Een kleine intro;
Mijn vader en op hadden beide coeliaki wat bij beide op late leeftijd tot uiting is gekomen. Ze hadden het beide in erge mate maar het houden aan dieet scheelde een hele boel. Maar beide de darmen wel behoorlijk al aangetast wat veel ziekenhuisbezoekjes en opnames tot gevolg had.
Onze kleine R. kreeg al heel vroeg last van eczeem. Heb de coeliaki wel aangehaald, maar nooit iets mee gedaan. Tot het geven van gluten met zo'n 6 maand in de vorm van brood, dat het eczeem eruit spoot. Bezoekje aan ka, maar die negeerde eigenlijk de coeliaki omdat hij daarvoor 'te dik' was (ook zijn ontevredenheid aangehaald, plotselinge huilbuien etc). Advies was om gluten pas na een jaar te geven omdat de darmen dan meer 'klaar' ervoor waren. Doorgaan met de bv, want daar werden geen gluten in door gegeven zoals gezegd. Brood ed later geintroduceerd en het coeliaki-verhaal verdween op de achtergrond.
R is nu 3, en ineens overviel me dit gevoel van het coeliaki verhaal weer. En waarom eigenlijk? Zijn ontlasting is nog nooit 'normaal' geweest. Altijd te dun, te 'vies', draderig, licht van kleur, enorm stinken en hij zit er vaak helemaal onder 's ochtends. En de geur is onbeschrijfelijk, zo vies. Maar hij eet wel goed brood, is wel wat afgevallen maar niet noemenswaardig. Volgens het bureau een mooie slanke peuter.
Wel krijg ik vaak te horen hoe zo'n mooi 'bierbuikje' hij heeft

Het bureau stelde voor om bloed te laten prikken. Het gaf geen 100% garantie maar haalde misschien wel mijn onzekerheid weg. Ook is hij wel eens hangerig/niet helemaal lekker maar niet ziek.
Waarom niet bloedprikken zou je denken? Ik heb daar zelf een gemengde gedachte bij van de grootste drama's. En R kennende gaat dat niet zonder slag of stoot. Zou het daar 'ernstig' genoeg voor zijn denk ik bij mezelf? Maar wat als blijkt dat er wel iets uit zou komen, is het dan niet van belang er zo vroeg mogelijk bij te zijn?
Mén, ik kom er maar niet uit..
Hebben jullie ervaringen over bloedprikken bij deze leeftijden?
Ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen..