kv op advies van lk
kv op advies van lk
Even van mij afschrijven. Een vriendin van mij geeft aan haar zoon borstvoeding. Dat is natuurlijk helemaal super, maar het gaat niet van harte. Er waren wat opstartproblemen waardoor ze al vroeg begon met kolven en zij is vrij onzeker. Zij dacht bijvoorbeeld dat ze hem te vaak voedde en dergelijke. Ook de vermoeidheid speelt haar parten. Nu heeft ze ook nog spuw waarschijnlijk. Ze heeft een lactatiekundige gebeld en die hoorde haar verhaal aan de telefoon en dacht aan spruw. Dus radde ze aan daktarin te gebruiken. Maar wat ik echt niet snap is dat zij zei dat ze maar twee nachten lang kv moest geven om bij te komen.
Ligt dat aan mij of is dat een gek advies? Ik snap wel wat ze hiermee wil, namelijk ervoor zorgen dat de moeder het weer ziet zitten, maar dat kan toch ook op een andere manier?
Ligt dat aan mij of is dat een gek advies? Ik snap wel wat ze hiermee wil, namelijk ervoor zorgen dat de moeder het weer ziet zitten, maar dat kan toch ook op een andere manier?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Re: kv op advies van lk
Van een lk vind ik dat een 'raar' advies. Nu weet ik niet hoe oud het zoontje is, maar ik vind het dan ook nog uitmaken of zo'n kind een half jaar is, of bijv. 2 weken oud. Bij een half jaar zou ik onder de omstandigheden die je beschrijft nóg niet blij zijn, maar 'makkelijker' dan bij 2 weken oud. Dan vind ik zoiets onbegrijpelijk.
Maargoed, soms heiligt het doel de middelen, misschien een ultieme poging haar aan de bv te houden?
Bijzonder is het wel...
Nic.
Maargoed, soms heiligt het doel de middelen, misschien een ultieme poging haar aan de bv te houden?
Bijzonder is het wel...
Nic.
Hij is morgen vier weken oud. Het kleine mannetje heeft ook nog eens veel last van zijn darmen en dan gaan ze kv geven. Dat zal niet fijn zijn voor hem. Ze kreeg ook nog de tip om die voedingen heel koud en ongezellig te geven zodat hij daarna wel weer aan de borst gaat.
Ik hoop dat ze snel pijnvrij is en het voeden weer ziet zitten.
Ik hoop dat ze snel pijnvrij is en het voeden weer ziet zitten.
Raar en pijnlijk, zijn de eerste woorden die me te binnen schieten. Zeker omdat bij mij de bv ook heel moeilijk en zwaar was. Ik zou t advies nu niet aannemen. Snap wel dat moeder ook bij moet komen en t moet zien zitten, maar het druist tegen mijn gevoel in. Sterkte ook voor jou, zal niet makkelijk zijn om hierbij aan de zijlijn te staan.
Charlotte, J (3,5) en H (1)
was zeker de lk van het consultatiebureau?
Jammer hoor
Jammer hoor

Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Dat was mijn eerste vraag, maar nee, via de kraamzorg. Ene P.etra j.ongeneel.Liesje28 schreef:was zeker de lk van het consultatiebureau?
Jammer hoor
Ik vind het heel lastig. Ik wil graag helpen, maar zij luistert liever naar hulpverleners. Ik snap ook dat ze luistert, ze is zo moe en onzeker en dan zegt iemand: geef kv dan kan jij even rusten.
Ik probeer het los te laten, maar wilde even hier checken of anderen het ook raar advies vinden. Ik vind het ook zo apart dat ze haar alleen even aan de telefoon gesproken heeft.
Je zou haar natuurlijk altijd de contactgegevens van de 'goeie' lk kunnen geven. Vertellen dat jij je twijfels hebt over het advies van deze lk, en dat je haar liever de naam geeft van iemand die IBCLC gecertificeerd is zodat ze zeker weten echt goede hulp krijgt. Dan hou je je af van je 'eigen' advies maar weet je dat je haar in ieder geval de mogelijkheid hebt gegeven kundige hulp in te schakelen. Je hebt vast de gegevens nog wel van T inecke, denk ik? Anders kan ik ze wel mailen...
Al gedaan. 'Helaas' wilde ze dit advies volgen en niet nog meer adviezen horen.
weet je toevallig welke kraamzorg ze heeft? Los van haar zou ik sowieso eens graag willen kijken naar of dit kraambureau een zorg-voor-borstvoedingscertificaat heeft. In welk geval ik best graag melding wil maken
want dit gaat gewoon lijnrecht tegen de regels in...

