Nachtzindelijkheid

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Nachtzindelijkheid

Bericht door Pauline »

Sjoerd probeert vannacht zonder luier te slapen. Hij is nu zo bang dat hij moet plassen dat hij elke 5 minuten richting wc loopt. ik ben benieuwd hoe laat hij uiteindelijk in slaap valt :roll:

Let wel, hij wil dit helemaal zelf, het komt niet bij ons vandaan... ik laat m maar zijn gang gaan. Ik ben benieuwd of hij droog blijft vannacht. Het is hem namelijk nog nooit gelukt. Zijn luiers zijn 's ochtends vaak erg nat. Ik heb de waterdichte molton die we lange tijd bij maarten op bed hadden liggen, nu op zijn bed gedaan. Schoon beddegoed en pyama ligt al klaar. Duimen jullie mee dat we het vannacht niet nodig hebben?
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Eghosa01
J&J SANTORINI
Berichten: 1586
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:31 am

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Eghosa01 »

Heel veel succes!! Die molton is zeker een goed idee. Hoop echt dat het hem lukt, hoe vaak hebben jullie het al geprobeerd?
mv S@sh@ (aug '09) en Hug0 (jan '13)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Pauline »

Eghosa01 schreef:Heel veel succes!! Die molton is zeker een goed idee. Hoop echt dat het hem lukt, hoe vaak hebben jullie het al geprobeerd?
We hebben het geloof ik 2 keer eerder geprobeerd en toen hebben we het maar weer gelaten. Maarten was heel snel nachtzindelijk dus dit is iets nieuws voor ons... Maar als Sjoerd eenmaal slaapt, wil hij niet zijn warme bedje uit om te plassen. En dat begrijp ik wel hoor... Ik vind het ook niet fijn om mn warme bedje uit te gaan om te plassen.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door nance74 »

M icah is ook nog niet helemaal nachtzindelijk maar slaapt zonder luierbroekje, al heel lang geloof ik. Wij halen hem nu uit bed als we gaan slapen. Nu al een paar keer gehad dat hij zelf wakker werd om te plassen. Dus het begint ergens op te lijken. 's morgens wordt hij ook wakker om te plassen (wel vroeg maar goed).

nu ligt ie natuurlijk al in bed maar een tip voor de volgende keer. De molton niet onder je hoeslaken doen maar er over. Scheelt 's nachts een hoop gedoe. En hoef je alleen de molton er af te halen (met een beetje geluk is het dekbed niet nat, hier ook al een paar keer gehad). Ik had er overigens nog wel een onder het hoeslaken liggen (nog steeds) voor het geval hij daarna nog een nat bed zou hebben. (we hebben er 3 dus dan kan dat).

Hopelijk slaapt ie goed en wordt hij ook nog op tijd wakker.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Saskia

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Saskia »

Hier een soortgelijk verhaal. Sven was voor zijn derde verjaardag ook al nachtzindelijk. En Luuk, bijna vier, nog niet.
Ik heb inmiddels wel begrepen dat Sven en Maarten de uitzonderingen zijn.

Luuk slaapt zonder luier, maar we maken hem wel wakker voor een plas als we zelf gaan slapen. Doen we dat niet, plast hij in bed.
Eerst protesteerde hij wel, begrijpelijk, maar inmiddels is hij het helemaal gewend.
Als we hem voorzichtig wakker maken, zegt hij vaak al zelf: "Plassen?" en we dragen hem naar de wc zodat hij niet over de koude vloer hoeft te lopen. Slaperig doet hij een plas en we dragen hem weer naar bed. Ik geloof dat hij het amper bewust meemaakt.

Heel goed dat Sjoerd het zelf aan geeft! Die intrinsieke motivatie zal zeker helpen. Ik duim mee dat het lukt!
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Pauline »

Saskia schreef:Hier een soortgelijk verhaal. Sven was voor zijn derde verjaardag ook al nachtzindelijk. En Luuk, bijna vier, nog niet.
Ik heb inmiddels wel begrepen dat Sven en Maarten de uitzonderingen zijn.

Luuk slaapt zonder luier, maar we maken hem wel wakker voor een plas als we zelf gaan slapen. Doen we dat niet, plast hij in bed.
Eerst protesteerde hij wel, begrijpelijk, maar inmiddels is hij het helemaal gewend.
Als we hem voorzichtig wakker maken, zegt hij vaak al zelf: "Plassen?" en we dragen hem naar de wc zodat hij niet over de koude vloer hoeft te lopen. Slaperig doet hij een plas en we dragen hem weer naar bed. Ik geloof dat hij het amper bewust meemaakt.

Heel goed dat Sjoerd het zelf aan geeft! Die intrinsieke motivatie zal zeker helpen. Ik duim mee dat het lukt!
Ja we gaan hem zo ook wakker maken. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Pauline »

Nou, we gingen m net uit bed halen en hij was al nat. Nu vraag ik me af. Sjoerd is een goede slaper, zou hij gewoon zo diep slapen dat hij het niet merkt? Maarten slaapt nl veel lichter. Die is ook vaker's nachts wakker. Zou dat het zijn?

