bcg?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mama talla
J&J HAWAII

bcg?

Bericht door mama talla »

Vandaag kreeg ik een brief dat Anna een bcg vaccinatie kan krijgen ivm geboorteland van haar ouders. bcg is een vaccinatie tegen tuberculose. Ik twijfel of ik hem zal geven nu. Nathan heeft hem wel gekregen, toen was dat volgens mij nog geen beleid maar ivm onze reis naar Kameroen. Hij heeft er verder geen last van gehad. Als we naar Kameroen gaan voor Anna 12 is wordt wel aangeraden om hem dan te geven. Nu kan het dus gratis, als we het later doen ivm een reis dan moeten we het zelf betalen. Ik weet zelf niet zo goed waarom ik twijfel. Maar ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (32), Danielle (30), Nickson (29), Orland (26) en Melvin (24)
Oma van een kleinzoon (juni 2023) en een kleindochter (april 2025)
Hemmie
J&J MAURITIUS

Re: bcg?

Bericht door Hemmie »

Ik heb zelf het idee dat ze er minder last van hebben naarmate ze jonger zijn, dus ik zou zeggen doen (direct na de geboorte vond ik zelf vreselijk, achteraf gezien ideaal). Waarschijnlijk gaat ze toch ooit naar Kameroen, dus dan heeft ze het maar gehad, en nog gratis ook. Moet zij nu ook eerst een mantoux test doen, of niet? Zo niet zou dat voor mij ook een reden zijn om het nu te doen.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Ana
J&J MAURITIUS

Bericht door Ana »

J0ela kreeg hem op haar geboortedag, I.van een paar dagen erna, hier dus ook heel normaal. Geen idee, ik zou het gewoon doen, nu gratis en de kans dat ze hem nodig gaat hebben is best groot toch?
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Emmy
J&J HAWAII

Bericht door Emmy »

Tja, ik zou het weer niet doen...Maar goed, ik ben niet zo entings-minded. Hoe groot is de kans dat jullie binnen een paar jaar naar Kameroen gaan, een dure reis zeker nu met alle kids...
Of heb je wel de plannen om binnenkort te gaan?
Als je over een paar jaar besluit te gaan is de reis zo duur dat de kosten voor de inenting daarbij in het niet vallen... :wink:
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

J ikke, hoeveel last had Nathan ervan? Want echt, Marrit kreeg hem een week na de geboorte, en heeft zelfs nooit een open wond gekregen. Je ziet alleen een wit deukje, geen echt litteken. Wytse was 14 maanden toen hij hem kreeg, heeft een week of 2 een wondje gehad, en heeft een klein litteken. Man en ik kregen hem op volwassen leeftijd, allebei toch een behoorlijke tijd last van de plek gehad (vooral mijn man) en nu een behoorlijk litteken. Ik heb vaker gehoord van baby's die hem kregen dat het weinig voorstelde.
Garantie heb je niet, maar voor mij zou dat absoluut een reden zijn het wel te doen. Tenzij je natuurlijk verwacht dat ze het echt nooit nodig zal hebben.

Bij alle andere inentingen zou ik zeggen, doen wanneer je het nodig hebt, maar deze is gewoon heel anders.
channiemam
J&J HAWAII

Bericht door channiemam »

Ze hoeft niet eens zelf te gaan maar als g of een vd kinderen zou gaan levert die ook een besmettingskans. Ik zou er dus ook voor kiezen.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no one
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Ana
J&J MAURITIUS

Bericht door Ana »

dat is waar ook, dit was de vaccinatie met het litteken. J0ela kreeg een open wondje en heeft een litteken, bij I.van kwam er niets en hij heeft alleen een klein plekje.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Eliza

Bericht door Eliza »

Is het nadeel van enten ook niet dat als je eenmaal ge-ent bent je altijd een rontgen foto moet laten maken om vast te stellen dat je geen tbc hebt? Dat de Mantoux door de enting altijd positief is?

Als bovenstaande zo is dan zou ik het ws. niet doen.... Anders zou ik me er nog meer in verdiepen.

Even van Wiki gehaald:
Een nadeel van vaccinatie is dat de mantouxtest minder specifiek wordt om tbc aan te tonen. Vroeger werd gedacht dat de mantouxtest niet meer bruikbaar zou zijn na BCG vaccinatie, dit is echter in de praktijk meestal niet het geval. Vaak wordt de mantouxtest negatief na verloop van tijd of reageert hij nog maar een klein beetje. De mantouxuitslag van kinderen die voor hun eerste verjaardag worden gevaccineerd, mag worden geïnterpreteerd alsof ze niet gevaccineerd zijn. In veel landen wordt bij de interpretatie van de mantouxtest geen rekening gehouden met een eventuele BCG vaccinatie. In Nederland wordt wel een verschil gemaakt in de beoordeling van de mantouxuitslag. Bij herhaalde mantouxtesten kan boosting optreden bij eerder BCG gevaccineerden of bij mensen die lang geleden een keer zijn besmet. Dit kan worden verward met een recente infectie met tuberculosebacteriën.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuberculose
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Mijn kinderen hebben na vaccinatie nog wel de mantoux test gehad, Wytse in India al een keer, en beiden hier. Volgens de artsen was dat prima te interpreteren. Ze kregen inderdaad allebei een bult, maar binnen de marges. Mij was destijds in NL ook verteld dat de mantoux test niet meer gebruikt kon worden, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
edevries