Z.in kraamzorg.Liesje28 schreef:weet je toevallig welke kraamzorg ze heeft? Los van haar zou ik sowieso eens graag willen kijken naar of dit kraambureau een zorg-voor-borstvoedingscertificaat heeft. In welk geval ik best graag melding wil makenwant dit gaat gewoon lijnrecht tegen de regels in...
Mijn eerste reactie is ook raar advies. Maar ik besef me ook dat het voor ons niet te beoordelen is vanaf afstand. Een vriendin van mij is ook lk, en van haar leer ik soms relativeren. Niet iedereen is zo fanatiek met bv als wij zijn. Als zij op consult gaat is het eerste wat ze doet een gesprek aan gaan met de moeder over haar motivatie om bv te geven. Ze peilt hoe de moeder er fysiek en mentaal aan toe is. En op basis van die factoren geeft ze advies. Bij de ene moeder kan dat dus een ander advies zijn dan bij een andere moeder.
Ik hoor best vaak moeders met elkaar praten over slechte ervaringen met bv. 'En toen moest ik elke 2 uur kolven, daar pas ik echt voor, ik heb wel wat beters te doen'. Dat soort uitspraken. Dat vind ik ook zonde, dat moeders op die manier anti bv worden. Dan gaat het puur volgen van de richtlijnen averechts werken. Dan heb ik liever dat ze het advies krijgen op een verstandige manier kv en bv te combineren, met de kans dat bij die moeders (die dus minder gemotiveerd zijn dan wij) de bv nog wat wordt, al is het maar voor een relatief korte tijd.
Ik weet natuurlijk niet wat de situatie van jouw vriendin is. Dus ik wil helemaal niet zeggen dat bovenstaand stukje op jouw vriendin slaat.
Ik hoor best vaak moeders met elkaar praten over slechte ervaringen met bv. 'En toen moest ik elke 2 uur kolven, daar pas ik echt voor, ik heb wel wat beters te doen'. Dat soort uitspraken. Dat vind ik ook zonde, dat moeders op die manier anti bv worden. Dan gaat het puur volgen van de richtlijnen averechts werken. Dan heb ik liever dat ze het advies krijgen op een verstandige manier kv en bv te combineren, met de kans dat bij die moeders (die dus minder gemotiveerd zijn dan wij) de bv nog wat wordt, al is het maar voor een relatief korte tijd.
Ik weet natuurlijk niet wat de situatie van jouw vriendin is. Dus ik wil helemaal niet zeggen dat bovenstaand stukje op jouw vriendin slaat.
Laatst gewijzigd door Pauwtje op do mei 02, 2013 5:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Das wel een hele mooie relativatie, ik heb ook weer wat geleerd.Pauwtje schreef:Mijn eerste reactie is ook raar advies. Maar ik besef me ook dat het voor ons niet te beoordelen is vanaf afstand. Een vriendin van mij is ook lk, en van haar leer ik soms relativeren. Niet iedereen is zo fanatiek met bv als wij zijn. Als zij op consult gaat is het eerste wat ze doet een gesprek aan gaan met de moeder over haar motivatie om bv te geven. Ze peilt hoe de moeder er fysiek en mentaal aan toe is. En op basis van die factoren geeft ze advies. Bij de ene moeder kan dat dus een ander advies zijn dan bij een andere moeder.
