Slaappatroon mini baby's
Slaappatroon mini baby's
Hadden/hebben jullie mini baby's een beetje een voorspelbaar slaappatroon? Mijn Marijntje is nu 6,5 weken oud en ik begrijp niks van zijn slaapgedrag. Soms is hij overdag uren en uren onder zeil en lijkt hij bijna alleen maar wakker te worden voor een drinkje. Helaas komen dit soort dagen niet zo vaak voor. Andere dagen doet hij alleen wat hazeslaapjes en is hij de hele dag onrustig (vaak ook prikkelbaar, duidelijk moe). In de nacht zit iets meer ritme. Marijn valt rond 20.00/20.30 uur bij ons beneden vast in slaap. Als hij tegen elf a twaalf uur wakker wordt neemt Patrick hem mee naar boven (waar ik al een tijd lig te pitten) en slaapt hij na de voeding verder in de cosleeper. Als ik geluk heb komt hij iedere drie uur voor een voeding. Na 4.00 uur komt hij vaak moeilijk terug in slaap en om 6.00 uur is het echt klaar en blijft hij soms wel tot half elf wakker.
Sommige dagen slaapt hij in totaal geloof ik maar een uur of 12 per etmaal. Dat is toch veel te weinig??
Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit berichtje. Baby's maken me gewoon onzeker. Dat had ik bij Robin ook al. Ik zie dat mijn mannetje moe is en zijn slaap goed kan gebruiken, maar het lukt hem niet. In de draagdoek hebben we nog het meeste succes overdag, maar daar kan hij ook enorm in vechten. Krampjes en reflux maken het er niet beter op en soms heb ik het idee dat de aanwezigheid van mijn drukke peuter hem wakker houdt. Op zijn kamer laten slapen heb ik een paar keer geprobeerd, maar dat was ook geen succes.
Ik geloof dat ik gewoon even wil horen dat dit herkenbaar is en goed komt.
Sommige dagen slaapt hij in totaal geloof ik maar een uur of 12 per etmaal. Dat is toch veel te weinig??
Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit berichtje. Baby's maken me gewoon onzeker. Dat had ik bij Robin ook al. Ik zie dat mijn mannetje moe is en zijn slaap goed kan gebruiken, maar het lukt hem niet. In de draagdoek hebben we nog het meeste succes overdag, maar daar kan hij ook enorm in vechten. Krampjes en reflux maken het er niet beter op en soms heb ik het idee dat de aanwezigheid van mijn drukke peuter hem wakker houdt. Op zijn kamer laten slapen heb ik een paar keer geprobeerd, maar dat was ook geen succes.
Ik geloof dat ik gewoon even wil horen dat dit herkenbaar is en goed komt.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Re: Slaappatroon mini baby's
Heel erg herkenbaar. Hier drie jongens die geen van drieën sliepen als baby. Overdag 20 minuten aaneengesloten was vaak al lang. Ook Tos is weer zo'n duracell-konijntje dat maar door blijft gaan. Ook 's nachts is doorslapen er hier voor de 1,5 jaar absoluut niet bij. Ach, ik leg me er maar bij neer. Gijs en Sil gingen toen ze wat ouder waren (jaar of 2) 's middags ineens wel langer slapen. Uiteindelijk hebben ze allebei zelfs tot bijna 4 jaar nog een lange middagdut gedaan.
Sil heeft bij mij altijd veel in de draagdoek geslapen, dan ging het wel goed. Tos wil dat niet, die wringt net zolang tot ik het zat ben.
Kortom, herkenning dus en ja, het gaat over, de vraag is alleen wanneer
.
Sil heeft bij mij altijd veel in de draagdoek geslapen, dan ging het wel goed. Tos wil dat niet, die wringt net zolang tot ik het zat ben.
Kortom, herkenning dus en ja, het gaat over, de vraag is alleen wanneer

