Wat is nou normaal met bijna 4 jaar?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Pauline
J&J MALEDIVEN

Wat is nou normaal met bijna 4 jaar?

Bericht door Pauline »

Ik vraag me af wat een gewoon kind met bijna 3 jaar allemaal kan en doet. Ik moet het entreeformulier voor Sjoerd op school invullen en ik relateer alles aan hoe Maarten was op die leeftijd. Maarten kende alle letters en cijfers en kon al een beetje lezen en rekenen, hij schreef ook zijn eigen naam.

Sjoerd kent alle cijfers, kan rekenen onder de 10. Hij kent een aantal letters, maar doet verder geen poging tot het schrijven van zijn eigen naam. Wel herkent hij zijn naam en die van maarten op enveloppen en kadootjes (sinterklaas). Hij telt tot 100.

Ik heb zelf het gevoel aan de ene kant dat hij gewoon lekker gemiddeld is. Maar als ik dan kijk naar het rekenen en sommige uitspraken die hij doet, vraag ik me daarentegen weer af of hij niet, net als Maarten, iets voorloopt. Ik denk wel dat hij minder voorloopt dan Maarten. Maar dat komt ook omdat Maarten erg streberig is, die wil altijd de beste zijn. Sjoerd hoeft niet zo hard. Die kan het allemaal wel, maar dat merk je alleen als je hem ernaar vraagt. Sjoerd heeft lekker meer interesse in auto's, treintjes en tractoren :D

Maar goed, wat doet de gemiddelde bijna 4 jarige? En wat kan ik dus melden over zijn ontwikkeling op het entreeformulier?
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
channiemam
J&J HAWAII

Re: Wat is nou normaal met bijna 4 jaar?

Bericht door channiemam »

Dit zijn de criteria voor overgang naar groep 2, ik denk dus dat Sjoerd voor loopt.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Chabeli

Bericht door Chabeli »

Ik weet ook niet wat normaal is, maar kan je wel vertellen dat dit inderdaad voorlopen is. Kijk maar eens wat een kleuter moet kunnen om over te gaan naar groep 3 (even google-en), dan kun je zelf eens peilen waar Sjoerd ongeveer staat.
SuzanneV
J&J SANTORINI

Bericht door SuzanneV »

Haha, ik zie Robin zomaar nog niet rekenen en ik vind mijn zoon als zo'n slimme vent. Ik denk dus zeker dat ook Sjoerd net als Maarten wel een voorsprong heeft.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Dorien
J&J MALEDIVEN

Bericht door Dorien »

Geen flauw idee :lol: ik laat ze gewoon lekker doen. Liv telt nu wel tot 20, dat kon Finn nog niet op die leeftijd.
Wat moet je eigenlijk op dat formulier invullen dan?
Groetjes Dorien mv F(19) en L (15)
HeleenW

Bericht door HeleenW »

Ik zie het Levi nog niet doen ;-) maar of die nou gemiddeld of onder gemiddeld is, dat weet ik niet. Ik zou zeggen dat hij wel pienter is voor zijn leeftijd!
Corina
J&J SANTORINI

Bericht door Corina »

Ik denk ook dat hij wel voorloopt. Bertrik is bijna 5 en kan zo'n beetje hetzelfde ;).
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Laris76
J&J SANTORINI

Bericht door Laris76 »

Ik ken het fenomeen entreeformulier niet (blijkbaar doet onze school daar niet aan), maar vraag me wel af waarom je het wilt weten en ook waarom de school al wil weten wat het kind kennelijk kan?
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Pauline
J&J MALEDIVEN

Bericht door Pauline »

Laris76 schreef:Ik ken het fenomeen entreeformulier niet (blijkbaar doet onze school daar niet aan), maar vraag me wel af waarom je het wilt weten en ook waarom de school al wil weten wat het kind kennelijk kan?
Juist omdat we met Maarten zien dat hij bijna een jaar in zijn cognitieve ontwikkeling voorloopt wilde ik weten of we hier bij Sjoerd ook rekening mee moeten houden. Op het entreeformulier vragen ze of je kind bijzondere vaardigheden heeft. De juffen houden hier rekening mee met de indeling van de klassen. We hebben 4 kleuterklassen op deze school dus er is veel keus.

