Hoe slecht is tv kijken nou?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Pauwtje
J&J MAURITIUS

Hoe slecht is tv kijken nou?

Bericht door Pauwtje »

4 jaar geleden heb ik iemand volkomen voor gek verklaard (niet in haar gezicht hoor) omdat zij haar baby van 4 maanden tv liet kijken. En nu doe ik het zelf :oops: . Yanick en Daniel beginnen de dag eigenlijk steevast voor de tv. Ze drinken dan hun pap op de bank, wij leggen hun kleren voor ze klaar en kunnen dan ondertussen zelf douchen/aankleden/ontbijten/tas pakken enz. En Evy? Die zit dus vrolijk met de jongens mee te kijken vanuit de wipper. Nu zijn de jongens 2 nachtjes logeren en bijna uit gewoonte zette ik haar vanochtend weer voor de tv. Na 2 seconden bedacht ik me dat dat toch wel iets te gortig was, dus nu zit ze in de wipper naast mij.
Maar op welke vlakken we haar nu s ochtends aan het verpesten door haar tv te laten kijken? Wat vinden jullie van baby en tv kijken (en dan vooral in een gezin met oudere broers/zussen)?
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Eve71ne
J&J HAWAII

Re: Hoe slecht is tv kijken nou?

Bericht door Eve71ne »

Ik geloof niet dat ik Benthe als baby bewust voor de tv heb gezet. Natuurlijk keek zij er wel naar als die aanstaat voor haar oudere zus, daar ontkom je niet aan. Of het slecht is? Ik merk wel nu ze wat ouder is, dat ze opgeslokt kan worden door de tv. Dat ze niet gaat spelen maar gewoon gaat staan kijken. Dat mag wel (en handig is het ook soms) maar niet onbeperkt. Dus ik kan me wel voorstellen dat je, grof gezegd, je baby wat initiatieflozer maakt en niet leert zelf te spelen als je ze zonder pardon voor de tv parkeert. Wij beginnen de dag ook altijd voor de tv, op de manier zoals jij beschrijft. Maar speciaal de tv aanzetten voor je baby, nee, dat vind ik niet nodig.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Dorien
J&J MALEDIVEN

Bericht door Dorien »

Ik merk dat Liv behoorlijk verpest is op dit vlak. Die vraagt nu al echt om de tv. Hier wordt er tv gekeken na de boterham in de ochtend en in de middag ergens. Ze weet drommels goed waar het ding voor is :wink: Ik zou haar ook niet voor de tv zetten als vermaak. Je kunt haar toch nog wel gewoon meenemen als je je gaat aankleden? Hier kleden wij ons om en om aan. Dus of ik eerst of Hedzer eerst. Ik ben altijd iets sneller klaar. Douchen doe ik niet in de ochtend, altijd in de avond, scheelt weer.
Groetjes Dorien mv F(19) en L (15)
Regina
J&J SANTORINI

Bericht door Regina »

Ja ik herken het wel. Liam komt nu zelf al aanzetten met de afstandbediening. Maar gelukkig kan hij ook heerlijk spelen. Tja wat de gevolgen zijn weet ik niet. Mirte begon pas met tv kijken bewust toen ze bijna 2 was maar zit ook graag achter de tv nu. Dus ik weet niet of dat veel uitmaakt.
Regina, moeder van
Mirte (15-10-2004) Nikki (09-10-2007) Liam (11-05-2010)
kaatje71
J&J MALEDIVEN

Bericht door kaatje71 »

tja, hier ook hoor.
Zijn Merlijn en Silke nu met de wii aan het spelen, zet ik Meike toch een beetje zo dat ze mee kan kijken ::oops: ::oops: maar gelukkig is ze ijverig met haar speeltjes aan het spelen.
We zijn er ons tenminste bewust van.
Ik denk dat er in veel gezinnen de hele dag de t.v. aanstaat, dat lijkt me echt niet zo best.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
wennetje