Bericht door edevries »

Van familielid die bij de GGD werkt weet ik dit:
- Een mantoux is na BCG niet meer afleesbaar/ interpreteerbaar. Zijn in t verleden wel allerlei ideeën over geweest. Dus ook niet in India afleesbaar.
- Een röntgenfoto is niet nodig want er is een andere test, die heet 'igra
- BCG kan ook een schijn gevoel van zekerheid bieden: het biedt nl geen 100% bescherming (zoals bij andere vaccins) maar wel tegen ernstige vormen van tuberculose in de hersenen enzo. Het vaccin werkt vooral bij kinderen en nauwelijks bij volwassene.
Wij hebben t niet gedaan toen we op reis gingen na al deze info.
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

edevries schreef: - Een mantoux is na BCG niet meer afleesbaar/ interpreteerbaar. Zijn in t verleden wel allerlei ideeën over geweest. Dus ook niet in India afleesbaar.
Dat is wat de GGD bij ons ook beweerde (in 2007), maar dat klopt dus niet, zie ook bovenstaande wiki quote. Ook in de VS doen ze gewoon nog een mantoux test na BCG. Je hebt alleen een grotere kans op een vals positieve uitslag.
Voor de meeste reizen is de BCG volgens mij ook echt niet nodig, maar in J ikke's geval zou het om een wellicht langduriger verblijf bij de lokale bevolking gaan, familie waar je intiemer mee om gaat, dus dat is wel een andere situatie.
edevries

Bericht door edevries »

Dit heb ik ervan begrepen: mantoux mag weer gebruikt worden als kind voor 1e levensjaar gevaccineerd is.
Of als er 10 jaar tussen vaccinatie en Mantoux zit maar niet als er tussentijds (binnen 10 jaar) een Mantoux gezet is.
Bij een positieve uitslag weet je nooit of t echt positief is of fout-positief, dus je hebt altijd een 2e test nodig om te bevestigen. Bijv een interferon test.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je je kind zoveel mogelijk wil beschermen, maar het is alleen een bescherming tot op zekere hoogte.
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Ik kon het ook doen voor iris (doordat ik zelf in oeganda geboren ben vallen mijn kinderen ook in speciale programma's), maar heb het niet gedaan. Ik vind de risico's van de vacciantie te groot , en het is vevelend dat je daarna met een mantoetest niet meer te testen bent, en de risico's van niet vaccineren kleiner. Heb wel getwijfeld want tbc komt steeds meer voor, en deels in compleet resistente varianten. Maar ja of vaccineren daar tegen helpt vraag ik me ook af.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

edevries schreef:Dit heb ik ervan begrepen: mantoux mag weer gebruikt worden als kind voor 1e levensjaar gevaccineerd is.
Of als er 10 jaar tussen vaccinatie en Mantoux zit maar niet als er tussentijds (binnen 10 jaar) een Mantoux gezet is.
Bij een positieve uitslag weet je nooit of t echt positief is of fout-positief, dus je hebt altijd een 2e test nodig om te bevestigen. Bijv een interferon test.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je je kind zoveel mogelijk wil beschermen, maar het is alleen een bescherming tot op zekere hoogte.
Bij oudste golden beide punten niet, toch een negatieve mantoux test (2x). En die kans op een vals-positieve test is niet zo groot Daarbij, vetrouwen ze anders echt alleen op die mantoux test, ook als je geen bcg hebt gehad? Dat betwijfel ik eigenlijk.

Natuurlijk is het geen 100% bescherming, maar dat is, als je in de risico-groep zit, natuurlijk geen reden om het dan maar niet te doen. Je zou er wel degelijk TBC mee kunnen voorkomen.

J ikke, heb je eigenlijk al besloten? Lastige situatie hoor, kon je maar in de toekomst kijken. Hier zou het wel eens kunnen zijn dat Abel hem binnen een paar maanden alsnog moet krijgen, dan zou ik willen dat het al snel na de geboorte was gedaan. Maar dat is niet de gewoonte, en daar was toen geen reden toe.
mama talla
J&J HAWAII

Bericht door mama talla »

We hebben besloten om hem te laten geven. Omdat we toch hopen binnen nu en een paar jaar wel weer een keer naar Kameroen te gaan. Mijn overweging is ook dat de gezondheidszorg in Kameroen veel slechter is dan bij ons. Als ze idd complicaties zou krijgen dan is er in Kameroen weinig goede zorg voorhanden. Met een bcg kun je de kans op complicaties toch verminderen. Nu schrijvend bedenk ik me dat dit dezelfde redenen waren waarom Nathan hem destijds ook gekregen heeft. Al was hij op de leeftijd die Anna nu heeft al 1 keer in Kameroen geweest.
Alle kinderen van Gabriel hebben hem ook gekregen, in Kameroen zit die ook gewoon in het vaccinatieschema.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (32), Danielle (30), Nickson (29), Orland (26) en Melvin (24)
Oma van een kleinzoon (juni 2023) en een kleindochter (april 2025)
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Ik hoop dat ze er weinig last van heeft, duimen maar dat het niet te erg gaat zweren!
Plaats reactie