CB-tje (mag ik even huilen?)

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Linkje
J&J SANTORINI
Berichten: 1763
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:05 pm

CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door Linkje »

Nou, ik ben vanochtend met beide jongens naar het CB geweest. En blijkbaar gaat het niet zo lekker. :(
Ze zakken allebei op de curve wat betreft hun gewicht, de lengte laat wel een goede lijn zien.

Maar dat mens liet me vooral schrikken toen het over Je!mer ging! Hij zakte namelijk helemaal onder de curve!! Volgens haar zat ie onder de laagste lijn. Het klopt dat ie niet veel gegroeid is, maar 200 gram bij hun op de weegschaal, en dat is natuurlijk bedroefend weinig op 1 jaar (!) tijd. Hij is ook veel ziek geweest de laatste maanden, 2x buikgriep, 1x een luchtweginfectie, en tussendoor continu verkouden. En een dikke eter is het ook niet....
Maar goed, ik heb zonet de cijfertjes even ingevuld in de curve op borstvoeding.com en toen bleek dat ie nog steeds in het groene vlak zit. Tuurlijk, hij is amper gegroeid, maar hij zit nog steeds binnen de lijntjes. Zit er dan zo'n groot verschil tussen de beide groeicurves?!

En F edde groeit ook niet zo goed, ook maar 200 gram in 8 weken tijd. Terwijl dat dus minimaal het dubbele zou moeten zijn. En ja, ook hij is ziek geweest, maar dan nog. :cry: Mag ik even huilen?

Bah, wat baal ik hier van! En ik weet ook niet zo goed wat ik eraan moet doen....
Iemand nog tips?
Of gewoon een knuffeltje?
Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)

Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.

- Gandhi -
Sietske

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door Sietske »

Wat zei de cb-arts dan? Want alleen constateren dat de groei niet goed is en er vervolgens niet bijzeggen wat je kunt doen daar heb je natuurlijk niet zoveel aan.
Geen idee of je je echt zorgen moet maken. Als je schrijft dat beide kinderen best veel ziek zijn geweest dan kan ik me voorstellen dat het gewoon ook logisch is dat hun groei achter blijft.

Ik heb geen echte tips voor je maar als je je echt zorgen maakt zou je misschien eens contact op kunnen nemen met Stefan Kleintjes om zijn mening te vragen. Of anders gewoon nog eens even afwachten. De lente komt er weer aan en dan hebben we de meeste griepjes en verkoudheden hopelijk ook weer achter de rug. Als de theorie dat het slechte groeien komt door het vele ziek-zijn, klopt dan zouden ze de komende maanden ook weer meer moeten gaan groeien.

Niet fijn hoor, als je terug komt van het CB en je zoveel zorgen maakt.
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door Pauline »

wat Sietske zegt. En daarbij hou er wel rekening mee dat wanneer ze in de lengte groeien vaak niet in gewicht groeien en andersom...
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13435
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door Chantal »

als ze ziek zijn vallen ze wel heel snel af, terwijl het aankomen niet zo snel gaat! (hoe andersom gaat het bij mij :? )
en in de lengte groeien is ook gewoon belangrijk, chris deed het ook altijd, of in de lengte groeien, of in de breedte, en dat zie je op de weegschaal.

je weet wat ze eten en drinken en als ze gewoon vanalles binnenkrijgen dan kun je er zelf ook niet zoveel aan doen denk ik, of het moet wel heeeel erg zijn..
misschien wat extra vetjes? roomboter op brood en zo? volle melkproducten, scheutje olijfolie door het eten?

en een dikke knuffel was ik vergeten te zeggen. hoe gaat het trouwens met het helmpje? nog geen drukplekken of zo?
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
annelinda

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door annelinda »

Ik zou me er niet te druk om maken (okay, niet meer), je geeft zelf al een hele goede verklaring.
En als je je zorgen maak zou ik naar de ha gaan ivm het vele ziek zijn van Jelmer.
Hoe eten je kindjes? Zijn ze tevreden en ontwikkelen ze zich goed.

