over zindelijkheidstraining *update*

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

over zindelijkheidstraining *update*

Bericht door Mare »

David is nog niet zindelijk en daar baal ik van, maar het is niet anders. Het afgelopen jaar was ook niet echt makkelijk voor hem en de luier is als het ware 'veilig'. Wij vragen hem regelmatig of hij naar de wc wil en af en toe wil hij. Hij kan ook goed aanvoelen wanneer hij moet plassen, maar als de luier uit is gaat het elke keer mis.

Nou was David laatst bij mijn s-moeder en trots vertelde zij mijn man dat David op de wc gepoept heeft. Wow, dat vond mijn man wel leuk, totdat zij zei hoe ze het voor elkaar had gekregen: als je nu op de wc poept, krijg je wat lekkers. :?
Het ergste vond ik nog dat zij zei: ja, het is niet pedagogisch verantwoord, maar het werkt wel.

Vandaag bij de opvang vroeg de juf of ze David mochten trainen (netjes trouwens). Ja dat mag, maar niet met stickers. Nou dat snapte ze niet. Dus heeft j het uitgelegd. Maar wij doen het wel met stickers. Tja, helaas voor jullie...
Laatst gewijzigd door Mare op di dec 04, 2012 7:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door Kimmie »

wat vind je vervelend aan het stickter systeem?
Vind je het ook vervelend om D gewoon mee te laten gaan met de rest van de groep als ze naar het toilet gaan, ongedwongen als hij wil mag hij mee en wel/niet plassen oid en daar bijlaten?
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door Mare »

Wij zijn tegen het belonen met stickers en degelijke omdat wij graag willen dat de motivatie uit hemzelf komt. Hij moet het niet doen omdat hij dan een sticker/cadeau krijgt. Dat werkt ook niet bij David. Dan doet hij straks niets meer zonder beloning.

Wij hebben aangegeven dat hij idd met de rest mee mag doen met het ritueel (graag zelfs) maar geen stickers en geen dwang.

Ik had laatst bedacht dat ik gebruik kon maken van het feit dat de luiers op waren. Ik gaf bij het verschonen aan dat dit de laatste luier.was. dan kon hij nu naar de wc. Nou, even later was David helemaal in tranen omdat hij in zijn luier geplast had en ze nu op waren. Gelukkig had ik nog een bob de bouwer luier, hij was echt in paniek :(
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door Kimmie »

dank voor je uitleg, kan het plaatsen nu. zou ik idd voor dat laatste gaan, met de groep mee laten gaan... prijzen als ie op de wc gaat oid, kan je thuis evt ook doorvoeren op vaste momenten naar het toilet.
P uck is wel plas zindelijk maar het liefst heeft ze de luier om (gewoonte en makkelijk).
Poep lukt echt niet, paniek en angst als ze op de wc moet.

Ik vroeg der laatst wanneer ga je op de wc poepen? Nou als ik groot ben was der reactie... wanneer ben je groot dan? Als ik 4 ben... dan ben je al groot idd... zullen we dat afspreken als jij 4 bent dan ga jij op de wc poepen en doen de luiers weg... oke doen we wel dan... eerst ben ik 3 toch??
haha... ben benieuwd.

Ik denk dat er een moment komt dat D zelf aangeeft en nu hoeft het niet meer... en dat het mis gaat is op zich latsig maar geen ramp toch... dan voelt hij het letterlijk en misschien word ie er wel vies van? Zo ging het met P in de zomer, wel een makkelijkere periode natuurlijk.
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door Mare »

Wij doen het idd al elke keer met verschonen en zeker als de luier nog droog is. Maar het lastige is ook dat hij op het moment bij alles roept: ik kan dat niet. Letterlijk bij alles. Zelfs als ik vraag of hij op bed gaat liggen :roll:
Vies vindt hij het trouwens ook niet. Hij blijft rustig zitten spelen als hij in zijn broek geplast of gepoept heeft -.-
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door Kimmie »

Oh echt... Tja waarom druk maken als je gewoon door kan spelen?!
Die dingen zijn niet af te dwingen hè, voordat ze 16 is denk ik er vaak achteraan... Geduld...
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
wennetje

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door wennetje »

Volgens mij kom je met geduld ook het verst.
Joris heb ik wel gepoogd te interesseren voor stickers, kind is nu eenmaal stapelgek op stickers plakken en ik zie zelf niet zoveel verschil tussen de beloning van een sticker of de beloning van een compliment en een knuffel. Maar ik begrijp ook wel dat je dat anders zou kunnen zien. Hoe dan ook, daar kwamen echt niet eerder plasjes van op de po/wc. Het werd wel een leuk ritueel om alle stickers (dieren) te benoemen en alvast een keuze te maken maar als er dan niet geplakt mocht worden, omdat er niets in de po zat, was dat ook geen punt. Het kwartje viel er niet eerder door.
Het is uiteindelijk vrijwel vanzelf gegaan. In het begin nog wel met ongelukjes doordat hij het te druk had. Ik heb hem ook een tijdje de keuze gegeven in de ochtend: luier of broekje en hij ging steeds vaker kiezen voor dat broekje.

Joris is nu sinds een maand of 2 plaszindelijk, poepzindelijk komt vast snel en nachtzindelijk was hij een aantal weken maar dat is nu over. Ik vond die luiers overigens wel lekker makkelijk :D
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6813
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door petra1969 »

Cay is ook nog niet zindelijk. Hij weet precies wanneer hij moet poepen of plassen. Als hij zonder luier rondloopt, plast hij keurig op de wc. Dan kan hij staand plassen en hoeft hij niet op de wc te zitten. Want daar is hij bang voor. Als ik hem geen luier aandoe maar een onderbroek, plast hij geheid in zijn broek. Ik heb het voor nu nog maar even voor me uitgeschoven. Sarah was bijna 4 en Elise was net 4 toen ze zindelijk waren. Ik denk dat ik bij Cay ook ongeveer van die leeftijd moet uitgaan.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (33), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12614
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door monika »

Jort was plaszindelijk met 2,5, spontaan in de zomer omdat het potje wel interessant was. Poepen heeft hij vervolgens een jaar in zijn onderbroek gedaan. Toen hij 3,5 was wist ik zeker dat hij op de WC kon poepen maar het niet deed. Waarom? geen idee. Toen heb ik gezegd dat Thomas de trein over 2 maanden kwam en dat daar alleen kindjes mee mochten die op de WC poepten. Verder geen woorden meer aan besteedt. Binnen een week poepte hij op de WC en toen we naar Thomas de trein gingen was hij de link allang weer vergeten.

Ik zie dat niet als omkopen, maar als leren dat er consequenties zijn. Volwassenen kunnen ook meer doen wanneer ze continent zijn. Grote kans dat het kwartje binnenkort valt.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12750
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door Pauline »

Even los van de zindelijkheid training, Ik begrijp niet wat er mis is met belonen met stickers. Vooral niet omdat het veel gebruikt wordt. De meeste kdv gebruiken het. Daarbij, als hij straks een zwemdiploma haalt, krijgt hij dan ook geen kadootje? Of als hij een goed rapport heeft mag hij dan ook geen beloning krijgen van oma? Als je dat heel ver doortrekt, mag hij dan ook geen geld verdienen met zijn werk? Onze maatschappij is doordrenkt met belonen.

Ik persoonlijk ben wel voor belonen namelijk. Liever dan voor straffen. Het werkt hier super! Wij houden het wel klein qua beloning. Maar de trots die ze hebben als zelf iets verdiend hebben. Die vind ik erg leuk om te zien.

Maar goed, ieder zijn ding hoor.

