luisteren". Ze gaf verder aan dat we best een boekje kunnen voorlezen zoals Nijntje in het ziekenhuis om hem bekend te maken met het ziekenhuis, maar dat we dat niet moeten koppelen aan: omdat jij geopereerd gaat worden. Haar devies was vooral, hou het zo simpel mogelijk.
Al met al weer een fijn gesprek met deze psychologe.
Ze gaf aan dat we Sjoerd niet te lang van te voren moeten voorbereiden op de operatie. Die kleintjes hebben nog geen besef van tijd en we moeten het niet te groot voor ze maken. Een dag vantevoren is vroeg genoeg. Probeer tijdens de bespreking bij de artsen niet over pijn te praten. In principe mogen de kinderen geen pijn hebben, als ze dat wel hebben dan moet er meteen pijnbestrijding gegeven worden. Als hij vraagt of het pijn gaat doen, kan ik natuurlijk aangeven dat dat best zou kunnen, maar dat hij dat dan meteen moet zeggen. En dat hij dan er iets voor krijgt.
Komende dinsdag zullen we hem dus wel voorbereiden op de onderzoeken, maar we houden het simpel als in: "de dokter gaat naar je lipje kijken en de andere dokter gaat even naar je hartje luisteren". Ze gaf verder aan dat we best een boekje kunnen voorlezen zoals Nijntje in het ziekenhuis om hem bekend te maken met het ziekenhuis, maar dat we dat niet moeten koppelen aan: omdat jij geopereerd gaat worden. Haar devies was vooral, hou het zo simpel mogelijk.
Al met al weer een fijn gesprek met deze psychologe.
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
Re: hoe bereid je een peuter/kleuter voor op een operatie?
Fijn dat er de mogelijkheid is je vragen met een psycholoog te bespreken. Als het wiel al uitgevonden is, scheelt een hoop.
Hopelijk valt het jullie en ook Sjoerd straks allemaal mee.
Hopelijk valt het jullie en ook Sjoerd straks allemaal mee.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Wij hebben met de operatie van Danique ook zoiets gehad. Een paar dagen van te voren ben ik met haar naar het ziekenhuis geweest. Daar heeft de pedagogisch medewerkster wat met Danique gespeeld. Met het kapje, met de stethoscoop etc. Dit is met name gedaan zodat het met de operatie niet allemaal heel vreemd is.
Fijn dat je een goed gevoel hebt over dit gesprek!
Fijn dat je een goed gevoel hebt over dit gesprek!
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8!
)

Heb je t boekje Nijntje in t ziekenhuis?? Anders kan je m wel even van me lenen, hij staat hier inde kast.
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Nee we hebben hem niet, ik zat net te overwegen om hem maar te kopen. Ik denk dat het wel leuk aansluit op ons ziekenhuisbezoek van komende dinsdag. Ik verwacht namelijk dat ze m in de ziekenhuiswinkel wel hebben. Aangezien sjoerd vaker naar het ziekenhuis moet, wil ik het boekje toch zelf hebben. Maar bedankt voor het aanbodCharlotte schreef:Heb je t boekje Nijntje in t ziekenhuis?? Anders kan je m wel even van me lenen, hij staat hier inde kast.

Dat boekje van Nijntje heb ik ook net bij de bieb gehaald omdat Danique in oktober voor een KNO ingreep naar het z'huis moet.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8!
)