Ik hoor best vaak moeders met elkaar praten over slechte ervaringen met bv. 'En toen moest ik elke 2 uur kolven, daar pas ik echt voor, ik heb wel wat beters te doen'. Dat soort uitspraken. Dat vind ik ook zonde, dat moeders op die manier anti bv worden. Dan heb ik liever dat ze het advies krijgen op een verstandige manier kv en bv te combineren, met de kans dat bij die moeders (die dus minder gemotiveerd zijn dan wij) de bv nog wat wordt, al is het maar voor een relatief korte tijd.
Charlotte, J (3,5) en H (1)
@Pauwtje: Ik weet dat ik soms wat te fel tegen kv kan zijn, maar dit is idd volgens mij hier niet aan de hand. Hier gaat het om een moeder die heel graag bv wil geven, maar nu zo veel pijn heeft dat ze even niet weet wat ze moet. Als dan iemand zegt geef kv en rust uit dan klinkt dat natuurlijk heel erg goed. Als ze nou had gezegd dat ze het even twee dagen aan moet kijken om te zien of de daktarin werkt en dan nog eens te bellen... Maar nu gaf zij bij het eerste consult aan de telefoon gelijk dit advies. Ik blijf het gek vinden.
Ik als lactatiekundige (IBCLC) wil hier ook nog wel even op reageren 
Ik wil er eigenlijk geen oordeel over geven, of het wel of niet raar is dat die lk gezegd heeft kv te geven. Ik weet natuurlijk niet hoe het gesprek precies gegaan is. Ik weet niet hoe je vriendin is natuurlijk, ook daar wil ik niet over oordelen.
Maar soms zijn er moeders, dan kun je als lk met allerlei tips aankomen of aan willen komen... ze zijn soms echt op, moe, geen zin meer, geen zin meer om nog door te zetten (wat de 'die hards' natuurlijk wel zouden hebben gedaan
), luisteren maar met een half oor, sommigen hebben eigenlijk hun eigen plan al getrokken, soms zijn er partners die doordrammen om een fles te gaan geven... noem maar op. Er zijn moeders die dan vragen: "kan ik niet 's nachts een flesje geven?" Ja natuurlijk kan dat... maar..... en dat maar leg je dan wel uit natuurlijk, als deskundige zijnde. Alleen wat kun je dan krijgen? De moeder vertelt de volgende dag aan vriendin/zus/weet-ik-veel-wie dat de lk gezegd had dat ze 's nachts wel een flesje kv mocht gaan geven. En dan denkt die bv minded vriendin (of wie dan ook): "Wáááááát?????" 
Maar goed, ik ben zelf geen voorstander van telefonische consulten. Je komt echt zoveel meer te weten bij een huisbezoek. Maar niet iedereen wil dat. Ik heb wel eens met kromme tenen aan de telefoon gezeten maar de betreffende moeder wou het echt telefonisch afhandelen. Alles wat ik zei in de richting van een huisbezoek werd afgekapt of er werd niet op gereageerd.
Afhankelijk van de situatie beslis je op dat moment, samen met de moeder/ouders, wat te gaan doen. Geen situatie gelijk. En soms is het met kv doorgaan of zonder kv stoppen.
Maar eh, nogmaals: ik weet dus niet hoe het bij jouw vriendin gegaan is en hoe zij is. Ik reageer even vanaf de andere kant
Edit: toch nog even een aanvulling. En ja er worden ook door gecertificeerde lk's van gecertificeerde instellingen soms adviezen/info gegeven die echt niet kloppen/raar zijn. Dat komt gewoon voor. Helaas
Edit2: Ik weet ook dat er lk's zijn van instellingen die veel telefonisch doen. Of de kraamverz. belt met de lk van de organisatie en de kraamverz. koppelt e.e.a. dan weer terug aan de moeder. De moeder spreekt de lk dan niet altijd zelf.
Geen idee waarom de lk in dit geval niet voor een huisbezoek heeft 'gekozen'.

