Vera groei-update

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
TinekedH
J&J SANTORINI

Vera groei-update

Bericht door TinekedH »

Zoals jullie wellicht eerder ergens lazen waren ze op het consulatatieburo nog al aan het zenuwen over de groei van Vera. Vandaag weer geweest! Ik had al besloten dat ze geen groenten en fruit ging krijgen voor de 6 mnd. Inmiddels is ze dat dus ze hapt hier gerust een halve appel weg (briljant gezicht trouwens, ook nu weer terwijl we deze fase al 4 keer eerder hebben doorlopen :))

Ik had Rein gemaand maar gezellig mee te gaan, was een goeie keuze! Vera was op haar vrolijkst en we hebben nog weer een gesprekje gehad. Nog steeds groeit ze niet hard, maar ze volgt qua gewicht netjes een lijn, de lengte blijft wat achter. Ik heb weer benoemd dat het een bekend beeld is.

De VPK vroeg deze keer of ik zelf behoefte had aan een bezoekje aan de kinderarts, waarop ik ontkennend heb geantwoord (er is geen enkele aanwijzing dat er iets niet goed zou zijn, het meisje doet het verder prima). Dat kon de VPk alleen maar beamen, heb ook gezegd dat zij als buro een signalerende functie hebben en dat ik hen graag op die manier "gebruik". Behalve de groei is er geen enkele rden om een kinderarts te bezoeken en met de groei van Miriam in ons achterhoofd vond ook de verpleegkundige het niet nodig om een verwijzing voor de kinderarts te regelen... Want, zo zei ze, die zou op dit moment toch niets kunnen diagnostiseren (had ik dat de vorige twee bezoekjes niet datzelfde gezegd? ;))

Tsja, nu ze zelf die conclusie trekt is het allemaal toch weer goed afgelopen... De volgende keer neem ik Rein lekker weer mee (en leuk dat hij dat vind! :p )
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Rijntje
J&J SANTORINI

Re: Vera groei-update

Bericht door Rijntje »

Hoe groot is ze nu dan? Lara is erg klein, maar pas na haar 3e verjaardag werd er over een doorverwijzing gesproken (die ik overigens niet gekregen heb, ging een beetje vaag...)
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
TinekedH
J&J SANTORINI

Bericht door TinekedH »

6700 en 65 cm.

Op zich nog niet eens heel klein, maar ze was bij geboorte 54 cm en 4080 gr.

Voor een kind van 3 is het allemaal veel anders hoor, Miriam werd pas doorgestuurd toen ze onder de curve uit groeide
TinekedH
J&J SANTORINI

Bericht door TinekedH »

Ik heb het net opgezocht, toen Miriam 4 was werd ze doorgestuurd, ze was toen 13,4 kg en 96 cm.
Rijntje
J&J SANTORINI

Bericht door Rijntje »

Nou ik moet nog zien of Lara dat haalt... ze was een maand geleden 88 cm (3 jaar en 1.5 maand was ze toen). Gewicht was wel prima, 12.4 kilo.

Mag ik vragen wat de kinderarts precies doet als een kind doorverwezen wordt vanwege te weinig groei?
TinekedH
J&J SANTORINI

Bericht door TinekedH »

Rijntje schreef:Nou ik moet nog zien of Lara dat haalt... ze was een maand geleden 88 cm (3 jaar en 1.5 maand was ze toen). Gewicht was wel prima, 12.4 kilo.

Mag ik vragen wat de kinderarts precies doet als een kind doorverwezen wordt vanwege te weinig groei?
Rein en ik zijn beiden wel langer dan de gemiddelde nederlander (de verwachtte eindlengte op basis van de groei en de verwachtte eindlengte op basis van onze lengte lag heel ver uit elkaar, dat was ook een reden om haar te onderzoeken.

De kinderarts heeft een lichamelijk onderzoek gedaan (kijkt of ze bijvoorbeeld chronische overloopdiarree heeft en luisterde haar hart etc.) omdat daar geen bijzonderheden uitkwamen heeft hij een hele batterij aan bloedwaardes geprikt (dat was onder andere op chronische ontstekingen en couliaki).

Toen daar geen bijzonderheden uitkwamen is er een handwortelfoto gemaakt, deze bleek na analyse te laten zien dat de skeletleeftijd van Miriam 1,5 jaar achter liep op haar gewone leeftijd. (zgn. Laatbloeier, totaal onschuldig, maar ze zal met alles later zijn!)

Dit was het pad wat wij hebben gelopen, maar dat was ook op basis van een anamnese gesprek, als er in jullie familie veel meer kleine mensen of bijvoorbeeld laatbloeiers zijn zal de kinderarts misschien een andere onderzoeksvolgorde hanteren.
Rijntje
J&J SANTORINI

Bericht door Rijntje »