Ehh, S ietske heeft geloof ik dezelfde kinderen als ik, al sliep mijn oudste nog wel goed overdag (doorslapen net zo goed pas met 1,5). Abel sliep ook vanaf het begin niet vaak langer dan 45 minuten per keer, hij slaapt nu nog 2x per dag, en nog steeds maximaal 45 min. 's Nachts liet hij er de eerste maanden, net als zijn zus, nog wel eens meer dan 3 uur tussen (met uitschieters naar 6 uur), maar vanaf 4 maanden was dat ook voorbij, en nu juich ik al als hij 2 uur aan een stuk slaapt.
Bij Marrit vond ik het altijd wel lastig, dan kon ik soms zien dat ze echt moe was, maar slapen, ho maar. Abel lijkt gewoon echt weinig slaap nodig te hebben, terwijl hij super actief is. Dan is het soms nog wel onhandig, omdat die slaapjes soms zo handig zijn om wat klusjes weg te werken, maar hij is in elk geval niet vervelend, en kan zichzelf gewoon vermaken.
Abel was trouwens ook die eerste maanden vaan 's nachts vanaf een uur of 4, 5 erg onrustig, regelmatig zat eens van ons dan een uur in de woonkamer met hem. Dat is gelukkig wel over nu!
Bij Marrit vond ik het altijd wel lastig, dan kon ik soms zien dat ze echt moe was, maar slapen, ho maar. Abel lijkt gewoon echt weinig slaap nodig te hebben, terwijl hij super actief is. Dan is het soms nog wel onhandig, omdat die slaapjes soms zo handig zijn om wat klusjes weg te werken, maar hij is in elk geval niet vervelend, en kan zichzelf gewoon vermaken.
Abel was trouwens ook die eerste maanden vaan 's nachts vanaf een uur of 4, 5 erg onrustig, regelmatig zat eens van ons dan een uur in de woonkamer met hem. Dat is gelukkig wel over nu!
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Nic deed vooral hazeslaapjes van 45 minuten en op onregelmatige tijden, 3 tot 4x per dag. sAvonds sliep hij wisselend vroeg (7 uur of laat half 10) of hij sliep nog even in de box. sNachts sliep hij goed met multiple onderbrekingen voor een slokje mm.
Volgens mij is het vrij normaal dat ze de eerste 6+ weken geen ritme hebben. Da's iets wat volwassenen graag willen. En ja, Nic en vooral ook Jort vochten tegen de slaap. Toen ik Nic's gehoor extra moest laten testen in het ziekenhuis kon die dame dat zelfs zien aan de hersengolven. Dat is verdwenen ergens rond 3 maanden.
Volgens mij is het vrij normaal dat ze de eerste 6+ weken geen ritme hebben. Da's iets wat volwassenen graag willen. En ja, Nic en vooral ook Jort vochten tegen de slaap. Toen ik Nic's gehoor extra moest laten testen in het ziekenhuis kon die dame dat zelfs zien aan de hersengolven. Dat is verdwenen ergens rond 3 maanden.
mv J ('04) en N ('12)
-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
.SuzanneV schreef: Baby's maken me gewoon onzeker.
oeh, dit herken ik zò goed. Ik ben ook zo blij dat Me!ke bijna 2 is en dat de babytijd dan echt wel voorgoed achter me ligt.
En helemaal met S!lke is het nu makkelijk; die zegt gewoon als ze honger of dorst heeft, moe is etc. (Me!ke inmiddels ook wel trouwens.)
Dus het komt goed! En ik vind het niet meer dan normaal dat het lastig is ( kan zijn) met een baby.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
ja dat is herkenbaar hoor. En zelfs van die dagen dat ze ineens alleen maar slapen, dan denk je weer, zou hij ziek zijn?? En de volgende dag vertikt hij het weer.
Ik zat me eerder deze avond te bedenken dat ik nu een vrij voorspelbaar ritme heb met I.van qua slaapjes overdag. Hij is bijna een half jaar maar dit is denk ik al wel 1 a 2 maanden ongeveer zo.
Ik zat me eerder deze avond te bedenken dat ik nu een vrij voorspelbaar ritme heb met I.van qua slaapjes overdag. Hij is bijna een half jaar maar dit is denk ik al wel 1 a 2 maanden ongeveer zo.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Hoog tijd voor de 26 weken sprong waarbij ze hun slaapritme weer omgooienAna schreef: Ik zat me eerder deze avond te bedenken dat ik nu een vrij voorspelbaar ritme heb met I.van qua slaapjes overdag. Hij is bijna een half jaar maar dit is denk ik al wel 1 a 2 maanden ongeveer zo.