Bericht door wennetje »

Ik heb het zelfs bewust een tijd ingezet. Joris had als ex-prematuur wat sturing nodig bij motorische ontwikkeling, ik kreeg daarvoor oefeningen van de kinderfysiotherapeut. De oefeningen die gericht waren op nekspieren, het zelf omhoog houden van dat koppie, deed ik met de TV om zijn aandacht vast te houden. Ideaal, een Nijntje filmpje duurde 5 minuten dus dan was het oefenen weer klaar (totdat ik er achter kwam dat Nijntje hem onrustig liet slapen... :? )

Het is verre van nodig, een baby vermaakt zich al met het kijken naar een boekenkast, heeft zelfs als die speeltjes die rondom wippers gehangen kunnen worden niet nodig als het gaat om vermaak (wel als het gaat om leren grijpen ed) maar of het slecht is? Geen idee. Aan Joris merkte ik dus wel dat sommige filmpjes hem onrustig maakten: TikTak en Wolky waren prima, Nijntje niet. Meekijken met oudere kinderen zal dus ook ander soort TV zijn maar als je kind daar geen last van heeft, tja, ik zou niet weten wat er dan slecht aan is.
mama van b en c

Bericht door mama van b en c »

Hier wordt alleen 's ochtends in bed tv gekeken. En C. dus ook en dat is al zo sinds hij een jaar is ofzo. Slecht zal het niet zijn, maar meerwaarde heeft de tv ook niet echt. Al merk wel dat de taal van C. wel uitgebreid wordt met het kijken naar tv. Hij benoemt wat hij ziet, maar dat is ook uitboekjes, speelgoed of op de fiets

Ik ben geen fan van tv kijken, hier staat hij dus ook nooit overdag beneden aan. maar kwaad zal het toch niet kunnen?
Hanne

Bericht door Hanne »

Espen kijkt elke ochtend even naar Kabouter Plop, Bumba en Teletubbies. Ik kijk heel erg graag tv zelf, maar dat zijn dan gedownloade series, niet al die zang- en dansshows waar je mee dood wordt gegooid. Leander houdt van Cartoon Network.
Ilse

Bericht door Ilse »

Dat ze televisie kijken is helemaal niet erg.
Waar je wel rekening mee moet houden is met laten eten voor de televisie. Eten voor de televisie is niet goed, aangezien kinderen gedachteloos gaan zitten eten, terwijl je bewust met eten bezig moet zijn. Maar om ze daarna voor de televisie te zetten om even tijd voor jezelf te hebben lijkt mij geen probleem.
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Ik vond de uitkomst van dit onderzoek erg interessant:

http://www.ru.nl/wetenschapsagenda/@821 ... mode=print

Als ouders meer dan 2 uur tv kijken op een dag, heeft dat effect op de prestaties van het kind in het onderwijs (het kon verschil maken tussen hbo en universiteit). Mijn theorie is dat er dan een bepaald klimaat ontstaat in het gezin: ik merk het zelf ook - tv-kijken vervangt vaak het voorlezen. En wat leef je voor: lees je zelf een goed boek 's avonds, of plof je maar weer voor de tv voor makkelijk vermaak?
Maar ik snap het ook wel hoor, want ik kijk zelf ook elke avond tv omdat ik gewoon erg moe ben na een dag. En hoe makkelijk is het niet om de kinderen tot rust te laten komen voor de tv, of om ze even niet om je benen te hebben lopen als je even iets wilt afmaken?
Toch houd ik mezelf voor dat ik het niet moet onderschatten. Liefst zo weinig mogelijk tv, niet alleen voor de kinderen maar ook voor mezelf!