Anne heeft toen ze een baby was heel slecht gegeten, en de kinderarts zei altijd tegen mij dat de lengte groei erg belangrijk is en dat ze groeien. Het maakte nooit uit hoe veel. (soms maar 50 gram)

en natuurlijk een knuffel, ik kan je je zorgen heel goed voorstellen.
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door Nanda »

ik sluit me ook bij sietske aan.

waren de andere ontwikkelingen wel goed?

en natuurlijk een dikke knuffel!!
Trotse mama van J en T
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door Mare »

Vervelend dat je nu zo onzeker bent. Hoe reageerden ze verder bij het cb dan? Tips? Opmerkingen? Aangezien beide jongens ziek waren zou ik mij nu geen zorgen maken, iig niet acuut. Ga anders over een maandje nog eens wegen om te kijken of het nu, na het ziekzijn, beter gaat. Was dit de eerste keer dat zij zo veel zijn gekelderd?

De curves verschillen trouwens best wel ja, dus lekker die van de who aanhouden!

David is de afgelopen drie maanden alleen maar ziek geweest en weegt nu denk ik zelfs minder dan bij het laatste weegmoment. Het aankomen gaat nog niet zo hard, maar ik heb er een verklaring voor en maak mij daarom geen zorgen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door kaatje71 »

in ieder geval een dikke knuffel.
Hier ook een peuter die niet altijd zoveel aankomt, maar ik kan op mijn kop gaan staan, ze eet toch wat ze wil ( en dus ook vaak niks).
Fijn dat de curve op bv.com iig een beter beeld laat zien.
Ik zou het ook nog even afwachten en idd even contact opnemen met Stefan Kleintjes, die kan wellicht nog wat tips geven.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Linkje
J&J SANTORINI
Berichten: 1763
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:05 pm

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door Linkje »

Chantal schreef:misschien wat extra vetjes? roomboter op brood en zo? volle melkproducten, scheutje olijfolie door het eten?
Dat stelde zij ook voor, tijdelijk weer terug naar de volle producten. En ik heb hem natuurlijk tussendoor thuis wel eens op de weegschaal staan, en hij was dus wel zwaarder dan die 12,5 kg van vandaag. Voor F edde stelde ze voor om meer te gaan bijvoeden :roll: maar dat gaan we dus niet doen.... gewoon lekker Rapley-en!
En wat de rest ook al zegt, ze groeien beide gewoon wel goed in de lengte, en de ontwikkeling gaat verder ook goed. Je!mer is eind 2011 ook eindelijk :D begonnen met praten, dat gaat nu ook als een speer!

@Sietske: Stefan Kleintjes zie ik volgende week toevallig ('mijn' BV-cafe bestaat 2 jaar, en hij is speciale gast :D ), dus dan trek ik hem wel even aan zijn mouw.

@Chantal: met het helmpje gaat het goed, hij heeft niet veel problemen ermee! Enig nadeel is dat hij een heel gevoelig huidje heeft, erg droog en zo. Morgen gaan ze hem weer even bijstellen zodat we er weer even tegen kunnen.

Enne, bedankt meiden!
Normaal gesproken laat ik me niet gek maken bij het CB, en al helemaal niet door dat type van vandaag. Maar dat beide jongens niet goed gegroeid zijn viel me toch een beetje rauw op mijn dak. En mijn moeder maakte het nog even compleet door te zeggen dat ik Je!mer maar moet dwingen te eten.... Dat was allemaal wat teveel denk ik. En dan in combinatie met dat ik even niet lekker in mijn vel zit, ik voel me deze week erg gehaast, prikkelbaar en moe.
Ik ga denk ik vanavond maar lekker vroeg naar bed, en dan gaan we morgen met frisse moed weer verder!
Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)

Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.