mv J ('04) en N ('12)
hahaha ja dat is wel weer es tijd :p hij is er al lekker mee bezig, wil vrijwel geen moment zonder me, alleen maar piepen en huilen zodra ik me ook maar omdraai.
Gek eigenlijk, dat een beetje herkenning zo fijn en geruststellend is. Ik heb echt veel aan jullie reacties.
Prompt deed mijn mannetje gisteren natuurlijk weer helemaal iets anders. Om 17.30 uur op de bank in slaap vallen en niet wakker worden voor 23.30. Dat is een record aantal uren slaap achter elkaar! Toen bij mij gedronken en daarna was hij ineens klaarwakker en onrustig. Ik kreeg hem niet in slaap gevoed, niet in slaap gewiegd, ben nog even met hem beneden gaan zitten wat ook niet hielp. Ik verdrietig, omdat ik dacht daar gáán we weer.. En toen bedacht ik ineens dat ik de meest logische stap nog niet had uitgevoerd. Namelijk hem in de cosleeper leggen! In mijn beleving kan hij daar alleen in als hij al in slaap gevallen is. Maar wat bleek: hij werd direct rustig en sliep in een paar minuten zelf in. Zoals ik al zei: ik begrijp gewoon niks van baby's.
Vandaag een veel-slaap-dag in de draagdoek. Ben benieuwd wat deze nacht brengt.
Prompt deed mijn mannetje gisteren natuurlijk weer helemaal iets anders. Om 17.30 uur op de bank in slaap vallen en niet wakker worden voor 23.30. Dat is een record aantal uren slaap achter elkaar! Toen bij mij gedronken en daarna was hij ineens klaarwakker en onrustig. Ik kreeg hem niet in slaap gevoed, niet in slaap gewiegd, ben nog even met hem beneden gaan zitten wat ook niet hielp. Ik verdrietig, omdat ik dacht daar gáán we weer.. En toen bedacht ik ineens dat ik de meest logische stap nog niet had uitgevoerd. Namelijk hem in de cosleeper leggen! In mijn beleving kan hij daar alleen in als hij al in slaap gevallen is. Maar wat bleek: hij werd direct rustig en sliep in een paar minuten zelf in. Zoals ik al zei: ik begrijp gewoon niks van baby's.
Vandaag een veel-slaap-dag in de draagdoek. Ben benieuwd wat deze nacht brengt.
tja en dan slapen ze overdag goed, ook niet handig want dan zijn ze s nachts weer wakker
hier is I.van bijna elke nacht een klein uurtje wakker, vreselijk vind ik dat! maar geen idee wat je eraan kunt doen. (en ik weet dat het veel erger kan)
Succes met het doorgronden van dat kleine wezentje... hihi

hier is I.van bijna elke nacht een klein uurtje wakker, vreselijk vind ik dat! maar geen idee wat je eraan kunt doen. (en ik weet dat het veel erger kan)
Succes met het doorgronden van dat kleine wezentje... hihi
Hmpf.. hhier nu een slapertje vanaf 16.00 uur vanmiddag. Tegen beter weten in heb ik geprobeerd hem wakker te maken, zodat ik vannacht niet op hoef te zitten. Koppig mannetje deed bij iedere poging 1 nanaseconde zijn ogen open en mafte vervolgens lekker verder. Misschien maar goed ook, want als het wel gelukt was had het een laaaaaange avond kunnen worden.
Alles wat ik tot nu toe van je gelezen heb, klinkt me als een volkomen normale baby in de oren
. Laat je niet onzeker maken, go with the (his) flow en het komt echt allemaal goed. Hier ook de ervaring van hele wisselende dagen en nachten en avonden.

Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Slapen van 16.00 tot 5.30 uur met alleen wat onderbrekingen om te drinken vind ik toch best knap
.

M gaat ook altijd netjes slapen als we in bed gaan liggen, ook al is hij wakker.
Sinds 2 weken wil hij nu wakker weg gelegd worden om te slapen. Daarvoor was het brullen.
Hier ook de ene dag ontzettend veel slapen en de andere dag veel meer wakker. Soms om de 1 à 2 uur drinken op een dag en de volgende dag weer om de 3 uur.. Nouja je begrijpt het vast wel, nog ver van een ritme hahaha
Echter om 5.30 wel beginnen met de dag
soms slaapt hij verder maar meestal niet meer. Hij maakt de andere ook wakker dus om 6 die ook wakker en dan gaat hij helemaal niet meer slapen. 
Sinds 2 weken wil hij nu wakker weg gelegd worden om te slapen. Daarvoor was het brullen.
Hier ook de ene dag ontzettend veel slapen en de andere dag veel meer wakker. Soms om de 1 à 2 uur drinken op een dag en de volgende dag weer om de 3 uur.. Nouja je begrijpt het vast wel, nog ver van een ritme hahaha
Echter om 5.30 wel beginnen met de dag