(we hebben ooit een interessante discussie gehad met een vriend van ons die ervan overtuigd is dat tv-kijken je ziel beschadigt. Nu gaat dat wel erg ver, maar in veel van zijn argumenten kon ik me zeker wel vinden. Zoals dat je je tijdens tv-kijken eigenlijk helemaal overgeeft aan de beelden (en dus de ideeen en opvattingen) van de makers. Je ziet het ook altijd op een foto, of een kind tv zit te kijken. Vind ik altijd heel apart.)
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (15), Roos (13) en Job (11)
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Misschien vind je dit ook interessant om te lezen:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/pe ... ijken.html
Eeffie
J&J MAURITIUS

Bericht door Eeffie »

Nadí mag 's middags tussen 5 en het eten naar Dora kijken. Sesamstraat vind ze niet leuk en verder is het gewoon geen tv op een dag.
Ikzelf vind het niet nodig om ook 's ochtends de tv aan te hebben.
En buiten Dora om kijkt ze helemaal niet veel naar de tv, omdat wij 'm eigenlijk ook niet vaak aan hebben.
Mama van Senior Puber; 07-11-2008 en Junior Puber, 07-05-2012
Hanne

Bericht door Hanne »

de ziel is een heel vaag begrip. daar valt al enorm over te redetwisten. En dan nog eens dat tv de ziel beschadigt, nee dat wil er bij mij al helemaal niet in. Ik kom uit een gezin waar veel tv werd gekeken en ik kijk zelf ook erg graag en idd mijn kinderen krijgen dat ook mee. Maar zowel ik als mijn zussen zijn allemaal hoog opgeleid. Mijn ouders voor hun tijd al helemaal. Leander kijkt ook graag tv, maar leest ook heel graag. Niet iedereen die graag tv kijkt is een hersenloze sukkel zonder overige interesses.
Al die in mijn ogen afschuwelijke zang- en danswegstemshows daar wil ik nog wel van geloven dat het mijn ziel beschadigt, van pure verveling. :wink: :wink: Wat een uitgekauwd concept. Dat mag nu ook wel weer eens ophouden.
Angelique
J&J MALEDIVEN

Bericht door Angelique »

Hanne schreef: niet al die zang- en dansshows waar je mee dood wordt gegooid.
Hanne schreef:deAl die in mijn ogen afschuwelijke zang- en danswegstemshows daar wil ik nog wel van geloven dat het mijn ziel beschadigt, van pure verveling. :wink: :wink: Wat een uitgekauwd concept. Dat mag nu ook wel weer eens ophouden.
Je houdt daar echt niet van hé Hanne :wink:

Of tv kijken slecht is, hmmmmm. Ik zie het vooral als vermaak, net als de pc.
Het hangt volgens mij vooral af van de gebruiker. Ik kan prima de pc, tv of mp-radio aanhebben en ondertussen andere dingen doen. Als de kinderen hier voor de tv zitten, sluiten ze zich voor alles en iedereen af.
Dus reguleer ik dat (nog) voor ze. Zelfde geldt ook voor pc. En mp.
:crazy:
Angelique
J&J MALEDIVEN

Bericht door Angelique »

En even weer OT:
Pauwtje schreef:
Maar op welke vlakken we haar nu s ochtends aan het verpesten door haar tv te laten kijken? Wat vinden jullie van baby en tv kijken (en dan vooral in een gezin met oudere broers/zussen)?

Ik geloof dus niet dat ene kind daardoor verpest wordt. Jeroen en Thijmen zagen amper tv als kleintjes,
ja, op een gegeven moment die gruwelijke teletubs, wie ze die ooit aangeboden heeft die kan ik nog wel wurgen :slaan:

en Lisette daarintegen keek wel ´mee´ (Jeroen en Thijmen waren toen zeg maar 4, dus in de Bob de Bouwerfase) en ik geloof niet dat het haar geschaad heeft hoor. Ze keek gewoon naar de kleurtjes, geluidjes,
in die zin is het niet anders dan fisherprice meuk.
:crazy:
Hanne

Bericht door Hanne »