Ik wil er eigenlijk geen oordeel over geven, of het wel of niet raar is dat die lk gezegd heeft kv te geven. Ik weet natuurlijk niet hoe het gesprek precies gegaan is. Ik weet niet hoe je vriendin is natuurlijk, ook daar wil ik niet over oordelen.
Maar soms zijn er moeders, dan kun je als lk met allerlei tips aankomen of aan willen komen... ze zijn soms echt op, moe, geen zin meer, geen zin meer om nog door te zetten (wat de 'die hards' natuurlijk wel zouden hebben gedaan

Maar goed, ik ben zelf geen voorstander van telefonische consulten. Je komt echt zoveel meer te weten bij een huisbezoek. Maar niet iedereen wil dat. Ik heb wel eens met kromme tenen aan de telefoon gezeten maar de betreffende moeder wou het echt telefonisch afhandelen. Alles wat ik zei in de richting van een huisbezoek werd afgekapt of er werd niet op gereageerd.
Afhankelijk van de situatie beslis je op dat moment, samen met de moeder/ouders, wat te gaan doen. Geen situatie gelijk. En soms is het met kv doorgaan of zonder kv stoppen.
Maar eh, nogmaals: ik weet dus niet hoe het bij jouw vriendin gegaan is en hoe zij is. Ik reageer even vanaf de andere kant

Edit: toch nog even een aanvulling. En ja er worden ook door gecertificeerde lk's van gecertificeerde instellingen soms adviezen/info gegeven die echt niet kloppen/raar zijn. Dat komt gewoon voor. Helaas

Edit2: Ik weet ook dat er lk's zijn van instellingen die veel telefonisch doen. Of de kraamverz. belt met de lk van de organisatie en de kraamverz. koppelt e.e.a. dan weer terug aan de moeder. De moeder spreekt de lk dan niet altijd zelf.
Geen idee waarom de lk in dit geval niet voor een huisbezoek heeft 'gekozen'.
Ik was idd niet bij het gesprek aanwezig,maar ik denk dat dit echt van de lk afkwam. Zij is zo onzeker dat ze niets zelf durft te doen of te beslissen.
Dat brengt mij ook bij een update. Het gaat slecht. De pijn gaat niet weg en ze krijgt nu iets anders tegen de spruw. Ik weet niet wat. En ze heeft nu een borstontsteking. Dat wijd ik echt aan de slechte begeleiding van de lk. De ha is helemaal bang en riep al iets over dat ze moeten opletten omdat ze anders geopereerd moet worden, etc. Hij heeft haar penicilline gegeven en een slaapmiddel. Zij ligt de hele dag op bed en kan niet voor haar zoon zorgen.
De ha belde haar man om te waarschuwen over een ppd...tja ik vrees dat ze daar hard op weg naartoe is. Ik vind het zo moeilijk dat ik niet kan helpen. Ik sta aan de zijlijn toe te kijken en kan niks doen.
Dat brengt mij ook bij een update. Het gaat slecht. De pijn gaat niet weg en ze krijgt nu iets anders tegen de spruw. Ik weet niet wat. En ze heeft nu een borstontsteking. Dat wijd ik echt aan de slechte begeleiding van de lk. De ha is helemaal bang en riep al iets over dat ze moeten opletten omdat ze anders geopereerd moet worden, etc. Hij heeft haar penicilline gegeven en een slaapmiddel. Zij ligt de hele dag op bed en kan niet voor haar zoon zorgen.
De ha belde haar man om te waarschuwen over een ppd...tja ik vrees dat ze daar hard op weg naartoe is. Ik vind het zo moeilijk dat ik niet kan helpen. Ik sta aan de zijlijn toe te kijken en kan niks doen.

Oh wat erg is dat hè? Als je zo langs de zijlijn staat en niet veel kunt doen... pffff... Kun je haar eventueel wel met andere dingen helpen? Keer voor hun koken of iets dergelijks? Of woon je niet dichtbij genoeg? Laat in ieder geval weten dat je er bent!
Ik weet niet of zij ook kapotte tepels heeft (dankzij de spruw wellicht) want daardoor kan er ook een borstontsteking ontstaan. En door de pijn door de spruw kunnen borsten soms minder goed geleegd worden -> aanleggen is pijnlijk, drinken voelt niet fijn, baby drinkt door pijn wellicht niet goed. Het is wel belangrijk dat de borsten geleegd worden. Heeft ze zelf een kolf? Anders wellicht er 1 tijdelijk huren? Een kolf kun je nog instellen, een baby niet. En verder hoop ik dat de medicijnen hun werk doen...
Ik hoop ook voor haar dat de nieuwe spruwmedicatie wel werkt, ze zal echt met een dag of 3-4 verbetering moeten kunnen bemerken.
Wat sneu dat er mogelijk een ppd bijspeelt. Zou mooi zijn als ze de borstvoeding wel kon blijven doen. Ook voor haar zelf hoor. Heb wel al van verschillende moeders met ppd ervaring gehoord dat die bv toch een soort houvast was en ook het bewust contact hebben met je kindje. Maar jeetje, het zit echt niet mee zo
Sterkte voor haar en ook voor jou zelf want ik denk dat jij je er vreselijke zorgen om maakt!
Ik weet niet of zij ook kapotte tepels heeft (dankzij de spruw wellicht) want daardoor kan er ook een borstontsteking ontstaan. En door de pijn door de spruw kunnen borsten soms minder goed geleegd worden -> aanleggen is pijnlijk, drinken voelt niet fijn, baby drinkt door pijn wellicht niet goed. Het is wel belangrijk dat de borsten geleegd worden. Heeft ze zelf een kolf? Anders wellicht er 1 tijdelijk huren? Een kolf kun je nog instellen, een baby niet. En verder hoop ik dat de medicijnen hun werk doen...
Ik hoop ook voor haar dat de nieuwe spruwmedicatie wel werkt, ze zal echt met een dag of 3-4 verbetering moeten kunnen bemerken.
Wat sneu dat er mogelijk een ppd bijspeelt. Zou mooi zijn als ze de borstvoeding wel kon blijven doen. Ook voor haar zelf hoor. Heb wel al van verschillende moeders met ppd ervaring gehoord dat die bv toch een soort houvast was en ook het bewust contact hebben met je kindje. Maar jeetje, het zit echt niet mee zo