wat ik opvallend vond is dat de psycholoog dus benadrukte om het niet te koppelen aan "omdat je straks ook naar het ziekenhuis moet", maar alleen het verhaaltje te vertellen zodat je tzt in het ziekenhuis kan zeggen: weet je nog, net als nijntjeMiranda schreef:Dat boekje van Nijntje heb ik ook net bij de bieb gehaald omdat Danique in oktober voor een KNO ingreep naar het z'huis moet.
wat fijn dat je zo begeleid wordt daarbij.
Hoopt dat het allemaal meevalt voor je kleine man!
Hoopt dat het allemaal meevalt voor je kleine man!
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
- channiemam
- J&J HAWAII
Bij nynke heeft het ook goed gewerkt door niet de nadruk erop te leggen. De dag van de operatie hebben we het heel luchtig gebracht, zonder problemen. Na de operatie hebben we de boekjes erbij gepakt, van Nijntje.
Alleen bij echt grotere kinderen gaan ze voorbereiden door dingen te laten zien.
Alleen bij echt grotere kinderen gaan ze voorbereiden door dingen te laten zien.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@
I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
door hem het verhaaltje van nijn of een 'vergelijkbaar' hem voor te lezen of interactief na te spelen wordt hij bekend/vertrouwd met de situatie, woorden, spullen ed. Zo heeft hij straks een herinnering (uit verhaal) en een beeld bij hetgeen hem verteld word. Ook heeft het in de tijd van lezen en van de opname een plek kunnen krijgen, heeft hij erover kunnen vragen ed.
Het tijdsbesef is nog heel erg moeilijk uit te leggen, zo kan een bezoek aan het ziekenhuis dan net zo spannend worden als de naderende operatie.
Je kan ook kijken of er vanuit het schisisteam een pm'er is of vanuit de kinderafdeling natuurlijk, die hem op de dag zelf voorbereid met een beer/pop/kapje ed... misschien gebeurd dat altijd wel... ik denk dat dat wel fijn is voor hem helemaal omdat dit niet de eerste en ook niet de laatste keer zal zijn dat S in contact met ziekenhuis/pijn/onvoorspelbare dingen ed...
Het tijdsbesef is nog heel erg moeilijk uit te leggen, zo kan een bezoek aan het ziekenhuis dan net zo spannend worden als de naderende operatie.
Je kan ook kijken of er vanuit het schisisteam een pm'er is of vanuit de kinderafdeling natuurlijk, die hem op de dag zelf voorbereid met een beer/pop/kapje ed... misschien gebeurd dat altijd wel... ik denk dat dat wel fijn is voor hem helemaal omdat dit niet de eerste en ook niet de laatste keer zal zijn dat S in contact met ziekenhuis/pijn/onvoorspelbare dingen ed...
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Ja, er is altijd een pedagogisch medewerker bij de operaties. Die was er zelfs toen sjoerd 3 maanden oud was. Wel fijn hoor die ondersteuning.Kimmie schreef:door hem het verhaaltje van nijn of een 'vergelijkbaar' hem voor te lezen of interactief na te spelen wordt hij bekend/vertrouwd met de situatie, woorden, spullen ed. Zo heeft hij straks een herinnering (uit verhaal) en een beeld bij hetgeen hem verteld word. Ook heeft het in de tijd van lezen en van de opname een plek kunnen krijgen, heeft hij erover kunnen vragen ed.
Die tips van de psycholoog vind ik erg goed. Ik heb ervaring met het voorbereiden van cliënten (verstandelijk niveau van jouw zoontje) en wij doen dat ook niet te ver van te voren. En ook heel concreet en eerlijk. En ook samen bedenken hoe die persoon zich mee thuis gaat voelen in het ziekenhuis, misschien is er een knuffel die mee kan?
Misschien heb ik nog een tip voor naderhand. Toen ik vorig jaar in het ziekenhuis beviel wilden we niet dat Ilias een naar gevoel aan het ziekenhuis zou overhouden en heeft mijn man samen met hem een mooie ballon gekocht in het winkeltje (zo een met helium). Hij heeft alles heel bewust meegemaakt, maar als we het over het ziekenhuis hebben, gaat het eigenlijk altijd over die ballon..
Misschien heb ik nog een tip voor naderhand. Toen ik vorig jaar in het ziekenhuis beviel wilden we niet dat Ilias een naar gevoel aan het ziekenhuis zou overhouden en heeft mijn man samen met hem een mooie ballon gekocht in het winkeltje (zo een met helium). Hij heeft alles heel bewust meegemaakt, maar als we het over het ziekenhuis hebben, gaat het eigenlijk altijd over die ballon..