- Gandhi -
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13316
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door Gootje »

E vi is in de periode 9 maanden-1,5 jaar ook maar summier gegroeid. Hoeveel precies zou ik moeten nakijken, maar achteraf gezien was ze vooral bezig met kruipen, staan en leren lopen. Dat kostte blijkbaar veel energie. Ook veel onrustige nachten toen. Van een little budha veranderde ze toen in een slanke dreumes (en die bouw heeft ze nog steeds). Maar nooit commentaar op gehad. Kijk gewoon naar je kind en vertrouw daarop!
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Hanne

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door Hanne »

ik moet binnenkort ook met Espen. Zijn gewichtscurve buigt nu af naar beneden. Hij zit echt op het onderste randje van de bandbreedte, dus ik zal ook wel van alles te horen krijgen. Hij is een vreselijk moeilijke eter, eet zo vreselijk weinig. Ik hoop dat ze nuttige tips hebben en geen verwijten.
Ik snap precies hoe je je voelt. vervelend hoor. dus bij dezen: knuffel.
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8039
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door Sarina »

Allereerst een dikke knuffel! En dan even over die opmerking van je moeder: zou ik naast je neerleggen. Dwingen tot eten werkt volgens mij alleen maar averechts; hij zal er minder zin in hebben en misschien zelfs problemen mee krijgen (later). Beter inderdaad volle producten met gezonde vetten (avocado schijnt toch ook zo goed te zijn) en Stefan om advies vragen.
Succes!
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2828
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door Laris76 »

Wij hebben hier ook een spijker die na ziektes echt vel over been is. Dan geven we wat meer vettere dingen idd.
Kijk het gewoon even aan zoals gezegd en laat je niet gek maken (ook niet door je moeder).

Donderdag en vrijdag even lekker naar buiten; daar knap je vast van op!
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13435
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door Chantal »

Linkje schreef:
Chantal schreef:misschien wat extra vetjes? roomboter op brood en zo? volle melkproducten, scheutje olijfolie door het eten?
Dat stelde zij ook voor, tijdelijk weer terug naar de volle producten.
hier krijgen de kinderen volle melk en olijfolie door de macaroni omdat ze geen saus willen. anders plakt het zo. ze begonnen zo groot, maar nu zijn ze gemiddeld en zit er geen vetje meer aan.
volle melk is lekkerder in de cappucino en zo, vandaar dat we deze hebben. ikzelf drink geen melk, dus we hebben altijd een voorraadje houdbare pakken in de kast staan.
ook doe ik flink boter op brood bij ze, zelf eet ik dat ook al niet :) kan zeker geen kwaad bij kindjes die het kunnen hebben!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
J0p1e
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:09 pm

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door J0p1e »

Er zit een heel groot verschil tussen curves en ook hoe ernaar gekeken wordt.
W@lt is onder controle bij de kinderarts voor zijn groei, hij is nu 94 cm en woog 14 kilo geloof ik. Een echt kleintje dus. Bij de kinderarts hebben ze ook nog een -3 lijn. En zelfs daar zit hij onder. Maar hij volgt wel een eigen lijn. Die ligt dan wel heel laag, maar hij gaat vooruit. Pas bij afbuigingen over iets langere tijd maakt de kinderarts zich zorgen gaf ze aan. De voornaamste reden waarom hij daar onder controle blijft is omdat er naast die geringe groei ook nog andere spelen.
En ziekte is een hele goede reden om niet veel aan te komen lijkt me.
laat je niet gek maken!
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
wennetje

Re: CB-tje (mag ik even huilen?)

Bericht door wennetje »

Bij mijn peuter was ook zo'n afbuiging te zien na ziekte en 2 maanden later begon zijn lengtegroei ook te stagneren. Dus het is wel goed om op te blijven letten want dat laatste is echt niet goed.

Letterlijk advies van de kinderarts: geef hem wat hij lekker vind en focus je niet teveel op dat het gezond moet zijn. Die tip (en een amandelen operatie) heeft hem het afgelopen jaar 3,5 kg laten groeien...
Plaats reactie