psz drama

ModeratorsCOLON Ester, Yvonne

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
wilmama
J&J HAWAII
BerichtenCOLON 6412
GeregistreerdCOLON Ma Jul 26, 2010 9:32 pm

psz drama

Bericht door wilmama »

M arijn vind het op de psz echt helemaal niet leuk. Hij huilt er bijna continu maar laat ook zien dat hij het wel leuk vind om de andere kindjes te zien en te spelen.

Hij is er nu vanaf de zomervakantie. In het begin bleef ik er bij en ging maar even weg. Het leek beter te gaan en ik ben een hele ochtend niet gebeld. Hij ging ook vrolijk er naar toe.
De afgelopen keer werd ik alweer vrij snel gebeld dat ik hem beter op kon halen.

Vanmorgen was hij al verdrietig als ik het over het fruit en het drinken had. Hij heeft alleen maar gehuild. Ik heb hem er wel gelaten en hij ging gelijk bij mijn overbuurvrouw op schoot zitten. Daar is hij wel vertrouwd mee maar ja ze moet natuurlijk ook naar huis.

Ik weet het echt niet meer wat ik moet doen. Iedereen zegt dat ik vol moet houden en doorzetten. Zo vind ik het ook echt niet leuk. Het lukt me ook niet goed om met de juf afspraken te maken hoe we dit kunnen doen.

Ik ben verdrietig dat hij zo moet huilen als ik weg ben. Ik had me verheugd op een ochtendje voor mezelf, ik baal dus ook wel een beetje :oops: .
Buiten dat betaal ik geld voor 4 ochtenden waarvan hij maar een uurtje gebruik maakt. De middagen breng ik hem al niet omdat hij dan nog slaapt.

Wat zouden jullie mij adviseren?
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikers-avatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
BerichtenCOLON 5069
GeregistreerdCOLON Ma Jul 26, 2010 8:59 pm

Re: psz drama

Bericht door Liesje28 »

Als je t al vanaf de zomer probeert zou ik van mening zijn dat dat lang genoeg is. Dat plus het geld wat je betaald voor niets, ik denk dat ik hem er een poosje af zou halen en t over een een half jaar ofzo nog eens zou proberen...
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikers-avatar
kes
J&J MAURITIUS
BerichtenCOLON 5725
GeregistreerdCOLON Di Jul 27, 2010 8:18 am

Re: psz drama

Bericht door kes »

Waarom betaal je voor 4 ochtenden..? Mees begon met 1 ochtend, toen betaalden we ook voor 1 ochtend. Na een tijdje werden dat er 2 en later 3, we betaalden voor die ochtenden.

Mees was in het begin ook helemaal niet blij met de psz. Maar hoe vaker hij ging, hoe vertrouwder hij was. Als ik dat eerder had geweten, had ik hem eerder 2 of 3 ochtenden laten gaan (als dat mogelijk was, want er was niet veel plek op de psz).
Mees gaat nu een jaar naar de basisschool en pas begin sinds dit schooljaar merk ik dat hij minder angstig, vrijer is. Dus het zal wel een beetje in de aard van het beestje zitten. Maar ook aan het begin van groep 1, toen ik hem alleen de ochtenden liet gaan, ging dat eigenlijk minder goed dan toen hij hele dagen ging.

Dus ik zou proberen om hem vaker te laten gaan, als die mogelijkheid er is.
Kes, mv Floor (20mrt06) en Mees (20okt07)
Gebruikers-avatar
Miranda
J&J HAWAII
BerichtenCOLON 6305
GeregistreerdCOLON Ma Jul 26, 2010 11:07 pm

Re: psz drama

Bericht door Miranda »