Sterkte voor haar en ook voor jou zelf want ik denk dat jij je er vreselijke zorgen om maakt!
Wij maken ons idd veel zorgen. Onze eerste babytijd was ook niet makkelijk en dat wens je niemand toe. Je wilt dat je vrienden kunnen genieten van hun wondertje en dat gebeurt nu dus niet. Wij hebben hulp aangeboden, maar ik denk dat ze die niet willen omdat ze weten dat onze last op het moment ook hoger is dan onze draagkracht. Ze heeft wel veel praktische hulp. Elke dag is er iemand in huis. Maar daar maak ik mij dan ook gelijk zorgen over. Zij kan haar kind niet vasthouden omdat haar borsten zo veel pijn doen. Dat zou toch echt beter moeten worden nu. Maar dat is volgens mij ook niet de enige (echte) reden dat zij hem niet vast kan houden. 
Maar er is ook goed nieuws. De kleine man krijgt nog wel borstvoeding. Alleen niet van haar, maar van haar zus! Die heeft een zoon van een week jonger en kolft zo veel dat ze dat doneert. Hoe tof is dat?!

Maar er is ook goed nieuws. De kleine man krijgt nog wel borstvoeding. Alleen niet van haar, maar van haar zus! Die heeft een zoon van een week jonger en kolft zo veel dat ze dat doneert. Hoe tof is dat?!
Ach wat triest allemaal....
Ik kan mij (persoonlijk) niet voorstellen dat je borsten zoveel pijn doen dat je je kindje niet vast kunt houden. Daar zal ongetwijfeld iets psychisch aan ten grondslag liggen. Of heeft het met die hulp in huis te maken? Aangezien je schrijft dat jij je daar zorgen over maakt.
Wel fijn dat haar zus voor haar kolft!!

Ik kan mij (persoonlijk) niet voorstellen dat je borsten zoveel pijn doen dat je je kindje niet vast kunt houden. Daar zal ongetwijfeld iets psychisch aan ten grondslag liggen. Of heeft het met die hulp in huis te maken? Aangezien je schrijft dat jij je daar zorgen over maakt.
Wel fijn dat haar zus voor haar kolft!!
Ik maak mij zorgen omdat zij die hulp nodig heeft. Ze heeft de afgelopen week letterlijk alleen maar op bed gelegen en anderen hebben constant voor haar zoon gezorgd. Toen een vriendin aankwam lag die kleine op een kleedje op tafel te huilen. Zij zat aan tafel naar hem te staren. Toen ze gevraagd werd waarom ze hem niet optilde,gaf ze de pijn als reden. 

Het is zo lastig om aan de zijlijn te staan. Ik vind dit echt behoorlijk alarmerend...Mare schreef:Ik maak mij zorgen omdat zij die hulp nodig heeft. Ze heeft de afgelopen week letterlijk alleen maar op bed gelegen en anderen hebben constant voor haar zoon gezorgd. Toen een vriendin aankwam lag die kleine op een kleedje op tafel te huilen. Zij zat aan tafel naar hem te staren. Toen ze gevraagd werd waarom ze hem niet optilde,gaf ze de pijn als reden.

