Ongeduldig krijsen

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
wennetje

Ongeduldig krijsen

Bericht door wennetje »

Het leek even minder maar is toch weer terug, herkent iemand dit?

Een orthopedagoog omschreef mijn zoon een jaar geleden als een kind met een sterke wil die hij temperamentvol weet te uiten. Deze omschrijving is tot op de dag van vandaag raak. Meestal heb ik er wel plezier om maar ik word wel wat moe van zijn gefrustreerde schreeuwpartijen. Als iets niet lukt, bijvoorbeeld hij krijgt zijn jas niet meteen op de kapstok of hij krijgt zijn slof niet direct goed aan, dan begint hij hevig te gillen, krijsen, meestal gecombineerd met dramatisch op de grond vallen om het daarna (gelukkig) gewoon weer te proberen. Het duurt niet lang, een paar tellen (als het daarna weer niet lukt is het wel wat tellen langer). Als hij moe is (standaard in de avond en op de wo en za ochtend na kdv dagen) is dit het ergst. Anders hoor ik hem nog wel eens 'nou moe' of erger: 'dommedommedomme' (had hem toch echt potjandorrie geleerd :? ) mompelen alvorens het opnieuw te proberen.

Hoe krijg ik dat gekrijs en gegil toch minder? Er zit nogal een volume achter namelijk. Negeren helpt niet, ik heb hem dus geprobeerd een woord (potjandorrie of 'stomme jas') als uiting van frustratie te geven maar dat werkt vooralsnog niet. Met uitleg dat ik begrijp dat het vervelend voor hem is als iets niet lukt maar dat ik niet wil dat hij dan zo gaat schreeuwen lijk ik nog het verst te komen op zo'n moment want als het dan weer niet lukt schreeuwt hij 8 van de 10 keer daarna niet zo hard. Maar ik blijf maar uitleggen en weg krijg ik het niet.

Iemand tips?
mama van b en c

Re: Ongeduldig krijsen

Bericht door mama van b en c »

Geen tips... het wordt vanzelf beter als het wel gaat lukken. Maar dan is er wel weer iets nieuws wat nog niet lukt :roll:

Aan mij heb je niks
Chabeli

Bericht door Chabeli »

Ik spreek Tomas op een rustige toon aan en zeg dat hij rustig moet worden, dat het niets geeft als het niet meteen lukt, dat hij het nog een beetje moet leren en dat we het gewoon even opnieuw gaan proberen. Soms vraag ik hem wat dan niet lukt en begeleid ik hem bij hoe het wel kan doen. Ik moet dit nog vaak herhalen, maar hier gaat het al stukken beter.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ik vraag dan of het huilen helpt?
wennetje

Bericht door wennetje »

Chabeli, dat doe ik idd ook en complimenteer hem als hij het daarna weer probeert en het wel lukt of ik vertel hem dat hij mij altijd om hulp mag vragen. Het wordt alleen maar niet minder. Hoe lang duurde dat bij Tomas? Voordat het minder werd?
Hanne

Bericht door Hanne »

Sinds Espen twee is zit hij echt enorm in de peuterpuberteit. Als hij zijn zin niet krijgt, iets gaat niet zoals hij wil, we begrijpen hem niet meteen: "nee, nee, nee" krijsen, slaan, schoppen, over de grond rollen. Ik pak hem dan ook altijd stevig tegen me aan en zeg heel duidelijk: "Nee Espen, jij mag niet gillen". of slaan of schoppen wat op dat moment van toepassing is. Vaak jammert hij dan nog even door, maar soms is ie ook meteen stil. Het moet idd nog even beklijven. En ik hoop dat dat snel gebeurt want het is zo irritant.
wennetje

Bericht door wennetje »

En ik hoop dat dat snel gebeurt want het is zo irritant.
Uitermate! :roll:
Appendix
J&J SANTORINI

Bericht door Appendix »

Ik vind dat je goed bezig bent, Wennetje. Vooral dat je hem andere manieren leert om zijn frustratie te uiten. Er zullen altijd dingen blijven die niet lukken en hij mag daar ook best van balen (toch?). Hij moet het alleen een beetje zachtjes doen ;-)

Dus eh.... tiseenfase tiseenfase....
Bikkel!
@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Miranda
J&J HAWAII

Bericht door Miranda »

Chabeli schreef:Ik spreek Tomas op een rustige toon aan en zeg dat hij rustig moet worden, dat het niets geeft als het niet meteen lukt, dat hij het nog een beetje moet leren en dat we het gewoon even opnieuw gaan proberen. Soms vraag ik hem wat dan niet lukt en begeleid ik hem bij hoe het wel kan doen. Ik moet dit nog vaak herhalen, maar hier gaat het al stukken beter.
Ik doe het ook zo bij Danique, want die kan er ook wat van.... Wat een volume heeft ze zeg, verschrikkelijk gewoon.
Ik hoop maar dat het snel gaat helpen, maar er is nog hoop begrijp ik uit jouw stukje. :wink:
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Plaats reactie