Lastig hoor Wilma. Marit was ook zo'n meisje dat ik overal huilend achterliet. Drama was het en echt niet leuk weggaan... Hoe vaak ik wel niet heb gebeld naar de psz.... :oops: Maar hoe vaker ze ging, hoe beter het ook ging en werd het huilen ook steeds minder en haalde ik een vrolijk meisje op.
Op school ging het idem dito. Marit huilde heel veel, vooral bij het afscheid. Ik heb toen besloten om haar wat meer thuis te houden omdat ik dacht dat het kwam doordat ze nog maar net 4 was en het niet vol kon houden. Maar ook dat hielp niet. Pas toen we haar volledig in het diepe gooiden (dus volop naar school) ging het snel beter. Ik moet wel zeggen dat haar juf er toen ook veel tijd in heeft gestoken. Marit vond het verschrikkelijk als ik weg was en er kwamen nog veel andere ouders binnen. Dus met juf overlegd dat ik haar niet om half 9 maar om kwart voor 9 zou brengen, als iedereen al weer weg was. Juf kon dan even samen met haar kletsen waardoor Marit zich snel wat veiliger en vertrouwder voelde.
Dit heeft echt gewerkt! Begin dit schooljaar was het weer zo: eerste 2 weken heb ik Marit wat later naar school gebracht maar dat was maar even nodig, het gaat nu ontzettend goed.

Is dat ook iets wat Marijn misschien lastig vind?
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Dorien
J&J MALEDIVEN
BerichtenCOLON 11001
GeregistreerdCOLON Ma Jul 26, 2010 9:14 pm

Re: psz drama

Bericht door Dorien »

Finn heeft 8 weken iedere vrijdag gehuild. Vreselijk vond hij het. Hij ging een maandje later naar het kdv en vanafdat moment heeft hij nooit meer gehuild! Hij heeft het er soms nog over....
Hoeveel betaal je ervoor? Zou een ochtenden kdv niet iets zijn? Bij ons was er ook een speel- otheek waar je met de kinderen kon komen spelen.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikers-avatar
wilmama
J&J HAWAII
BerichtenCOLON 6412
GeregistreerdCOLON Ma Jul 26, 2010 9:32 pm

Re: psz drama

Bericht door wilmama »

Ik heb hem vanmorgen na een uur weer opgehaald. Hij boekt toch wel wat vooruitgang volgens de juf. Hij heeft geplakt en speelt ook af en toe met andere kindjes. In de kring is hij de hele tijd stil geweest. Tussen het spelen door begint hij steeds weer te huilen en om mij te vragen.

Ik heb er idd over gedacht om hem eerst eraf te halen en dan over een poos nog eens te proberen maar als ik dan weer hoor dat hij toch vooruit gaat twijfel ik weer.

Hij vertelde net ook weer welke liedjes de juf had gezongen en welke niet haha. Tja ik had hem voor het fruit eten opgehaald dus hij had wat liedjes gemist :D
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikers-avatar
Floor83
J&J SANTORINI
BerichtenCOLON 1251
GeregistreerdCOLON Do Jul 29, 2010 2:48 pm

Re: psz drama

Bericht door Floor83 »

Hier was het met S0phie ook een probleem. Als ze hoorde dat ze naar de psz moest begon ze vaak al te huilen. Bij het afscheid nemen kwam ik haast niet van haar los, en huilen dat ze deed! Vreselijk vond ik het!

Op de psz hier is de gewoonte om even een puzzeltje/spelletje met je kind te doen, en daarna afscheid te nemen. Dit doen ze altijd met één van de juffen. De kinderen die geen moeite hebben met afscheid nemen gaan daarna hun eigen gang. Maar een kind zoals S0phie, daar gaan ze dan rustig een boekje mee lezen. Echt een vast ritueel. Soms werd ze zelf wat vrijer en wilde ze wel gaan knutselen of zo. Maar er is een hele tijd geweest dat ze bijna de hele ochtend bij de juf liep. De juffen gaan er zo goed mee om daar. Ze nemen er alle tijd voor. Nu moet ik zeggen, het is een groep van 15 kinderen, 2 pedagogisch medewerksters en 3 vrijwilligers. Volgens mij is dat nogal een luxe.

Het gaat de laatste tijd heel goed. Vorige week bracht mijn man haar weg en bij het afscheid speelde ze lekker verder en hoefde ze niet eens te zwaaien met de juf.