Angelique schreef:
Hanne schreef: niet al die zang- en dansshows waar je mee dood wordt gegooid.
Hanne schreef:deAl die in mijn ogen afschuwelijke zang- en danswegstemshows daar wil ik nog wel van geloven dat het mijn ziel beschadigt, van pure verveling. :wink: :wink: Wat een uitgekauwd concept. Dat mag nu ook wel weer eens ophouden.
Je houdt daar echt niet van hé Hanne :wink:
.
hahaha, valt het op :wink:
diane76
J&J SANTORINI

Bericht door diane76 »

Tegenwoordig wordt educatieve televisie zelfs aangeraden ter bevordering van de taalontwikkeling. Programma's als Sesamstraat, Dora, Umioomi's zijn heel leerzaam! Als je kind dan televisie kijkt zou ik wel dit soort programma's uitkiezen. Mijn kinderen kijken eigenlijk teveel, net als mijn man trouwens. Het vervelende is dat ik zelf mee ga doen, als dat ding aan staat trekt het toch mijn aandacht, terwijl ik dan liever lees of brei.
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Mara
J&J HAWAII

Bericht door Mara »

Hier kijken ze op vaste tijden een vast aantal programma's/dvd's.
Ik denk zelf niet dat het schadelijk is. Soms even een welkom rustmoment voor het naar bed gaan en vaak ook educatief.
M aarten weet precies wat een neusaap is dankzij de barbapapa's :wink:

En dat ik op zondag een leukere mama ben omdat ik nog even heb kunnen dutten van 7.00-8.00 terwijl zij Heidi en Nils Holgerson kijken bij ons in bed, daar hebben we allemaal wat aan.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Suuz

Bericht door Suuz »

De tv staat hier altijd aan :oops: , maar kids hebben geen interesse :)

Nu pas dat J het leuk vind om een kinderfilmpje te kijken, maar dat is echt sinds een paar maanden maar.. P echt nog geen minuut. Maak niet uit wat er op staat ze kijkt echt niet.
Linkje
J&J SANTORINI

Bericht door Linkje »

Suuz schreef:De tv staat hier altijd aan :oops: , maar kids hebben geen interesse :)
Ik beken ook... :oops: De tv staat vaak aan, meestal op 1 van de Discovery kanalen.

Je!mer kijkt eigenlijk alleen 's ochtends tv, eerst Sesamstraat, dan KRO Kindertijd en De wereld is Mooi. En dan nog ziet ie de helft niet omdat ie aan het spelen is. Dan hoort ie bv de tune van Bumba en staat ie weer even te kijken, maar dat duurt nooit lang.

Zolang het niet obsessief wordt, zie ik er niet zoveel kwaad in.
Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)

Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.

- Gandhi -
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

diane76 schreef:Tegenwoordig wordt educatieve televisie zelfs aangeraden ter bevordering van de taalontwikkeling. Programma's als Sesamstraat, Dora, Umioomi's zijn heel leerzaam! Als je kind dan televisie kijkt zou ik wel dit soort programma's uitkiezen.
Heb je daar iets over gelezen, Diane? Mij lijkt dat namelijk juist niet logisch. Het lijkt me veel beter om met een kind samen dingen te ondernemen, in de concrete situatie woorden te ontdekken. Helemaal voor kinderen die een andere ontwikkeling doormaken, die misschien moeite hebben met 2D-verbeeldingen van voorwerpen en situaties (in tegenstelling tot 3D in real life).

Wat ik vond was het volgende:
When learning from videos is assessed in comparison to equivalent live presentations, there is usually substantially less learning from videos. Although one study finds positive associations of language learning with exposure to some children’s TV programs, other studies find negative associations of viewing with language, cognitive, and attentional development. Background TV is also a disruptive influence.
Ik vind de tv op de achtergrond echt vreselijk, word altijd heel erg afgeleid door de bewegende beelden, laat staan als het geluid ook nog eens aanstaat.
Esther
J&J MALEDIVEN

Bericht door Esther »

