Peutermoeders vertel eens, over hoesten

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
MarietteD
J&J MALEDIVEN

Peutermoeders vertel eens, over hoesten

Bericht door MarietteD »

We hebben een logeetje van 2. Hij heeft de hele nacht hard gehoest, zo zielig (ook voor ons haha, R emco ging maar in L aura's kamer liggen). Uiteindelijk bleek neusspray wel wat te helpen. Nu vanmorgen is hij op de bank in slaap gevallen en ik hoor helemaal geen hoest meer. Hoe werkt dat dan? Waarom hoest een kindje dan vooral 's avonds en 's nachts?
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Pauline
J&J MALEDIVEN

Re: Peutermoeders vertel eens, over hoesten

Bericht door Pauline »

Allebei mijn jongens hebben dit regelmatig, geen idee waarom. misschien ligt hij nu anders? Ik hoest bijvoorbeeld veel meer als ik op mijn linkerzij of mn rug lig. op mijn rechterzij heb ik er veel minder last van ;)
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
SuzanneV
J&J SANTORINI

Bericht door SuzanneV »

Ik heb laatst zelf een week of drie vreselijk moeten hoesten. En iedere keer alleen 's avonds en 's nachts. Overdag was er niks aan de hand, na het avondeten begon het op te zetten en in de loop van de avond ging het telkens los. Al vóórdat ik ging liggen. Best bizar, ik snap er niks van. Ik denk dus niet dat dit typisch iets bij peuters is.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Susan
J&J SANTORINI

Bericht door Susan »

Moet even heel diep nadenken hoor.... heb voor mezelf de vraag eens gesteld bij de huisarts.
Volgens mij was de verklaring dat snot en ander vocht in je keel druppelt en dat irriteert, hierdoor ga je hoesten. Vooral als je ligt heb je hier meer last van. Wellicht ligt je logeetje nu anders dan 's nachts...
mama van Sam (08 juni 2006) & Norah (27 januari 2008)
Gootje
J&J MALEDIVEN

Bericht door Gootje »

Misschien ligt hij op de bank iets minder plat?
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Dorien
J&J MALEDIVEN

Bericht door Dorien »

Hoestte hij al vanaf het moment dat hij naar bed ging? Wellicht is het bij zijn slaapplek wat stoffiger? Minder frisse lucht of misschien wel te veel koude lucht. Zijn allemaal prikkels die hoest kunnen verergeren.
Groetjes Dorien mv F(19) en L (15)
MarietteD
J&J MALEDIVEN

Bericht door MarietteD »

Mmm ik zal voortaan eens extra stofzuigen voor hij komt!
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Kimmie
J&J SANTORINI

Bericht door Kimmie »

oh dat is naar he?
Ik heb het zelf ook altijd... zelf heb ik er geen last van maar anderen wel.

Zelf heb ik als verklaring dat overdag reageer je op een hoestprikkel ook door te slikken of even je keel te schrapen en hoef je niet meteen te hoesten en daarbij ben je veelal rechtop. Beweging helpt het vocht/slijm ed te mobiliseren en dus verder dan de keel te trekken.
Als je slaapt dan lig je en is het zwaartepunt van je hoofd vaak je keel. Daarbij lig je stil onder een deken. Wat weer extra prikkels geeft omdat het vaak wat warm is, je mobiliseerd het speeksel niet ed en dan begin je met hoesten en zo is het viceuze cirkeltje rond.

Neusspray gebruiken en een ui naast het bed en de kamer koel houden en desnoods wat rechtop slapen kan wel helpen.
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
wennetje

Bericht door wennetje »

Ik heb geleerd dat in de nacht door de warmte in je bed de hoestprikkel extra wordt opgewekt, zeker in combinatie met plat liggen (daarom helpt het vaak wel om halfzittend te slapen)
Claudiac

Bericht door Claudiac »

Als A verkouden is, doe ik het volgende:
- Veel luchten
- Stofzuigen (we hebben een gladde vloer, zonder vloerbedekking)
- Twee sportschoenen onder de poten van het ledikant aan het hoofdeinde, zodat het iets omhoog staat
- Neusspray (zoutoplossing)
- 's Nachts extra moedermelk/ slokje water als hij wakker wordt

Hij heeft last van allergieën en is vaak verkouden.
channiemam
J&J HAWAII

Bericht door channiemam »

Je longen zijn ovaal. Als er slijm of vocht in je longen zit zakt dat tot onderin. Relatief dus een klein gedeelte vd longen die daar last van heeft. Als je plat ligt heeft eenzelfde hoeveelheid slijm een veel groter oppervlak vd longen in beslag.
Daarnaast verwijden en vernauwen je slijmvliezen in een soort van cirkel gedurende de dag. Over het algemeen vernauwen ze vooral aan het begin en eind vd nacht wat bij kinderen ook nog eens een groter effect heeft.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Plaats reactie