Maar ja als ik niet weet wat normaal is, kan ik ook niet bepalen of hij bijzondere vaardigheden heeft. Mijn referentiekader is voornamelijk Maarten. En hij is niet het standaard kind kwa cognitieve ontwikkeling.
P auline, mama van M@arten (18) en Sj0erd (16)
Suuz

Bericht door Suuz »

geloof dat hij ook voorloopt. Die van mij inmiddels bijna 6 kan nog niet zo goed rekenen en tot 100 tellen ook nog niet. Hij zit al in groep 2.
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Marrit is 10 maanden ouder, kan sinds afgelopen voorjaar haar naam schrijven (en inmiddels nog wat woorden) kent al een tijdje alle letters (kan ze inmiddels ook allemaal schrijven), telt sinds de zomer tot 100, en kan ook al een tijdje wat sommetjes. Geen idee of dat voorlopen is, ze is in elk geval veel vlotter dan Wytse. Maar Sjoerd is dus nog ietsje vlotter denk ik, maar niet veel. Overigens denk ik dat Marrit met taal wel verder zou zijn als ze niet 3-talig was, dus dan zouden ze denk ik gelijk lopen.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
nance74
J&J SANTORINI

Bericht door nance74 »

Nou m icah is geen voorloper. Die kon tot 20 tellen (sloeg wel 14,15,16 over dus ja dat telt niet), kon niet lezen of schrijven. Houdt zijn pen verkeerd vast.
Kon wel kleine sommetjes.
Nu op school telt hij tot 40 (incl 14, 15, 16). Telt in het engels tot 10 (voorzover hij begrijpt wat hij zegt).
Onthoudt net geleerde liedjes, herkent de getallen, 3 maanden geleden nog niet. Herkent letters en wil nog steeds z'n pen niet goed vasthouden.

Dus ja ik denk wel dat Sjoerd wat voor zal lopen.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Gerrie
J&J MAURITIUS

Bericht door Gerrie »

Ik heb geen voorlopers, heerlijk gemiddelde kids.
Mirjam is natuurlijk net zo oud als Sjoerd, dus vraag maar raak.
Tellen kan ze tot 20 zonder fouten, daarna redt ze het tot de 50, maar mist vaak de 27 en 37 ed.
Mirjam herkent de cijfers tot 10. De 11 en 12 soms.
Mirjam herkent haar eigen naam en die van haar zussen. Ze kan de M schrijven. Ze wil wel altijd graag haar naam schrijven en kan die zonder problemen naschrijven. Als ze het zelf moet deon komt ze niet verder als de mi.

Rekenen doet Mirjam minimaal, onder de 5 red ze. Maar mijn kids zijn geen rekenwonders. Hanna heeft het er een beetje moeilijk mee in groep 3 (naar eigen zeggen, juf vind haar goed op niveau) Esther heeft veel moeite gehad met cijfer herkenning. Rekenen is nu wel op niveau.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Susan
J&J SANTORINI

Bericht door Susan »

Kun je niet op school vragen wat zij al bijzondere (of normale) vaardigheden zien???
Of denk ik dan te makkelijk :wink:
mama van Sam (08 juni 2006) & Norah (27 januari 2008)
Laris76
J&J SANTORINI

Bericht door Laris76 »

Pauline schreef:
Laris76 schreef:Ik ken het fenomeen entreeformulier niet (blijkbaar doet onze school daar niet aan), maar vraag me wel af waarom je het wilt weten en ook waarom de school al wil weten wat het kind kennelijk kan?
Juist omdat we met Maarten zien dat hij bijna een jaar in zijn cognitieve ontwikkeling voorloopt wilde ik weten of we hier bij Sjoerd ook rekening mee moeten houden. Op het entreeformulier vragen ze of je kind bijzondere vaardigheden heeft. De juffen houden hier rekening mee met de indeling van de klassen. We hebben 4 kleuterklassen op deze school dus er is veel keus.

Maar ja als ik niet weet wat normaal is, kan ik ook niet bepalen of hij bijzondere vaardigheden heeft. Mijn referentiekader is voornamelijk Maarten. En hij is niet het standaard kind kwa cognitieve ontwikkeling.
Aaah vandaar. Wij hebben op onze dorpsschool maar 1 kleuterklas.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Emmy
J&J HAWAII

Bericht door Emmy »

Dorien schreef:Geen flauw idee :lol: ik laat ze gewoon lekker doen.
Zo sta ik er ook in...Ik vind het allemaal zo'n koffie dik kijken. Wat ze nu niet kunnen, kunnen ze volgende week opeens wel. Zo konden mijn zonen op hun vijfde nog hun naam niet schrijven en hadden ze geen intersse in letters. Maar op school bleken ze wél voorlopers te zijn. En dit zag je pas echt goed in groep 3.
Mijn jongste is nu 5, kan zijn eigen naam niet schrijven, ik geloof dat hij met moeite tot 20 kan tellen en kent ook nog niet alle kleuren. Hij kan de r nog niet zeggen. Rekenen tot 10 kan hij wel. Pengreep is niet goed, kleuren ziet er niet uit (krassen) en qua tekenen kan hij sinds een paar maanden pas een poppetje tekenen. Kortom, net als zijn broers komt hij traag op gang, maar ik denk dat als hij eenmaal een jaar verder is, hij een enorme inhaalslag maakt.
Plaats reactie