Wat de zindelijkheidstraining betreft. Ik heb ooit gehoord dat er een paar periodes zijn waarbij ze ontvankelijk zijn voor zindelijkheid. Als je het buiten die periodes probeert gaat het niet lukken en levert het veel frustratie op. Het is dus dan zoeken naar zo'n periode. Vaak gaat het dan betrekkelijk snel. Misschien heb je nu die periode te pakken. Dat is een kwestie van uitproberen. Maarten was met 2,5 zindelijk. Een paar maanden erna ook snachts. Sjoerd was met 3 jaar zindelijk. En nog niet snachts. Het zal vast wel goedkomen voor hij 18 is ;).
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door kaatje71 »

Pauline schreef: Of als hij een goed rapport heeft mag hij dan ook geen beloning krijgen van oma?
sowieso is een goed cijfer of een Goed of Voldoende toch ook al een beloning op zich? En als mijn zoon thuis vertelt dat hij een goed cijfer heeft gehad complimenteer ik hem ook daarmee.
Hier hebben de stickers als een speer geholpen en het was eigenlijk alleen plakken om het plakken. Het plakken was al een beloning op zich, daar hoefde geen cadeautje aan gekoppeld te worden.
Op advies van hier heb ik de luier uit methode gehanteerd i.c.m. die stickers en binnen 2 weken was ze zindelijk. Ze was toen wel zo rond de 3 jaar.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door Eve71ne »

Laat die frustratie t.a.v het 'nog' niet zindelijk zijn van David eerst eens los. Het is heel normaal dat hij op deze leeftijd nog een luier nodig heeft! Ik zou er niet van opkijken als hij dit feilloos van jou aanvoelt en zich er juist daarom tegen verzet.
Dan het al dan niet belonen met stickers of een cadeautje. Ik denk niet dat dat persé nodig is, maar positieve aandacht geven aan het gepresteerde wél. Het 'dreigen' met 'als je het niet doet krijg je geen ...' staat mij persoonlijk ook een beetje tegen maar dat is de omgekeerde wereld van 'ik ben zo trots op jou, wil je een sticker uitzoeken?' Ik denk dat je de leidsters en David met een probleem opzadelt als je je tegen de sticker an sich verzet, want hoe gaan ze dat naar David brengen? ('waarom krijg ik geen sticker en pietje wel') Bovendien denk ik ook dat hij prima in staat zal zijn de regels thuis te scheiden van de regels op het kdv.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Claudiac

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door Claudiac »

Ik heb hier eigenlijk E enorm beloond met cadeautjes en stickers. Dat leek mij goedkoper dan de luiers zelf. Ze was er vroeg zindelijk door. Het werkte hier goed. Ze vond het erg leuk. Ik had een stapel cadeautjes voor plasjes en eentje voor poep, die waren wat groter. Ook had ik een cd-speler met een leuk muziekje voor haar op de wc. De wc was vlak bij de woonkamer, dus dat vond ze wel gezellig.

Bij I heb ik zo'n bord gebruikt dat je de auto steeds een stipje verder zet en na 10 stipjes mocht hij iets uitzoeken. Dat werkte ook goed.

Ik ga methode 1 ook maar bij A uitproberen, want uit zichzelf gebeurt er nog niet veel. Ja, wel veel, maar meer op de grond. Behalve voordat we in bad gaan, dan gaat het vaak wel op zijn potje.

Ik gebruik belonen nog wel eens bij de oudsten als er iets niet helemaal gaat zoals gewenst, om het juiste gedrag aan te wennen. Zoals niet gillen als je in bed ligt en wakker wordt... Maar gelukkig is dat niet zo vaak nodig.
Laatst gewijzigd door Claudiac op vr okt 19, 2012 1:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2828
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door Laris76 »

Mare schreef:Wij zijn tegen het belonen met stickers en degelijke omdat wij graag willen dat de motivatie uit hemzelf komt. Hij moet het niet doen omdat hij dan een sticker/cadeau krijgt. Dat werkt ook niet bij David. Dan doet hij straks niets meer zonder beloning.

Wij hebben aangegeven dat hij idd met de rest mee mag doen met het ritueel (graag zelfs) maar geen stickers en geen dwang.