Mama van I lias (31-10-2005), N oor* (8-10-2011) en D aniël (18-09-2012)
leuke tip die ballon! gaan we doen, dank je!
in het kader daarvan willen we ook dinsdag het boekje (nijntje in het ziekenhuis) kopen in het winkeltje
ook een klein kadootje 
in het kader daarvan willen we ook dinsdag het boekje (nijntje in het ziekenhuis) kopen in het winkeltje

Wij kregen een uitnodiging van het ziekenhuis voor een gesprek en meteen daarna kreeg l.uuc het kapje voor de narcose e.d te zien. We kregen een boekje mee naar huis om hem daarop voor te bereiden. Toen alles achter de rug was mocht hij ook een mooie ballon uitkiezen en idd als we het over het ziekenhuis hebben heeft hij het ook over de heliumballon.
Groetjes Debby, Mama van L.uuc (2008) &S@@r (2014)
Nijntje in het ziekenhuis heeft zo ontzettend weinig van doen met hoe het werkelijk gaat, er zijn voor 3 jarigen echt veel betere boeken te krijgen. Neem alleen al dat Nijntje een prikje krijgt, vrijwel overal brengen ze peuters met een kapje onder narcose.
Voor Joris had ik de laatste keer 'Lucas en de slaapdokter' (http://www.archief.pluizuit.be/030415/L ... dokter.htm) en dat boek lezen we nog steeds. Dat is een hele goede en reële weergave van de anesthesie, wat eigenlijk toch ook het engste deel is.
En idd, pas op de dag zelf gaan refereren aan het boek.
Voor Joris had ik de laatste keer 'Lucas en de slaapdokter' (http://www.archief.pluizuit.be/030415/L ... dokter.htm) en dat boek lezen we nog steeds. Dat is een hele goede en reële weergave van de anesthesie, wat eigenlijk toch ook het engste deel is.
Ik weet het niet eens goed meer, maar volgens mij hebben we het pas een dag van te voren algemeen over gehad. En op de dag zelf stap voor stap wat er zou gebeuren. Eerlijk, rustig, duidelijk.
Ook goed verteld dat als ze na de operatie pijn zou hebben, dat het goed was dat ze dit zou vertellen, want dan kan ze daar medicijnen voor krijgen.
Verder er voor haar zijn. Dichtbij, blijven slapen.
We zijn er gelukkig soepel doorheen gerold. Ondanks een operatie die 4 uur duurde.
Ook goed verteld dat als ze na de operatie pijn zou hebben, dat het goed was dat ze dit zou vertellen, want dan kan ze daar medicijnen voor krijgen.
Verder er voor haar zijn. Dichtbij, blijven slapen.
We zijn er gelukkig soepel doorheen gerold. Ondanks een operatie die 4 uur duurde.
Bedankt voor de tip. Na lang zoeken heb ik het via internet kunnen bestellen. Wel bijzonder dat een boek wat zoveel goede recensies heeft bijna niet meer verkrijgbaar is omdat het voor het laatst in 2008 is herdrukt.wennetje schreef:Nijntje in het ziekenhuis heeft zo ontzettend weinig van doen met hoe het werkelijk gaat, er zijn voor 3 jarigen echt veel betere boeken te krijgen. Neem alleen al dat Nijntje een prikje krijgt, vrijwel overal brengen ze peuters met een kapje onder narcose.
Sjoerd wordt idd onder narcose gebracht met een kapje ipv een prikje. Ik ga overigens nijntje ook wel voorlezen hoor. Beide lijken me goed.
Al is het alleen al om naar te kunnen verwijzen als het zover is.
Ja, was het boek moeilijk te vinden? Had ik denk ik geluk, bol.com had nog op voorraad. Maar als het net zo'n succes wordt als hier, heb je er meteen ook een heel leuk voorleesboek bij. Gisteravond weer voor moeten lezen (ik had het gekocht voor zijn operatie op 2 feb).
Ja het was heel moeilijk te vinden. Maar, ik heb het al binnen. Ik heb t besteld bij kinderboek en zo en die zitten in wijk bij duurstede, vlakbij dus. Ze kwam het persoonlijk afleverenwennetje schreef:Ja, was het boek moeilijk te vinden? Had ik denk ik geluk, bol.com had nog op voorraad. Maar als het net zo'n succes wordt als hier, heb je er meteen ook een heel leuk voorleesboek bij. Gisteravond weer voor moeten lezen (ik had het gekocht voor zijn operatie op 2 feb).