Dat brengt mezelf trouwens wel bij het pijnpunt: tv wordt vaak ingezet als vervanging voor 'echte' aandacht, samen dingen doen of lekker zelf spelen. Als dat voldoende wordt gecompenseerd op andere moment is dat prima natuurlijk. Maar ik vrees dat dat in de meeste gezinnen niet zo is (en hierbij zeg ik meteen maar dat ik vermoed dat de gemiddelde jipper daarin een uitzondering is, ik denk bijvoorbeeld dat de voorleesfrequentie hier ruim boven het gemiddelde zal liggen) en dat is jammer.
En de emotionele ontwikkeling, laat je die 'overnemen' door de tv of beleeft je kind het echte leven voldoende om de dingen die hij of zij op tv ziet te relativeren? Wanneer laat je je kinderen naar welke programma's kijken?
(Voor mij persoonlijk als christen vind ik het bijvoorbeeld erg belangrijk dat ze een goed wereldbeeld voorgeschoteld krijgen, niet het beeld dat de Japanse manga-tekenaars voor ogen hebben. Dus waarschijnlijk gaan onze kinderen nooit naar Pokémon en soortgelijke programma's kijken.)

Net als met de kans op overgewicht: laat je inderdaad je kinderen regelmatig voor de tv eten, en wat eten ze dan? En wordt dat op andere moment gecompenseerd?

Dus een rechtlijnig antwoord is denk ik niet te geven, het hangt van veel factoren af.
wilmama
J&J HAWAII

Bericht door wilmama »

Ik denk dat tv kijken niet per definitie slecht is. Wel moeten ze ook kunnen spelen en leren spelen. Te veel lijkt me niet goed.

's morgens na het eten kijkt A wel tv. Ook als ik M arijn boven voed mag ze tv kijken. Dan maak ik een afspraak dat hij weer uit gaat als ik beneden ben. Ook tijdens het koken mag ze tv kijken. Het komt nu ook regelmatig voor dat de tv 's morgens of 's middags helemaal niet aan komt.

A nne had al vanaf baby interesse in de bewegende beelden van de tv. M arijn kijkt er echt niet naar om. Kijkt even en loopt weer verder. Laatst heb ik hem heel bewust in de kinderstoel voor de teletubbies gezet omdat ik echt iets moest doen zonder grijphandjes. Toen heeft hij toch maar gekeken.

Toch heb ik ook wel het idee dat ze er ook wel aardig wat van opsteken hoor. Zo zei A nne laatst dat ik eerst moet kalmeren als ik boos ben :D
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Ilse

Bericht door Ilse »

Suuz schreef:De tv staat hier altijd aan :oops: , maar kids hebben geen interesse :)

Nu pas dat J het leuk vind om een kinderfilmpje te kijken, maar dat is echt sinds een paar maanden maar.. P echt nog geen minuut. Maak niet uit wat er op staat ze kijkt echt niet.

Maar waarom staat de televisie dan aan? Ik zou echt gillend gek worden als hij de hele tijd aan zou staan.
Het is niet alleen een vreselijke ruis, want je wordt op bepaalde moment wel getriggerd als hij aanstaan. Maar het is ook nog eens zonde van de energie.

Er gaan bij ons dagen voorbij dat de televisie niet aan gaat (voor Merel dan, wij kijken 's avonds wel tv). En als Merel kijkt dan is dat vaak vlak voor het avondeten, als ze moe is.

Alleen zat papa van de week vlak voor het slapen gaan nog even Star Wars met haar te kijken (ik was even met de paarden rijden).... :oops:
Marije
J&J TEXEL