Ik heb ook regelmatig gedacht om haar maar thuis te houden en maar zien hoe het gaat als ze naar de basisschool gaat. Ik ben blij dat ik heb doorgezet, ze vindt het nu echt leuk! Dus mijn advies zou zijn: doorzetten en met de juf afspreken dat ze er een ritueel van maken. Dus samen afscheid nemen, samen met de juf boekje lezen, etc.
Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes er mee, het is ook echt niet leuk!! ::(
Conny, mama van S0phie 10 april 2009 en Tyg0 1 maart 2011
Chabeli

Re: psz drama

Bericht door Chabeli »

NIet leuk Wilma!

Persoonlijk vind ik dat hij nog helemaal niet zo lang gaat. Bij Tomas en Sara heeft het echt wel maanden geduurd eer ze gewend waren aan het kdv; daarna vonden ze het erg leuk. Het lijkt me eigenlijk ook wel erg lastig als ze jou steeds bellen wanneer hij huilt; kan hij zo wel echt wennen? Wij hebben lang geworsteld met Tomas die het niet naar zijn zin had op het kdv, maar hebben toen bewust niet de keuze gemaakt om eraan toe te geven. HIj ging gewoon en we werden ook niet gebeld als het minder ging. Als het echt niet was gegaan, hadden we het natuurlijk wel opgezegd, maar gelukkig kwam het later wel goed.

Weet je, dit soort keuzes zijn altijd erg lastig. Wanneer doe je het nou goed he? Als je vooruitgang ziet, zou ik nog even doorzetten.

Succes ermee!
monika
J&J MALEDIVEN
BerichtenCOLON 12599
GeregistreerdCOLON Di Jul 27, 2010 9:47 pm

Re: psz drama

Bericht door monika »

Ja, niet leuk. Jort was ook zo'n kind dat ik de leidsters in de handen moest geven op kdv. Dat hebben we jaren gedaan omdat hij me anders achterna zou rennen, huilen, krijsen enz. Toen hij groter werd 4? kon hij me met uitgebreid ritueel uitzwaaien. Toen hij met 5 jaar naar school ging hebben we weer een uitgebreid zwaai ritueel bij de klas of de 'gele streep op het plein' gehad.

Wat goed hielp bij het huilen op kdv was om zijn beertje mee te nemen, dan had hij iets van thuis bij zich. Eerst had hij de beer altijd bij zich en later pakten de juffen de beer uit de tas op moeilijke momenten.
De leidsters op kdv zeiden ook altijd dat het voor kindjes nog moeilijker is om te wennen als ze 2 dagen per week zijn. Jort was er altijd 4 dagen per week.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
wennetje

Re: psz drama

Bericht door wennetje »

1x in de week is ook echt te weinig om te wennen. Een week is eindeloos lang voor een peuter dus eigenlijk begint hij dan iedere week weer helemaal opnieuw.
Ik zou zelf er ook niet bij blijven zoals je in het begin deed maar duidelijk, consequent en kordaat afscheid nemen. Vertel je hem duidelijk dat je hem weer komt ophalen? Desnoods kun je hem leren hoe de klok staat als je hem weer komt halen, geeft hem wat controle.

Als het dan na een paar weken niet beter gaat, is het blijkbaar nog niet de tijd. Dan over een tijdje gewoon weer proberen.
Gebruikers-avatar
Ess
J&J SANTORINI
BerichtenCOLON 1885
GeregistreerdCOLON Di Jul 27, 2010 11:09 am

Re: psz drama

Bericht door Ess »

wennetje schreefCOLON1x in de week is ook echt te weinig om te wennen. Een week is eindeloos lang voor een peuter dus eigenlijk begint hij dan iedere week weer helemaal opnieuw.
.
Klopt, dat zeiden ze op ons KDV ook, dat kindjes die maar 1 dag (!) kwamen over het algemeen altijd erg lang deden over het wennen en veel moeite hadden met afscheid nemen. Kinderen hebben een hele andere tijdsbeleving dan ons. Misschien een idee om hem toch 2 of 3x in de week te laten gaan als je toch voor 4 ochtenden betaald?
Mams van Madam Mette (11 aug 06) en Bengel Bente (3 mei 08 )
Gebruikers-avatar
Emmy
J&J HAWAII
BerichtenCOLON 7391
GeregistreerdCOLON Ma Mrt 19, 2012 10:36 am

