Maar op welke vlakken we haar nu s ochtends aan het verpesten door haar tv te laten kijken? Wat vinden jullie van baby en tv kijken (en dan vooral in een gezin met oudere broers/zussen)?
Hanne schreef: niet al die zang- en dansshows waar je mee dood wordt gegooid.
Je houdt daar echt niet van hé HanneHanne schreef:deAl die in mijn ogen afschuwelijke zang- en danswegstemshows daar wil ik nog wel van geloven dat het mijn ziel beschadigt, van pure verveling.![]()
Wat een uitgekauwd concept. Dat mag nu ook wel weer eens ophouden.
Pauwtje schreef:
Maar op welke vlakken we haar nu s ochtends aan het verpesten door haar tv te laten kijken? Wat vinden jullie van baby en tv kijken (en dan vooral in een gezin met oudere broers/zussen)?
hahaha, valt het opAngelique schreef:Hanne schreef: niet al die zang- en dansshows waar je mee dood wordt gegooid.Je houdt daar echt niet van hé HanneHanne schreef:deAl die in mijn ogen afschuwelijke zang- en danswegstemshows daar wil ik nog wel van geloven dat het mijn ziel beschadigt, van pure verveling.![]()
Wat een uitgekauwd concept. Dat mag nu ook wel weer eens ophouden.
![]()
.
Ik beken ook...Suuz schreef:De tv staat hier altijd aan, maar kids hebben geen interesse
![]()
Heb je daar iets over gelezen, Diane? Mij lijkt dat namelijk juist niet logisch. Het lijkt me veel beter om met een kind samen dingen te ondernemen, in de concrete situatie woorden te ontdekken. Helemaal voor kinderen die een andere ontwikkeling doormaken, die misschien moeite hebben met 2D-verbeeldingen van voorwerpen en situaties (in tegenstelling tot 3D in real life).diane76 schreef:Tegenwoordig wordt educatieve televisie zelfs aangeraden ter bevordering van de taalontwikkeling. Programma's als Sesamstraat, Dora, Umioomi's zijn heel leerzaam! Als je kind dan televisie kijkt zou ik wel dit soort programma's uitkiezen.
Ik vind de tv op de achtergrond echt vreselijk, word altijd heel erg afgeleid door de bewegende beelden, laat staan als het geluid ook nog eens aanstaat.When learning from videos is assessed in comparison to equivalent live presentations, there is usually substantially less learning from videos. Although one study finds positive associations of language learning with exposure to some children’s TV programs, other studies find negative associations of viewing with language, cognitive, and attentional development. Background TV is also a disruptive influence.
Suuz schreef:De tv staat hier altijd aan, maar kids hebben geen interesse
![]()
Nu pas dat J het leuk vind om een kinderfilmpje te kijken, maar dat is echt sinds een paar maanden maar.. P echt nog geen minuut. Maak niet uit wat er op staat ze kijkt echt niet.
Door de programma's zelf?diane76 schreef:Tegenwoordig wordt educatieve televisie zelfs aangeraden ter bevordering van de taalontwikkeling. Programma's als Sesamstraat, Dora, Umioomi's zijn heel leerzaam! Als je kind dan televisie kijkt zou ik wel dit soort programma's uitkiezen. Mijn kinderen kijken eigenlijk teveel, net als mijn man trouwens. Het vervelende is dat ik zelf mee ga doen, als dat ding aan staat trekt het toch mijn aandacht, terwijl ik dan liever lees of brei.
Ik vind het juist heerlijk, meestal staat hij op muziekIlse schreef:Suuz schreef:De tv staat hier altijd aan, maar kids hebben geen interesse
![]()
Nu pas dat J het leuk vind om een kinderfilmpje te kijken, maar dat is echt sinds een paar maanden maar.. P echt nog geen minuut. Maak niet uit wat er op staat ze kijkt echt niet.
Maar waarom staat de televisie dan aan? Ik zou echt gillend gek worden als hij de hele tijd aan zou staan.
Het is niet alleen een vreselijke ruis, want je wordt op bepaalde moment wel getriggerd als hij aanstaan. Maar het is ook nog eens zonde van de energie.
Er gaan bij ons dagen voorbij dat de televisie niet aan gaat (voor Merel dan, wij kijken 's avonds wel tv). En als Merel kijkt dan is dat vaak vlak voor het avondeten, als ze moe is.
Alleen zat papa van de week vlak voor het slapen gaan nog even Star Wars met haar te kijken (ik was even met de paarden rijden)....
Ik heb het gelezen in de nieuwste versie van 'logopedie voor onderwijsgevenden' van Mieke Pronk. Televisie kan natuurlijk nooit de ervaring en het menselijke contact vervangen, dat lijkt me duidelijk. Het kan wel een mooie stap zijn om het generaliseringsproces voort te zetten. En, laten we wel wezen, er zijn nu eenmaal ouders die niet veel met hun kinderen ondernemen. Of ouders die de Nederlandse taal niet (voldoende) machtig zijn. In dit soort gevallen zijn educatieve programma's een aanvulling. En aanvulling! Meer niet.Marije schreef:Door de programma's zelf?diane76 schreef:Tegenwoordig wordt educatieve televisie zelfs aangeraden ter bevordering van de taalontwikkeling. Programma's als Sesamstraat, Dora, Umioomi's zijn heel leerzaam! Als je kind dan televisie kijkt zou ik wel dit soort programma's uitkiezen. Mijn kinderen kijken eigenlijk teveel, net als mijn man trouwens. Het vervelende is dat ik zelf mee ga doen, als dat ding aan staat trekt het toch mijn aandacht, terwijl ik dan liever lees of brei.![]()
Ik heb eens een (wetenschappelijk) onderzoek gelezen dat tv inderdaad iets aan kinderen kan leren. Hetzelfde leren ze echter ongelooflijk veel sneller van een echt mens (6 uur tv kijken vs 5 min interactie met een mens was het geloof ik). Het ging in dit onderzoek om sociaal gedrag (zoals in Sesamstraat), taal (zoals in Dora) en rekenen (zoals in Umizoomi). Qua rekenen zat de 'interactie' met een computerspel er tussenin, vooral als het een spel met feedback is. Voor sociaal gedrag en taal moet je toch echt met echte mensen aan de slag.![]()
Mijn kinderen kijken trouwens wel graag naar de bovenstaande programma's. Ik zie het gewoon als vermaak, als ze moe zijn of even geen zin hebben in spelen.
Als het maar lang genoeg tv kijkt kan het dus wel wat toevoegenwennetje schreef:Eeeh het betreffende kind is van mei dit jaar, vraag had betrekking op baby en TV, volgens mij voegen Dora, umizoomi en zo meer dan nog niet zoveel toe
Ik was het al aan het zoeken, maar kan het niet vinden. Ik heb een keer een lezing gevolgd van iemand die dit onderzocht had. Heel interessant. Dan legde ze een bepaald principe uit aan een groep kinderen, aan een andere groep werd het door iemand op de tv uitgelegd en aan een derde groep door een animatiefiguur op tv. Het leereffect werd steeds kleiner. Naar aanleiding hiervan heb ik toen het artikel opgezocht. Het is jaren geleden, Thijmen was volgens mij een baby. Zegt het iemand anders misschien iets? De onderzoeker was een vrouw in elk geval.diane76 schreef:Marije, heb je een link naar dit onderzoek? Lijkt me interessant om te lezen.