Volgens mij heb ik dat niet handig aangepakt.
Sem is de hele ochtend al recalcitrant bezig.
zoals 3 jarige dat kunnen doen.
Eindelijk was hij met mij aan het spelen, maar elke keer als het niet naar zijn zin ging begon hij met zijn hoofd te bonken op de bank, en dat werd op een gegeven moment hard met zijn knieeen op de houten vloer laten vallen, en daaran gillen en zeuren.
Omdat ik daar weer kriegel van werd heb ik hem voor een time out naar de gang gestuurd.
Dat hielp wel want hij was meteen schuldbewust en daarna rustig.
Maar nu vraag ik me af of ik wel goed op de situatie gereageerd heb.
Hij was namelijk met mij aaan het spelen, maar elke keer als het spelen niet ging zoals hij wilde, werd ie gefrusteerd. En ging dan bonken, en express vallen.
M.a.w. Hij kon zijn frustatie niet kwijt.
Dus ipv dat ik juist begrip had voor zijn frustatie, stuurde ik hem juist naar de gang.
Wat vinden jullie ervan ?
Niet handig gereageerd
- marjolein62b
- J&J MAURITIUS
- Berichten: 4953
- Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm
Re: Niet handig gereageerd
Wat was de oorzaak van zijn frustratie, dat jij niet deed wat hij wilde ?
Daar mag je gefrustreerd over zijn maar als de enige oplossing is dat jij doet wat hij wil, moet hij leren dat dat niet altijd kan ook niet in spel.
Op de gang is misschien een groot middel maar als ik met Maartje speel en niet ik geen inbreng mag hebben stop ik met haar spelen en ga iets voor mezelf doen.
Ook dat kan een driftbui opleveren maar dat is dan zo.
Ik zoek wel een nieuw moment om samen te spelen en als dat lukt geef ik direct een compliment.
Hierdoor maken we vaak spelletjes niet af maar soms is de concentratie er niet meer.
Met voetbal vraagt ze ook vaak of ik naast het doel wil gaan staan. Anders is ze bang dat ze de bal niet in het doel kan schoppen. Daar mee ben ik gestopt. Ik blijf voor het doel staan want zo is het spel. Nu leert ze langzaam dat al ik voor het doel ze de bal er ook in kan schoppen. Nu moet ik weer een stap verder zodat ik ook actief mag verdedigen maar op het moment is dat nog een stapje te ver.
Daar mag je gefrustreerd over zijn maar als de enige oplossing is dat jij doet wat hij wil, moet hij leren dat dat niet altijd kan ook niet in spel.
Op de gang is misschien een groot middel maar als ik met Maartje speel en niet ik geen inbreng mag hebben stop ik met haar spelen en ga iets voor mezelf doen.
Ook dat kan een driftbui opleveren maar dat is dan zo.
Ik zoek wel een nieuw moment om samen te spelen en als dat lukt geef ik direct een compliment.
Hierdoor maken we vaak spelletjes niet af maar soms is de concentratie er niet meer.
Met voetbal vraagt ze ook vaak of ik naast het doel wil gaan staan. Anders is ze bang dat ze de bal niet in het doel kan schoppen. Daar mee ben ik gestopt. Ik blijf voor het doel staan want zo is het spel. Nu leert ze langzaam dat al ik voor het doel ze de bal er ook in kan schoppen. Nu moet ik weer een stap verder zodat ik ook actief mag verdedigen maar op het moment is dat nog een stapje te ver.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (15)
Mama van Joep (17) en Maartje (15)
Re: Niet handig gereageerd
Grote winst alvast door het feit dat je durft te reflecteren! Goed bezig!
Ik denk dat het er voor een deel af hangt wat de basis van de frustratie was. Ging het er echt om dat je niet deed wat hij wil? Of was het iets te hoog gegrepen voor hem en lukte het daarom niet?
Daarnaast zou je je kunnen afvragen of het meer helpen geweest als je hem had laten zien/uitgelegd wat wél een goede manier is om zn frustratie te uiten. Dus niet de boodschap: "boos zijn mag niet" geven, wat ie wellicht nu oppikt als ie weggestuurd wordt, maar "boos zijn doen we zó".
Andere gedachte is in hoeverre de straf voorspelbaar was. Heb je hem een keer of 2 gewaarschuwd dat als hij dat zou blijven doen die consequentie zou volgen, of kwam de time-out uit de lucht vallen toen bij jou de maat vol was?
Als laatste zou je ook nog zo kunnen sturen dat je aangeeft dat jij op deze manier niet graag met hem speelt, opnieuw een keer of twee waarschuwen met als consequentie dat er wat anders gekozen moet worden om te spelen.
Nou, zomaar wat losse gedachten die in me op komen
Ik denk dat het er voor een deel af hangt wat de basis van de frustratie was. Ging het er echt om dat je niet deed wat hij wil? Of was het iets te hoog gegrepen voor hem en lukte het daarom niet?
Daarnaast zou je je kunnen afvragen of het meer helpen geweest als je hem had laten zien/uitgelegd wat wél een goede manier is om zn frustratie te uiten. Dus niet de boodschap: "boos zijn mag niet" geven, wat ie wellicht nu oppikt als ie weggestuurd wordt, maar "boos zijn doen we zó".
Andere gedachte is in hoeverre de straf voorspelbaar was. Heb je hem een keer of 2 gewaarschuwd dat als hij dat zou blijven doen die consequentie zou volgen, of kwam de time-out uit de lucht vallen toen bij jou de maat vol was?
Als laatste zou je ook nog zo kunnen sturen dat je aangeeft dat jij op deze manier niet graag met hem speelt, opnieuw een keer of twee waarschuwen met als consequentie dat er wat anders gekozen moet worden om te spelen.
Nou, zomaar wat losse gedachten die in me op komen

Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Re: Niet handig gereageerd
Het was niet te hoog gegrepen voor hem, maar hij werd gefrustreerd omdat het, volgens mij, niet ging zoals hij wilde.
Hoe leer je een 3-jarige hoe hij moet omgaan met frustratie ?
Hoe leer je een 3-jarige hoe hij moet omgaan met frustratie ?