Ik had laatst bedacht dat ik gebruik kon maken van het feit dat de luiers op waren. Ik gaf bij het verschonen aan dat dit de laatste luier.was. dan kon hij nu naar de wc. Nou, even later was David helemaal in tranen omdat hij in zijn luier geplast had en ze nu op waren. Gelukkig had ik nog een bob de bouwer luier, hij was echt in paniek :(
Tip: niet gaan dreigen met luiers die op zijn!!! Dat hebben wij bij S. gedaan en dat doe ik dus nooit meer. Och wat hebben we het arme ventje daarmee bang gemaakt.

Met zindelijk worden werkt het beste om het maar los te laten. T. is een paar maanden ouder dan David en hij heeft er echt nog geen zin in hoor. S. was ook pas overdag zindelijk vlak voordat de basisschool begon en ᷰs-nachts nog steeds niet (nu 5,5 jaar oud). Stickers en andere beloningen werken hier ook niet.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Claudiac

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door Claudiac »

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik denk dat het erg van het kind afhangt. Bij E werkte het wel degelijk om te pushen, ze heeft er volgens mij niets aan overgehouden en was erg trots dat ze zindelijk was. Ze was 2 jaar en 3 maanden en zei nog niet veel 'nee'. Bij I werkte het ook om licht te pushen (bij hem heb ik een liedje gemaakt: 'echte mannen poepen op de wc' dat we telkens zongen). Hij was 2 jaar en 8 mnd. Bij sommige kinderen kan ik me voorstellen dat het niet werkt, maar het zal echt per kind verschillen. A zegt overal 'nee' op, dus ik denk dat hij de lastigste wordt.
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door SuzanneV »

Bij jonge kinderen gaat externe motivatie (dmv belonen) vaak vooraf aan interne motivatie. (Bij volwassenen idem trouwens) Succeservaringen worden door de beloning die het kind krijgt expliciet benadrukt. Gevolg is dat peuter zich gewaardeerd en goed voelt over zichzelf. Gevolg daarvan is dat hij het gewenste gedrag wil blijven laten zien. En daar is dan dus de interne motivatie ontstaan.

Maar goed, dat is de theorie en daarop zijn natuurlijk altijd variaties en uitzonderingen. Ik kan me best voorstellen dat het niet voor iedereen zo werkt en dat je het anders wil aanpakken.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door Mare »

Heb ik alleen maar tegenstanders in het niet belonen met stickers? ;)

Nee, ik blijf erbij. Ik vind ook zeker dat er een groot verschil is in het belonen met aandacht of met iets materieels. @suzanne: Ik hoor nu voor het eerst dat het belonen met iets materieels er aan vooraf gaat. Bij mijzelf is het zeker niet zo en ik denk dat het bij David ook niet zo werkt. Ik weet het natuurlijk nooit zeker. Als andere kinderen een sticker krijgen en hij niet zal David er ook geen last van hebben. Hij vindt dat soort dingen allemaal prima. Hij is ook nog nooit beloond met een sticker dus hij ziet de waarde ervan (nog) niet.

@Pauline: Nee voor een goed cijfer krijgt hij straks geen cadeau, dat is toch al de beloning? Dat je jezelf goed voelt over je prestaties dan hoeft er toch geen cadeau te volgen?

Ik ben trouwens niet gefrustreerd hoor. Ik vind het jammer, zeker omdat ik weet dat hij het fysiek gezien kan, maar ik ga niks afdwingen. Er komt een dag dat hij het zelf wil en dan zal het ook wel makkelijk gaan (hoop ik ;) )

@Laris: Ja, er zijn nu altijd luiers, ik zal het zeker niet meer zeggen dat ze bijna op zijn. Ik had het wel positief verpakt, hoe handig het is dat hij al op de wc kan plassen enz, maar toch was het voor hem al dramatisch dat ze op waren.