@saskia: Was sven ook een slechtere slaper dan luuk?
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5057
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Hemmie »

Mijn man is een hele vaste slaper (enige uitzondering zijn de kinderen, hij wordt direct wakker van de oudste 2, niet van de jongste die bij ons slaapt, want hij weet dat ik dat doe), en had tot zijn 12e wel ongelukjes. Oudste is net zo'n vaste slaper, en is nu sinds een jaar pas min of meer nachtzindelijk, met nog wel af en toe een ongelukje.
Maar Marrit die toch een lichtere slaper is is ook nog lang niet nachtzindelijk (beide gold voor mij op die leeftijd), hoor, dus het is niet de enige factor, maar speelt wel mee.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door kaatje71 »

Volgens mij kan dat best wel, van dat vaste slapen.
Merl!jn heeft er ook nog lang last van gehad, was ook een vaste slaper. Kreeg hem ook amper wakker als we hem lieten plassen later op de avond.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Chabeli

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Chabeli »

we hebben hier precies hetzelfde. Tomas wil al een tijdje heel graag zonder luier, maar het lukt maar niet om hem droog te houden. Hij drinkt alleen nog een bekertje water bij het eten (half 6 ongeveer) en plast nog een paar keer voor het slapen gaan. TOch is hij altijd nat. Best sneu, want hij wil zo graag! Het wakker maken deden wij ook in het begin, maar hij plaste dan nooit. Misschien toch maar weer eens gaan proberen.

Gaan jullie het vanavond weer proberen?
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8039
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Sarina »

Hier ook een zeer diepe slaper en nog steeds plassen in bed (7 jaar). Van de plaswekker wordt hij ook niet wakker :(
Wij wachten er dus weer wat weken mee... Mijn zussen en ik waren alle drie laat met nachtzindelijkheid.
Z'n kleine broer is al 2 jaar dag- en nachtzindelijk, gewoon vanzelf.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12045
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Esther »

Hoe lang heb je het geprobeerd, Sarina? Anna sliep de eerste weken ook finaal door het geloei heen, maar iets later kwam een omslag en was ze in een paar nachten zindelijk.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Saskia

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Saskia »

Pauline schreef:Nou, we gingen m net uit bed halen en hij was al nat. Nu vraag ik me af. Sjoerd is een goede slaper, zou hij gewoon zo diep slapen dat hij het niet merkt? Maarten slaapt nl veel lichter. Die is ook vaker's nachts wakker. Zou dat het zijn?

@saskia: Was sven ook een slechtere slaper dan luuk?
Nee, Sven slaapt prima. Luuk is degene die nog wel eens huilt en/of roept 's nachts.

Sneu dat hij al nat was!
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8039
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Sarina »

Esther schreef:Hoe lang heb je het geprobeerd, Sarina? Anna sliep de eerste weken ook finaal door het geloei heen, maar iets later kwam een omslag en was ze in een paar nachten zindelijk.
Waarschijnlijk niet lang genoeg dan, Br@ndt raakte al vrij snel gefrustreerd en ik ook eerlijk gezegd... Het langste dat we ooit geprobeerd hebben was twee weken. Toen hadden we een paar uitjes, werd hij ziek, ik ziek en nu zouden we het wel weer kunnen beginnen, maar dan moet ik hem even goed motiveren.
Hoe lang zijn "de eerste weken"?
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Pauline »

vanaf wanneer is een plaswekker handig?
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12045
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Esther »

Drie weken zeker wel. Maar in totaal zijn we denk ik 7 weken bezig geweest (naar zeker weten elke nacht droog en zonder luier) dus daarna gaat het wel snel.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 17005
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door LindaJager »

Het vaste slapen kán een oorzaak zijn maar hier waren ze alledrie vroeg nachtzindelijk, Lucas vlak voor hij overdag zindelijk werd, tegen dat hij drie was, Robert was 2 en Vincent nog maar 1,5. Lucas was en is een goede slaper, de andere 2 waren dat op die leeftijd beslist niet.

Zelf was ik 10 toen ik éindelijk niet meer nat was 's nachts.

Een plaswekker kan zinvol zijn maar wordt pas vanaf 7 jaar vergoed door de verzekering.

En S joerd is nog jong hoor! Maar ja, voor hem is het wél frustrerend als hij zelf graag wil.
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8039
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Sarina »

Pauline schreef:vanaf wanneer is een plaswekker handig?
Ik lees en hoor overal pas vanaf 7 jaar.
Sjoerd is inderdaad nog jong zat volgens mij, hoor, pas op dat hij niet te gefrustreerd raakt.
Zijn juf in groep 2 (zijn derde kleuterjaar) zei dat er nog aardig wat kinderen niet nachtzindelijk waren in groep 2 en dat de schoolarts pas vanaf een jaar of 8 iets ging doen.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8039
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Nachtzindelijkheid

Bericht door Sarina »

Esther schreef:Drie weken zeker wel. Maar in totaal zijn we denk ik 7 weken bezig geweest (naar zeker weten elke nacht droog en zonder luier) dus daarna gaat het wel snel.
Ok, dank je. Moeten we het dus nog iets langer volhouden...
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Plaats reactie