Bericht door Marije »

diane76 schreef:Tegenwoordig wordt educatieve televisie zelfs aangeraden ter bevordering van de taalontwikkeling. Programma's als Sesamstraat, Dora, Umioomi's zijn heel leerzaam! Als je kind dan televisie kijkt zou ik wel dit soort programma's uitkiezen. Mijn kinderen kijken eigenlijk teveel, net als mijn man trouwens. Het vervelende is dat ik zelf mee ga doen, als dat ding aan staat trekt het toch mijn aandacht, terwijl ik dan liever lees of brei.
Door de programma's zelf? :wink:
Ik heb eens een (wetenschappelijk) onderzoek gelezen dat tv inderdaad iets aan kinderen kan leren. Hetzelfde leren ze echter ongelooflijk veel sneller van een echt mens (6 uur tv kijken vs 5 min interactie met een mens was het geloof ik). Het ging in dit onderzoek om sociaal gedrag (zoals in Sesamstraat), taal (zoals in Dora) en rekenen (zoals in Umizoomi). Qua rekenen zat de 'interactie' met een computerspel er tussenin, vooral als het een spel met feedback is. Voor sociaal gedrag en taal moet je toch echt met echte mensen aan de slag. :wink:

Mijn kinderen kijken trouwens wel graag naar de bovenstaande programma's. Ik zie het gewoon als vermaak, als ze moe zijn of even geen zin hebben in spelen.
Suuz

Bericht door Suuz »

Ilse schreef:

Maar waarom staat de televisie dan aan? Ik zou echt gillend gek worden als hij de hele tijd aan zou staan.
Het is niet alleen een vreselijke ruis, want je wordt op bepaalde moment wel getriggerd als hij aanstaan. Maar het is ook nog eens zonde van de energie.

Er gaan bij ons dagen voorbij dat de televisie niet aan gaat (voor Merel dan, wij kijken 's avonds wel tv). En als Merel kijkt dan is dat vaak vlak voor het avondeten, als ze moe is.

Alleen zat papa van de week vlak voor het slapen gaan nog even Star Wars met haar te kijken (ik was even met de paarden rijden).... :oops:
Ik vind het juist heerlijk, meestal staat hij op muziek ;) Ik word gillend gek als het stil is. En tijdens het computeren kijk ik zelfs tv :)
Smorgens staat hij even aan voor journaal of een tekenfilmpje (als ik niet moet werken) en dan als we thuis komen, rond 4 uur kijk ik nogmaals journaal en dan blijft hij aanstaan tot ik na bed ga.
Op dagen dat ik vrij ben staat hij de heledag aan heerlijk vind ik het. Kijk veel films die ik opgenomen heb, omdat ik meestal vroeg naar bed ga en die niet kan kijken.

Verder heb ik een energie zuinige tv, en ik werk 4 dagen en ga vroeg naar bed. Dus dat valt mee ;) Ik ben het ook gewend van vroeger van thuis, toen stond hij ook altijd aan. Ik kan ook echt niet studeren als het stil is, dus dan staat hij op radio (ja tv op radio ;))

Het is maar wat je gewent ben, ik laat het ook niet zomaar ergens op staan. Ik kijk echt programma's. Zo is er een nieuwe zender 24 kitchen, echt leuk. Dat heb ik zondag aanstaan.. ideeen opdoen voor lekker eten, zo heb ik nu een lekker recept voor worteltjes taart! hmmm

ene ik heb ook misschien veelste veel zenders hahahahahaha dat heeft denk ik ook wel invloed :P Ik kijk veel op SYFY.
diane76
J&J SANTORINI

Bericht door diane76 »

Marije schreef:
diane76 schreef:Tegenwoordig wordt educatieve televisie zelfs aangeraden ter bevordering van de taalontwikkeling. Programma's als Sesamstraat, Dora, Umioomi's zijn heel leerzaam! Als je kind dan televisie kijkt zou ik wel dit soort programma's uitkiezen. Mijn kinderen kijken eigenlijk teveel, net als mijn man trouwens. Het vervelende is dat ik zelf mee ga doen, als dat ding aan staat trekt het toch mijn aandacht, terwijl ik dan liever lees of brei.
Door de programma's zelf? :wink:
Ik heb eens een (wetenschappelijk) onderzoek gelezen dat tv inderdaad iets aan kinderen kan leren. Hetzelfde leren ze echter ongelooflijk veel sneller van een echt mens (6 uur tv kijken vs 5 min interactie met een mens was het geloof ik). Het ging in dit onderzoek om sociaal gedrag (zoals in Sesamstraat), taal (zoals in Dora) en rekenen (zoals in Umizoomi). Qua rekenen zat de 'interactie' met een computerspel er tussenin, vooral als het een spel met feedback is. Voor sociaal gedrag en taal moet je toch echt met echte mensen aan de slag. :wink:

Mijn kinderen kijken trouwens wel graag naar de bovenstaande programma's. Ik zie het gewoon als vermaak, als ze moe zijn of even geen zin hebben in spelen.
Ik heb het gelezen in de nieuwste versie van 'logopedie voor onderwijsgevenden' van Mieke Pronk. Televisie kan natuurlijk nooit de ervaring en het menselijke contact vervangen, dat lijkt me duidelijk. Het kan wel een mooie stap zijn om het generaliseringsproces voort te zetten. En, laten we wel wezen, er zijn nu eenmaal ouders die niet veel met hun kinderen ondernemen. Of ouders die de Nederlandse taal niet (voldoende) machtig zijn. In dit soort gevallen zijn educatieve programma's een aanvulling. En aanvulling! Meer niet.

Als het gaat om de discussie of tv slecht is, dan kies ik liever voor Dora en kornuiten dan voor kabouter Plop en maten!

Marije, heb je een link naar dit onderzoek? Lijkt me interessant om te lezen.
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Claudiac

Bericht door Claudiac »

Afbeelding

Ik gebruik het als ik aan het koken ben. De tv staat nooit aan als we niet kijken.
wennetje

Bericht door wennetje »

Eeeh het betreffende kind is van mei dit jaar, vraag had betrekking op baby en TV, volgens mij voegen Dora, umizoomi en zo meer dan nog niet zoveel toe ;-)
ddaantje

Bericht door ddaantje »

Als je er bewust mee om gaat denk ik niet dat het heel slecht kan zijn

Leuke anekdote...

we waren gisteren in de dierentuin. We liepen langs een volière met grote zwarte vogels met een grote oranje snavel erin. Mijn schoonmoeder vroeg aan Xarno of hij deze vogels kende. Hij zei: Jahoor dat zijn Toekans. oma lag bijna ondersteboven. Ik vroeg hem waar hij deze vogels van kende. Oh van Diego zei hij :mrgreen:

Hartstikke educatief dus :D
diane76
J&J SANTORINI

Bericht door diane76 »

wennetje schreef:Eeeh het betreffende kind is van mei dit jaar, vraag had betrekking op baby en TV, volgens mij voegen Dora, umizoomi en zo meer dan nog niet zoveel toe ;-)
Als het maar lang genoeg tv kijkt kan het dus wel wat toevoegen :wink:
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Marije
J&J TEXEL

Bericht door Marije »

diane76 schreef:Marije, heb je een link naar dit onderzoek? Lijkt me interessant om te lezen.
Ik was het al aan het zoeken, maar kan het niet vinden. Ik heb een keer een lezing gevolgd van iemand die dit onderzocht had. Heel interessant. Dan legde ze een bepaald principe uit aan een groep kinderen, aan een andere groep werd het door iemand op de tv uitgelegd en aan een derde groep door een animatiefiguur op tv. Het leereffect werd steeds kleiner. Naar aanleiding hiervan heb ik toen het artikel opgezocht. Het is jaren geleden, Thijmen was volgens mij een baby. Zegt het iemand anders misschien iets? De onderzoeker was een vrouw in elk geval.
Claudiac

Bericht door Claudiac »

Ik had dat onderzoek ook ergens gelezen, volgens mij in de Volkskrant of zo. Maar dat is zeker een jaar geleden, volgens mij.
De Franse overheid wilde toch ook tv voor babies verbieden vorig jaar?
Plaats reactie