Dat klinkt echt niet goed!! Is de huisarts al weer langs geweest i.v.m. die (mogelijke) ppd? 
Bah, wat zul jij je machteloos voelen zo... sterkte!

Bah, wat zul jij je machteloos voelen zo... sterkte!
Haar man zei net dat het iets beter gaat, maar niet zoals het zou moeten. Wat dat precies inhoudt weet ik niet. Morgen hebben ze contact met de ha.
- channiemam
- J&J HAWAII
Ik ook! Alarm!Liesje28 schreef:Het is zo lastig om aan de zijlijn te staan. Ik vind dit echt behoorlijk alarmerend...Mare schreef:Ik maak mij zorgen omdat zij die hulp nodig heeft. Ze heeft de afgelopen week letterlijk alleen maar op bed gelegen en anderen hebben constant voor haar zoon gezorgd. Toen een vriendin aankwam lag die kleine op een kleedje op tafel te huilen. Zij zat aan tafel naar hem te staren. Toen ze gevraagd werd waarom ze hem niet optilde,gaf ze de pijn als reden.![]()
![]()
mama van NynkE, C@rmen en Ver@
I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
O jee. Tijd voor actie. 

Wij houden ons nu een beetje rustig omdat wij niet willen dat dit tussen ons in komt te staan. Hoe moeilijk wij het ook vinden. De ha zei dat zij moest slapen en rusten om een ppd te voorkomen, meer kan je niet doen volgens hem. Dus slikt zij slaapmiddelen en ligt letterlijk de hele dag op bed. 

Kun je het zelf wel aan? Lijkt me vreselijk om je vriendin zo te zien of er over te horen. Sterkte!
- mama talla
- J&J HAWAII
Dat klinkt als een vreemd advies. Aan de andere kant snap ik wel dat ze de hele dag op bed wil liggen, dat had ik zelf ook in het begin van mijn ppd. Maar als er daadwerkelijk sprake is van een ppd dan zou het beter zijn als de ha medicatie voorschrijft tegen de ppd en niet om te slapen.Mare schreef:De ha zei dat zij moest slapen en rusten om een ppd te voorkomen, meer kan je niet doen volgens hem. Dus slikt zij slaapmiddelen en ligt letterlijk de hele dag op bed.
Moeilijk hoor om van een afstandje naar te kijken en je zo machteloos te voelen. Sterkte.
Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (32), Danielle (30), Nickson (29), Orland (26) en Melvin (24)
Oma van een kleinzoon (juni 2023) en een kleindochter (april 2025)
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (32), Danielle (30), Nickson (29), Orland (26) en Melvin (24)
Oma van een kleinzoon (juni 2023) en een kleindochter (april 2025)
wij hebben op het moment maar heel weinig contact. Wij zoeken bewust de afstand en zij zijn te druk met de situatie. Wij krijgen af en toe reactie op een whats app en dan schrijft haar man alleen dat het wel wat beter gaat, maar dat ze druk zijn om alles geregeld te krijgen. Er kookt iig elke dag iemand voor hen en volgens mij is er ook overdag nog steeds iemand.
Wij zouden graag willen helpen, maar als dat niet aangenomen wordt kunnen wij ook niet meer doen. Wij waren zo blij dat er eindelijk meer vrienden kinderen kregen en nu gaan ze er (bijna) aan onderdoor. Hopelijk gaat het snel beter.
@Jikke: Ja, welke kersverse moeder wil niet slapen en als het dan fysiek niet goed gaat en je labiel bent dan wil je nog meer slapen, maar ik vrees inderdaad dat slapen alleen haar niet gaat helpen.
Wij zouden graag willen helpen, maar als dat niet aangenomen wordt kunnen wij ook niet meer doen. Wij waren zo blij dat er eindelijk meer vrienden kinderen kregen en nu gaan ze er (bijna) aan onderdoor. Hopelijk gaat het snel beter.
@Jikke: Ja, welke kersverse moeder wil niet slapen en als het dan fysiek niet goed gaat en je labiel bent dan wil je nog meer slapen, maar ik vrees inderdaad dat slapen alleen haar niet gaat helpen.