Re: psz drama

Bericht door Emmy »

Ik zou hem lekker thuis houden en de peuterspeelzaal pas weer een heleboel maandjes later proberen. Misschien kun je hem eens naar wat vaker naar oma oid brengen, dan heb je ook wat tijd voor jezelf, zonder dat het geld kost... :wink:
LiesbethN

Re: psz drama

Bericht door LiesbethN »

Emmy schreefCOLONIk zou hem lekker thuis houden en de peuterspeelzaal pas weer een heleboel maandjes later proberen. Misschien kun je hem eens naar wat vaker naar oma oid brengen, dan heb je ook wat tijd voor jezelf, zonder dat het geld kost... :wink:
Dat dus.
De keren dat mn kids zijn gaan huilen (eigenlijk alleen oudste dochter) heb ik haar weer meegenomen naar huis. Ik laat mijn kind niet ergens achter waar zij zich niet veilig genoeg voelt. Ze moeten vanaf 5 tot minstens 67 jaar voldoen aan verplichtingen, de tijd dat het niet moet en ze het dus ook niet willen gun ik ze hun 'vrijheid' nog maar even;-)
wennetje

Re: psz drama

Bericht door wennetje »

Huilen duidt niet altijd op 'niet veilig voelen' en in veruit de meeste gevallen is het huilen 15 seconden na vertrek ouder weer over en gaat het kind lekker spelen dus meteen weer meenemen, tja, dat vind ik dan zelf wel weer erg snel.

(na 15 sec weer over geldt niet voor de oorspronkelijke vraagstelster, dat weet ik. Het is alleen een reactie op bovenstaande)
LiesbethN

Re: psz drama

Bericht door LiesbethN »

wennetje schreefCOLONHuilen duidt niet altijd op 'niet veilig voelen' en in veruit de meeste gevallen is het huilen 15 seconden na vertrek ouder weer over en gaat het kind lekker spelen dus meteen weer meenemen, tja, dat vind ik dan zelf wel weer erg snel.

(na 15 sec weer over geldt niet voor de oorspronkelijke vraagstelster, dat weet ik. Het is alleen een reactie op bovenstaande)
Ik stond vaak wel even eerst op de gang om te kijken hoe het ging. Maar als ik haar niet van mij los kon krijgen dan ga ik haar echt niet van mij afpeuteren en neem ik haar direct weer mee.
wennetje

Re: psz drama

Bericht door wennetje »

LiesbethN schreefCOLON
wennetje schreefCOLONHuilen duidt niet altijd op 'niet veilig voelen' en in veruit de meeste gevallen is het huilen 15 seconden na vertrek ouder weer over en gaat het kind lekker spelen dus meteen weer meenemen, tja, dat vind ik dan zelf wel weer erg snel.

(na 15 sec weer over geldt niet voor de oorspronkelijke vraagstelster, dat weet ik. Het is alleen een reactie op bovenstaande)
Ik stond vaak wel even eerst op de gang om te kijken hoe het ging. Maar als ik haar niet van mij los kon krijgen dan ga ik haar echt niet van mij afpeuteren en neem ik haar direct weer mee.
Dat snap ik. Ik heb misschien ook erg makkelijk praten met een kind dat nooit moeite heeft gehad met afscheid nemen van mij en graag naar het kdv gaat. Hij is het gewend (ik werk 4 dagen en hij is vanaf een half jaar 3 dagen naar het kdv gegaan) en hij lijkt een rotsvast vertrouwen te hebben dat ik ook weer terug kom (merk ik ook in andere situaties). Ik realiseer me dat dit heel fijn is!
BUTTON_POST_REPLY