Bedankt. Ik snap dat het voor elk kind anders is hoor, was gewoon benieuwd. Aan mijn vaders kant van de familie zijn wel meer kleine mensen, maar naar mijn idee niet zo klein. Zelf was ik 10 cm groter dan Lara op haar leeftijd (en ben nu wel kleiner dan gemiddeld), maar gebaseerd op onze lengtes, zouden Emma en Lara ongeveer zo groot moeten worden als ik (1,66) en Lara ligt daarvoor dus niet helemaal op koers.
Nou ja, zodra we weer een afspraak met Emma hebben bij de kinderarts, maar eens vragen aan haar, of het haar wenselijk lijkt om inderdaad toch eens verder te kijken. Eerlijk gezegd maak ik me niet heel erg zorgen (omdat ze verder echt geen klachten/raarheden heeft, behalve dat ze bang is voor konijnen en poezen haha en een clown en een monster is :D:D), maar ben vooral nieuwsgierig/verwonderd dat ze zo klein is. Ik zal Caspers moeder eens vragen of Casper een laatbloeier was (zou zomaar kunnen, hij kwam iig erg laat in de puberteit aan de oude klassenfoto's te zien, maar dat komt bij jongens wel vaker voor).
Hemmie
J&J MAURITIUS

Bericht door Hemmie »

Grappig, ik kende de term laatbloeier (in dit verband) niet, maar dat was dan mijn zus. Zij was geloof ik 1.40m toen ze naar de brugklas ging, maar groeide uiteindelijk nog op haar 18e en is 1.70 geworden (net zo lang als mijn vader, 10cm langer dan mijn moeder, heel netjes dus!).
Marrit lijkt erg op haar, en in dit opzicht misschien ook wel wat. Marrit was tot haar 3e erg klein, is nu opgetrokken tot gemiddeld. Op zich niet heel vreemd, manlief en ik zijn ook mooi gemiddeld (ik er iets boven), maar wij waren beiden (net als Wytse) grote kinderen die juist op latere leeftijd minder groeiden. En Abel draagt nu al kleding die Marrit met ruim 1,5 nog droeg, dus ook al een groot verschil. Ben dus erg benieuwd of Marrit ook nog een groeispurt zal hebben als ze 16 is, ik was toen wel uitgegroeid.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Suuz

Bericht door Suuz »

Ik kreeg een doorverwijzing met 2,5 jaar. Toen was p 83cm en 9,7 kilo

Nu is ze 86cm en 11 kilo.. Enorme groeispeurt gemaakt hihi met bijna 3 jaar.

Maar goed dat ze zo goed eet enz. volg gewoon je eigen gevoel.
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Fijn dat vera het zo goed doet.

Sem is voor ons doen groot geboren en stagneert nu enorm in zijn lengtegroei, maar volgens de kinderarts van David zegt dat in het eerste jaar nog niet veel. De groei is al voorgeprogrammeerd en kan alleen door ziekte wel negatief beïnvloed worden.
Ze zeggen hier bij het cb niets van de lengte trouwens.

Ik vind het wel apart dat het bij sommigen zo snel al benoemd wordt. David is nu bijna 3,5 en haalt denk ik nog net niet 95 cm. Ben nu wel benieuwd of ze er in mei wat van zeggen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Rijntje
J&J SANTORINI

Bericht door Rijntje »

Ik had er wat over opgezocht en bij kinderen van 3 jaar en ouder verwijzen ze onder andere als de lengte meer dan 2,5 standaarddeviaties onder het gemiddelde is (van Nederlandse kinderen, op de WHO curve zit Lara op de -2 lijn). Onder de 3 jaar zijn er andere richtlijnen (bijvoorbeeld als er eerst goede groei was en dan opeens minder, wat ook blijvend is en dat soort dingen).
95 cm bij 41 maanden is op de WHO-curve ongeveer 1 SD onder het gemiddelde, op de CB-curve zal ie iets lager zitten, maar zeker niet onder de 2SD, laat staan nog meer... Dus hij is wel klein, maar niet zeer klein.
Mare
J&J HAWAII

Bericht door Mare »

Rijntje schreef:Ik had er wat over opgezocht en bij kinderen van 3 jaar en ouder verwijzen ze onder andere als de lengte meer dan 2,5 standaarddeviaties onder het gemiddelde is (van Nederlandse kinderen, op de WHO curve zit Lara op de -2 lijn). Onder de 3 jaar zijn er andere richtlijnen (bijvoorbeeld als er eerst goede groei was en dan opeens minder, wat ook blijvend is en dat soort dingen).
95 cm bij 41 maanden is op de WHO-curve ongeveer 1 SD onder het gemiddelde, op de CB-curve zal ie iets lager zitten, maar zeker niet onder de 2SD, laat staan nog meer... Dus hij is wel klein, maar niet zeer klein.
Ja ik verwacht ook geen advies om nar de kinderarts te moeten, maar ben wel benieuwd of ze wel commentaar hebben.

Als ik naar de curve voor jongens kijk dan zouden jullie dames nu toch ook nog helemaal prima groeien. Dan vraag ik mij af waarom p is doorverwezen, Suuz. Niet alleen vanwegen de lengte, toch?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Suuz

Bericht door Suuz »

Ze zat met lengte en gewicht op de -3 lijn (op CB curve) en de laatste jaar amper,aangekomen. Afbuigende lijnen.
ailay
J&J SANTORINI

Bericht door ailay »

Mijn kleinste mannetje groeit ook echt minimaal, maar wel netjes volgens zijn eigen lijntje.
Gelukkig trof ik de laatste keer op het CB een hele leuke wvpk die verder keek dan alleen de cijfertjes. Zij zag niets zorgelijks, want ondanks dat hij niet hard groeit, valt hij nog niet van de curve en ziet hij er ook prima uit. Hij is gewoon een kleintje waarschijnlijk.
Ik heb gelijk maar mijn volgende afspraak ook bij haar gemaakt.
Plaats reactie