En wat mijn s-moeder betreft: Ik vind een gezonde relatie tot eten heel belangrijk en het belonen of straffen met voedsel zal hier nooit gebeuren. Ik had het in dit geval minder erg gevonden als hij een stocker had gekregen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door SuzanneV »

Nee hoor, ik ben niet je tegenstander. Ik werp alleen graag een ander licht op 'belonen vs innerlijke motivatie.'
Nog een kleine toevoeging: Onder externe motivatie wordt niet alleen het belonen met materiele zaken verstaan. Een beloning kan ook zijn het mogen kiezen van het avondeten, langer opblijven (bij oudere kinderen), een uitstapje, samen een activiteit doen, enz enz. Ja, de stickers zijn dan nog wel materieel, omdat deze inzichtelijk maken hoe lang de periode duurt voordat de beloning verdiend is. Het kunnen evengoed krullen o.i.d. zijn.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
wennetje

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door wennetje »

@suzanne: Ik hoor nu voor het eerst dat het belonen met iets materieels er aan vooraf gaat
Dat schreef ze volgens mij niet. Ik lees dat externe motivatie (dmv beloning) vooraf gaat aan interne motivatie. Kortom, door een externe beloning, krijg je een goed gevoel over jezelf.
Ik heb mezelf laatst met een mooie jas beloond en als Joris komt kijken of ik een grote plas heb gedaan, me vervolgens zegt door te trekken, waarna ik beloond wordt met een 'goed zo' geeft me dat ook een goed gevoel :wink: . Externe beloning werkt hier bij mij als volwassene dus erg goed. Een compliment, een goed cijfer, een sticker, een kwartiertje extra opblijven, een cadeautje, zelfs eten...het is gewoon allemaal een (vorm van) externe beloning zolang je dat inzet na een prestatie. Wat jij een goede beloning vindt is aan jou (en natuurlijk is eten geen goede beloning maar het is door je schoonmoeder wel als beloning ingezet).


Edit: ik zie dat Suzanne en ik blijkbaar tegelijk hebben gereageerd
wennetje

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door wennetje »

SuzanneV schreef:Nee hoor, ik ben niet je tegenstander. Ik werp alleen graag een ander licht op 'belonen vs innerlijke motivatie.'
Nog een kleine toevoeging: Onder externe motivatie wordt niet alleen het belonen met materiele zaken verstaan. Een beloning kan ook zijn het mogen kiezen van het avondeten, langer opblijven (bij oudere kinderen), een uitstapje, samen een activiteit doen, enz enz. Ja, de stickers zijn dan nog wel materieel, omdat deze inzichtelijk maken hoe lang de periode duurt voordat de beloning verdiend is. Het kunnen evengoed krullen o.i.d. zijn.
Hier waren de stickers zelf de beloning, nog een cadeautje na zoveel stickers vind ik dan zelf weer erg dubbelop.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door Mare »

Oei ja, ik moet wel goed lezen en dat lukt niet als je vermoeid bent. Dat klinkt wel logischer, ja. Het sluit ook wel meer bij mijn gevoel aan. Ik ben iet tegen belonen, maar wel met stickers, cadeautjes etc.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: over zindelijkheidstraining

Bericht door Mare »

Trots kan ik vermelden dat David sinds zaterdag al geen luier meer draagt overdag! Hij had wel bijna elke dag een ongelukje, maar het gaat de goede kant op. Vandaag is alles in de wc belandt. Ik vind het superknap van hem. Ik moet nog wel vaak vragen omdat hij gewoon te druk is met spelen maar het gaat helemaal goed komen ;)
Oh, wat ik trouwens grappig vind is, dat hij het poepen sneller doorheeft dan het plassen en gelukkig vindt hij het niet eng, maar leuk. Vooral streepjespoep...dan mag hij de wc schoonmaken -.-
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12614
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: over zindelijkheidstraining *update*

Bericht door monika »

Blijkbaar was het het goede moment om er mee bezig te zijn! En dat rond de drukke Sinterklaas tijd.
fijn hoor dat het zo goed gaat.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Ves

Re: over zindelijkheidstraining *update*

Bericht door Ves »

=D> Goed gedaan, David!
Plaats reactie