Forum tijdelijk offline zaterdag 9 januari vanaf 9:00
We willen morgen -zaterdag- om 9 uur een back-up maken. Op dat moment sluiten we het forum voor het plaatsen van nieuwe berichten. De uren erna gebruiken we voor het inlezen van de back-up op de nieuwe site, een aantal handmatige dingen die we moeten overzetten (smileys, taalinstellingen, etc), en het testen van de nieuwe situatie. Zodra alles het doet, ontvang je een PB met de nieuwe link. Ook op het oude forum zullen we de nieuwe link dan publiceren.
Vraag: wie van jullie heeft er zin en tijd om wat testjes te doen zaterdagmiddag om te kijken of het er goed genoeg uit ziet? Laat maar weten hieronder.
Achtergrond
De functie van Messageboard was dat we 'een plekje' op internet hadden, waarop zij de software van Phpbb hadden draaien. Als oplossing hebben we nu gekozen dat we zelf een plekje op internet nemen, een domein, waar we zelf de software van phpbb hebben geinstalleerd. Dit betekent dat we ook niet meer afhankelijk zijn van 3den als er een update van phpbb is, dit heeft bij Messageboard in het verleden best wat problemen gegeven. Ons huidige forum draait bv nog op een verouderde versie van de software, dus dat matchte al niet met de nieuwe versie die je nu bij phpbb krijgt. Voordeel is ook dat we altijd reclamevrij zullen zijn. Het technische beheer kan door mijn man gedaan worden, die gaat morgen ook aan de slag om alles goed over te zetten. Drie maal hoera voor Remco

Kosten
Ik heb de nieuwe domeinnaam geregistreerd in het pakket dat ik al had voor mijn bedrijfswebsite, waardoor de kosten iets lager zijn dan wanneer je het los registreert. Maar het blijft wel 5 euro per maand, 60 euro per jaar. Laten we kijken of we dit via vrijwillige bijdragen bijeen kunnen krijgen, berichten daarover volgen nog wel.
Het nieuwe forum heeft geen SSL-certificaat (voor https), dat is op zich ook niet nodig omdat we niets doen met privégegevens van gebruikers. Mochten we dat in de toekomst wel willen, dan komen er nog extra kosten bij.
Verschillen oude en nieuwe forum
Omdat we dezelfde software gebruiken, blijft alles nagenoeg gelijk. Het is nog even knutselen met de stijlen, sommige knopjes zitten net even op een andere plek. Dat zijn ook dingen die we na de migratie nog kunnen verbeteren, voor beheer is dat soms ook even puzzelen. Ook zul je je avatar opnieuw moeten uploaden, die staan opgeslagen bij Messageboard en kunnen we niet overzetten.